REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy naprawdę chcemy firmowych Wigilii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Markert
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się Gwiazdka. Czeka nas czas wigilijnych spotkań w pracy. Nie zawsze mamy na nie ochotę, zwłaszcza jeśli wśród pracowników panuje napięta atmosfera. Czy robić dobrą minę do złej gry i na siłę organizować Wigilię?

Spotkania wigilijne należą do tradycji w większości organizacji. Przystępując do organizowania kolejnego, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób traktują je pracownicy. Czy są dla nich ważnym elementem kultury firmy, czy raczej obowiązkiem, który trzeba odbębnić ze sztucznym uśmiechem? Dobrze jest też zastanowić się, jaki cel ma osiągnąć firmowa Gwiazdka? Pomaga to w zorganizowaniu jej z sensem. Czy chcemy nagrodzić pracowników za ich trud w minionym roku? A może dać im możliwość bliższego poznania się? Czy po prostu najeść się za firmowe pieniądze? Jeśli mamy poczucie, że głównym powodem jest odgórne zalecenie, warto zapytać pracowników, czy i jak chcieliby spędzić spotkanie wigilijne. Pomysłów wychodzących poza schemat może być wiele. Na przykład zrobienie prezentacji mającej na celu podsumowanie minionego okresu i nakreślenie planów na następny rok, a następnie spożycie posiłku o świątecznym charakterze. Innym wariantem jest wspólne wyjście - do klubu, na koncert lub do kręgielni. Ale uwaga! Angażowanie pracowników poza ich godzinami pracy powinno wynikać ze zwerbalizowanej potrzeby większości i najlepiej, aby nie było obowiązkowe. Łatwo przekształcić je w przymus, odbywający się kosztem wolnego czasu i rodzin.

Zdiagnozowanie sytuacji

W nakreślonej we wstępie sytuacji problem, jak się wydaje, nie leży w samym spotkaniu wigilijnym. Na plan pierwszy wybija się konflikt w zespole. Zła atmosfera wpływa prawdopodobnie na wszystkie zadania realizowane przez pracowników: wspólne spotkania, wymiana informacji, praca zespołowa czy efektywność poszczególnych osób. Priorytetem jest więc zajęcie się konfliktem. Aby znaleźć najlepszą strategię postępowania, należy poszukiwać odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, diagnozujących sytuację konfliktu. Kto jest w niego zaangażowany? Jaką rolę odgrywają kluczowe osoby? Jaką funkcję w sporze pełni przełożony? Czy jest on stroną? Czego dotyczy spór? Jaka była jego historia? Po zebraniu tych i innych informacji można opracować plan postępowania, który pomoże zespołowi na wyjście z sytuacji. Możliwe działania to: spotkanie indywidualne kierownika z pracownikami, spotkanie z częścią lub z całym zespołem albo poproszenie o pomoc neutralnego mediatora.

Poszukiwanie rozwiązań

REKLAMA

W niektórych sytuacjach, jeśli konflikt dotyczy całego zespołu, dobrym rozwiązaniem jest zwołanie spotkania i zaproszenie do wspólnej pracy nad znalezieniem rozwiązań. Rozmowę z pracownikami można zacząć w ten sposób: „Zaprosiłem was dzisiaj, bo jestem zaniepokojony atmosferą panującą w naszym zespole. Z moich obserwacji wynika, że mamy konflikt. Sądzę tak, ponieważ... (tu trzeba nakreślić zaobserwowane objawy sporu. Krótko, konkretnie, bez wchodzenia w motywy). Zależy mi na zmianie tej sytuacji, bo w konflikcie gorzej pracujemy. Mamy koniec roku, za chwilę święta, to dobry czas, aby podjąć próbę otwartej rozmowy i wspólnego poszukania sposobów na rozwiązanie naszych problemów. Co o tym sądzicie?”

Po krótkim, bezpośrednim wstępnie, warto zamilknąć i oddać pałeczkę zebranym. Może to być trudne dla prowadzącego, szczególnie gdy zapada cisza. Należy ją wytrzymać. Nie zagadywać tematu dalszymi komentarzami. Prawdopodobnie na początku ludzie nie będą zbyt chętni do wypowiadania się. Niektórym stres utrudnia konstruktywne podzielenie się swoim zdaniem. Warto więc pytać o opinie jak największą liczbę osób, ale nie należy wyciągać do odpowiedzi na siłę. Ważne jest, aby wysłuchać wszystkich uwag, nawet tych atakujących przełożonego. Nie rozpoczynać natychmiastowej polemiki! Nie krytykować! Celem tej części jest zdefiniowanie listy problemów, a nie ich ocena lub dyskusja nad rozwiązaniami!

Plan działania

Gdy zagadnienia zostaną nakreślone i pogrupowane, należy ustalić sposób pracy nad nimi. Część kwestii może nie dotyczyć całego zespołu i warto omówić je w podgrupach. Są też problemy, których nie da się rozwiązać tu i teraz. W takim przypadku należy ustalić, kto, i w jaki sposób, się nimi zajmie. Kolejnym etapem po wybraniu problemów, z którymi można się zmierzyć grupowo, jest poszukiwanie rozwiązań. Po wysłuchaniu i przedyskutowaniu propozycji zapisuje się możliwe rozwiązania. Następnie wybiera te optymalne, przydziela zadania poszczególnym osobom i określa czas na realizację. Na koniec trzeba sprawdzić satysfakcję z podjętych ustaleń wszystkich, których one dotyczą. Trzeba oczywiście być przygotowanym na to, że poziom zaufania w zespole jest zbyt mały, aby ludzie chcieli otwarcie rozmawiać o konflikcie. Dobrze jest wtedy zapowiedzieć, jakie kroki podejmie przełożony w celu rozwiązania problemu (na przykład: „w tej sytuacji mnie zostawiacie decyzję o rozwiązaniu problemów zespołu. Zastanowię się, jakie podjąć działania i poinformuję was o tym wkrótce”). Niezależnie od tego, w którym kierunku potoczy się Wasza rozmowa, na koniec spotkania można zapytać o Wigilię. Czy organizowanie jej ma sens? Jeśli tak to, czego od niej oczekują?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie taki diabeł straszny

Otwarta rozmowa z zespołem o konflikcie zawsze stanowi wyzwanie dla kierownika. Warto je podejmować, bo w ten sposób pomaga się grupie przejść przez kryzys. Wentylują się złe emocje. Pracownicy są angażowani w samodzielne poszukiwanie rozwiązań. Wyjście wspólnymi siłami z problemu umacnia grupę, buduje otwartość i zaufanie pomiędzy jej członkami. Uczy konstruktywnych zachowań w sytuacji nieporozumień. Z drugiej zaś strony wymaga to od kierownika kompetencji związanych z zarządzaniem konfliktem. Rozmowa z zespołem może przerodzić się w mocną konfrontację i w atak na przełożonego. Trzeba być na to przygotowanym i trzeba wiedzieć, jak sobie z tym poradzić. Zawsze należy dobrze się przygotować. Przemyśleć exposé na początek, spisać ewentualne pytania do zespołu oraz opracować reakcje na różne scenariusze rozwoju sytuacji. Dobrze jest „przegadać temat” z osobą, którą uważamy za bardziej doświadczoną i do której mamy zaufanie (nasz przełożony, inny, ceniony przez nas kierownik, konsultant ds. konfliktu itp.).

Kinga Markert

Autorka jest mediatorem, moderatorem i trenerem. Prowadzi firmę Markert Mediacje, oferującą usługi związane z rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych i konfliktowych. Wiele lat pracowała w wewnętrznym dziale HR.

Kontakt:

kinga.markert@mediacje.biz

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA