REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czeka się na dowód osobisty?

Ile czeka się na dowód osobisty?/fot. Fotolia
Ile czeka się na dowód osobisty?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie dowodu osobistego wiąże się nieodłącznie z możliwością weryfikacji naszej tożsamości, obywatelstwa, czy uprawnieniem do przekraczania m. in. granic państw członkowskich Unii Europejskiej. Ile trwa wyrobienie dokumentu, jakim jest dowód osobisty?

Jak wyrobić dowód osobisty w 2019 r.?

REKLAMA

Kto ma obowiązek posiadania dowodu osobistego?

W Polsce nakłada się obowiązek posiadania dowodu osobistego w dwóch przypadkach:

  • od ukończenia 18 roku życia,
  • od ukończenia 15 roku życia, jeżeli osoba pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

Webinarium Piotra Wojciechowskiego: Nowe zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy - zmiany w obowiązkach pracodawców – Termin: 30 sierpnia

W dwóch powyższych przypadkach posiadanie dowodu osobistego jest obligatoryjne. Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych  przewiduje również przypadki, w których fakultatywnie można wydać dowód osobisty:

  • osobie będącej obywatelem polskim zamieszkującym poza granicami RP;
  • osobie małoletniej, która ukończyła 13 rok życia (dokument jest wydawany na wniosek rodzica lub opiekuna);
  • osobie małoletniej, która nie ukończyła 13 rok życia (dokument jest wydawany na wniosek rodziców lub opiekunów).

Zapytaj na FORUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto wydaje dowód osobisty?

Dowód osobisty wydawany jest przez właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały organ gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta). Jeżeli  ubiegający się o wydanie dowodu jest zameldowany na pobyt stały - dowód wydaje organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby. W przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie właściwości miejscowej organu w  któryś z wymienionych sposobów, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie.

Jakie dokumenty są wymagane do wyrobienia dowodu osobistego?

REKLAMA

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy załączyć dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, wykonane w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.

Jeżeli dokumenty takie jak akt urodzenia czy akt zawarcia małżeństwa zostały sporządzone w innym urzędzie stanu cywilnego niż w miejscu, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego, to należy załączyć skrócone odpisu tych aktów.

Opłaty za wyrobienie dowodu osobistego

Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych od 1 stycznie 2010 r. nie są pobierane opłaty za wydanie dowodu osobistego.

Czas oczekiwania na wydanie dowodu

Czas oczekiwania na wydanie dowodu osobistego wynosi do trzydziestu dni od daty złożenia wniosku. W szczególnych przypadkach w/w termin może ulec skróceniu lub wydłużeniu.

Zadaj pytanie na Forum

Odbiór dowodu osobistego

Dowód osobisty należy odebrać osobiście.

Wyjątkiem są poniższe przypadki:

  • dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd;
  • dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera jeden z rodziców;
  • dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie nie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd;
  • dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13 rok życia nie mającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego odbiera osobiście małoletni albo jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd;
  • dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.

Termin ważności dowodu osobistego

Dowód osobisty, podobnie jak paszport,  jest dokumentem terminowym – czyli wydawanym na określony czas. Zgodnie z art. 36 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych dowód osobisty jest ważny:

  • 10 lat od daty jego wydania – w przypadku osób, które ukończyły 18 lat;
  • 5 lat od daty jego wydania – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 roku życia;
  • na czas nie oznaczony – w przypadku osoby, która ukończyła 65 rok życia, o ile osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności.

Zobacz również: Ile trwa wyrobienie paszportu?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974r.o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U.2006.139.993 z późn. zm.).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. z 2009 r. Nr 47, poz. 384; Dz. U. z 2012 r. poz. 926).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

Dziś Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie - co się wydarzy? Harmonogram obrad w dniach 24-25-26 kwietnia

Dzisiaj, 24 kwietnia Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie. Jak będzie przebiegał plan obrad? Jakie projekty ustawa będą procedowane przez parlamentarzystów? Pełny harmonogram obrad Sejmu w dniach 24-25-26 kwietnia 2024 roku.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

Najdroższa profilaktyka jest i tak tańsza niż najtańsze leczenie. Regulacje prawne zgłoszenia badania działania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro

5 lat projektowanie leku; 5 lat badań klinicznych; 5 lat czasu koncernu na komercjalizację leku; 5 lat rynkowego życia produktu. Życie leku na rynku to co do zasady tylko ułamek życia leku. A jak wyglądają procedury w przypadku wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (czyli w laboratorium). Tekst przybliża trudne obowiązki badacza i sponsora i rynek europejski wyrobów medycznych.

Co robić, gdy urodzi Ci się dziecko. Jeśli nie zrobisz tej rzeczy w ciągu 21 dni, urzędnik sam wybierze imię dla niemowlaka

Gdy urodzi Ci się dziecko, pierwszym krokiem jest zgłoszenie tego faktu do odpowiedniego Urzędu Stanu Cywilnego. Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje je. Jeśli chcesz zgłosić urodzenie dziecka przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Te narzędzia pozwalają potwierdzić twoją tożsamość.

REKLAMA

Klamka zapadła. PE zatwierdził przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku

Klamka zapadła. UE zatwierdziła przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku. 

Formuła 2015 r. Kto zdaje tą maturę w maju 2024 r.? Na jakich arkuszach? Jakie wymogi?

Formuła 2015 r. jest mniej popularną formą egzaminu maturalnego niż Formuła 2023 r. Kto zdaje ten egzamin? Gdzie znajdzie wymogi egzaminacyjne?

REKLAMA