REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 maja każdą sprawę załatwimy przez internet

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie urzędy administracji publicznej muszą do 1 maja 2008 r. umożliwić obywatelom wnoszenie podań i innych dokumentów w postaci elektronicznej. Dopiero część z nich działa w największych miastach.

Żeby stać się posiadaczem podpisu elektronicznego, wystarczy komputer, podłączenie do internetu i niewielkie urządzenie, do którego należy włożyć kartę z podpisem. Chociaż na pozór to niewiele, problemem dzisiaj nie jest nabycie potrzebnego sprzętu, ale możliwość jego wykorzystania w praktyce.

Lekarstwo na kolejki

Podpis elektroniczny może mieć szerokie zastosowanie nie tylko w administracji publicznej. Można go wykorzystywać do przesyłania różnych dokumentów między firmami czy kontrahentami. E-podpisu używają firmy (podpisywanie faktur, umów), biura maklerskie oraz giełdy towarowe. Podpis elektroniczny doskonale sprawdza się przy wymianie korespondencji między pracownikami jednej firmy, której siedziby mieszczą się w różnych miastach.

Mechanizm działania systemu, który nazywamy elektronicznym podpisem, jest dość skomplikowany. Osoby, które chcą potwierdzać swoją tożsamość e-podpisem, muszą wykupić certyfikat w wyspecjalizowanej firmie nazywanej centrum certyfikacyjnym. Jest ono jakby trzecią stroną podczas podpisywania dokumentów i potwierdza, że daną przesyłkę podpisał prawowity właściciel podpisu. Dzieje się to automatycznie. Po uiszczeniu opłaty - obecnie jest to około 150 zł rocznie - otrzymujemy kartę z chipem i czytnik do karty.

Jak podpis własnoręczny

Uwarunkowania prawne dotyczące elektronicznego potwierdzania swojej tożsamości reguluje ustawa o podpisie elektronicznym. Określa ona warunki, jakie powinien spełnić e-podpis, aby mógł zostać uznany za bezpieczny i mógł być uznawany w obrocie prawnym na równi z podpisem własnoręcznym. Stanowi ona, iż powinien on być przede wszystkim przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis i być sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń i danych służących do składania podpisu elektronicznego. Poza tym musi być powiązany z danymi, do których został dodany w taki sposób, że każda późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Żeby wykorzystać e-podpis do załatwienia sprawy w urzędzie, trzeba prawidłowo wypełniony wniosek podpisać przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Do podpisania wniosku niezbędny jest więc czytnik kart kryptograficznych oraz odpowiedni podpis elektroniczny wystawiany przez dowolne polskie centrum certyfikacji. Po wysłaniu wniosku zainteresowany otrzyma, na wskazany adres poczty elektronicznej, wiadomość o przyjęciu dokumentu oraz urzędowe poświadczenie odbioru. W poświadczeniu zostanie podany unikalny elektroniczny numer. Dzięki niemu można śledzić stan sprawy. Odpowiedź zostanie przekazana pocztą na wskazany adres lub elektronicznie na adres e-mailowy.

Powolne wdrażanie systemu

Obecne zainteresowanie e-podpisem wśród Polaków jest bardzo znikome. Zmieni się to zapewne, gdy będą oni mieli faktycznie możliwość składania dokumentów urzędowych przez sieć i wystawianie faktur w formacie elektronicznym. Od 1 lipca 2008 r. z nową technologią będą na pewno musieli się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy. Bez względu na wielkość firmy i liczbę zatrudnionych od tego momentu będą one musiały przekazywać dokumenty ubezpieczonych do ZUS w formie elektronicznej.

Choć ustawa zobowiązująca administrację państwową do przyjmowania od obywateli dokumentów w wersji elektronicznej została uchwalona w 2001 roku, to uchwalono też ustawę oddalającą kolejny termin wprowadzenia tego obowiązku na 2008 rok. Co prawda, niewielką część dokumentów (m.in. przesyłanych do ZUS, część deklaracji podatkowych) można składać przez internet już dziś, ale trudno przewidzieć by jego zastosowanie było w najbliższym czasie tak szerokie jak w stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, czy Estonii, gdzie przy jego użyciu można nawet glosować w wyborach.

OBECNIE PODPIS ELEKTRONICZNY UMOŻLIWIA

1. Elektroniczne rozliczania z ZUS-em (od 7 wersji Płatnika).

2. Składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego.

3. Wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

4. Korespondencja z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.

5. Wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych.

6. Wystawianie faktur elektronicznych.

7. Wymiany informacji z urzędami administracji publicznej (termin obowiązkowy to maj 2008).

8. Podpisywanie dokumentacji medycznej celem jej archiwizacji.

9. Zabezpieczenie w bankowości elektronicznej (Nordea Bank Polska i BPH).

10. Podpisywanie umów i dokumentów w codziennej działalności firm, a już wkrótce możliwe będzie składanie pism do elektronicznych skrzynek podawczych w sądach powszechnych.

ZALETY PODPISU ELEKTRONICZNEGO

• Możliwość natychmiastowej i obiektywnej identyfikacji podpisanej osoby.

• Fałszowanie podpisu elektronicznego jest o wiele trudniejsze niż własnoręcznego.

• Podpis elektroniczny chroni całość dokumentu, nie ma potrzeby parafować każdej jego strony; żaden dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać zmieniony.

SZERSZA PERSPEKTYWA

Pierwsze regulacje dotyczące podpisu elektronicznego pojawiły się w Stanach Zjednoczonych już na początku 1995 roku, kiedy odpowiednie przepisy wydał stan Utah. W ślad za nim poszły kolejne stany, skutkiem czego było wprowadzenie ustawy na poziomie federalnym w czerwcu 2000 r. Europa zdecydowała się na podjęcie prac nad e-podpisem mniej więcej w tym samym okresie. W 1998 roku przygotowano propozycję dyrektywy Komisji Europejskiej mającą uregulować stosowanie podpisów elektronicznych, a w rok później dyrektywa została oficjalnie zatwierdzona przez Parlament Europejski (Dyrektywa 1999/93/EC).

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA