REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Granice możliwych podwyżek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmieniły się stawki wynagrodzeń pracowników samorządowych. Ściślej mówiąc, zmieniły się odpowiednie rozporządzenia, które dotyczą płac, ale to jeszcze nie oznacza, że podwyżki muszą być wprowadzone automatycznie. Wydaje się jednak, że w niektórych przypadkach, mimo braku precyzyjnych w tej sprawie przepisów, do podwyższenia płac dojść powinno.
O ok. 3 proc. rząd podniósł stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych i w tak podniesionej wysokości obowiązują od 1 stycznia 2005 r. Jak zwykle jednak odpowiednich rozporządzeń w tej sprawie nie można było wydać z początkiem roku (zależą bowiem od tego, kiedy zostanie przyjęty budżet państwa na dany rok), zatem wzorem lat ubiegłych ewentualne podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia w zasadzie powinny być przeliczone do końca marca – w zasadzie, gdyż tak się to odbywa w państwowej sferze budżetowej i taką regułę zwykło się stosować wobec pracowników samorządowych, chociażby z uwagi na to, że stawki są podnoszone w takim samym stopniu, w jakim rosną środki na wynagrodzenia w budżetówce.
Nie ma przymusu
Rzecz w tym, że przepisy bezpośrednio dotyczące wynagrodzeń pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych czy urzędów marszałkowskich nie wyjaśniają, kiedy takie podwyżki należy przeprowadzić. Mało tego, nie przewidują o­ne mechanizmu automatycznego wzrostu indywidualnych płac, a zatem podniesienie stawek przez rząd nie oznacza – co wyjaśniał swego czasu resort gospodarki i pracy – przymusu podwyższenia wynagrodzeń.
Jak zatem traktować zmiany ogłaszane w rządowym rozporządzeniu, w którym stwierdza się, że nowe regulacje mają zastosowanie od początku danego roku, a zarazem nie ma wyraźnie mowy, że to bezwzględny obowiązek? Z oficjalnych oświadczeń wspomnianego resortu wynika, że o tym, jak np. gmina kształtuje wynagrodzenia swoich pracowników i czy może pozwolić sobie na podwyżki, decyduje jej budżet, a nowelizacje rozporządzeń dotyczących płac samorządowych wydaje się po to, aby w ogóle umożliwić ich waloryzację. I racja – bez tych nowelizacji nikt nie miałby szans na podwyżki, gdyż w rozporządzeniach wydanych na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych ustalane są konkretne wysokości wynagrodzeń, zaś ani ustawa, ani akty wykonawcze do niej nie określają żadnego mechanizmu waloryzacyjnego. Skoro tak, to wydaje się, że przynajmniej osobom, których dotychczasowe wynagrodzenia po ogłoszeniu rządowych zmian nie osiągnęły najniższych pułapów, należałoby podnieść płace chociażby do tej nowej minimalnej granicy.
Jakie zmiany
Dla przykładu, według tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, w 2004 r. dolna granica „widełek” dla I kategorii zaszeregowania wynosiła 750 zł, a górna – 1030 zł. Teraz, po ich podniesieniu przez rząd o ok. 3 proc., stanowią odpowiednio 770 zł i 1060 zł. Co najmniej niezrozumiałe byłoby pozostawienie czyjejś płacy na poziomie 750 zł.
Tabela ta, składająca się z 22 kategorii zaszeregowania, zmieniona została w całości (patrz obok), ale nie są to jedyne zmiany wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2005 r. zmieniającym rozporządzenie z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 34, poz. 309). Zmieniono też tabelę stanowisk, kwot wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i wymaganych kwalifikacji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw, a także częściowo zawartość tabel zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników urzędów gmin, miast, pracowników starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich (co dotyczy skarbnika województwa), pracowników zatrudnionych na stanowiskach wspólnych (dotyczy naczelnika wydziału, rzecznika prasowego, głównego księgowego i audytora wewnętrznego). Nie wprowadzono natomiast zmian w zaszeregowaniach i wymaganiach kwalifikacyjnych pracowników pomocniczych, obsługi oraz pracowników Straży Gminnej (miejskiej).
O ok. 3 proc. wzrosły też stawki wynagrodzeń pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Iwona Jackowska

Z ORZECZNICTWA
Jakie składniki do wynagrodzenia gwarancyjnego
1. Pracownikowi samorządowemu, który został odsunięty od wykonywania obowiązków w następstwie zawieszenia organów gminy na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.), przysługuje wynagrodzenie gwarancyjne przewidziane w art. 81 par. 1 k.p.
2. Do wynagrodzenia przewidzianego w art. 81 par. 1 k. p., nie mają zastosowania zasady obowiązujące przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop i wobec tego w wynagrodzeniu tym nie mogą być uwzględnione inne składniki niż te, które wynikają z zaszeregowania pracownika i są określone stawką godzinową lub miesięczną – wyrok Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 16 listopada 2000 r. (I PKN 455/2000, OSNAPiUS 2002/11 poz. 268).
Dla kogo zmieniające wypowiedzenie
Do zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie wyboru nie stosuje się art. 42 k.p. (przepis ten dotyczy zasad wypowiadania warunków pracy i płacy, czyli tzw. wypowiedzenia zmieniającego – przyp. red.) – wyrok Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 20 czerwca 2001 r. (I PKN 488/2000, OSNP 2003/10, poz. 242).
Odrębne przepisy dla pracownika szkoły
Do niebędącego nauczycielem pracownika szkoły prowadzonej w ramach własnych zadań przez jednostkę samorządu terytorialnego szczebla powiatowego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2000 r. nr 61, poz. 708 z późn. zm.) – uchwała Sądu Najwyższego – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 27 kwietnia 2004 r. (II PZP 3/2004, OSNP 2004/21, poz. 360).
Kto ma interes prawny
Osoba korzystająca z usług świadczonych przez samorządową jednostkę organizacyjną nie ma interesu prawnego w zaskarżeniu uchwały rady gminy określającej zasady wynagradzania pracowników tej jednostki – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku z 7 lutego 2002 r. (SA/Bk 1082/2001, Prawo Pracy 2002/9, str. 38).
Prawo do jednorazowej odprawy
Pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu w ramach stosunku pracy z wyboru, który w czasie trwania zatrudnienia stał się niezdolny do pracy z powodu choroby i pobierał zasiłek chorobowy, a bezpośrednio potem przeszedł na rentę inwalidzką, przysługuje prawo do jednorazowej odprawy na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 1990 r. nr 21, poz. 124 z późn. zm.) w związku z art. 28 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 1982 r. nr 31, poz. 214 z późn. zm.) – wyrok Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 20 czerwca 2001 r. (I PKN 477/2000, OSNP 2003/10, poz. 241).
iwa


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważny apel ZUS do Polaków. Nie róbcie tego w czerwcu, bo stracicie duże pieniądze

Nadal pracować czy już nie. Z tym dylematem mierzą się ci, którzy osiągnęli emerytalny wiek. Jeśli już ktoś zdecyduje się na pożegnanie z zawodowym życiem, nie bez znaczenia jest moment przejścia na zasłużony odpoczynek. Niektóre miesiące pod tym względem są po prostu fatalne. Do takich należy czerwiec. Decyzja o przejściu teraz na ZUS-owską pensję może oznaczać stratę nawet kilkuset złotych w skali miesiąca. W skali roku to naprawdę duże pieniądze.

WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

REKLAMA

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

REKLAMA

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

ZUS, urlop, PIT i ryzyko. Umowa o pracę czy B2B? Porównanie na przykładach z 2025 roku

Coraz więcej osób rozważa przejście z etatu na własną działalność. Równie często pracodawcy zamiast umowy o pracę proponują współpracę w modelu B2B. W 2025 roku po zmianach w składkach ZUS i podatkach ten wybór staje się jeszcze bardziej istotny. W artykule porównujemy te formy współpracy, pokazując różnice w wynagrodzeniu, zabezpieczeniach i ryzykach na konkretnych liczbach i przykładach.

REKLAMA