REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Towar z promocji również podlega reklamacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nierzetelni handlowcy szczególnie w okresie przedświątecznym stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Sprzedawca np. nie może zastrzec, że towary oferowane w promocjach nie podlegają reklamacji.

Nieuczciwa reklama, zastrzeganie, że towar nie podlega reklamacji, czy rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o produkcie - to tylko niektóre przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych, na które narażeni są konsumenci. I choć nierzetelni przedsiębiorcy posługują się nimi przez cały rok, to w okresie przedświątecznym możemy zaobserwować ich wyraźne nasilenie.

Wabik na klienta

Grudzień to miesiąc, w którym sprzedawcy mogą być pewni wzrostu zysków.

- W okresie świątecznym konsumenci wystawieni są na wzmożone działania reklamowe sprzedawców, a przez to szczególnie narażeni na różnego rodzaju nieuczciwe i wprowadzające w błąd praktyki rynkowe. W tym kontekście warto pamiętać, że są przepisy zakazujące profesjonalnym uczestnikom rynku określonych działań, które mogłyby zaszkodzić konsumentom - przypomina Ewa Ostrowska, radca prawny z Kancelarii Prawnej Gregorowicz-Ziemba, Krakowiak, Gąsiorowski.

Niestety, często zdarza się, że przedsiębiorcy, aby zachęcić nas do kupowania, sięgają po praktyki niezgodne z prawem. Najlepszym tego przykładem jest nieuczciwa reklama.

- Nieuczciwa reklama to reklama sprzeczna z przepisami, dobrymi obyczajami, wprowadzająca klienta w błąd, odwołująca się do uczuć konsumenta poprzez wywołanie np. lęku - mówi Monika Piecuch, prawnik, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Krystian Ślązak, A. Robert Zapiór & Partnerzy.

Jako najczęściej występujący przykład nieuczciwej reklamy podaje umieszczanie w broszurach reklamowych opisu produktu wskazującego na cechy, których on w rzeczywistości nie posiada, np. określenie, że aparat jest cyfrowy, podczas gdy jest tylko analogowy. Innym przykładem może być wskazywanie na właściwości produktu bez zastrzeżenia, że właściwości te posiada on dopiero przy spełnieniu dodatkowych warunków.

Takich praktyk zakazuje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

- Wspomniana ustawa zakazuje także takich praktyk, jak fikcyjna obniżka, wywieranie nacisku, podawanie niepełnych cen - podkreśla Ewa Ostrowska.

Trzeba być czujnym

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponad 50 proc. osób dokonuje zakupów pod wpływem impulsu. Dlatego też przy podejmowaniu decyzji o nabyciu towaru należy zachować czujność.

- W okresie przedświątecznej gorączki zakupowej warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć zakupowych pułapek oraz oszczędzić czas na dochodzenie swoich roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą - przypomina Konrad Gruner z biura prasowego UOKiK.

Dlatego zachęca do porównywania ofert różnych sklepów i krytycznej oceny kolorowych ogłoszeń o sezonowych przecenach. Może się bowiem okazać, że nie wszystkie są dla nas okazją.

- Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Zdarza się, że obniżki mają charakter iluzoryczny - wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny - zwraca uwagę Konrad Gruner.

Świąteczna reklamacja

Zdarza się także, że sprzedawcy obejmują pewną grupę produktów tzw. świąteczną promocją i zastrzegają, że nie podlegają one reklamacji lub wymianie.

- Ustawowych uprawnień przysługujących konsumentowi nie można jednak wyłączyć albo ograniczyć. W zakresie reklamowania towaru przysługują bowiem konsumentom uprawnienia określone w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej - mówi Ewa Ostrowska.

Na jej podstawie, jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać od sprzedawcy doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

- Dotyczy to wszystkich towarów, każdy bowiem towar niezgodny z umową można zareklamować u sprzedawcy za okazaniem paragonu przez okres dwóch lat od daty dokonania zakupu, także towar w promocji lub przeceniony - podkreśla Ewa Ostrowska.

Konsumenckie obowiązki

Należy jednak podkreślić, że prawo nakłada także na konsumenta pewne obowiązki. Jeżeli ich nie dopełnimy, winą za nieudany zakup nie będziemy mogli obarczyć sprzedawcy.

- Świąteczna gorączka często powoduje, że klienci zawierają umowy, które w normalnych warunkach nie byłyby dla nich atrakcyjne. Tymczasem nawet w okresie świątecznym obowiązuje najistotniejsza zasada, czyli reguła dokładnego i ostrożnego zapoznawania się z postanowieniami umowy przed jej podpisaniem. Daje ona możliwość doprecyzowania wszelkich wątpliwości jeszcze przed wstąpieniem w stosunek zobowiązaniowy - podkreśla Monika Piecuch.

Z kolei Konrad Gruner przypomina, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać.

- Tymczasem, aż 60 proc. konsumentów jest przekonanych, że sprzedawca ma obowiązek przyjąć pełnowartościowy towar, a jedynie niespełna 30 proc. ma świadomość, że zależy to od jego dobrej woli - informuje Konrad Gruner.

Konsument też musi pamiętać, że powinien domagać się od sprzedawcy wydania paragonu.

- Jest on podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, osiedlowym sklepie czy też na bazarze - tłumaczy Konrad Gruner.

Ponadto UOKiK przypomina, że w przypadku każdego sporu z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy konsumenci mogą liczyć na pomoc powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych współfinansowanych przez UOKiK - Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nieuczciwa reklama

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Sondaż zaufania: Jest zupełnie nowy lider, już nie Rafał Trzaskowski

W najnowszym sondażu zaufania Rafał Trzaskowski traci pozycję lidera. Zastępuje go były prezydent Aleksander Kwaśniewski, który debiutuje w zestawieniu. Wzrosty notują Sławomir Mentzen i Karol Nawrocki, a Donald Tusk i Jarosław Kaczyński tracą poparcie społeczne.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

REKLAMA

Nie dla teściów 7000 zł zasiłku pogrzebowego. Prezydent RP podpisał ustawę

Wreszcie! Wreszcie, po tylu latach jest ustawa podwyższająca kwotę zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł, takie kwoty nie są jednak przewidziane dla każdego. Ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, podpisana przez Prezydenta w dniu 30 maja 2025 r - przewiduje szereg wyjątków i zastrzeżeń!

Już postanowione. Od lipca praca tylko przez cztery dni w tygodniu. Będzie 35-godzinny tydzień pracy

Przemęczeni zestresowani... Polacy dołączyli do czołówki najbardziej zapracowanych narodów w Europie. To zdanie potwierdzają dane Eurostatu. Tak jak my harują też Grecy i Rumuni. Czy będziemy pracować mniej? Na razie resort rodziny, pracy i polityki społecznej deklaruje, że do końca tej kadencji rządu czyli do 2027, zostaną w naszym kraju wdrożone przepisy skracające czas pracy. Są jednak tacy, którzy na ustawowe rozwiązania nie czekają i rewolucyjne zmiany wprowadzają sami.

Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Specustawa niekorzystna dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą tylko osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA