Czy jednostka samorządu terytorialnego, która w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., sygn. C - 276/14, chcąc zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane nieodpłatnie jednostce budżetowej, zobowiązana jest dokonać korekt rozliczeń podatku łącznie wszystkich swych jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego?
Od pewnego czasu było wiadomo, że rząd przy okazji zmian dotyczących najmu lokali komunalnych, zmodyfikuje również zasady eksmisji. Niektórzy wynajmujący mogli oczekiwać zmian ułatwiających pozbycie się kłopotliwego lokatora. Po pewnej liberalizacji przepisów związanej z wprowadzeniem najmu instytucjonalnego, ustawodawca zdecydował się jednak na wzmocnienie pozycji najemców. Mowa o wykluczeniu możliwości przeprowadzenia eksmisji do noclegowni lub schroniska dla bezdomnych. Jeżeli gminy nie zapewnią większej liczby pomieszczeń tymczasowych, to ostatnie zmiany zasad eksmisji, na pewno mogą być kłopotliwe dla wynajmujących.
Problem: Obliczając prewspółczynnik za 2017 r., do mianownika (przychody wykonane zakładu budżetowego), doliczamy wartość wszystkich not wewnętrznych, kapitalizację odsetek, odsetki od należności, przychody operacyjne (konto 700, 750 i 760). Na koncie 760 księgujemy również amortyzację środków trwałych przekazanych przez gminę. Czy obliczając prewspółczynnik, tę amortyzację również należy doliczyć do przychodów wykonanych zakładu budżetowego?
Gmina może, ale nie musi, pobierać opłaty: targową, miejscową, uzdrowiskową czy reklamową. Mają one bowiem fakultatywny, a nie obligatoryjny charakter, podobnie zresztą jak opłata od posiadania psów. Oznacza to, że wprowadzenie tych opłat wymaga podjęcia uchwały (uchwał), których treść będzie kategorycznie przesądzać o tym, że opłaty te będą na terenie gminy i w danym roku pobierane. Jednocześnie trzeba pamiętać, że samo uchwalenie stawek tych opłat na 2018 rok nie daje gminie prawa do ich poboru.