Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) będziemy stosować od 25 maja 2018 roku. Oznacza to, że wszystkie materialne przepisy RODO, od podanej w zdaniu poprzednim daty, będą bezpośrednio obowiązywać oraz będą miały bezpośredni skutek. GIODO przygotował zestaw 17 pytań, które mają pozwolić administratorowi danych ocenić stan swojego przygotowania do RODO. GIODO publikuje także odpowiedzi. W niniejszym artykule przedstawiamy informacje o uprawnieniach osób, których dane dotyczą.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował i skierował 6 grudnia 2016 r. do konsultacji publicznych projekt ustawy o dokumentach publicznych. Ustawa ta ma dać podstawę prawną dla lepszej ochrony przed fałszerstwami takich dokumentów, jak m.in. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu, karta pojazdu, książeczka żeglarska itd. Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych, pozwalający na sprawdzenie wzorów obowiązujących dokumentów z ich opisem, a także opisem zabezpieczeń i sposobem weryfikacji ich autentyczności, który będzie dostępny przez internet.
Są czasami sytuacje, że czara goryczy się przelewa i obywatel postanawia wziąć sprawy w swoje ręce w związku z naruszeniem prywatności jego danych, niewłaściwym ich zabezpieczeniem, za szerokim zakresem przetwarzania, wykorzystywaniem w celach marketingowych pomimo braku zgody, itd. Jeżeli naprawdę chce coś zmienić, zamiast narzekać, powinien złożyć skargę do Generalnego Inspektora.
„Co zrobić, gdy zginął dowód?”, to pytanie, które pada bardzo często, zwłaszcza w okresie urlopowym. Czas wakacyjnych wyjazdów sprzyja wzrostowi liczby przestępstw związanych z kradzieżą i podrobieniem dokumentów. W sytuacji, gdy zginął dowód osobisty lub inny dokument należy działać szybko i umieścić dane w systemie Dokumenty Zastrzeżone.