REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Netykieta - wirtualne maniery

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Golińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bez e-maila i adresu internetowego trudno sobie wyobrazić pracę jakiejkolwiek firmy. Nieomal od początku istnienia komunikacji mailowej funkcjonują zasady elektronicznej konwersacji, tak zwana netykieta.

Netykieta - z angielskiego netiquette - połączenie słów net „sieć” i etiquette „etykieta”. Warto pamiętać o jej zasadach w komunikacji elektronicznej.

REKLAMA

Moja znajoma Małgosia miała ostatnio nieprzyjemną rozmowę ze swoim szefem. Dyrektor zarzucił jej, że nie jest osobą o wystarczających kompetencjach na stanowisku asystentki. A to z powodu wykasowanego e-maila. Małgosia odbiera codziennie setki maili skierowanych do siebie i do dyrektora. Robi wstępną selekcję, odpowiada w kolejności ważności, wpisuje spotkania w kalendarz. Robi to wszystko od razu po przyjściu do pracy. Kiedy skończy, idzie po kawę i przygotowuje się do reszty dnia. Ponieważ tego dnia maili było wyjątkowo dużo, wśród wiadomości zostawionych „na później i po kawie” znalazł się list od Ali, sekretarki z zaprzyjaźnionej firmy. Poprzedniego dnia panie korespondowały na temat swoich dzieci pod tytułem „Moje potworki”. Małgosia wśród maili zauważyła odpowiedź na swoją wczorajszą wiadomość z zabawną historyjką, jaka przydarzyła się jej synowi. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie okazało się, że szef Ali miał w nocy zawał i Ala w wielkim pośpiechu odwołując jego spotkania zrobiła to w odpowiedzi na maila Małgosi, a nie w osobnej wiadomości. Szef Małgosi pojechał na spotkanie, a ponieważ dyrektor Ali się nie pojawił, zadzwonił do jego firmy z ostrymi wymówkami. Po czym dowiedział się, że jego sekretarkę powiadomiono już w nocy o ciężkim stanie dyrektora.

Z tej historii Małgosia wyciągnęła dwie nauczki - po pierwsze nie wolno sugerować się tematem maila - zawsze należy zajrzeć do jego treści, po drugie - w przyszłości przyrzekła sobie przywiązywać większą wagę do zasad, jakie obowiązują w komunikacji za pośrednictwem poczty e-mailowej. Przyjrzymy się bliżej tym zasadom, bo mogą nam one znacznie ułatwić życie i oszczędzić przykrości. Jak uniknąć pułapek związanych z pocztą elektroniczną? Przyjrzyjmy się naszej służbowej skrzynce.

Podstawowe zasady:

REKLAMA

• Odbieraj pocztę co najmniej raz dziennie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogromnie istotną zaletą poczty elektronicznej jest jej szybkie docieranie do adresata. Dlatego ważne jest, aby odpowiadać na e-maile w ciągu 24 godzin. Nawet jeśli wydaje nam się, że nie jest to pilna informacja - dobrze jest przesłać krótki list, w którym napiszemy, w jakim czasie uda się nam odpowiedzieć na maila. To, że z naszego punktu widzenia jest to sprawa marginalna, nie oznacza, że dla autora listu jest ona równie nieistotna. Dlatego też, jeśli nie będziemy mieć dostępu do maila przez jakiś czas (z powodu szkolenia czy urlopu) warto ustawić w komputerze tzw. asystenta na czas nieobecności. Automatycznie wysyłana krótka informacja z kim i jak długo należy się kontaktować w pilnych sprawach, jest jedną z podstawowych zasad w komunikacji elektronicznej. Reguła ta pozwala zachować ciągłość pracy, ale także powoduje, że po powrocie nie jesteśmy zasypane wiadomościami niecierpiącymi zwłoki. Jest to również wyraz szacunku dla nadawcy maila - wie kiedy może się spodziewać odpowiedzi i nie czuje się zignorowany.

• Pisz zwięźle i na temat

Zasada ta obowiązuje w szczególności w korespondencji służbowej. Każdy z nas dostaje codziennie setki e-maili. Jeśli będą one konkretne i krótkie - łatwiej nad nimi zapanujemy. Szanujmy czas i skrzynki poczty elektronicznej innych osób. Nie rozsyłajmy „łańcuszków”, komercyjnych ogłoszeń ani reklam. Uważajmy z humorem i ironią - to, co przekazujemy tonem głosu jako żart, na piśmie może być niezrozumiałe albo obraźliwe. Oczywiście, jeśli jesteśmy z kimś zaprzyjaźnieni - możemy mu wysłać śmieszny film lub kilka ciepłych słów, ale pamiętajmy, że w stosunkach służbowych skrzynka mailowa stanowi swoistą bazę danych. Często może być czytana przez kolegów z działu IT lub wpaść w niepowołane ręce, ale także może łatwo ulec przepełnieniu. Co prowadzi nas do kolejnego punktu.

• Pilnuj, aby e-mail wraz z załącznikami nie przekroczył 200 KB.

Jeśli planujemy wysłać do kogoś duży plik - warto najpierw sprawdzić, czy będziemy to mogli zrobić. W wielu firmach ilość i objętość przyjmowanych załączników jest ograniczona, wówczas można poszukać innej drogi przesłania danych, bez obciążania lub blokowania skrzynki adresata. Warto przy tym pamiętać, szczególnie w stosunkach służbowych, że nie jest wskazane wstawianie w listy tła, a także ruchomych obrazków (gif). Powodują one większy ciężar listu, a także jego mniejszą czytelność. Dopuszczalnym elementem graficznym samego listu jest logo, ale i tu trzeba dopilnować, aby było ono „lekkie”. Bardzo często przechowujemy ważne maile i wówczas ich waga nabiera dodatkowego znaczenia. Aby listy były lżejsze, mogę zasugerować także używanie formatu tekstowego, a nie HTML - tam, gdzie jest to możliwe. Załączniki zawsze (chyba że są to obrazki i kompresja jest rzędu 1%) pakujmy przed wysłaniem programem do kompresji. Najczęściej używanym formatem jest format ZIP lub RAR. Dzięki temu zajmą mniej miejsca i łatwiej przejdą przez zabezpieczenia antyspamowe.

• Unikaj pełnej skrzynki

Oczywiście, nie jest to proste przy dużej ilości maili, jaką dostajemy codziennie. Dlatego warto pogrupować otrzymane maile i te najmniej istotne, po przeczytaniu, wykasować. Pamiętajmy przy tym, żeby kasować także wiadomości wysłane i wyrzucone do kosza. Jeśli boimy się utracić jakieś dane zawarte w mailu - warto je zachować na twardym dysku. Dane ze skrzynek pocztowych bywają utracone na zawsze, dane z twardych dysków - znacznie rzadziej. Rozpatrując działania dla każdego listu z osobna, trzeba przyjrzeć się jego zawartości i przydzielić do jednej z czterech grup.

• SPAM - im dłużej istnieje twoja skrzynka i adres mailowy, tym więcej „śmieci” będziesz dostawać. Kasuj je od razu, nie otwieraj linków w nich zawartych. Nie warto tracić na to czasu, a niekiedy linki zawierają niebezpieczne wirusy. Dlatego też od czasu do czasu sprawdzaj swój komputer w celu usuwania wirusów, abyś nie przesyłała wirusów innym internautom.

• Elektroniczne czasopisma - jeśli masz chwilę czasu i interesuje cię temat czasopisma, przeczytaj jego zawartość. Jeśli nie, przejrzyj szybko treść, zapisz najważniejsze informacje i usuń maila. Istotne jest, aby nie pozostawiać magazynów do przeczytania później, ponieważ prawdopodobnie nie znajdziesz więcej czasu, a za chwilę w twojej skrzynce pocztowej znajdzie się kolejny numer. Kiedy rozpoczynasz prenumeratę jakiegoś internetowego periodyku, zwykle dostajesz hasło i login do jego internetowej bazy. W przyszłości to właśnie tam zajrzysz, gdy będziesz potrzebować dostępu do jakiegoś artykułu. Dlatego zachowaj lub zarchiwizuj maila z hasłem, a wyrzuć stare numery pisma. Czasopisma internetowe zwykle są wydawane w szacie graficznej. To z kolei sprawia, że magazynowane potrafią stanowić najcięższą cześć naszej skrzynki.

• Informacje - do tej grupy zaliczają się maile, które wymagają przyjęcia do wiadomości, ale niekoniecznie pilnej reakcji czy natychmiastowej odpowiedzi. Może to być odpowiedź na przesłane komuś pytanie, powiadomienie o planowanych działaniach, „kopia” wiadomości do innego nadawcy. Po przeczytaniu takiego maila warto wpisać w kalendarz informacje, krótko podziękować nadawcy i koniecznie usunąć maila.

• Zadania do wykonania - są to maile wymagające od ciebie działania - często szybkiego i zdecydowanego. Nie powinny one w żadnym wypadku zaginąć w pozostałych wiadomościach. W tym wypadku stosuj regułę „dwóch minut” - jeśli wykonanie zadania zajmie poniżej 2 minut - wykonaj je i usuń maila. Jeśli czas potrzebny na wykonanie tego zadania jest dłuższy, dodaj je do listy rzeczy do załatwienia danego dnia i usuń maila. Pamiętaj, aby powiadomić wykonawcę o pomyślnym załatwieniu sprawy lub terminie, w jakim zostanie ona załatwiona.

• Pisz e-maila w formie listu - ale nieco mniej formalnie. Nie zapominaj o tytule i podpisie.

Poczta elektroniczna to coś pośredniego między rozmową a listowną korespondencją. Dlatego stosujemy tu pośrednie zasady. Ogólna zasada brzmi - piszmy starannie i zawsze przeczytajmy list przed wysłaniem go.

• Zawsze pamiętaj o wypełnieniu pola temat. Dobry temat to połowa sukcesu - nie tylko w gazetach, ale także w poczcie elektronicznej. Dzięki jasno sformułowanemu tematowi łatwiej zorientować się jak ważny jest e­mail, czego dotyczy i czy wymaga natychmiastowej reakcji.

• Nie zapominaj o zwrocie do adresata: „Szanowny Panie”, „Wielce Szanowna Pani”, „Aniu” - odpowiednio do naszych stosunków z daną osobą. Dziś coraz częściej maile rozpoczyna się od bezosobowych zwrotów: „Witam” albo „Dzień dobry”, ale warto pamiętać, że one wciąż rażą wiele osób, choć są niewątpliwie wygodne, kiedy piszemy do kilku osób naraz.

• Pisz zawsze małymi literami, chyba że chcesz wyrazić szczególne emocje. Pisanie w mailach wersalikami oznacza krzyk. I choć nie jest to intencją nadawcy, może urazić odbiorcę.

• Zawsze staraj się pisać zwięźle, na temat i koniecznie pamiętaj o podpisie. Nikt nie lubi anonimów. Jeśli wstawiasz stopkę w swoich e-mailach, to postaraj się żeby nie była ona dłuższa niż 4-5 linijek. Umieszczaj w stopce informacje istotne, jak najkrótsze i konkretne. Zupełnie wystarczy imię i nazwisko, stanowisko, adres firmy i jej podstawowe dane, telefon kontaktowy.

• Nie zapominaj o tym, kto jest widoczny jako adresat. Jeśli wysyłamy maila do kilku osób - zastanówmy się czy ich maile powinny być widoczne, czy też lepiej wpisać je w pole „UDW” (lub BCC - w zależności od wersji językowej programu), dzięki czemu nie będą widoczne. Jest to szczególnie istotne gdy pytamy kilka firm o ofertę np. imprezy gwiazdkowej dla pracowników. Firmy nie powinny wiedzieć, do kogo spośród konkurencji zwracamy się z analogiczną prośbą o informację. Także adresy osób ważnych nie powinny wydostać się poza firmę - lepiej wysyłać do nich kopie ukryte, jeśli wiadomość jest przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców, a szef jest jedynie „kopiowany” w wiadomości.

• Jeśli przesyłasz dalej wiadomość...

Przesyłając czyjś list dalej pamiętaj, że nie wolno wprowadzać w nim zmian. Jeśli chcesz go skrócić - lepiej wklej go w treść swojego maila jako tekst w cudzysłowie. Manipulowanie treścią przesyłanej wiadomości może zmienić jej treść i zatrzeć intencje nadawcy, a także wywołać jego oburzenie. Nie cytuj całej wiadomości, chyba że jest to niezbędne. Pamiętaj, że korespondencja była przeznaczona dla określonych osób i zastanów się, czy możesz ja przesłać w takiej formie. Być może nadawca wstawił w nią teksty lub komentarze, na które może sobie pozwolić w stosunku do ciebie, a nie do innych osób.

Poczta elektroniczna

Według raportu Meta Group, 80 procent osób czynnych zawodowo najbardziej ceni sobie pocztę elektroniczną jako narzędzie do komunikacji w sprawach służbowych. Aż 74 procent ankietowanych stwierdziło, że bez e-maila czułoby się gorzej niż bez telefonu. Poczta elektroniczna, według ankietowanych, ma wiele zalet. Pozwala na łatwe porozumiewanie się z wieloma osobami jednocześnie, zapis wymiany informacji można wydrukować na papierze, można porozumiewać się znacznie szybciej i nie koordynować kalendarzy z odbiorcami, aby w momencie nadawania odbierali przekaz. E-mail jest bardziej produktywny, ułatwia porozumiewanie się z innymi częściami świata, nawet jeśli istnieje różnica czasu, trafi do odpowiedniego adresata. Ponadto poczta elektroniczna pozwala na przemyślenie odpowiedzi, skonsultowanie jej z innymi osobami.

Znajomość netykiety pozwala na bardziej swobodne poruszanie się w wirtualnym świecie. Te zasady zostały stworzone po to, żeby pomóc skutecznie i przyjemnie komunikować się z innymi za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zachowując się - czasami nieświadomie - wbrew przyjętym dobrym obyczajom, narażasz się na niechęć i podobne kłopoty, jakie miała Małgosia z naszego przykładu.

Katarzyna Golińska

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA