REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Krajowy Rejestr Sądowy (KRS), E-puap

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowelizacja ustawy o KRS weszła w życie

Nowe zasady wyboru sędziów już obowiązują. Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa weszła w życie 17 stycznia 2018 r.

Obowiązek składania sprawozdań finansowych do KRS w formie elektronicznej

Przedsiębiorcy zobowiązani będą do składania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego w formie elektronicznej. Składanie wniosków oraz prowadzenie akt rejestrowych również przybierze formę elektroniczną. Natomiast instytucja kuratora rejestrowego zostanie zlikwidowana. Takie zmiany zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw.

Elektroniczny KRS od 2020 r.

Szykują się przełomowe zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje aby od 1 marca 2020 r. wszystkie sprawy związane z KRS były załatwiane przez Internet - wszystkie wnioski będą elektroniczne, pojawi się możliwość kontaktu z sądem przez internet, a także zniknie obowiązek składania sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego.

Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym

14 listopada 2017 r. Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Projektowane zmiany mają na celu ułatwienie rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz usprawnienie działania sądu rejestrowego.

REKLAMA

Obowiązek składania sprawozdania finansowego przy zawieszonej działalności gospodarczej

Z przepisów ustawy o rachunkowości wynika, że przedsiębiorca może nie zamykać ksiąg rachunkowych, a tym samym nie składać sprawozdania finansowego, za rok obrotowy, w którym działalność przez cały ten okres była zawieszona. Przedsiębiorcy otrzymują jednak z sądu rejestrowego wezwania do złożenia sprawozdania. Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia, dlaczego dochodzi do takich sytuacji i proponuje zmiany.

Jak zarejestrować przedsiębiorcę w KRS?

Krajowy Rejestr Sądowy jest publiczną i scentralizowaną bazą danych, prowadzoną w systemie teleinformatycznym. Obejmuje te podmioty, na które przepisy nakładają obowiązek uzyskania wpisu do Rejestru. Wpis do KRS następuje na podstawie wydawanego przez sąd postanowienia.

Jak zgłosić zmianę adresu i siedziby spółki?

Zmiana adresu spółki lub jej siedziby pociągają za sobą konieczność dokonania odpowiedniego zgłoszenia w sądzie rejestrowym czy też urzędzie skarbowym. Jakie konkretnie formalności się z tym wiążą oraz jakie formularze służą do aktualizacji danych spółki?

Rejestracja fundacji

Możliwość rejestracji oraz prowadzenia fundacji umożliwia ustawa o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późń. zm.) zwanej dalej Ustawą. Wyraźnie o tzw. trzecim sektorze wypowiada się również Konstytucja RP w art. 12 - Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania związków zawodowych, organizacji społecznozawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji. Lakoniczność ustawy i brak szczegółowych regulacji generuje wiele praktycznych problemów, z którymi trzeba mierzyć się już na etapie planowania i rejestracji podmiotu.

REKLAMA

Podsumowanie zmian w prawie w czerwcu 2017 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w czerwcu 2017 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu prawa i postępowania cywilnego, administracyjnego, jak również zmiany dotyczące pracy tymczasowej oraz Krajowego Rejestru Sądowego.

Elektroniczne zwolnienia lekarskie w 2018r.

Od lipca 2018 r. elektroniczne zwolnienia lekarskie mają całkowicie zastąpić papierową formę tych zaświadczeń. Nowelizacja ma ułatwić kontrolę ZUS-u w zakresie prawidłowości wystawiania zwolnień przez lekarzy.

Podpis elektroniczny przy zakładaniu spółki z o.o. w 2017 r.

Najnowsza nowelizacja Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy o KRS będzie wymagać stosowania przy zakładaniu spółki z o.o. w trybie S-24 (przez internet) kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem ePUAP.

Zmiany w ustawie o KRS od 1 czerwca 2017 r.

Resort sprawiedliwości przygotował projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zmiany m.in. w postępowaniu przymuszającym, obowiązek składania wniosków do KRS w postaci elektronicznej, wprowadzenie obowiązku składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej oraz rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym I Gospodarczym, a także stworzenie Centralnego Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 czerwca 2017 r.

Wniosek do KRS przez Internet w 2017 r.

W założeniach projektu zmiany ustawy o KRS i kodeksu postępowania cywilnego w czerwcu 2017 r. mają wejść w życie przepisy zmieniające zasady rejestracji do KRS. Przewidują one obowiązek składnia wniosków do KRS wyłącznie za pośrednictwem Internetu.

Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS

Przedsiębiorcy, których spółki kapitałowe były wpisane do dawnego rejestru handlowego B (RHB) mieli czas do 31 grudnia 2015 roku na przepisanie ich do obecnego rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Jakie są skutki niedopełnienia tego obowiązku?

Założenie wspólnej działalności gospodarczej przez obywateli UE

W państwach należących do Unii Europejskiej obowiązują wewnętrzne zasady zalegalizowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Swoboda prowadzenia działalności na terenie całej UE jest jednym z fundamentów Wspólnoty. Dlatego też brak obywatelstwa polskiego nie może być dla obcokrajowca przeszkodą rozpoczęcia swojego biznesu w Polsce. Nie oznacza to jednak, że każdy cudzoziemiec może być przedsiębiorcą w naszym kraju. Jakie kroki musi zatem podjąć cudzoziemiec, aby rozpocząć prowadzenie legalnej firmy w Polsce lub wspólnie z obywatelem polskim?

Związek zawodowy - definicja

Związek zawodowy to organizacja zrzeszająca pracowników w celu reprezentowania i obrony ich praw. Powstaje na mocy uchwały podjętej co najmniej przez 10 osób uprawnionych do jego utworzenia.

Warsztaty "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie dedykowane jest kierownikom podmiotów realizujących zadania publiczne oraz innym osobom uprawnionym do podpisywania dokumentów wychodzących na zewnątrz tych podmiotów. W czasie szkolenia będzie możliwość założenia i potwierdzenia (zaufania) profilu na ePUAP2.

Czy można wystawić fakturę na wykonaną usługę, nie mając wpisanej takiej działalności do KRS

W ramach prowadzonej przez nas działalności handlowej podpisujemy z klientami umowy dotyczące sprzedaży i promowania ich produktów. Z tytułu wykonywania tych działań uzyskujemy od naszych dostawców zapłatę. Nasza firmą wystawia więc odbiorcom faktury, w których treści wpisane są „Usługi marketingowe w miesiącu X, zgodnie z umową...". Czy nie mając PKD wpisanego do KRS firmy, konkretnie określającego takie działania, możemy wystawiać faktury o takiej treści („usługi marketingowe")?

Warsztaty "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP?

Szkolenie dedykowane jest kierownikom podmiotów realizujących zadania publiczne oraz innym osobom uprawnionym do podpisywania dokumentów wychodzących na zewnątrz tych podmiotów. Prowadzone będzie ze szczególnym uwzględnieniem aparatu pojęciowego i słownictwa właściwego dla administratywistów – a nie informatyków. W czasie szkolenia będzie możliwość założenia i potwierdzenia (zaufania) profilu na ePUAP2.

IFK poleca: Złożenie sprawozdania finansowego do KRS do 15 lipca

Do 15 lipca należy złożyć sprawozdanie finansowe do Krajowego Rejestru Sądowego. Odpowiedzialność za składanie sprawozdania finansowego do rejestru sądowego ponosi kierownik jednostki.

Mieszkańcy dobrze oceniają e-administrację

Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. To dobre wiadomości dla wielu urzędów, gdzie przyspieszenia nabiera informatyzacja, zwłaszcza w zakresie usług dla mieszkańców.

EPUAP w 2015 roku ma być bardziej dostępny i wydajniejszy

W 2015 r. MAC planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności.

Elektroniczna komunikacj z urzędem - nowe przepisy

Dzięki ustawie o informatyzacji droga normalna, urzędowa, zostanie zrównana z drogą elektroniczną. Jeżeli obywatel wybierze drogę elektroniczną w kontakcie z urzędem, to urząd także będzie miał obowiązek mu odpowiedzieć drogą elektroniczną - tłumaczy minister Administracji i Cyfryzacji.

Jeden kod do spraw administracyjnych

Jeszcze w tym roku ma zostać wprowadzony jeden kod dostępu, który na zasadzie bankowego PIN będzie umożliwiał załatwienie wielu administracyjnych spraw online. Zmieniony profil zaufany ma umożliwić Polakom skorzystanie z całej e-administracji przy pomocy jednego hasła.

E-skrzynki podawcze w urzędach

Zgodnie z nowymi przepisami urzędy będą miały obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie. Urzędy już dziś świadczą wiele usług drogą elektroniczną, np. e-podatki, Krajowy Rejestr Sądowy czy e-rejestracja w urzędzie pracy. Z e-administracji korzysta 90 proc. przedsiębiorców i co trzeci internauta.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Urząd „papierowy” czy „elektroniczny” – nowa instrukcja kancelaryjna

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną, wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to treść nowej instrukcji kancelaryjnej dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Samorządowe www - jeszcze informacja czy już promocja

Do niedawna wiele samorządów traktowało swoją obecność w internecie jako „zło konieczne”. Dziś sytuacja powoli się zmienia, chociaż tempo tych zmian nie jest jednostajne. Poziom świadomości samorządów na temat możliwości jakie niesie internet nadal jest bardzo zróznicowany.

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

REKLAMA