REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja fundacji

Rejestracja fundacji /Fot. shutterstock.com
Rejestracja fundacji /Fot. shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość rejestracji oraz prowadzenia fundacji umożliwia ustawa o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późń. zm.) zwanej dalej Ustawą. Wyraźnie o tzw. trzecim sektorze wypowiada się również Konstytucja RP w art. 12 - Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania związków zawodowych, organizacji społecznozawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji. Lakoniczność ustawy i brak szczegółowych regulacji generuje wiele praktycznych problemów, z którymi trzeba mierzyć się już na etapie planowania i rejestracji podmiotu.

Ogólna charakterystyka fundacji

Fundacja jest osobą prawną, której działalność opiera się na ustawie o fundacjach oraz statucie. Zgodnie z art. 1 Ustawy, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczpospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych. Polski system prawny uznaje Fundację za podmiot, który powinien mieć ponad prywatny, ogólnospołeczny cel. Jednoznacznie wyklucza się istnienie Fundacji prywatnych, mających na celu zaspokajanie potrzeb np. wyłącznie rodziny fundatora. Dopuszczalne jest jednak określanie celów, których krąg destynariuszy może być bardzo wąski np. osoby dotknięte określoną chorobą czy studenci określonej uczelni. Społeczny cel fundacji zostanie zachowany nawet jeżeli faktycznie korzystającym jest tylko jedna osoba, o ile tylko spełnia bardziej generalne kryteria umieszczone w celach fundacji.

REKLAMA

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Oświadczenie o ustanowieniu fundacji a statut

Elementem koniecznym do powstania fundacji jest oświadczenie fundatora o ustanowieniu fundacji. Zgodnie z art. 3 ustawy, oświadczenie takie składa się w formie aktu notarialnego. Fundatorami mogą być osoby fizyczne niezależnie od obywatelstwa i miejsca zamieszkania oraz osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą. Fundatorów składających oświadczenie może być więcej niż jeden, możliwe jest też łączne oświadczenie przez osoby fizyczne i osoby prawne (np. gdy jednym z fundatorów jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, lub inna fundacja). Oświadczenie o ustanowieniu fundacji zawiera dwa elementy konieczne: określenie celu fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację. Składnikami majątkowymi fundacji mogą być wszelkie przedmioty i prawa majątkowe, o ile są zbywalne i stanowią własność fundatora. Składniki majątkowe przekazane w oświadczeniu wchodzą do majątku Fundacji. Ustawodawca nie przewidział minimum majątkowego dla Fundacji nieprowadzącej działalności gospodarczej - bardzo mała wartość majątku (np. o wartości 50 zł) przekazanego na cele fundacji nie powinna stanowić przeszkody w rejestracji podmiotu. Odmienną regulację ustawodawca przyjął dla Fundacji prowadzących działalność gospodarczą - minimum ustawowe przekazanych środków majątkowych nie może być niższa niż 1000 zł.

Zobacz: Sprawy urzędowe

REKLAMA

Od oświadczenia o ustanowieniu fundacji należy odróżnić sam statut. W odróżnieniu od tego pierwszego, statut może zostać sporządzony w zwykłej formie pisemnej. Co do zasady statut ustala Fundator, może jednak upoważnić do tego inną osobę fizyczną lub prawną. Upoważnienie to może zawarte być już w oświadczeniu o ustanowieniu fundacji lub w oddzielnym piśmie. Postanowienia statutu mogą przyjmować, iż przyszłe zmiany mogą być dokonywane np. przez organ fundacji, a nie samego fundatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacja z art.5 ustawy wskazuje na elementy konieczne statutu fundacji. Jest to nazwa, siedziba, majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Brak wyżej wymienionych elementów podczas rejestracji podmiotu, spowoduje wezwanie do usunięcia braków.

Dodatkowa dokumentacja rejestracyjna.

Oprócz Oświadczenia o ustanowieniu fundacji oraz statutu fundacji, wymagane będą inne dokumenty związane w rejestracją podmiotu. Jeżeli zarząd fundacji nie został powołany w statucie, wymagane będzie powołanie zarządu przez fundatora w oddzielnym dokumencie. Niezbędna będzie także zgoda członka zarządu na powołanie, chyba, że zgodnie z art. 19 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. Nr 121, poz. 769 z późń. zm.) osoba powołana podpisuje wniosek o wpis do rejestru. Jeżeli statut zakłada istnienie innych organów i powołanie do nich członków, zasadne wydaje się także sporządzenie zgód osób powołanych na objęcie stanowiska.

Praktyka pokazuje, iż Sąd Rejestrowy może wymagać uchwały o przyjęciu statutu fundacji - brak jednak umocowania takiej praktyki w przepisach. Oprócz wskazanej dokumentacji, niezbędne będzie wypełnienie wniosku na urzędowych formularzach.

Rejestracja podmiotu

Sąd Rejestrowy właściwy co do siedziby podmiotu bada dokumenty rejestracyjne pod względem formalnym oraz merytorycznym. Zgodnie z art. 9 ustawy Sąd Rejestrowy dokonuje wpisu fundacji do rejestru po stwierdzeniu, że czynności prawne stanowiące podstawę wpisu zostały podjęte przez uprawnioną osobę lub organ i są ważne. Dodatkowo Sąd zobligowany jest do zbadania celu i statutu fundacji pod względem zgodności z prawem. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, Sąd wydaje postanowienie o wpisie Fundacji do rejestru. Praktyka pokazuje, iż cały proces rejestracyjny od momentu złożenia wniosku, może trwać od 7 do 60 dni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny gazu ziemnego wzrosną o 45 proc. w lipcu? Posłowie PiS chcą nowej ustawy

Politycy partii Prawo i Sprawiedliwość wystąpili z inicjatywą przyjęcia przez Sejm ustawy, która miałaby na celu zamrożenie cen gazu ziemnego. W obliczu zbliżających się podwyżek, posłowie chcą chronić interesy polskich rodzin.

Od 300 do 1200 zł – tyle będzie wynosił bon energetyczny. A próg dochodowy? Od 1700 do 2500 zł. Decyzje zapadną 7 maja.

Stały Komitet Rady Ministrów w poniedziałek przyjął nie tylko rewizję KPO i Plan Finansowy Państwa na lata 2024–2027, ale także projekt ustawy o bonie energetycznym – podał na platformie X szef Stałego Komitetu RM Maciej Berek. Projektem w sprawie bonu rząd zajmie się 7 maja.

Termin zwrotu VAT nie będzie krótszy. Będzie też jeden termin wdrożenia KSeF dla wszystkich podatników. Opublikowano projekt ustawy

W związku ze zdiagnozowanymi problemami konieczne jest przesunięcie terminu wdrożenia KSeF. Obowiązek obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT) w jednym terminie, tj. 1 lutego 2026 r. Skrócenie terminu zwrotu VAT również zostaje odroczone.

Ograniczenie nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie. Od 6 maja konsultacje

W Warszawie 6 maja 2024 r. rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu. Potrwają do końca czerwca. Swoją opinię można przekazać bezpośrednio bądź elektronicznie – poinformował stołeczny ratusz.

REKLAMA

Przepisy o e-prywatności będą zawieszone do 2026 r. Platformy będą korzystały ze specjalnych technologii przetwarzania danych

Część przepisów dotyczących e-prywatności będzie zawieszonych do 2026 r. Umożliwi to platformom internetowym korzystanie ze specjalnych technologii przetwarzania danych w celu wykrywania treści przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Unia Europejska wciąż nie ma jednolitych przepisów dotyczących zwalczania wykorzystywaniu dzieci w internecie.

We wtorek zbierze się rząd. W planach m.in. rewizja KPO i przedłużenie ochrony tymczasowej dla Ukraińców

Rząd będzie pracował we wtorek, 30 kwietnia, nad rewizją KPO, przedłużeniem ochrony tymczasowej dla Ukraińców uciekających przed wojną i Wieloletnim Planem Finansowym Państwa.

Ważny wyrok w sprawie organizacji koncertu WOŚP, podczas którego zamordowano Pawła Adamowicza

W styczniu 2019 roku doszło do tragicznego zabójstwa prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza, podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Organizatorzy tej imprezy, razem z policjantami i urzędnikami, stanęli przed sądem. Ostatecznie, prawomocnie uniewinniono organizatorów WOŚP, w tym obecną ministra ds. społeczeństwa obywatelskiego, Agnieszkę Buczyńską, dwóch policjantów oraz urzędnika Zarządu Dróg i Zieleni. Jednak szef firmy ochroniarskiej został skazany, a wyrok wobec kierownika ochrony uchylono z powodu braku obrońcy podczas jednej z rozpraw.

Majówkowa noc w lesie. Czy to legalne?

Tegoroczna majówka jest wyjątkowo długa i… wyjątkowo ciepła. To może być pierwsza dobra okazja do przenocowania na zewnątrz, czyli na przykład w lesie. A czy to jest w ogóle legalne? Sprawdzamy.

REKLAMA

Boże Ciało w 2024 roku. Kiedy wypada i czy jest dniem wolnym od pracy?

Boże Ciało już niebawem. W 2024 r. święto to wypada dość nietypowo. Czy uda się zorganizować tzw. długi weekend? Co z zakupami?

Dokument potwierdzający tożsamość Ukraińca - zmiany w ustawie pomocowej

Dokumentem potwierdzającym tożsamość Ukraińca ma być okazanie ważnego dokumentu podróży. RPO ma wiele wątpliwości co do zamian w ustawie pomocowej dla obywateli Ukrainy przebywających w Polsce.

REKLAMA