REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korespondencja w dobrym stylu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Hubal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Codziennie wysyłasz dziesiątki e-maili i pism w najróżniejszych sprawach i do różnych adresatów. Wszystkie powinny być napisane profesjonalnie, co oznacza: uprzejmie, lecz rzeczowo, z myślą o celu, jaki chcesz osiągnąć.

REKLAMA

Na początek opowiemy starą hinduską przypowieść. Pewnego dnia próg świątyni tysiąca luster przekroczył pies. Wspiął się po schodach, wszedł do środka, a gdy spojrzał w zwierciadła, przestraszył się i zawarczał. Tysiąc czworonogów odpowiedziało mu tym samym. Psiak wybiegł z podkulonym ogonem i świeżo zdobytą wiedzą, że świat pełen jest złych psów. Krótko potem świątynię odwiedził inny jego pobratymiec. On także wszedł po schodach, zajrzał do wnętrza i napotkał tysiąc psów. Ucieszył się tym widokiem i zamachał przyjaźnie ogonem. Tysiąc zwierzaków uradowało się wraz z nim, opuścił więc świątynię z przekonaniem: świat jest pełen dobrych psów.

Istnieje wiele legend i przysłów, które mówią nam, że rzeczywistość wydaje się taka, jaką chcemy ją widzieć, a ludzie pozytywnie nastawieni do bliźnich zwykle dostają od nich to samo. Najprostsze skojarzenie to słynna wypełniona do połowy szklanka - pesymista na jej widok powie: „O nie, prawie nic już nie ma!”, optymista zaś: „Aż tyle jeszcze zostało?”. Jak widać, wszystko jest kwestią perspektywy.

Gdy piszemy do kogoś e-mail, rzadko zastanawiamy się nad tym, jak nasze słowa zabrzmią w jego uszach. W języku polskim nadużywane bywają na przykład słówka „niestety”, „musieć” i „dopiero”. Sprawdź na poniższych przykładach, czy nie lepiej pominąć je w korespondencji.

Szklanka prawie pełna

Zamiast:

„Muszę niestety odmówić, ponieważ tego dnia mam inne spotkania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepiej napisać:

„Tego dnia mam już umówionych kilka spotkań. Proszę wybaczyć, że nie będę mogła przyjść”.

Połączenie „niestety” i „musieć” nie brzmi profesjonalnie, zarówno w korespondencji, jak i przy innych okazjach - na przykład w rozmowie telefonicznej. Unikajmy więc utartego zwrotu: „Muszę to sprawdzić”, zastąpmy go raczej zdaniem: „Chętnie to dla pana sprawdzę”.

Zamiast:

„Nasz dział obsługi klienta pracuje niestety tylko do osiemnastej. W nagłych przypadkach proszę dzwonić na hotline, numer...”.

Lepiej napisać:

„Nasz dział obsługi klienta jest dostępny dla Państwa codziennie od 7.00 do 18.00. W pozostałych porach czynny jest hotline, numer...”.

Jak widzisz, można poradzić sobie bez budzącego negatywne skojarzenia słowa „niestety”. Przekaż po prostu klientowi w sposób miły i rzeczowy, kiedy i w jaki sposób może się skontaktować z twoją firmą.

Zamiast:

„Poprawki w umowie będziemy mogli nanieść dopiero wtedy, gdy otrzymamy wszystkie niezbędne dokumenty”.

Lepiej napisać:

„Natychmiast po otrzymaniu niezbędnych dokumentów naniesiemy poprawki w naszej umowie”.

Słowo „natychmiast” ma magiczną moc: dzięki niemu szklanka staje się do połowy pełna. Używając go, zyskasz opinię osoby kompetentnej, chętnej do pomocy, umiejącej szybko załatwiać pilne sprawy.

Zamiast:

„Zamówionego przez Państwa produktu nie będziemy mogli niestety dostarczyć w tym tygodniu”.

Lepiej napisać:

„Zamówiony produkt możemy dostarczyć w.... Czy ten termin Państwu odpowiada?”.

Zamiast:

„Niestety, mamy w tej chwili jedynie bluzki w kolorze niebieskim i ciemnozielonym”.

Lepiej napisać:

„Bluzki w wybranym przez Państwa kolorze będziemy mogli dostarczyć w.... Jeśli ten produkt potrzebny jest wcześniej, oferujemy go w kolorze niebieskim lub ciemnozielonym”.

REKLAMA

Bardzo często koncentrujesz się głównie na tym, czego nie da się zrobić, co w firmie funkcjonuje źle i taki właśnie komunikat wysyłasz biznesowemu partnerowi. Spróbuj skupić uwagę na pozytywach i pomyśl, jakie rozwiązanie da się zaproponować w zamian. Być może pomocna okaże się kolejna opowieść.

Pewna firma wysłała dwóch sprzedawców obuwia do Afryki. Po tygodniu pierwszy z nich napisał: „Rynek afrykański nie wydaje się niestety obiecujący. Tylko jeden na sześciu tubylców nosi buty. Ze względu na brak popytu, nie warto tu inwestować”. Dzień później drugi z pracowników wysłał wiadomość: „Przeanalizowałem dokładnie tutejszy rynek. Zaledwie co szósty Afrykańczyk używa obuwia - to dla nas olbrzymia szansa!”.

Atak równa się kontratak

Zamiast:

„Jesteśmy zmuszeni podjąć kroki...”

Lepiej napisać:

„Uważamy za konieczne skierować sprawę do rozpatrzenia przez nasz dział prawny”.

Zamiast:

„Może być Pan pewien, że skorzystamy ze wszelkich możliwości, by dochodzić naszych praw”.

Lepiej napisać:

„Proszę zrozumieć, że w tej sytuacji skorzystamy z przysługujących nam praw”.

W biznesie bywa różnie, nie każdy klient okazuje się kryształowo uczciwy, niekiedy nie mamy wyjścia: musimy działać stanowczo, aby chronić interesy firmy. Nie znaczy to jednak, że musimy tracić styl i klasę. Warto pamiętać, że każdy atak powoduje kontrnatarcie, a groźby stawiają naszego partnera pod ścianą. Postaraj się raczej rzeczowo uzasadnić, dlaczego twoi przełożeni uznali za niezbędne podjęcie określonych kroków.

Pedagogika źle widziana

Zamiast:

„Proszę przeczytać dokładnie umowę, paragraf 8 stanowi, że termin płatności wynosi 30 dni”.

Lepiej napisać:

„W naszej umowie ustaliliśmy termin płatności na 30 dni”.

Zamiast:

„Gdyby Pan znał ustawę..., wiedziałby Pan, że przysługuje nam prawo...”.

Lepiej napisać:

„Zgodnie z ustawą... mamy prawo do...”.

Nikt nie lubi być pouczany. Zrezygnuj z tonu surowej nauczycielki, która uświadamia uczniom ich niewiedzę - w ten sposób zrazisz do siebie klienta i na pewno niczego nie osiągniesz.

Pytaj, nie żądaj

Zamiast:

„Oczekujemy od Pana podjęcia decyzji jak najszybciej”.

Lepiej napisać:

„Czy mógłby Pan skontaktować się z nami jutro do godziny 14.00 i zawiadomić, czy zgadza się Pan z warunkami naszej umowy?”.

Traktuj innych z szacunkiem. Nie zapominaj o słowach „proszę” i „dziękuję” - ich użycie nic nie kosztuje.

Barbara Hubal

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [KK i KPK, pytania z 2024 r.]
22 pytania testowe na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. Kodeks karny i Kodeks postępowania karnego, pytania z 2024 r.
Grozi nam upadek tysięcy firm. Co z zakazem używania wyrobów pirotechnicznych? Czy powstaną strefy wolne od fajerwerków?

Stowarzyszenie Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki z niepokojem śledzi działania legislacyjne prowadzące do jej likwidacji. Przestrzega przed upadłością tysięcy firm i niekontrolowanym napływem do Polski niebezpiecznej pirotechniki niewiadomego pochodzenia.

Ci, którzy są po pięćdziesiątce dostaną przelew z ZUS. Na ich konto trafi ponad 4 tysiące złotych. Jak to możliwe?

Skąd ten przelew na kilka tysięcy złotych i to jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego? Dla kogo Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest aż tak hojny? Chodzi o tak zwane świadczenie kompensacyjne. To odpowiednik pomostówki. Taka comiesięczna ZUS-owska pensja może wynieść nawet ponad 4 tysiące złotych. Wyjaśniamy, komu należy się taki przywilej i jakie trzeba spełnić warunki.

Wybory prezydenckie 2025 coraz bliżej. Sprawdź, jak głosować poza miejscem zamieszkania. Nie przegap terminów!

Już 18 maja odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Jeśli w dniu głosowania nie będziesz w swoim miejscu zameldowania, masz jeszcze kilka dni, by złożyć odpowiednie wnioski. Wyjaśniamy, jak zagłosować korespondencyjnie, przez pełnomocnika lub w innym lokalu – i do kiedy trzeba to załatwić.

REKLAMA

Zmiany w urlopach: 2 dni wolne na 1 dziecko, 3 na 2 dzieci, 4 na 3 dzieci, 5 na 4 dzieci, a za odmowę udzielenia – 30 tys. zł kary dla pracodawcy

Na 1 dziecko – 2 dni wolne, na 2 dzieci – 3 dni wolne, na 3 dzieci – 4 dni wolne, a na 4 i więcej – 5 dni wolne, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Zmiany w wypłatach 800 plus. ZUS przesuwa w maju terminy przelewów. Kiedy pieniądze trafią do rodziców?

Jak to jest z tym przelewaniem 800 plus na konta rodziców? Wedle harmonogramu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pieniądze wypłacane są w dziesięciu określonych terminach. Bywa, że z powodu takiego a nie innego ułożenia dat, przelewy robione są wcześniej. Tak właśnie będzie w maju.

REKLAMA

Dziś 04.05.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Długi weekend, święto w czwartek 1 maja i w sobotę 3 maja to mocno ograniczone możliwości zakupowe. Zarówno w czwartek jak i w sobotę sklepy nieczynne. W sobotę 03.05.2025 r. można je zrobić tylko w małych sklepach osiedlowych, a z sieciowych głównie w Żabce. A jak będzie w niedzielę 04.05.2025 r. - można wybrać się do Lidla lub Biedronki albo wręcz do galerii handlowej na duże tygodniowe zakupy?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

REKLAMA