REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki masz temperament

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Elert
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie z każdym człowiekiem można łatwo się porozumieć. Jeden reaguje w sytuacjach zawodowych i prywatnych spokojnie, inny aż kipi ze złości. Za te zachowania odpowiada nasz temperament.

Temperament (z łaciny temperamentum - umiar) - jak podaje Wikipedia to zespół pewnych dziedziczonych, względnie stałych cech osobowości, zdeterminowanych genetycznie, charakterystycznych dla danej jednostki, przejawiających się w jej zachowaniu, procesach psychicznych i emocjonalnych.

REKLAMA

Te cechy to między innymi impulsywność, nieśmiałość, aktywność, wytrwałość, ruchliwość, apatia. W znaczeniu potocznym, temperament określa się jako usposobienie człowieka: charakteryzuje się go jako osobę żywą, optymistyczną lub odwrotnie - wybuchową.

Podziału temperamentu na cztery podstawowe typy dokonał już w V w. p.n.e. Hipokrates. Oto ich charakterystyka i nieco wskazówek, które mogą się przydać we współpracy z osobami, które reprezentują określone typy.

Sangwinik - to człowiek o żywym, wesołym i zmiennym usposobieniu,

REKLAMA

Należy do osób bardzo towarzyskich i otwartych, a równocześnie emocjonalnych - z tendencją do częstych zmian nastroju. Ważne dla niego są relacje z innymi ludźmi, dlatego niezwykle łatwo nawiązuje kontakty. Gdy jest lubiany i doceniany, czuje się jak ryba w wodzie. Źle natomiast znosi krytykę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pracy najlepiej sprawdza się na stanowiskach, które motywują inne osoby do pracy - on efektownie zaczyna projekty, zarażając swoim entuzjazmem współpracowników, choć nie zawsze potrafi doprowadzić do końca rozpoczęte zadania, chętnie zaś przekazuje je współpracownikom.

Aby skutecznie współpracować z sangwinikiem najlepiej nawiązać z nim relację towarzyską, po prostu zaprzyjaźnić się z nim. Na większość zadań patrzy on z punktu widzenia emocji oraz ludzi, więc w taki też sposób należy mu je przedstawiać. Liczą się dla niego opinie autorytetów - wpływowych, znanych osób, dlatego dobrze jest się na nie powoływać. Rozmowa z sangwinikiem powinna być barwna, pełna metafor. Im mniej konkretna, a bardziej efektowna - tym lepiej. Osoby małomówne, nastawione na konkretny cel mogą mieć problem w relacji z sangwinikiem, gdyż uwielbia on roztaczać swoje wizje, dużo o nich mówi, wygłasza tyrady i lubi mieć słuchaczy. W pracy z sangwinikiem należy się wystrzegać poddania się jego pomysłom, dać mu się przekonać, bo często bywa to zwykłą stratą czasu.

Melancholik - to człowiek niezbyt uczuciowy i mało aktywny, przygnębiony, apatyczny, analityczny perfekcjonista. Idealny zawód dla niego to „księgowy-artysta”, uwielbia bowiem tabele, wykresy, analizy. Decyzje muszą być poprzedzone planowaniem, zebraniem potrzebnych materiałów, pieczołowitą analizą. Do zadań przygotowuje się wolno, więc niewiele czasu zostaje mu na działanie. Przy swoim analitycznym nastawieniu często jest osobą obdarzoną talentami artystycznymi.

Rozmowa z osobą mającą ten typ temperamentu powinna być odpowiednio przygotowana. Należy skupić się na konkretach i krokach do osiągnięcia celu. Na załatwienie sprawy przeznaczyć sporo czasu - melancholicy nie podejmą decyzji zbyt szybko, a poganiani - wycofują się. Z szefem melancholikiem należy rozmawiać spokojnie i wytrwale, to przynosi efekty. Nie ma decyzji bez przemyślenia argumentów za i przeciw. Trzeba pamiętać, że melancholik nie jest odporny na krytykę. Niezwykle istotne jest dotrzymywanie słowa i unikanie manipulacji. Trzeba uzbroić się w cierpliwość!

Choleryk - to człowiek pobudliwy, wybuchowy i mało wytrwały w działaniu,

Wykazuje olbrzymią energię i aktywność, jest zorientowany na działanie i wykonanie zadania. Ma silną wolę, trudno go zniechęcić i jest wręcz urodzonym przywódcą. To doskonały organizator - potrafi załatwić bardzo trudne zlecenia, potrafi rozliczać współpracowników z wykonania zadań.

W rozmowie z szefem cholerykiem należy pamiętać, że najważniejsze są dla niego jasno określone cele i argumenty, a sama rozmowa powinna być konkretna i sprawnie prowadzona. Dobrze jest zadawać dużo szczegółowych pytań, dzięki temu w przyszłości można uniknąć niedopowiedzeń i nieporozumień (choleryk podchodzi do zagadnień w prosty sposób: skoro nie padło pytanie, to znaczy, że sprawa jest zrozumiała i zamknięta). Jeśli zależy nam na uzyskaniu czegoś od szefa choleryka - urlop w danym czasie, podwyżka - warto mu przedstawić alternatywne rozwiązania, oczywiście odpowiednio uargumentowane. Takie osoby źle się bowiem czują nie mając wyboru, ale jeśli znajdą się w sytuacji, w której mogą decydować, robią to łatwo i chętnie, kierując się logiką i rozsądkiem. W rozmowie z cholerykiem nie warto walczyć o pozycję dominującą, to do niczego nie doprowadzi oprócz nerwów i frustracji. Lepiej jest oddać im prowadzenie rozmowy (nie usiłują wówczas za wszelką cenę zdominować rozmówcy tylko komunikują się z nim). Co istotne, szef choleryk nie akceptuje osób, które nie mają własnego zdania, zdecydowanie częściej przyzna rację osobie, która wypowiada własne poglądy (odmienne od jego) niż osobie która tylko kiwa głową i potwierdza jego słowa.

Flegmatyk - to człowiek mało pobudliwy, powolny, zrównoważony, ale wytrwały i konsekwentny w działaniu. Łatwo przychodzi mu obserwacja innych, dzięki czemu potrafi łagodzić konflikty i budować pozytywne relacje ze współpracownikami. Zmiany są dla niego trudne, dlatego niezbyt często je wprowadza. To idealny członek zespołu, potrafi wspierać innych, na co dzień jest powściągliwy, ale równocześnie życzliwy i uprzejmy. W pracy najbardziej widoczne są jego opanowanie i kompetencja.

Współpraca z flegmatykiem powinna rozpocząć się od nawiązania relacji towarzyskich, przyjacielskich. Jednak trzeba pamiętać, że nie lubi on plotek, dlatego opinie o innych ludziach zachowuje dla siebie i nie ufa osobom lubiącym „sensacyjne historie”. Chętnie pomaga w sytuacjach konfliktowych, gdy może wykazać się swoim spokojem. Podczas rozmowy flegmatyk musi mieć poczucie bezpieczeństwa, a zaskoczony nowymi pomysłami czy wizjami, zrobi wszystko, aby możliwie bezboleśnie wycofać się ze współpracy z osobą, która go „atakuje”. Dość łatwo ulega wpływom.

Pamiętajmy, że każdy człowiek jest indywidualnością i zazwyczaj łączy w sobie cechy 2-3 typów temperamentów, z jednym dominującym, który przewodzi jego osobowości, a podstawowe cztery typy to jedynie podział wyjściowy. Nie jest łatwo dokładnie określić z jakim typem temperamentu mamy do czynienia, ponieważ jego cechy charakteru się przeplatają. Dlatego zanim obierzesz jakąś strategię działania wobec twojego szefa, dokładnie obserwuj jego sposób zarządzania. To dopiero pozwoli na właściwe odczytanie jego cech potrzebnych do właściwego porozumienia się z nim i efektywnej współpracy.

Gabriela Elert

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA