REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elastycznie, czyli może być taniej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od nowego roku młodzi kierowcy będą płacić w PZU jeszcze wyższe stawki. Za to nawet 50-proc. obniżką będzie premiowane zawarcie ubezpieczenia pakietowego OC, AC i NNW.

Nowe taryfy PZU są bardziej dopasowane do ryzyka kradzieży czy wypadku w różnych regionach Polski. Zmiany są zgodne z trendem panującym na rynku. Drugie co do wielkości towarzystwo – Warta, wprowadziło podobne zmiany w tym roku. Z kolei licząca się na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych Uniqa modyfikowała swoje taryfy w lipcu.
– Każde towarzystwo stara się różnicować swoje taryfy, żeby dać dobrą ofertę klientom, którzy powodują mało szkód – mówi Urszula Stańczak, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Allianz.
Marcin Z. Broda, z firmy Ogma monitorującej rynek ubezpieczeniowy, dodaje, że zmiennych, od których zależna jest stawka za polisę komunikacyjną, jest coraz więcej. Tak jest również w przypadku nowych taryf PZU.
Wśród konkurentów najwięcej emocji budzi fakt, że PZU tak skonstruował taryfy, że przewidują o­ne możliwość wprowadzenia szybkich zmian. Na przykład w ubezpieczeniu kradzieżowym PZU wyróżnia aż 29 klas pojazdów, w których maksymalne zniżki mogą wynieść do 80 proc., a za to zwyżki nawet 500 proc. Na razie jednak mają być wykorzystywane tylko klasy od 5 do 13, przewidujące zniżki i zwyżki maksymalnie do 40 proc.
– To przygotowanie do sprawnej modyfikacji taryf, jeśli w jakimś regionie czy grupie pojazdów firma zaobserwuje wzrost liczby szkód – mówi członek zarządu jednego z konkurencyjnych towarzystw.
Dzięki temu PZU może wprowadzić zaporowe stawki lub dać atrakcyjne zniżki nie modyfikując taryf, po prostu rozsyłając informację o innym zaklasyfikowaniu np. modelu pojazdu.
Już teraz konkurenci przyznają, że po nowym roku zrobią przegląd, jak wyglądają zmiany w PZU w poszczególnych regionach, i będą starali się tak zmodyfikować swoją ofertę, żeby nadal była konkurencyjna. Jak wynika z badania firmy Ogma w dziewięciu przypadkach na dziesięć można w każdym regionie znaleźć polisę tańszą niż PZU.

Tańsze modele

Pośrednicy dostali długie listy klas pojazdów, dla których stawki będą różnicowane. Dotąd zwyżki składek dotyczyły tylko kradzieży i obejmowały 11 marek pojazdów, np. wszystkie volkswageny. W nowych taryfach mamy nie tylko zwyżki, ale też zniżki, a dotyczą o­ne zarówno ryzyka rozbicia, jak i kradzieży samochodu. Zestawienie obejmuje też poszczególne modele. Dzięki temu na przykład posiadacze volkswagenów polo zamiast 50 proc. zwyżki, będą mieli łącznie 15 proc. zniżki (10 proc. w „kradzieży” i 5 proc. w „casco”). Dla konkurentów to istotna informacja, bo do tej pory stawki PZU nie były atrakcyjne dla posiadaczy wielu modeli pojazdów, a teraz mogą takie być.

Również dla firm

Najistotniejszą zmianą jest rozróżnienie w taryfach zarówno klientów indywidualnych, jak i małych i średnich przedsiębiorców. To unikalne na naszym rynku rozwiązanie, niestosowane przez innych ubezpieczycieli. Ma to ułatwić sprzedaż polis komunikacyjnych przez agentów, skierowaną do firm, co jest teraz jednym z priorytetów PZU. Od nowego roku każdy przedsiębiorca mający do 20 samochodów będzie mógł uzyskać nieco korzystniejsze warunki niż klient indywidualny. Na przykład ci ostatni będą musieli zgodzić się na 20-proc. obniżkę odszkodowania, jeśli dwa razy w ciągu ostatnich trzech lat skradziono im samochód. Dla przedsiębiorcy mającego powyżej 5 pojazdów wyniesie o­na 10 proc.

Można zapłacić mniej

Z punktu widzenia klientów indywidualnych najciekawsze są nowości w zniżkach. PZU poszło za innymi firmami z rynku i wprowadziło np. 3-proc. obniżkę składki za AC dla rodziców, którzy mają dziecko w wieku do 16 lat. Dla porównania, w Warcie wynosi o­na 5 proc., ale dziecko nie może mieć więcej niż 12 lat.
Pojawiły się też obniżki składki za AC dla mało jeżdżących kierowców. Możemy zapłacić o 3, 2 lub 1 proc. mniej, jeśli przy zawieraniu umowy zadeklarujemy, że w ciągu roku przejedziemy mniej niż odpowiednio 10, 20 i 30 tys. kilometrów. W warunkach ubezpieczenia nie ma wyraźnie zapisanej sankcji za kłamstwo. Można jednak wpaść w pułapkę, bo zawierają o­ne generalną zasadę, pozwalającą na obniżenie odszkodowania w przypadku podania nieprawdy we wniosku. W praktyce może skończyć się tak, że dostaniemy 3 proc. zniżki, oszczędzając np. 30 zł. Gdy po wypadku okaże się, że przejechaliśmy powyżej 10 tys. km, odszkodowanie zostanie pomniejszone o 3 proc., czyli np. 600 zł.
Firma nagradza też zniżką od 5 do 50 proc. zawieranie ubezpieczeń w pakietach: OC, AC i NNW. Jej wysokość zależy od tego, gdzie mieszkamy i ile samochód ma lat. Najwyższe zniżki są w przypadku samochodów do 3 lat (nawet 50 proc. w małych miejscowościach). Bez względu na miejsce zamieszkania posiadacze samochodów starszych niż 8 lat mogą liczyć na zniżkę nie większą niż 5 proc.
W OC PZU premiuje posiadaczy nowych samochodów: rocznych 20-proc. zniżką, a dwuletnich – 10-proc.
Korzystną zmianą jest zmniejszenie zwyżek za wiek pojazdu, jeśli kupujemy wariant polisy AC dający nam prawo do naprawy w autoryzowanych warsztatach. Obecnie posiadacze samochodów starszych niż 3 lata płacą o 10 proc. więcej. Z każdym rokiem ta stawka rośnie o kolejne 10 pkt proc., aż do 60 proc. powyżej 8 roku życia pojazdu. Od nowego roku posiadacze samochodów 4-letnich zapłacą 5 proc. więcej, a 8-letnich – 25 proc. więcej. Maksymalne zwyżki to 40 proc. dla posiadaczy samochodów starszych niż 11-letnie.

Uwaga na udziały

Podpisując umowę po nowym roku, trzeba bardziej zwracać uwagę na system zwyżek za wiek, staż kierowcy czy potrąceń odszkodowania w tytułu tzw. udziału własnego.
Nowością w PZU jest wprowadzenie zwyżek za krótki czas posiadania prawa jazdy. W AC i OC wyniosą o­ne 10 proc., jeśli mamy prawo jazdy krócej niż 2 lata, a 5 proc., jeśli samochodem będzie jeździła osoba o tak krótkim stażu. Więcej (bo 50 proc., zamiast 30 proc.) zapłacą za OC kierowcy do 23 roku życia. Wzrosły też zwyżki dla młodych kierowców za AC.
Nowością nie tylko w PZU, ale też w skali rynku jest wprowadzenie potrącenia 10 proc. odszkodowania posiadaczom pojazdów starszych niż 9-letnie. O tyle więcej zapłacą też osoby, które mają samochód już dłuższy czas, ale w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie miały na niego polisy AC w PZU lub innym towarzystwie.

Zmień warunki

Nowe warunki i taryfy wchodzą od 1 stycznia 2006 roku. Co mogą zrobić osoby, dla których nowe warunki będą korzystniejsze? W przypadku OC niestety niewiele, bo podpisanej umowy nie można już rozwiązać. W przypadku AC mamy taką możliwość. Warunki przewidują, że w przypadku umów zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy można wypowiedzieć umowę w ciągu 30 dni. Towarzystwo pobierze wtedy składkę za okres udzielonej ochrony. Jeśli zrezygnujemy w tym czasie, PZU nie pobierze 10 proc. tzw. kosztów manipulacyjnych, jak to ma miejsce zwykle w przypadku rozwiązania umowy. Oznacza to, że ci, którzy muszą kupić polisę w grudniu, mogą od razu zorientować się, ile będą musieli zapłacić za nią według nowych warunków. Jeśli oferta będzie korzystna, najlepiej umówić się na rozbicie składki na raty i opłacić pierwszą z nich. Nie warto za to kupować polis krótkoterminowych, bo za 15 dni ochrony płaci się 10 proc. składki rocznej, a za miesiąc – 15 proc.

WAŻNIEJSZE ZMIANY W NOWYCH TARYFACH KOMUNIKACYJNYCH PZU
+ zniżki za ubezpieczenie pakietowe (AC, OC, NNW) – od 5 do 50 proc. w zależności od wieku samochodu i miejsca zamieszkania
+ zniżki dla rodziców dzieci do 16 lat – 3 proc. w AC
+ zniżki w OC dla posiadaczy nowych pojazdów – 10-20 proc.
+ zniżki w AC za mały przebieg roczny – 1-3 proc.
+ zmniejszenie zwyżek za prawo do napraw w autoryzowanych stacjach obsługi ASO
+ zniżka w OC i AC za jednorazową płatność składki – 10 proc.
+ wprowadzenie zapisów dla małych i średnich firm
- zwyżka w OC i AC dla kierowców, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 10 proc.
- zwyżka w AC dla właścicieli samochodu, którzy dają jeździć kierowcom, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 5 proc.
- większe zwyżki dla kierowców w wieku do 23 lat – 50 proc. więcej za OC i AC (zamiast 30 proc.). Dopiero po 12 miesiącach bez szkody zwyżka wynosi 30 proc. Osoby w wieku 23-25 lat – nadal 30 proc. zwyżki w OC i 30 proc. (zamiast 20 proc.) w AC.
- mniejsze odszkodowanie dla posiadaczy starszych niż 9 lat pojazdów – 10 proc.
- zwyżka za płatność w 3-4 ratach – 5 proc., a więcej niż 4 ratach – 10 proc.

Kiedy i o ile PZU może zmniejszyć wypłatę odszkodowania:

Te zasady pozostaną w nowych warunkach ubezpieczenia...
• 20 proc. odszkodowania przy drugiej kradzieży części lub wyposażenia pojazdu w ciągu 12 miesięcy i 50 proc. przy trzeciej.
• 25 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy poniżej 23 lat.
• 15 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy w wieku 23-25 lat.
• 10 proc. odszkodowania przy rozbiciu samochodu, jeśli właściciel pojazdu i jego posiadacz ma więcej niż 25 lat, ale osoba uprawniona do korzystania z pojazdu poniżej 26 lat.
• 10 proc. odszkodowania po pierwszej kradzieży i 20 proc. odszkodowania po drugiej – w ciągu ostatnich trzech lat (dla klientów indywidualnych).
...a te są całkiem nowe
• 15 proc. odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat, jeśli w ciągu roku nie miały szkody.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży, jeśli nie było dodatkowego zabezpieczenia przed kradzieżą.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu starszego niż 9 lat.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu, jeśli w ciągu ostatnich 6 miesięcy posiadacz nie miał na ten lub inny samochód polisy AC.
• 25 proc. (obecnie 15 proc.) odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat lub 15 proc. (obecnie 10 proc.), jeśli kierowca ma poniżej 26 lat.
Marcin Jaworski


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z „godzinami czarnkowymi”? Nowelizacja coraz bliżej

Obowiązkowe godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli, wprowadzone za czasów ministra Przemysława Czarnka, mają zostać zniesione. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowelizacji przepisów, który trafił właśnie do konsultacji publicznych. Zmiany mogą wejść w życie już od września.

Nowi biedni emeryci. W Polsce już ponad 430 tys. osób z emeryturą niższą od minimalnej

W Polsce rośnie liczba osób pobierających emeryturę niższą od minimalnej. Zdecydowaną większość tej grupy stanowią kobiety. Przyczyną niskich świadczeń jest najczęściej zbyt krótki okres opłacania składek – wynikający z przerw w pracy, zatrudnienia na czarno, złego stanu zdrowia czy pracy za granicą.

Tylko do 31 sierpnia! PFRON dopłaci Ci 347 zł miesięcznie do opieki nad dzieckiem

W ramach programu Aktywny Samorząd – Obszar D, jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i pracujesz zawodowo, a jednocześnie opiekujesz się dzieckiem, możesz otrzymać nawet 347 zł miesięcznie z PFRON na koszty opieki, np. żłobka, przedszkola lub niani. Wnioski przyjmowane są tylko do 31 sierpnia 2025 roku. Sprawdź, komu przysługuje wsparcie i jak złożyć wniosek.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

REKLAMA

Coraz więcej firm znika z rynku? Zaskakujące dane z CEIDG za pierwsze półrocze 2025

Miało być lepiej, a statystyki mówią co innego. Choć sytuacja przedsiębiorców nie pogarsza się dramatycznie, w sześciu województwach więcej firm się zamyka niż powstaje. Co stoi za tym trendem? Eksperci tłumaczą zaskakujące liczby.

Pensje nauczycieli zagrożone? Samorządy ostrzegają: we wrześniu, październiku, maksymalnie w listopadzie może zabraknąć pieniędzy

Samorządy alarmują: już jesienią może zabraknąć środków na pensje nauczycieli. – Słyszymy głosy desperacji – mówi współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Arkadiusz Chęciński. Samorządowcy domagają się realnego dialogu i rozważają przekazanie obowiązku finansowania oświaty rządowi.

Wielkie zmiany w rachunkach za gaz dla milionów Polaków. Zacznie się już w sierpniu

Bez wizyt inkasenta, bez prognoz i bez niespodzianek na rachunku. Od sierpnia w Polsce zaczyna się duża zmiana w sposobie rozliczania gazu. Stare liczniki będą stopniowo zastępowane nowoczesnymi, zdalnymi urządzeniami. Zmiana dotyczy blisko dwóch milionów gospodarstw domowych.

Naklejka o wadliwej segregacji - orzeczenia sądów

Naklejka informacyjna na pojemnikach na śmieci o wadliwej segregacji nie spełnia wymogów prawnych powiadomienia właściciela nieruchomości o naruszeniu zasad segregacji odpadów komunalnych. W najnowszych wyrokach sądy administracyjne jasno wskazują, że jest to tylko sygnał o stwierdzonych nieprawidłowościach.

REKLAMA

Rozwód pozasądowy, czyli zmiany, które mogą wiele uprościć albo jeszcze bardziej skomplikować

Aktualnie sprawa rozwodowa nierozerwalnie wiąże się z postępowaniem przed sądem, formalnym procesem, koniecznością udziału w rozprawach, przeprowadzaniem dowodów oraz niejednokrotnie znacznym stresem i długim oczekiwaniem na rozstrzygnięcie.
W kwietniu 2025 r. Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach działań deregulacyjnych przedstawiło propozycję nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw (dalej k.r.o.), mającą na celu wprowadzenie alternatywnej drogi rozwiązania małżeństwa – tzw. rozwodu pozasądowego. Model ten miałby polegać na umożliwieniu uzyskania rozwodu przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w wybranej przez małżonków gminie, bez udziału sądu. Nowa procedura miałaby opierać się na zgodnych oświadczeniach małżonków, a jej szczegółowy przebieg miałby być określony w zmienionych przepisach ustawy z 28 listopada 2024 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

Rewolucja w 800 plus. Ci rodzice nie dostaną już zasiłku na dziecko z programu Rodzina 800+ bo nie spełniają nowego warunku?

Nowy rząd rozważa zmianę strategii w polityce społecznej. Na pierwszy ogień pójść ma najkosztowniejszy program socjalny – Rodzina 800+. Po zmianie, 800 plus trafić miałoby tylko do rodziców, którzy pracują. Czy takie zmiany są w ogóle realne?

REKLAMA