REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć bezpiecznie i zgodnie z prawem

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy za rozmowę przez komórkę podczas jazdy prowadzący dostanie mandat? Czy za pasażera, który nie zapiął pasów odpowiada kierowca? Czy wyprzedzając z prawej strony łamiemy przepisy?

Bezpieczeństwo jest głównym celem i powodem ustanowienia pewnych zasad obowiązujących w ruchu drogowym. Ich przestrzeganie jest istotne z punktu widzenia zarówno kierowców, jak i pieszych. Zapewnieniu bezpieczeństwa służy m.in. nakaz zapinania pasów czy zakaz prowadzenia przez kierowcę rozmów przez telefon. Trzeba pamiętać, że za łamanie przepisów grożą mandaty, jednak niekiedy, zachowując szczególne warunki określone przepisami, kierowca może uniknąć niekorzystnych dla siebie konsekwencji.

Czy mogę korzystać z zestawu słuchawkowego podczas jazdy

Wiem, że podczas jazdy samochodem nie można rozmawiać przez telefon komórkowy. Jednak są sytuacje, gdy trzeba się z kimś nagle skontaktować i grozi za to mandat. Ale są tzw. zestawy głośnomówiące oraz zestawy słuchawkowe, jednak mam wątpliwość, czy przepisy nie obejmują zakazem stosowania także takich urządzeń. Czy korzystanie z telefonu z zestawem głośnomówiącym lub z zestawu słuchawkowego podczas jazdy jest zgodne z prawem?

Tak

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym nie można korzystać podczas jazdy samochodem z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Jednak zestaw głośnomówiący pozwala na prowadzenie rozmowy w trakcie jazdy. Takie rozwiązanie nie absorbuje dodatkowo rąk i pozwala na trzymanie kierownicy oburącz. Podobnie wygląda sytuacja z używaniem zestawu słuchawkowego. Takie urządzenie nie wymaga, by telefon trzymać w ręku lub przytykać mikrofon do ust. Dzięki czemu można swobodnie prowadzić samochód i rozmawiać.

Jeżeli nie posiadamy ani zestawu słuchawkowego, ani głośnomówiącego, to jeżeli chce się prowadzić rozmowę, należy zjechać na pobocze i zatrzymać pojazd - oczywiście w miejscu, gdzie nie ma zakazu postoju lub zatrzymywania pojazdów. Za jazdę samochodem i jednoczesne prowadzenie pojazdu grozi 200 zł mandatu. Jednak nie dostaje się za to wykroczenie punktów karnych.

Podstawa prawna

l Art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Czy pasażer też musi mieć zapięte pasy

Mam samochód, który posiada pasy bezpieczeństwa także z tyłu. Wiem, że zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mają obowiązek zapiąć pasy bezpieczeństwa. Jednak jak to wygląda w przypadku pasażerów z tyłu? Czy jeżeli pasażer z tyłu upiera się i nie chce zapiąć pasów, to czy policja może go za to ukarać? Czy kierowca też może odpowiadać za niesfornego pasażera?

Tak

Pasami w samochodzie powinien być przypięty nie tylko kierowca, ale również pasażer - zarówno na przednim, jak i tylnym siedzeniu. Za niezapięte pasy przez pasażera na tylnym siedzeniu grozi mandat.

Kierujący i osoby przewożone pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z nich podczas jazdy. Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba, która tego obowiązku nie dopełniła. Jednak niezależnie od mandatu, który może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierujący pojazdem również może zostać ukarany mandatem. Wysokość mandatu w takiej sytuacji wynosi 100 złotych zarówno w przypadku kierowcy, jak i pasażera. Jeżeli jednak kierowca nie zapiął pasów, to otrzyma za to dodatkowo dwa punkty karne.

Są jednak sytuacje, w których nie ma obowiązku zapinania pasów. Z obowiązku tego zwolnione są np.: osoby mające orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów, kobiety o widocznej ciąży, kierowca taksówki osobowej w trakcie jazdy z pasażerem, policjant podczas przewożenia osoby zatrzymanej.

Podstawa prawna

l Art. 39 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Czy za wyprzedzanie prawą stroną dostanę mandat

Bardzo często spotykam się z sytuacją, że ktoś jadący przede mną dużo wolniej blokuje lewy pas ruchu. Policja zaleca wyprzedzanie lewą stroną. Przepisy mówią, iż powinno się trzymać jak najbliżej prawej strony. Jednak, gdy ktoś blokuje lewy pas ruchu, często jestem zmuszony wyprzedzać taką osobę prawą stroną. Czy wyprzedzanie prawą stroną zawsze jest karane i jaki mandat można za to dostać?

Nie

Jednak rzeczywiście kierowca powinien wyprzedzać inne pojazdy lewą stroną drogi. Prawo o ruchu drogowym w zasadzie zabrania wyprzedzania prawą stroną innych uczestników ruchu drogowego, ale są sytuacje, gdy jest to dopuszczalne. Jest tak np., gdy pojazd przed nami sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo. Wówczas manewr wyprzedzania może odbyć się wyłącznie z prawej strony. Ponadto jest to dopuszczalne na drodze jednokierunkowej, która ma wyznaczone pasy ruchu. W przypadku jezdni dwukierunkowej taki manewr można wykonać z prawej strony, jeżeli są co najmniej dwa pasy ruchu przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku. Jednak może to mieć miejsce tylko w obszarze zabudowanym. Poza miastem wyprzedzanie z prawej strony jest dopuszczalne, tylko gdy są co najmniej trzy pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku. W innych sytuacjach za wyprzedzanie prawą stroną grozi 200 zł mandatu.

Podstawa prawna

l Art. 24 pkt 3, 5, 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Czy po 30 dniach od wykroczenia mogę nie przyjąć mandatu

Straży miejskiej przywrócono możliwość używania fotoradarów mierzących prędkości na drogach. Mogą oni na podstawie zrobionego zdjęcia wystawić mandat. Jednak czy za inne wykroczenia strażnicy miejscy też mogą ukarać mandatem? Czy po 30 dniach od daty wykroczenia mogę nie przyjąć mandatu?

Nie

Straż miejska może używać fotoradarów nie tylko do rejestracji nadmiernej prędkości. Może też rejestrować w ten sposób wykroczenia polegające na niestosowaniu się do sygnalizacji świetlnej. W przypadku stwierdzenia wykroczenia na podstawie urządzenia pomiarowego lub kontrolnego, jakim np. jest fotoradar, straż miejska ma 30 dni na nałożenie mandatu karnego. Jednak termin ten nie jest liczony od dnia zdarzenia, ale od dnia ustalenia tożsamości sprawcy wykroczenia. Po zarejestrowaniu, np. przekroczenia prędkości, straż musi podjąć niezwłocznie czynności wyjaśniające. Między innymi musi skierować zapytanie do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w celu ustalenia właściciela pojazdu, którym popełniono wykroczenie. Na odpowiedź czeka się kilka tygodni. Dlatego uznaje się, że termin na ukaranie mija dopiero po 30 dniach od ustalenia sprawcy. Jednak jeżeli nawet w takiej sytuacji termin ten nie zostałby dotrzymany, to wówczas straż musi skierować do sądu wniosek o ukaranie sprawcy.

Podstawa prawna

l Art. 129 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

l Art. 97 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. nr 106, poz. 1148 z późn. zm.).

Czy można zredukować punkty karne

Mam 20 punktów karnych. Gdy przekroczę 24, to stracę prawo jazdy. Czy można zredukować liczbę punktów i jak to zrobić?

Tak

Kierowca wpisany do ewidencji może na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie spowoduje zmniejszenie liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Koszt takiego szkolenia to 150 do 250 zł - w zależności od miasta. Możliwości takiej nie mają jednak kierowcy, którzy mają prawo jazdy krócej niż rok. Szkolenie, o którym mowa, organizuje dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego. Po odbyciu takiego szkolenia kierowca otrzymuje zaświadczenie. Kopię zaświadczenia dyrektor ośrodka przesyła policji prowadzącej ewidencję punktów karnych. Odbycie szkolenia i uzyskanie zaświadczenia zmniejsza o sześć liczbę posiadanych punktów karnych. Punkty te odejmuje się według kolejności wpisów. Trzeba jednak wiedzieć, że liczba punktów odjętych z tytułu odbytego szkolenia nie może być większa od liczby punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego przed jego odbyciem.

Celem szkolenia jest uświadomienie skutków naruszania przepisów ruchu drogowego, zwłaszcza przepisów kształtujących zasady bezpiecznego zachowania się w ruchu. W szkoleniu tym można uczestniczyć nie częściej niż raz na pół roku. Szkolenie takie trwa w sumie cztery i pół godziny.

Podstawa prawna

l Art. 130 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

l Par. 8 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz.U. nr 236, poz. 1998).

Czy można zastąpić w dzień światła mijania

Od niedawna trzeba jeździć z włączonymi światłami mijania, nawet w ciągu dnia i przez cały rok. Żarówki kosztują, a zużycie paliwa też jest większe. Do tej pory można było w ciągu dnia używać, zamiast świateł mijania, świateł do jazdy dziennej. Czy teraz też można stosować takie rozwiązanie?

Tak

Przy nowelizacji przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym pozostawiono przepis, który pozwala w ciągu dnia używać świateł do jazdy dziennej. Trwałość żarówek przy takim rozwiązaniu jest kilkukrotnie dłuższa. Są też bardziej zaawansowane rozwiązania. Można samochód wyposażyć w światła do jazdy dziennej, które posiadają diody LED. Żywotność takiej diody może wynieść nawet dziesięć lat.

Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli samochód nie jest wyposażony w takie światła, to wówczas możliwa jest przeróbka. W tańszym wariancie wyniesie to ok. 60 zł. Jednak stosując rozwiązanie z diodami LED, trzeba się liczyć w wydatkiem 800-900 zł.

Prawo o ruchu drogowym określa jednak, że świateł do jazdy dziennej można używać tylko od świtu do zmierzchu. Warunkiem jest też normalna przejrzystość powietrza. Przy zmianie pogody, gdy np. zacznie padać deszcz, trzeba włączyć światła mijania.

Podstawa prawna

l Art. 51 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Przygotował Łukasz Kuligowski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA