REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy naprawdę chcemy firmowych Wigilii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Markert
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się Gwiazdka. Czeka nas czas wigilijnych spotkań w pracy. Nie zawsze mamy na nie ochotę, zwłaszcza jeśli wśród pracowników panuje napięta atmosfera. Czy robić dobrą minę do złej gry i na siłę organizować Wigilię?

Spotkania wigilijne należą do tradycji w większości organizacji. Przystępując do organizowania kolejnego, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób traktują je pracownicy. Czy są dla nich ważnym elementem kultury firmy, czy raczej obowiązkiem, który trzeba odbębnić ze sztucznym uśmiechem? Dobrze jest też zastanowić się, jaki cel ma osiągnąć firmowa Gwiazdka? Pomaga to w zorganizowaniu jej z sensem. Czy chcemy nagrodzić pracowników za ich trud w minionym roku? A może dać im możliwość bliższego poznania się? Czy po prostu najeść się za firmowe pieniądze? Jeśli mamy poczucie, że głównym powodem jest odgórne zalecenie, warto zapytać pracowników, czy i jak chcieliby spędzić spotkanie wigilijne. Pomysłów wychodzących poza schemat może być wiele. Na przykład zrobienie prezentacji mającej na celu podsumowanie minionego okresu i nakreślenie planów na następny rok, a następnie spożycie posiłku o świątecznym charakterze. Innym wariantem jest wspólne wyjście - do klubu, na koncert lub do kręgielni. Ale uwaga! Angażowanie pracowników poza ich godzinami pracy powinno wynikać ze zwerbalizowanej potrzeby większości i najlepiej, aby nie było obowiązkowe. Łatwo przekształcić je w przymus, odbywający się kosztem wolnego czasu i rodzin.

REKLAMA

Zdiagnozowanie sytuacji

W nakreślonej we wstępie sytuacji problem, jak się wydaje, nie leży w samym spotkaniu wigilijnym. Na plan pierwszy wybija się konflikt w zespole. Zła atmosfera wpływa prawdopodobnie na wszystkie zadania realizowane przez pracowników: wspólne spotkania, wymiana informacji, praca zespołowa czy efektywność poszczególnych osób. Priorytetem jest więc zajęcie się konfliktem. Aby znaleźć najlepszą strategię postępowania, należy poszukiwać odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, diagnozujących sytuację konfliktu. Kto jest w niego zaangażowany? Jaką rolę odgrywają kluczowe osoby? Jaką funkcję w sporze pełni przełożony? Czy jest on stroną? Czego dotyczy spór? Jaka była jego historia? Po zebraniu tych i innych informacji można opracować plan postępowania, który pomoże zespołowi na wyjście z sytuacji. Możliwe działania to: spotkanie indywidualne kierownika z pracownikami, spotkanie z częścią lub z całym zespołem albo poproszenie o pomoc neutralnego mediatora.

Poszukiwanie rozwiązań

W niektórych sytuacjach, jeśli konflikt dotyczy całego zespołu, dobrym rozwiązaniem jest zwołanie spotkania i zaproszenie do wspólnej pracy nad znalezieniem rozwiązań. Rozmowę z pracownikami można zacząć w ten sposób: „Zaprosiłem was dzisiaj, bo jestem zaniepokojony atmosferą panującą w naszym zespole. Z moich obserwacji wynika, że mamy konflikt. Sądzę tak, ponieważ... (tu trzeba nakreślić zaobserwowane objawy sporu. Krótko, konkretnie, bez wchodzenia w motywy). Zależy mi na zmianie tej sytuacji, bo w konflikcie gorzej pracujemy. Mamy koniec roku, za chwilę święta, to dobry czas, aby podjąć próbę otwartej rozmowy i wspólnego poszukania sposobów na rozwiązanie naszych problemów. Co o tym sądzicie?”

Po krótkim, bezpośrednim wstępnie, warto zamilknąć i oddać pałeczkę zebranym. Może to być trudne dla prowadzącego, szczególnie gdy zapada cisza. Należy ją wytrzymać. Nie zagadywać tematu dalszymi komentarzami. Prawdopodobnie na początku ludzie nie będą zbyt chętni do wypowiadania się. Niektórym stres utrudnia konstruktywne podzielenie się swoim zdaniem. Warto więc pytać o opinie jak największą liczbę osób, ale nie należy wyciągać do odpowiedzi na siłę. Ważne jest, aby wysłuchać wszystkich uwag, nawet tych atakujących przełożonego. Nie rozpoczynać natychmiastowej polemiki! Nie krytykować! Celem tej części jest zdefiniowanie listy problemów, a nie ich ocena lub dyskusja nad rozwiązaniami!

REKLAMA

Plan działania

Gdy zagadnienia zostaną nakreślone i pogrupowane, należy ustalić sposób pracy nad nimi. Część kwestii może nie dotyczyć całego zespołu i warto omówić je w podgrupach. Są też problemy, których nie da się rozwiązać tu i teraz. W takim przypadku należy ustalić, kto, i w jaki sposób, się nimi zajmie. Kolejnym etapem po wybraniu problemów, z którymi można się zmierzyć grupowo, jest poszukiwanie rozwiązań. Po wysłuchaniu i przedyskutowaniu propozycji zapisuje się możliwe rozwiązania. Następnie wybiera te optymalne, przydziela zadania poszczególnym osobom i określa czas na realizację. Na koniec trzeba sprawdzić satysfakcję z podjętych ustaleń wszystkich, których one dotyczą. Trzeba oczywiście być przygotowanym na to, że poziom zaufania w zespole jest zbyt mały, aby ludzie chcieli otwarcie rozmawiać o konflikcie. Dobrze jest wtedy zapowiedzieć, jakie kroki podejmie przełożony w celu rozwiązania problemu (na przykład: „w tej sytuacji mnie zostawiacie decyzję o rozwiązaniu problemów zespołu. Zastanowię się, jakie podjąć działania i poinformuję was o tym wkrótce”). Niezależnie od tego, w którym kierunku potoczy się Wasza rozmowa, na koniec spotkania można zapytać o Wigilię. Czy organizowanie jej ma sens? Jeśli tak to, czego od niej oczekują?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie taki diabeł straszny

Otwarta rozmowa z zespołem o konflikcie zawsze stanowi wyzwanie dla kierownika. Warto je podejmować, bo w ten sposób pomaga się grupie przejść przez kryzys. Wentylują się złe emocje. Pracownicy są angażowani w samodzielne poszukiwanie rozwiązań. Wyjście wspólnymi siłami z problemu umacnia grupę, buduje otwartość i zaufanie pomiędzy jej członkami. Uczy konstruktywnych zachowań w sytuacji nieporozumień. Z drugiej zaś strony wymaga to od kierownika kompetencji związanych z zarządzaniem konfliktem. Rozmowa z zespołem może przerodzić się w mocną konfrontację i w atak na przełożonego. Trzeba być na to przygotowanym i trzeba wiedzieć, jak sobie z tym poradzić. Zawsze należy dobrze się przygotować. Przemyśleć exposé na początek, spisać ewentualne pytania do zespołu oraz opracować reakcje na różne scenariusze rozwoju sytuacji. Dobrze jest „przegadać temat” z osobą, którą uważamy za bardziej doświadczoną i do której mamy zaufanie (nasz przełożony, inny, ceniony przez nas kierownik, konsultant ds. konfliktu itp.).

Kinga Markert

Autorka jest mediatorem, moderatorem i trenerem. Prowadzi firmę Markert Mediacje, oferującą usługi związane z rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych i konfliktowych. Wiele lat pracowała w wewnętrznym dziale HR.

Kontakt:

kinga.markert@mediacje.biz

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA