REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Wielu zastanawia się czy pracodawca może ujawnić wynagrodzenie pracownika? Czy informacja o zarobkach jest informacją poufną i czy dane o wynagrodzeniu mieszczą się w kategorii danych osobowych? Czy wynagrodzenie pracownika jest jego dobrem osobistym?
Zatrudniamy pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy. Czy w związku z tym będą im przysługiwały 24 dni okazjonalnej pracy zdalnej, czy też wymiar pracy okazjonalnej należy ustalać proporcjonalnie do ich etatu?
Praca zdalna - od 7 kwietnia wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu Pracy, która ureguluje zjawisko pracy zdalnej. Popularyzacja tego modelu gwałtownie wzrosła w okresie pandemii. Nastąpiła więc konieczność określenia na drodze ustawowej praw i obowiązków pracodawców oraz pracowników.
Kontrola wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych, będzie się odbywała na zasadach ustalonych z pracownikiem. Natomiast kontrola wykonywania pracy przez pracownika świadczącego "okazjonalną" pracę zdalną zostanie przeprowadzona na takich zasadach jak w czasie wykonywania pracy w podstawowym miejscu pracy.
REKLAMA
Dzień Doceniania Pracownika. Chociaż metod pozapłacowego wynagradzania zespołów jest dużo, to nowa dyrektywa work-life balance otwiera przed pracodawcami nowe możliwości.
Kwestia wzywania pracownika do biura w czasie wykonywania przez niego pracy zdalnej nie została uregulowana w przepisy Kodeksu pracy. Jednak pracodawca (przełożony) w ramach swoich uprawnień kierowniczych ma prawo wezwać pracownika do wykonywania pracy w biurze, a także polecić mu pracę w każdym innym miejscu, np. udział w spotkaniu odbywającym się w siedzibie kontrahenta albo odbycie podróży służbowej.
KSeF to elektroniczny system wymiany faktur, który w Polsce będzie obowiązkowy od 1 lipca 2024 roku. Integracja z nim jest konieczna dla wszystkich firm i wymaga odpowiedniego przygotowania, zwłaszcza w kwestii digitalizacji danych i dokumentów biznesowych.
Polski Ład przyniósł duże zmiany na rynku wynajmu nieruchomości. Od 2023 roku, osoby fizyczne osiągające przychody z tzw. najmu prywatnego mogą je opodatkowywać wyłącznie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bez możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodów. A jak powinni rozliczać się podatkowo przedsiębiorcy, którzy wynajmują mieszkania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
REKLAMA
Ewidencja czasu pracy zdalnej. Przepisy prawa pracy nie regulują sposobu rejestrowania rozpoczęcia i zakończenia pracy zdalnej przez pracownika, zatem pracodawca samodzielnie określa zasady w tym zakresie. Rejestracja może się odbywać poprzez wysłanie e-maila o rozpoczęciu (zakończeniu) pracy czy telefoniczne zawiadomienie o tym przełożonego. Można też założyć, że potwierdzeniem wykonywania pracy zdalnej jest np. korespondencja e-mailowa lub wykaz zadań zrealizowanych danego dnia.
Dane osobowe i ich ochrona mają znaczenie także w przypadku zawarcia i wykonywania umowy o pracę. Jakie są regulacje dotyczące danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników? Kiedy pracodawca może poprosić o PESEL? Czy może pytać o wyznanie i poglądy polityczne? Czy pracodawcy trzeba mówić o członkostwie w związku zawodowym?
Część obcokrajowców pracujących w Polsce może nie zdążyć z pozyskaniem nowych dokumentów pobytowych, jeśli stracą ochronę tzw. ustawy covidowej w związku z zakończeniem stanu zagrożenia epidemicznego. Utrata tych pracowników będzie bolesna dla całej gospodarki - ocenili eksperci rynku pracy.
ZUS nie może kwestionować kwoty zadeklarowanej przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli mieści się ona w granicach określonych ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych - orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 2 marca 2023 r.
Oczekiwania pracowników dotyczące sposobu organizacji pracy oraz konieczność pozyskiwania talentów na całym świecie sprawiają, że ponad jedna trzecia firm zezwala na wykonywanie obowiązków zawodowych z zagranicy. Za największe wyzwanie związane z pracą zdalną uznaje się konieczność wypracowania optymalnej strategii jej stosowania – wynika z raportu Global Remote Work Survey, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Według polskich przedsiębiorców zmiany w sposobie funkcjonowania zespołów spowodują konieczność wykształcenia nowych umiejętności menadżerskich.
Bhp w pracy zdalnej. W związku z wykonywaniem przez pracownika pracy zdalnej pracodawca będzie musiał mu zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Praca zdalna. Nowe przepisy Kodeksu pracy wprowadzające pracę zdalną przewidują m.in. obowiązek zapewnienia przez pracodawcę niezbędnych narzędzi do wykonywania pracy zdalnej, a jeżeli pracownik korzysta z własnych narzędzi - pracodawca powinien mu z tego tytułu wypłacić ekwiwalent. Natomiast za zużycie prądu i usługi telekomunikacyjne pracownikowi przysługuje ryczałt. Zasady rozliczania kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej powinny wynikać z treści porozumienia, regulaminu lub polecenia. Wskazane świadczenia nie będą stanowiły przychodu ze stosunku pracy, a zatem nie będą także oskładkowane ZUS, przy spełnieniu określonych w ustawie warunków.
Umowa o pracę to najszerzej występująca podstawa prawna stosunku pracy. Ostatnia nowelizacja Kodeksu pracy rozszerzyła zakres postanowień, jakie muszą się znaleźć w umowie o pracę. Zmianie uległy także obowiązki informacyjne pracodawcy, związane z nawiązaniem stosunku pracy. Co będzie musiała zawierać umowa o pracę? O czym pracodawca ma informować pracownika.
Ile ZUS zarejestrował umów o dzieło w 2022 roku? Są one najczęściej zgłaszane przez płatników składek, którzy prowadzą działalność naukową i techniczną oraz w zakresie informacji i komunikacji. Wykonawcami takich umów są w większości mężczyźni w wieku od 30 do 39 lat - wynika z raportu ZUS.
Wysokie podatki, niestabilność prawa i wysokie koszty pracy - to trzy główne bariery prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Nowelizacja Kodeksu pracy wdrażająca dwie unijne dyrektywy – dotyczącą work-life balance i tzw. rodzicielską została 13 marca przekazana do podpisu prezydentowi Andrzejowi Dudzie. Sejm uchwalił nowelizację 8 lutego, a w czwartek 9 marca przyjął część poprawek zgłoszonych przez Senat.
Nie wszystkie firmy korzystające z kompleksowych rozwiązań IT mogą sobie pozwolić na skompletowanie własnego zespołu specjalistów w tej dziedzinie. Bywa również, że zapotrzebowanie spółek na tego typu usługi przybiera charakter incydentalny, co podważa ekonomiczną rację stałego zatrudnienia grona wykwalifikowanych ekspertów. W obu przypadkach trafnym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z zewnętrznego software house’u. Tym bardziej że takie spółki oferują dziś nie tylko usługi IT, ale też wsparcie z zakresu regulacji prawnych.
Praca zdalna została na stałe wprowadzona do Kodeksu pracy. Co do zasady będzie ona wykonywana po uzgodnieniu tego między pracodawcą a pracownikiem. W niektórych jednak sytuacjach pracodawca będzie mógł polecić pracownikowi wykonywanie takiej pracy. Pracodawcy uzyskali także możliwość dokonywania tzw. prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników. Kontrole te są dopuszczalne w celu zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób bądź ochrony mienia.
Praca zdalna może być co do zasady wykonywana przez pracownika na podstawie uzgodnienia pomiędzy stronami umowy o pracę dotyczącego pracy zdalnej. Wykonywanie pracy zdalnej jest więc możliwe, kiedy obie strony umowy – w tym w szczególności pracownik – wyrażą na to zgodę. Kodeks pracy dopuszcza jednak możliwość wykonywania pracy zdalnej również na polecenie pracodawcy. Kiedy pracodawcy wolno wydać polecenie wykonywania pracy zdalnej?
Praca zdalna a BHP: z czym wiąże się wykonywanie pracy zdalnej, uregulowanej w nowelizacji Kodeksu pracy?
Skrócenie czasu pracy o 20 proc. w skali tygodnia bez utraty wynagrodzenia doprowadziło do znacznego spadku poziomu stresu pracowników, redukcji dni na zwolnieniu chorobowym, zwiększenia lojalności pracowników wobec pracodawcy oraz wyraźnie poprawiło równowagę między życiem zawodowym a prywatnym osób w wieku roboczym. Nie wpłynęło natomiast na pogorzenie wydajności - wynika z badań w Wielkiej Brytanii.
Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy wdrażającą unijną dyrektywę dotyczącą tzw. work-life balance i tzw. dyrektywę rodzicielską. Uwzględnił w niej część poprawek wniesionych przez Senat.
Jakie koszty pracy zdalnej poniesie pracodawca, określa nowelizacja Kodeksu pracy, której przepisy dotyczące pracy zdalnej wchodzą w życie 7 kwietnia 2023 r. Jakie koszty związane z pracą zdalną musi pokryć pracodawca? W jaki sposób ustala się zasady pokrywania kosztów? Jakie świadczenia przysługują pracownikowi za korzystanie z należących do niego narzędzi i urządzeń?
Wprowadzenie pracy zdalnej w firmie. 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące pracy zdalnej. Zastąpią one dotychczasową telepracę, a także pracę zdalną stosowaną przez pracodawców na podstawie ustawy o COVID-19. Pracodawcy, u których wewnętrzne regulacje lub indywidualne porozumienia z pracownikami przewidywały pracę w formie telepracy, będą zobowiązani do dostosowania tych regulacji do nowych przepisów.
Badanie Polskiej Przedsiębiorczości pokazują, że większość firm ocenia warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce negatywnie. Wynik badań komentuje dr Anna Czarczyńska.
Badanie Polskiej Przedsiębiorczości - ponad połowa przedsiębiorców zadeklarowała, że w 2022 roku ich sytuacja finansowa pozostała bez zmian lub poprawiła się względem roku 2021. Podobnie jak w poprzednich latach, na podstawie wyników ankiety wyliczono wskaźnik nastrojów przedsiębiorców, tzw. inFakt Indeks. Za 2022 rok wyniósł on -19,3 pkt., o 1,5 pkt. więcej niż w pandemicznym 2021 roku.
Senat wprowadził poprawki do nowelizacji Kodeksu pracy uchwalonej przez Sejm. Zaproponował m. in. zmianę przepisów dotyczących uprawnień pracowniczych związanych z rodzicielstwem.
Kodeks pracy - Senat wprowadził poprawki do noweli Kodeksu pracy, która wdraża unijną dyrektywę "work-life balance". Nowelizacja wprowadza m.in. prawo do urlopu z powodu siły wyższej oraz prawo do urlopu opiekuńczego.
Niebawem będzie przedstawiony program zakładający miliard zł rocznie na działalność gospodarczą zakładaną przez kobiety – poinformował w środę w Warszawie premier Mateusz Morawiecki.
Praca zdalna okazjonalna nie jest pracą polecaną "na żądanie" pracownika. Pracodawca może jej odmówić, ale przestrzegając zasad współżycia społecznego, zakazu dyskryminacji oraz zasad równego traktowania w zatrudnieniu.
Prewencyjna kontrola trzeźwości pracowników. 21 lutego 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy dopuszczająca przeprowadzanie kontroli trzeźwości pracownika przez pracodawcę. Kontrolę taką pracodawca może przeprowadzić przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
Obwieszczenie o kontroli trzeźwości pracowników. Jeśli pracodawca chce prowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, musi zamieścić taką informację w przepisach wewnątrzzakładowych. Powinna ona zawierać określenie grup lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości, wskazanie sposobu jej przeprowadzania, a także czas i częstotliwość tego rodzaju kontroli. W artykule prezentujemy wzór obwieszczenia w sprawie kontroli trzeźwości.
Kontrola trzeźwości pracowników. Od 21 lutego 2023 r. obowiązują przepisy, które wprowadziły do Kodeksu pracy nowe zasady kontroli trzeźwości pracowników i osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy (np. na umowę zlecenia czy samozatrudnionych). Przedstawiamy je poniżej, w 10 krokach.
Kwestie podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej dla emerytów i rencistów nie różnią się niczym od prowadzenia firmy przez innych przedsiębiorców. Mogą oni wybrać jedną z trzech form opodatkowania: skalę podatkową, podatek liniowy bądź ryczałt. Inaczej natomiast prezentuje się kwestia składek na ubezpieczenie społeczne.
Pracownicy często zastanawiają się, czy zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę jest dla nich najkorzystniejszym rozwiązaniem. Zdarzają się sytuacje, w których prowadzenie własnej działalności i świadczenie usług na podstawie B2B pozwala osiągnąć więcej korzyści. Jednakże należy dokładnie przeanalizować kwestie związane z prowadzeniem działalności na rzecz byłego bądź obecnego pracodawcy, ponieważ nałożone zostały pewne ograniczenia w tej kwestii. Na co powinna zwrócić uwagę osoba, która chciałaby zmienić formę współpracy z pracodawcą z umowy o pracę na świadczenie usług B2B (tzw. samozatrudnienie)?
Czym jest regulamin premiowania? Kto określa regulamin premiowania? Kim są pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy? Czy członkowie zarządu mogą określać regulamin premiowania czy zakładowy układ zbiorowy pracy i ustalać sobie premię? Czy regulamin premiowania może ustalać inne zasady nabywania świadczeń dla poszczególnych grup pracowników – np. liniowych/ produkcyjnych i zajmujących stanowiska kierownicze?
Praca zdalna - wzory dokumentów. Zapraszamy na praktyczne webinarium „Wzory dokumentów obowiązkowych przy pracy zdalnej. Co musi wiedzieć każdy pracodawca?” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 23 marca 2023 roku. Webinarium wyjątkowo potrwa aż 1,5 godziny. Polecamy!
Osoba fizyczna prowadzi działalność nierejestrowaną jako miejski przewodnik. Osoba ta nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy mimo to na prośbę nabywcy usługi może wystawić fakturę?
Pracownik na L4. W ostatnich miesiącach notuje się w Polsce rekordowe liczby zwolnień lekarskich. Warto przypomnieć związane z tym obowiązki pracowników.
Jakie są najważniejsze zmiany w przepisach Kodeksu pracy, które będą dotyczyły pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracownik i pracodawca?
Działalność nierejestrowana. Podatnik nie musi rejestrować swojej działalności, jeśli miesięcznie osiąga z niej przychody niższe niż 50% płacy minimalnej. Pojawiła się szansa, że limit ten już w 2023 roku będzie podwyższony do pełnej kwoty najniższego wynagrodzenia.
W dniu 12 stycznia 2023 r. Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 37882 w sprawie opodatkowania budynków mieszkalnych zajętych na działalność gospodarczą. Niestety odpowiedź Ministra Finansów wpisuje się w niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą dotyczącą opodatkowania budynków mieszkalnych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wynajmu. Podejście prezentowane przez fiskusa - zdaniem ekspertów PwC Polska - pozostawia jednak pewne wątpliwości.
Praca zdalna zyskała w okresie pandemii niespotykaną dotąd popularność. W dzisiejszych czasach możliwość pracy zdalnej jest dla pracowników jednym z decydujących czynników podczas wyboru pracodawcy. Choć wprowadzenie do Kodeksu pracy regulacji w tym zakresie było postulowane zarówno przez pracodawców jak i pracowników, to nowe przepisy budzą sporo kontrowersji. Skomplikowane regulacje oraz dodatkowe koszty, które obciążą pracodawców mogą spowodować, że praca zdalna podzieli los swojej poprzedniczki – telepracy – która nie była stosowana na szeroką skalę. Komentuje dr Paweł Łuczak z Wydziału Zarządzania UŁ.
Już za kilka tygodni, bo 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy o pracy zdalnej. Regulują obowiązki pracodawcy i pracownika oraz zabezpieczają pracownika pracującego z domu. Zdaniem prawników z branży IT, na specjalistów wdrażających nowe regulacje, czekają spore wyzwania.
Federacja Przedsiębiorców Polskich zwraca uwagę, że obowiązkiem pracodawców jest stworzenie warunków do funkcjonowania Europejskich Rad Pracowniczych – w ramach partycypacji pracowniczej stanowiącej jeden z filarów europejskiego modelu społecznego.
Czym jest zakaz konkurencji? Jak określić zakaz konkurencji w umowie? Czym jest tajemnica przedsiębiorstwa i co grozi za jej naruszenie? Czy po ustaniu stosunku pracy może obowiązywać umowa o zakazie konkurencji i czy pracownikowi przysługuje odszkodowanie?
Liczba firm w Polsce. W IV kwartale 2022 roku zostało w Polsce zarejestrowanych 86 291 nowych przedsiębiorstw – wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. To o 2,6% mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Jednak w całym 2022 roku zanotowano 366 803 rejestracji firm, a więc o 4,7% więcej niż w roku 2021 (wtedy było ich 350 471).
REKLAMA