REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama musi być prawdziwa

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

UOKiK analizuje skargi na nieuczciwe reklamy bankowe. Jeśli zarzuty się potwierdzą, będą wszczynane postępowania. Nieuczciwe informowanie klientów może kosztować bank nawet do 10 proc. przychodu ubiegłorocznego.

Panie prezesie, czy przedsiębiorcy nie znają prawa, skoro w umowach nadal zamieszczają klauzule, które UOKiK uważa za nieprawidłowe?

- Rejestr klauzul niedozwolonych to lista błędów, które popełnili profesjonalni uczestnicy rynku, chcąc w bardzo różny sposób ograniczyć prawa konsumentów. Niestety moim zdaniem w większości przypadków nie wynika to z nieznajomości przepisów. Najbardziej uciążliwe postanowienia istniejące w rejestrze dotyczą pobierania opłat za czynności, które powinny być bezpłatne. Ostatnia kontrola Urzędu miała przede wszystkim sprawdzić, czy banki zaprzestały pobierania opłat za wypłaty gotówki z własnego konta w okienkach. Przypomnę, że sprawa była kilkanaście miesięcy temu komentowana obszernie również na łamach Gazety Prawnej. Klienci banków, głównie osoby starsze niekorzystające z bankomatów, skarżyli się na dodatkowe opłaty podczas tradycyjnych wypłat w okienkach bankowych.

Co wykazała kontrola rynku bankowego przeprowadzona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

REKLAMA

- Przeanalizowaliśmy wzorce umowne stosowane przez 20 dużych banków. Do przeszłości należą już opłaty za wypłatę gotówki z ror-u w bankowym okienku - żaden bank nie stosował takiej praktyki. Jednak klient jest obciążany dodatkowymi kosztami, gdy na własne konto chce wpłacić gotówkę w bilonie. Praktyka ta dotyczy sześciu banków. Zakwestionowaliśmy to działanie, ponieważ pieniądz w postaci monety jest takim samym środkiem płatniczym jak banknot, a wpłaty gotówki - niezależnie od jej rodzaju - mieszczą się w ramach usług związanych z prowadzeniem rachunków bankowych, za które konsument cyklicznie płaci. Nasze wątpliwości wzbudziło również pobieranie opłat za wpłatę nieuporządkowanych banknotów i nieułożonych monet.

Aby ściągnąć pieniądze z rynku, banki reklamują atrakcyjne, wysoko oprocentowane lokaty. Potem okazuje się, że atrakcyjna lokata jest wyłącznie chwytem reklamowym. Czy wszczęto przeciwko tym bankom postępowanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Balansowanie na granicy prawa w reklamach produktów finansowych zwróciło uwagę już nie tylko naszą, ale również Komisji Nadzoru Finansowego. Jeśli zarzuty się potwierdzą, będziemy wszczynać postępowania. Warto pamiętać, że przekraczanie granic prawa w związku z nieuczciwym informowaniem klientów może kosztować bank do 10 proc. przychodu ubiegłorocznego.

Gdy banki zostaną ukarane, poszkodowani konsumenci mogą liczyć na zaległe odsetki za przechowywanie pieniędzy na nieoprocentowanym koncie?

- Wejście w życie, w grudniu ubiegłego roku, ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym pozwoliło każdemu konsumentowi wziąć sprawy w swoje ręce. Dochodzenie roszczeń w przypadku nierzetelnej reklamy na drodze indywidualnej ułatwia przede wszystkim przeniesienie ciężaru dowodu na przedsiębiorcę, któremu zarzucamy działanie wprowadzające w błąd. W praktyce oznacza to, że to właśnie przedsiębiorca będzie musiał przekonać sąd, że nie dopuścił się działania godzącego w interesy słabszych uczestników rynku.

W jaki sposób przedsiębiorcy wprowadzają konsumentów w błąd działaniem lub zaniechaniem?

REKLAMA

- Stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd, prezentowanie produktu jako gratis, jeżeli konsument musi zapłacić jakąkolwiek należność, czy też podawanie informacji o nadzwyczajnej skuteczności, np. środków w zwalczaniu nadwagi, jeżeli są one nieprawdziwe - lista niedozwolonych praktyk jest długa, a katalog nie jest zamknięty. UOKiK najczęściej kwestionuje podawanie informacji nieprawdziwych lub takich, które nie ujawniają wszystkich istotnych cech towaru. Przykładem może być reklama raty 0 proc., która sugeruje, że konsument jest zwolniony z oprocentowania przy spłacaniu rat. W rzeczywistości okazuje się, że do pożyczki należy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie albo nieoprocentowane raty obowiązują tylko przez pewien okres. Zgodnie z prawem wyczerpujące informacje muszą znaleźć się w reklamach stosowanych przez instytucje finansowe.

Niestety bez winy nie są również sami poszkodowani - czyli konsumenci. Z kilkunastoletnich cyklicznych badań polskich konsumentów na zlecenie UOKiK wynika, że nadal znajomość podstawowych przepisów wśród Polaków jest niska. Z ostatnich analiz TNS OBOP dla Urzędu wynika, że ponad 20 proc. z nas nie czyta umów przed ich podpisaniem. Prawda jest okrutna - konsekwencją nieprzeczytania umowy jest godzenie się na niekorzystne warunki.

Czy UOKiK prowadzi już jakieś sprawy związane z naruszeniem przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

- Tak. Przykładowe postępowanie prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na podstawie tej ustawy dotyczy operatora telefonii mobilnej, który świąteczną reklamą mógł wprowadzić konsumentów w błąd.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Rozmawiała MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

• MAREK NIECHCIAŁ

absolwent ekonomii i historii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracował w Instytucie Nauk Ekonomicznych PAN oraz w Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA