REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tablica alimentacyjna Q&A
Tablica alimentacyjna Q&A
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

rozwiń >

Aktualizacja z 25 lipca 2025 r: MS wycofało się z zaproponowanej tablicy alimentacyjnej

Ministerstwo Sprawiedliwości wycofało się z zaproponowanych we środę tablic alimentacyjnych. Rozwiązanie zostanie jeszcze raz skonsultowane - poinformował rzecznik rządu Adam Szłapka po piątkowym posiedzeniu Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

Czyta więcej: Tablica alimentacyjna wycofana. Rozwiązanie będzie jeszcze konsultowane

Jak przypomina ministerstwo, tablica alimentacyjna jest narzędziem pomocniczym, które ma wspierać sędziów w orzekaniu. Stanowi jedynie wskazówkę, nie jest zaś źródłem prawa ani podstawą orzeczniczą.

REKLAMA

Ważne

Każda decyzja w sprawie alimentów podejmowana jest indywidualnie, w oparciu o konkretne okoliczności danej sprawy, zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Poniżej prezentujemy pytania i odpowiedzi przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Czy tablica alimentacyjna ma moc prawną? Czy sąd będzie musiał przyznawać alimenty w wysokości podanej w tablicy alimentacyjnej?

Tablica alimentacyjna zawiera wskazówki i wytyczne, które nie mają mocy prawnej. Sędziowie mogą, ale nie muszą z niej korzystać. Za każdym razem to do sędziego należy decyzja o tym, czy alimenty zasądzać i w jakiej wysokości. Zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, sąd powinien uwzględnić usprawiedliwione potrzeby osoby uprawnionej do otrzymywania alimentów (czyli zazwyczaj dziecka) oraz zarobkowe i majątkowe możliwości osoby zobowiązanej do płacenia alimentów (zazwyczaj rodzica). Sąd może orzec wyższe alimenty, jeśli uzna, że osoba zobowiązana może zarabiać więcej niż faktycznie zarabia

2. Czym jest tablica alimentacyjna? Do jakich sytuacji się odnosi? Czy tablica uwzględnia także sytuacje nietypowe (indywidualne potrzeby dziecka)?

Tablica alimentacyjna dotyczy sytuacji najbardziej typowych. Sąd za każdym razem musi sprawdzić, czy okoliczności konkretnej sprawy uzasadniają wykorzystanie tablicy.

W tablicy przedstawiono kwoty miesięcznych alimentów. Są one zależne od:

- dochodu osoby zobowiązanej do płacenia alimentów; - wieku osoby uprawnionej do otrzymywania alimentów; - liczby wszystkich dzieci na utrzymaniu osoby zobowiązanej.

- Tablica alimentacyjna odnosi się do najbardziej rozpowszechnionej sytuacji – gdy dziecko mieszka z jednym rodziców i spotyka się na kontaktach z drugim rodzicem.

Przykład

Przykłady:

- dziecko spędza cały weekend (wraz z noclegiem) z rodzicem zobowiązanym do alimentów/uprawnionym do kontaktów, poza swoim mieszkaniem (40,7 proc. zbadanej próby w ramach badania przeprowadzonego w 2015 roku przez Instytut Wymiaru Sprawiedliwości)

- dziecko spotyka się z rodzicem zobowiązanym do alimentów/uprawnionym do kontaktów poza swoim mieszkaniem, bez noclegu (23 proc. badanej próby)

Sądy mogą podwyższyć lub obniżyć alimenty, biorąc pod uwagę, w jaki sposób rodzic zobowiązany do alimentów zajmuje się dzieckiem. Rodzic może spełniać obowiązek alimentacyjny w całości lub w części także przez osobiste:

- opiekowanie się dzieckiem;

- gotowanie, pranie czy pomoc w nauce;

- udział w opiece nad chorym dzieckiem, w wizytach lekarskich, zajęciach dodatkowych czy innych obowiązkach.

3. Z jakich wzorców korzystało MS przy opracowywaniu tablicy alimentacyjnej?

Przyjęty model tablicy alimentacyjnej oparty jest na rozwiązaniach niemieckich i francuskich. Został przyjęty po konsultacjach z sędziami rodzinnymi, komornikami, ekspertami z zakresu prawa rodzinnego i ma uwzględniać jak najwięcej zmiennych. Przede wszystkim ma brać pod uwagę potrzeby dziecka oraz możliwości zarobkowe zobowiązanego rodzica.

W proponowanym modelu tablicy alimentacyjnej zaczerpnięto z modelu francuskiego uzależnienie wysokości alimentów od liczby dzieci na utrzymaniu zobowiązanego. Z modelu niemieckiego zaczerpnięto sposób ustalania wysokości alimentów zależnie od dochodu zobowiązanego oraz od wieku uprawnionego dziecka.

W typowej sytuacji uzasadnione potrzeby dzieci rosną wraz z wiekiem – utrzymanie dziecka młodszego kosztuje mniej niż utrzymanie nastolatka. Dzieci mają inne potrzeby finansowe przed pójściem do szkoły czy przedszkola, a jeszcze inne w liceum czy technikum. To założenie pozwala skupić się na ogólnych i indywidualnych potrzebach każdego konkretnego dziecka.

4. Dlaczego w ogóle wprowadzać tablicę alimentacyjną?

- Oparcie orzekanych alimentów na obiektywnych wskaźnikach – w tym liczbie dzieci, realnych kosztach utrzymania.

- Uwzględnienie typowych okoliczności.

- Większa jasność co do tego, dlaczego sąd orzekł alimenty w takiej, a nie innej wysokości.

- Większa przewidywalność co do tego, w jakiej wysokości mogą zostać orzeczone alimenty.

- Wsparcie sędziów, mediatorów i stron w realistycznym określaniu wysokości alimentów.

Wprowadzenie tablicy alimentacyjnej było od dawna postulowane przez organizacje rodziców, sędziów, prawników. Proponowali jej wprowadzenie również eksperci w Zespole do spraw Alimentów, powołanym przez Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka w latach 2016-2018. Wprowadzenie tablicy było jedną z najważniejszych rekomendacji sformułowanych w raporcie A. Chełstowskiej, „Alimenty na dzieci – Diagnoza polskiego systemu i przegląd praktyk zagranicznych” opublikowanym przez Instytut Spraw Publicznych.

5. W jaki sposób obliczono kwoty zawarte w tablicy alimentacyjnej?

Punktem odniesienia w tablicy jest tzw. kwota bazowa, która znajduje się w lewym górnym rogu tablicy (wysokość świadczenia na jedno dziecko od 0 do 7 lat). Podstawę obliczania kwoty bazowej stanowi minimum socjalne za 2024 rok, wyliczane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych („IPiSS”). Kwota ta stanowi 70 proc. minimum socjalnego na dziecko. Procent ten wynika z faktu, że w typowym przypadku, którego dotyczy tablica alimentacyjna (zob. pkt 2), rodzic na którym ciąży obowiązek alimentacyjny, spełnia go również w formach innych niż pieniężne. IPiSS oblicza wysokość minimum socjalnego w oparciu o koszyk dóbr konsumpcyjnych, w których uwzględnia się następujące kategorie: żywność, mieszkanie (użytkowanie i energia oraz wyposażenie), edukacja, kultura i rekreacja, odzież i obuwie, ochrona zdrowia, higiena osobista, transport i łączność oraz pozostałe wydatki.

W odniesieniu do kwoty bazowej są wyznaczane następnie kolejne kwoty alimentów w wierszu. Przewidziano 5 grup wiekowych, które odnoszą się do kolejnych etapów edukacji dziecka (0-7; 8-11; 12-15; 16-18; 18 i powyżej). Przyjmuje się, że potrzeby dziecka rosną wraz z wiekiem, a w konsekwencji na każdą grupę wiekową kwota bazowa (określona dla dziecka 0-7) rośnie o 12,5 proc., co w konsekwencji oznacza, że młody dorosły powyżej 18 roku życia otrzyma o 50 proc. wyższe alimenty, niż dziecko od 0-7.

W ramach każdej grupy wiekowej uwzględniono liczbę dzieci wobec których osoba jest zobowiązana do alimentacji. Przyjęto, że choć świadczenie musi się zmniejszać, to jednak spadek ten nie powinien być znaczny, gdyż okoliczność ta nie ma wpływu na uzasadnione potrzeby dziecka. Kwota bazowa jest pomniejszana o 7,5 proc. na każde kolejne dziecko wobec którego osoba posiada obowiązek alimentacyjny, aż do 3 lub więcej dzieci (wtedy wysokość alimentów wynosi 85 proc. kwoty alimentów wyznaczonej dla danej grupy wiekowej w przypadku 1 dziecka, w stosunku do którego istnieje obowiązek alimentacji).

System przyjęty przez Ministerstwo Sprawiedliwości, podobnie jak system niemiecki opiera się na założeniu, że dziecko ma prawo do proporcjonalnej części dochodów rodzica – do udziału w jego „poziomie życia” zależnym od dochodów. Jest to zgodne z utrwalonym w orzecznictwie SN postulatem równej stopy życiowej członków rodziny. Należy jednak podkreślać, że zasada ta nie może być rozumiana w sposób matematyczny, a także, iż nie ma ona charakteru absolutnego. Sąd zobowiązany jest bowiem każdorazowo do uwzględnienia wszystkich specyficznych okoliczności danej sprawy.

Powyższe argumenty uzasadniają przyjęcie progresywnego sposobu obliczania wysokości alimentów, podobny do systemu podatkowego, w którym wysokość należnych opłat oblicza się na podstawie progów dochodowych – im więcej dana osoba zarabia, tym wyższą płaci kwotę należności. Kwota bazowa zwiększa się wraz z dochodem osoby zobowiązanej. Przyjęta progresja w ramach projektu wynosi 10 proc. wzrostu kwoty bazowej na każde 800 złotych dodatkowego dochodu do momentu osiągnięcia przez zobowiązanego dochodu w wysokości 8300 zł. Powyżej tego dochodu przyjęta progresja w ramach projektu wynosi 15 proc. wzrostu kwoty bazowej na każde 800 zł dodatkowego dochodu.

6. Dlaczego w tablicy alimentacyjnej nie ma podziału według wielkości wsi i miast lub podziału regionalnego?

W Ministerstwie Sprawiedliwości zdecydowaliśmy nie brać pod uwagę zróżnicowania między różnymi regionami Polski. Za najbardziej miarodajny wskaźnik poziomu usprawiedliwionych potrzebami dziecka przyjęliśmy minimum socjalne. Zróżnicowanie geograficzne pod kątem tego wskaźnika jest w Polsce względnie małe.

Weźmiemy pod uwagę, jak przyjęte rozwiązanie sprawdza się w praktyce. Jeśli w przyszłości powstanie większe zróżnicowanie między regionami kraju, rozważymy uwzględnienie go w tablicy alimentacyjnej. Na razie uznaliśmy, że wprowadzenie tego zróżnicowania zaciemni obraz i utrudni stosowanie tablicy.

7. Czy na podstawie tablicy alimentacyjnej można wnioskować o zmianę wysokości przyznanych wcześniej alimentów?

Nie. Tablica alimentacyjna nie jest źródłem prawa i nie ma wpływu na już orzeczone czy ugodzone alimenty. Ale może być pomocna w orzekaniu w ewentualnym nowym postępowaniu o zmianę wysokości alimentów. Żeby takie postępowanie zostało wszczęte, muszą zostać spełnione warunki określone przepisami. Podstawowym warunkiem jest zmiana okoliczności sprawy.

Jak wskazał Sąd Najwyższy, żeby stwierdzić, czy można zmieniać wysokość orzeczonych alimentów, należy brać pod uwagę wszelkie okoliczności mogące świadczyć o zmianie stosunków, a zwłaszcza możliwości zarobkowych i majątkowych stron. Samo ogłoszenie tablicy alimentacyjnej nie jest taką zmianą.

8. Czy na podstawie tablicy alimentacyjnej automatycznie zostanie zmieniona wysokość przyznanych wcześniej alimentów?

Nie. Tablica alimentacyjna nie jest źródłem prawa i nie ma wpływu na już orzeczone czy ugodzone alimenty. Ale może być pomocna w orzekaniu w ewentualnym nowym postępowaniu o zmianę wysokości alimentów. Żeby takie postępowanie zostało wszczęte, muszą zostać spełnione warunki określone przepisami. Podstawowym warunkiem jest zmiana okoliczności sprawy. Samo ogłoszenie tablicy alimentacyjnej nie jest taką zmianą.

9. Czy tablica alimentacyjna będzie waloryzowana?

Tak. Planujemy publikować tablicę alimentacyjną corocznie, po publikacji minimum socjalnego za rok poprzedzający przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych (zazwyczaj na przełomie marca i kwietnia). Będziemy słuchać wszystkich zainteresowanych środowisk i doskonalić przyjęte rozwiązania.

10. Czy waloryzacja tablicy alimentacyjnej z automatu będzie waloryzować przyznane wcześniej alimenty?

Nie. Tablica alimentacyjna nie jest źródłem prawa i nie wpływa na wysokość już orzeczonych alimentów. Obecne prawo nie wskazuje formy, w jakiej sąd określa wysokość alimentów. Sędzia może zatem określić wysokość alimentów także w odniesieniu do określonego wskaźnika.

11. Jak publikacja tablicy alimentacyjnej wpłynie na tempo rozpatrywania spraw o alimenty?

Jesteśmy przekonani, że tablica alimentacyjna może:

- znacząco skrócić proces ustalania alimentów i czas trwania postępowań sądowych;

- być istotną pomocą dla stron, sędziego, mediatora w procesie ustalania wysokości alimentów;

- zachęcać strony do zawarcia ugody przed mediatorem.

12. Z kim była konsultowana zawartość tablicy alimentacyjnej?

Projekt tablicy alimentacyjnej stworzyliśmy w Ministerstwie Sprawiedliwości we współpracy z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości, a następnie szeroko konsultowaliśmy. W konsultacjach wzięli udział przedstawiciele Głównego Urzędu Statystycznego, środowisk sędziowskich, komorniczych, adwokackich, radcowskich, naukowych i organizacji pozarządowych, reprezentanci Sejmu, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Usiłowanie popełnienia przestępstwa – przepisy, orzecznictwo, przykłady

Popełnić można wiele różnych przestępstw. Niektóre z nich są zagrożone większą karą, a inne mniejszą. Czasami może też wystąpić sytuacja, w której jakaś osoba chce dokonać czynu zabronionego i robi wszystko ku temu, a dokonanie tego przestępstwa z różnych przyczyn nie następuje. W takim przypadku taka osoba też ponosi odpowiedzialność karną.

To już pewne. Nowy wiek emerytalny w Polsce stał się faktem! Ta grupa pracowników będzie pracować dłużej

Nowe regulacje prawne, które obowiązują od niedawna, ustanowiły podwyższenie o 5 lat progu wiekowego uprawniającego do pracy dla przedstawicieli jednej profesji. Dotyczy to komorników sądowych, którzy uzyskali prawo do pozostania w zawodzie do 70. roku życia, podczas gdy poprzednio limit wynosił 65 lat. Oto szczegóły.

Wreszcie korzystna zmiana w podatkach - Prezydent podpisał, a zmiany właśnie wchodzą w życie od 04.11.2025

Kompetencje administracji skarbowej konsekwentnie się rozszerzają. Co chwilę pojawiają się doniesienia o zmianach prawa zwiększających możliwości fiskusa. Na tym tle tym bardziej cieszy podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, korzystna dla podatników.

Osoby niepełnosprawne symulują większą niepełnosprawność (niż jest w istocie). I dotyczy to stopnia znacznego. Wszystko przez testy samodzielności

Do redakcji Infor.pl stale trafiają listy osób niepełnosprawnych podnoszących problem patologii związanych z coraz większym znaczeniem niesamodzielności w systemie pomocy osobom niepełnosprawnym. Powoduje to uznawanie za samodzielne (np. dlatego, że mają dwie sprawne ręce i mogą sobie zrobić herbatę) osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym. Samo orzeczenie o niepełnosprawności (w tym powołany stopień znaczny) nic nie znaczy (w praktyce) przy świadczeniu wspierającym czy dodatku dopełniającym (i przyszłym dodatku do renty z tytułu niezdolności do pracy, o ile politycy dotrzymają obietnic i go uchwalą). System wspierania niepełnosprawności przesunął się w kierunku testów samodzielności. W efekcie niewidoma, która otworzy samodzielnie drzwi w swoim mieszkaniu jest traktowana jako osoba niepełnosprawna z poważną dysfunkcją ciała (wzrok), ale całkiem samodzielnie sobie radząca w życiu. Na tyle samodzielnie, aby nie dostać 70 punktów dla świadczenia wspierającego albo dodatku dopełniającego. Osoby niepełnosprawne martwią się, że ich wsparciem będzie tylko renta, a ci bardziej pesymistyczni myślą "Jak poradzić sobie na zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł i zasiłkach z MOPS".

REKLAMA

4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

REKLAMA

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

REKLAMA