REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Granice możliwych podwyżek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmieniły się stawki wynagrodzeń pracowników samorządowych. Ściślej mówiąc, zmieniły się odpowiednie rozporządzenia, które dotyczą płac, ale to jeszcze nie oznacza, że podwyżki muszą być wprowadzone automatycznie. Wydaje się jednak, że w niektórych przypadkach, mimo braku precyzyjnych w tej sprawie przepisów, do podwyższenia płac dojść powinno.
O ok. 3 proc. rząd podniósł stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych i w tak podniesionej wysokości obowiązują od 1 stycznia 2005 r. Jak zwykle jednak odpowiednich rozporządzeń w tej sprawie nie można było wydać z początkiem roku (zależą bowiem od tego, kiedy zostanie przyjęty budżet państwa na dany rok), zatem wzorem lat ubiegłych ewentualne podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia w zasadzie powinny być przeliczone do końca marca – w zasadzie, gdyż tak się to odbywa w państwowej sferze budżetowej i taką regułę zwykło się stosować wobec pracowników samorządowych, chociażby z uwagi na to, że stawki są podnoszone w takim samym stopniu, w jakim rosną środki na wynagrodzenia w budżetówce.
Nie ma przymusu
Rzecz w tym, że przepisy bezpośrednio dotyczące wynagrodzeń pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych czy urzędów marszałkowskich nie wyjaśniają, kiedy takie podwyżki należy przeprowadzić. Mało tego, nie przewidują o­ne mechanizmu automatycznego wzrostu indywidualnych płac, a zatem podniesienie stawek przez rząd nie oznacza – co wyjaśniał swego czasu resort gospodarki i pracy – przymusu podwyższenia wynagrodzeń.
Jak zatem traktować zmiany ogłaszane w rządowym rozporządzeniu, w którym stwierdza się, że nowe regulacje mają zastosowanie od początku danego roku, a zarazem nie ma wyraźnie mowy, że to bezwzględny obowiązek? Z oficjalnych oświadczeń wspomnianego resortu wynika, że o tym, jak np. gmina kształtuje wynagrodzenia swoich pracowników i czy może pozwolić sobie na podwyżki, decyduje jej budżet, a nowelizacje rozporządzeń dotyczących płac samorządowych wydaje się po to, aby w ogóle umożliwić ich waloryzację. I racja – bez tych nowelizacji nikt nie miałby szans na podwyżki, gdyż w rozporządzeniach wydanych na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych ustalane są konkretne wysokości wynagrodzeń, zaś ani ustawa, ani akty wykonawcze do niej nie określają żadnego mechanizmu waloryzacyjnego. Skoro tak, to wydaje się, że przynajmniej osobom, których dotychczasowe wynagrodzenia po ogłoszeniu rządowych zmian nie osiągnęły najniższych pułapów, należałoby podnieść płace chociażby do tej nowej minimalnej granicy.
Jakie zmiany
Dla przykładu, według tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, w 2004 r. dolna granica „widełek” dla I kategorii zaszeregowania wynosiła 750 zł, a górna – 1030 zł. Teraz, po ich podniesieniu przez rząd o ok. 3 proc., stanowią odpowiednio 770 zł i 1060 zł. Co najmniej niezrozumiałe byłoby pozostawienie czyjejś płacy na poziomie 750 zł.
Tabela ta, składająca się z 22 kategorii zaszeregowania, zmieniona została w całości (patrz obok), ale nie są to jedyne zmiany wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2005 r. zmieniającym rozporządzenie z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 34, poz. 309). Zmieniono też tabelę stanowisk, kwot wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i wymaganych kwalifikacji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw, a także częściowo zawartość tabel zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników urzędów gmin, miast, pracowników starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich (co dotyczy skarbnika województwa), pracowników zatrudnionych na stanowiskach wspólnych (dotyczy naczelnika wydziału, rzecznika prasowego, głównego księgowego i audytora wewnętrznego). Nie wprowadzono natomiast zmian w zaszeregowaniach i wymaganiach kwalifikacyjnych pracowników pomocniczych, obsługi oraz pracowników Straży Gminnej (miejskiej).
O ok. 3 proc. wzrosły też stawki wynagrodzeń pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Iwona Jackowska

Z ORZECZNICTWA
Jakie składniki do wynagrodzenia gwarancyjnego
1. Pracownikowi samorządowemu, który został odsunięty od wykonywania obowiązków w następstwie zawieszenia organów gminy na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.), przysługuje wynagrodzenie gwarancyjne przewidziane w art. 81 par. 1 k.p.
2. Do wynagrodzenia przewidzianego w art. 81 par. 1 k. p., nie mają zastosowania zasady obowiązujące przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop i wobec tego w wynagrodzeniu tym nie mogą być uwzględnione inne składniki niż te, które wynikają z zaszeregowania pracownika i są określone stawką godzinową lub miesięczną – wyrok Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 16 listopada 2000 r. (I PKN 455/2000, OSNAPiUS 2002/11 poz. 268).
Dla kogo zmieniające wypowiedzenie
Do zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie wyboru nie stosuje się art. 42 k.p. (przepis ten dotyczy zasad wypowiadania warunków pracy i płacy, czyli tzw. wypowiedzenia zmieniającego – przyp. red.) – wyrok Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 20 czerwca 2001 r. (I PKN 488/2000, OSNP 2003/10, poz. 242).
Odrębne przepisy dla pracownika szkoły
Do niebędącego nauczycielem pracownika szkoły prowadzonej w ramach własnych zadań przez jednostkę samorządu terytorialnego szczebla powiatowego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2000 r. nr 61, poz. 708 z późn. zm.) – uchwała Sądu Najwyższego – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 27 kwietnia 2004 r. (II PZP 3/2004, OSNP 2004/21, poz. 360).
Kto ma interes prawny
Osoba korzystająca z usług świadczonych przez samorządową jednostkę organizacyjną nie ma interesu prawnego w zaskarżeniu uchwały rady gminy określającej zasady wynagradzania pracowników tej jednostki – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku z 7 lutego 2002 r. (SA/Bk 1082/2001, Prawo Pracy 2002/9, str. 38).
Prawo do jednorazowej odprawy
Pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu w ramach stosunku pracy z wyboru, który w czasie trwania zatrudnienia stał się niezdolny do pracy z powodu choroby i pobierał zasiłek chorobowy, a bezpośrednio potem przeszedł na rentę inwalidzką, przysługuje prawo do jednorazowej odprawy na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 1990 r. nr 21, poz. 124 z późn. zm.) w związku z art. 28 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 1982 r. nr 31, poz. 214 z późn. zm.) – wyrok Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 20 czerwca 2001 r. (I PKN 477/2000, OSNP 2003/10, poz. 241).
iwa


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA