REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto się pospieszył, ten stracił

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rolnicy otrzymujący rentę strukturalną z KRUS, w przeciwieństwie do tych, którzy takie świadczenie otrzymują z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, muszą płacić podatek. Dlaczego? Są to dwa różne świadczenia. Nikt też nie zabiegał o zwolnienie rent z KRUS – wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Program rent strukturalnych skierowany jest do rolników będących w wieku przedemerytalnym, podlegających ubezpieczeniu społecznemu, prowadzących działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym będącym ich własnością (lub będącym własnością ich małżonka). Rolnicy mogą otrzymać rentę, jeśli zdecydują się na przekazanie posiadanego gospodarstwa rolnego innemu rolnikowi lub instytucji albo następcy.
Rentę strukturalną wypłaca się co miesiąc, nie dłużej jednak niż przez 10 lat, od miesiąca, w którym zostały spełnione wszystkie warunki wymagane do jej przyznania.

Najpierw z KRUS...

Renty z KRUS przyznawane były od 2002 roku. Ostatnie wnioski o rentę można było składać do końca 2003 roku. Wszyscy, którzy do tego czasu postarali się o rentę, nadal z niej korzystają w ramach praw nabytych na zasadach obowiązujących do końca 2003 roku.
Niestety, każdy, kto zdecydował się na taką pomoc, sporo stracił. Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT) nie przewidywały i nie przewidują zwolnienia takich świadczeń z podatku dochodowego. Wszystko dlatego, że są to przychody wypłacane przez zakład ubezpieczenia społecznego, a te podlegają opodatkowaniu.
Dlatego teraz KRUS jako płatnik wystawia korzystającym z rent informację PIT-11A, na podstawie której rolnicy muszą rozliczyć się z fiskusem.

...potem z Agencji

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa realizuje wypłatę rent strukturalnych na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U. nr 229, poz. 2273 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U. nr 114, poz. 1191 z późn. zm.).
Renty strukturalne finansowane są z dwóch źródeł – w 80 proc. z Sekcji Gwarancji EFOiGR oraz w 20 proc. z budżetu państwa. Zgodnie z ustawą o PIT renty strukturalne podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie dwóch przepisów: art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT – w części finansowanej ze środków unijnych i art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o PIT – w części finansowanej ze środków krajowych.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy od Iwony Musiał, rzecznika prasowego z ARiMR, Agencja otrzymała postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z potwierdzeniem, że nie ciąży na niej obowiązek wystawiania PIT-11/8B. Beneficjenci rent strukturalnych nie wykazują dochodów zwolnionych z opodatkowania w rozliczeniach rocznych.
– Obowiązek wypełniania informacji PIT-37 dotyczy beneficjentów rent korzystających ze świadczenia na mocy ustawy z 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie (Dz.U. nr 52, poz. 539 z późn. zm.). Ustawa obowiązywała do 31 grudnia 2003 roku. Przyznawane na jej mocy świadczenie jest płatne ze środków krajowych – wyjaśniła Iwona Musiał.
Oznacza to, że ten, kto się pospieszył, stracił, i to podwójnie. Renta otrzymywana z KRUS-u jest niższa niż ta z agencji, poza tym trzeba od niej zapłacić podatek.

Różne świadczenia

Dlaczego renty strukturalne wypłacane przez ARiMR są zwolnione z PIT, a wypłacane z KRUS nie? Takie pytanie zadaliśmy w Ministerstwie Finansów. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że renty wypłacane przez agencję są świadczeniami pomocowymi, natomiast renty strukturalne z KRUS są przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wynika stąd, że dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych i organizacji międzynarodowych korzystają ze zwolnienia z podatku.
Ministerstwo dodało też, że nikt o zwolnienie rent strukturalnych wypłacanych przez KRUS nie zabiegał.

Zmiana jest potrzebna

– Renty strukturalne wypłacane przez agencję są objęte przedmiotowym zwolnieniem z PIT, natomiast renty wypłacane przez KRUS są świadczeniami wypłacanymi przez organy ubezpieczenia społecznego, wobec czego wydaje się, że sprawa jest politycznie niewłaściwie rozwiązana. Natomiast zgodnie z wykładnią ustawy o PIT wszystko jest prawidłowe – wyjaśniał Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Paradoksalnie z punktu widzenia beneficjentów rent strukturalnych są to dla nich bardzo podobne świadczenia. Ze względu jednak na źródło finansowania stanowią dwa różne świadczenia – podkreślał nasz rozmówca.
Jednocześnie dodał, że argumentacja ministerstwa, że nikt o zwolnienie nie zabiegał, jest swego rodzaju uproszczeniem. Objęcie zwolnieniem z podatku rent strukturalnych z KRUS wymagałoby nowelizacji ustawy o PIT. Taka nowelizacja nie nakładałaby na podatników żadnych nowych obowiązków, wręcz przeciwnie. Nie byłoby więc niekonstytucyjne, gdyby odpowiednie zmiany wprowadzić w trakcie roku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska, Bogdan Świąder


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA