REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować biuro w domu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praca w domu, zwana pracą na odległość lub telepracą, stale zyskuje na popularności. Na zachodzie Europy w przypadku niektórych zawodów praca w domu przez część tygodnia jest już ogólnie przyjętym standardem.

Zorganizowanie niewielkiego biura w mieszkaniu lub domu nie jest już niczym dziwnym, lecz staje się naturalną potrzebą. Właściwie to można mówić o modzie, gdyż nawet osoby, które stosunkowo niewiele pracują w domu, również chcą mieć dobrze wyposażony kącik do pracy.

Biuro dla biura czy biuro-firma

W przypadku biura w domu sprawdza się prosta zasada: wszystko zależy od potrzeb. Dlatego właśnie rodzaj wykonywanej przez nas pracy będzie miał bezpośredni wpływ na wyposażenie naszego kącika lub - jeżeli możemy sobie na to pozwolić - pokoju do pracy.

Wiele zależy również od tego czy nasze biuro będzie związane z pracą na odległość i oprócz nas i naszej rodziny nikt więcej nie będzie w nim przebywał, czy będzie to biuro-firma i będą nas w nim odwiedzać klienci.

W tym drugim przypadku ważna będzie lokalizacja takiego miejsca w stosunku do całego domu lub mieszkania. Jeżeli więc mieszkamy w domu, to dobrze, żeby do takiego biura prowadziło osobne wejście, najlepiej też będzie, jeśli samo biuro będzie usytuowane możliwie najbliżej wejścia do posesji, tak, żeby klienci nie musieli obchodzić domu lub przechodzić przez ogród.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast biuro będzie wyłącznie miejscem naszej pracy i nie będziemy nikogo w nim przyjmować, to jego lokalizacja w domu lub mieszkaniu nie ma znaczenia.

Nie w gościnnym i nie w sypialni

REKLAMA

Gdy już zabierzemy się za organizację biura w domu, nie bez znaczenia będą nasze warunki lokalowe. W małym mieszkanku urządzimy sobie zaledwie niewielki kącik, najlepiej - jak sama nazwa wskazuje - w rogu pokoju. W dużym mieszkaniu lub domu może to być już osobny aneks, pokój lub jego część.

Jeżeli rodzaj naszej działalności wymaga skupienia, a będziemy musieli pracować również wtedy, gdy pozostali domownicy będą w domu, warto aby nasze biuro dawało możliwość zamknięcia za sobą drzwi i odcięcia się na jakiś czas od spraw domowych. Z pewnością nie może to być więc kącik do pracy w pokoju gościnnym, na wprost drzwi wejściowych i zaraz obok wejścia do kuchni.

Najlepiej, żeby nie była to również sypialnia. Specjaliści od terapii naturalnych i bioenergoterapeuci nie polecają bowiem - ze względu na pole elektromagnetyczne - umieszczania komputerów i telewizorów w pomieszczeniu, w którym mamy spędzić noc i wypocząć.

Jeżeli nie ma innego wyjścia i komputer musi być umieszczony w sypialni, to warto powiesić lub postawić w jego pobliżu paprotkę lub lampę solną (jonizują ujemnie), a wokół ekranu rozsypać suszone goździki („pochłaniają” promieniowanie ekranu).

Wszystko, co potrzebne

Do urządzenia domowego biura nie potrzebujemy wiele. Wystarczy nam:

- biurko z dobrym oświetleniem,

- wygodne krzesło,

- komputer z podłączeniem do Internetu,

- drukarka,

- telefon lub zestaw: mikrofon plus słuchawki, jeżeli będziemy korzystać z któregoś z komunikatorów internetowych,

- faks (ewentualnie),

- półeczki, szafki,

- przegródki, stojące szufladki na biurko,

- segregatory, teczki i inne materiały biurowe,

- tablica korkowa na ścianę (czasem bardzo się przydaje).

Ważne jest biurko, krzesło...

REKLAMA

Żadne biuro nie może obyć się bez biurka. Jest to z pewnością jeden z najważniejszych sprzętów. Bardzo ważne są jego wymiary - szerokość blatu powinna być na tyle duża, by zmieścił się na nim sprzęt oraz by pozostało jeszcze wolne miejsce na wygodne oparcie dłoni (jeżeli pracujemy z notebookiem). Jeżeli natomiast pracujemy na klasycznej klawiaturze, to lepszym rozwiązaniem jest wysuwana spod biurka, odpowiednio stabilna półeczka na klawiaturę. Biurko powinno mieć matową lub półmatową fakturę, by nie męczyć wzroku ewentualnymi refleksami światła.

Elementem równie ważnym jak biurko jest odpowiednie krzesło. Dlatego warto dobrze zastanowić się przed jego zakupem i nie oszczędzać, gdyż nasz kręgosłup potrzebuje wygody i odpowiedniej pozycji podczas długiego siedzenia. Najlepsze są krzesła z możliwością regulacji wysokości siedziska oraz stopnia odchylenia oparcia. Bardziej funkcjonalne są z pewnością krzesła obrotowe i na kółeczkach, choć niektóre osoby wolą te bez kółek.

.... oświetlenie i mikroklimat

Kolejnym elementem jest oświetlenie. Bardzo ważne jest, by monitor nie był umieszczony na tle okna oraz by nie był ustawiony ekranem w stronę okien. Nie bez znaczenia jest również stosowanie odpowiednich żaluzji bądź kotar, które wystarczająco tłumią ostre światło słoneczne.

W przypadku sztucznego oświetlenia ważna jest różnica pomiędzy jasnością pomieszczenia a jasnością ekranu - jeżeli jest ona zbyt duża, zmusza to wzrok do wysiłku przekraczającego niemal jego zdolności przystosowawcze, prowadząc do zmęczenia wzroku, a nawet pogorszenia ostrości widzenia oraz zdolności do adaptacji i akomodacji wzroku.

Zaleca się również utrzymywanie odstępu między twarzą a ekranem, wynoszącego co najmniej 40-50 cm. Jest to dobre zarówno dla wzroku, jak również dlatego, że wraz ze wzrostem odległości od ekranu maleje promieniowanie elektrostatyczne.

Jeżeli chcemy w naszym biurze czuć się dobrze, to powinniśmy zadbać również o mikroklimat - najlepsza jest temperatura powietrza 21-22°C i wilgotność powietrza 50-65%. Wprowadzenie do otoczenia roślin, takich jak wspomniana już paproć, geranium, aloes i trzykrotka, a także sztuczna jonizacja powietrza z pewnością dobrze nam zrobi.

Ostatnią rzeczą, o której nie należy zapominać - nawet jeżeli pracujemy we własnym domu - jest konieczność przerw w pracy z komputerem. Po każdej godzinie pracy robimy 10 minut przerwy, aby wzrok i napięte mięśnie mogły odpocząć.

Małgorzata Szafarz

portal biurowy Nowebiuro.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA