REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Upalne lato i mroźna zima to okresy, w których pracodawców obciążają dodatkowe obowiązki. To oni muszą zadbać o utrzymanie w miejscu pracy temperatury optymalnej do rodzaju wykonywanej pracy.
Czy w 2024 przysługuje dodatek za czas przestoju? Jeśli tak, to ile w 2024 wnosi wynagrodzenie za czas przestoju w zakładzie pracy? Czym jest gotowość do pracy? Jak zgłosić gotowość do pracy? Czy w okresie przestoju można wykonywać inną pracę?
Czy za czas dyżuru w 2024 r. przysługuje wynagrodzenie? Ile za dyżur w 2024? Dyżur domowy czy przysługuje wynagrodzenie? Jak jest traktowany dyżur pod telefonem? Gdzie w ramach dyżuru pracownik powinien pozostawać w gotowości?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że wydatek na studia informatyczne pracownika, będącego jednocześnie wspólnikiem spółki, może stanowić koszt uzyskania przychodu, pod pewnymi warunkami.
REKLAMA
Czy w 2024 r. będą jakieś zmiany w urlopie bezpłatnym? Czym jest urlop bezpłatny oraz jak długo może trwać? Czy pracownik musi składać wniosek? Czy przysługują jakieś świadczenia z ZUS-u i czy należy się zasiłek po urlopie bezpłatnym? Czy można wziąć urlop bezpłatny na czas pracy u innego pracodawcy?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika w celu ładowania służbowego samochodu hybrydowego lub elektrycznego wykorzystywanego zarówno do celów służbowych, jak i celów prywatnych, nie będzie stanowił po stronie pracownika dodatkowego przychodu ze stosunku pracy, ani z innego źródła. Z uwagi na to, kwota zwrotu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, na pracodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.
Na co przysługuje urlop okolicznościowy w 2024 roku? Jakie są zasady jego udzielania? Ile w 2024 roku można wykorzystać dni urlopu okolicznościowego?
Spory w sądach pracy trwają zwykle latami. Do momentu otrzymania prawomocnego orzeczenia, szczególnie w dużych miastach (gdzie jest ogromne obłożenie) - trzeba poczekać w zależności od typu sprawy, od 3 do 5 lat, czy nawet czasami dłużej. Oczywiście wynik sprawy i wyrok nie zawsze będzie zadawalający dla każdej ze strony sporu. Stąd też coraz bardziej popularne stają się mediacje, arbitraże czy też postępowania pojednawcze w sporach z zakresu prawa pracy. Wydaje się, że lepiej skierować sprawę do komisji pojednawczej niż do sądu pracy. Spór będzie zażegnany znacznie szybciej, taniej i w sposób ugodowy.
REKLAMA
W miejscu pracy, inaczej środowisku pracy, mogą i często występują czynniki szkodliwe dla zdrowia pracowników. Jakie w związku z tym obowiązki ma pracodawca? Co powinien zrobić, aby zapobiegać chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą? Odpowiadamy.
Ponad 260 tys. osób pracujących w branży przetwórstwa przemysłowego jest narażonych na niebezpieczne czynniki. To aż 59% wszystkich zatrudnionych w warunkach zagrożenia – podaje GUS. 104 osoby na każdy 1000 pracujących w przetwórstwie są narażone na przynajmniej jeden szkodliwy czynnik w miejscu pracy. Ochronę przed skutkami zdrowotnymi takich zagrożeń jak hałas, czynniki mechaniczne związane z pracą przy maszynach czy nadmierne obciążenie fizyczne powinien zapewnić pracodawca w ramach profilaktycznej opieki medycznej.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) po uwzględnieniu wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego zmieniła stanowisko przedstawione w wydanej interpretacji podatkowej potwierdzając, że sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły nie podlega opodatkowaniu VAT. Sprzedaż posiłków dla osób z zewnątrz jest opodatkowana 8% stawką VAT.
Wprowadzenie do Kodeksu Pracy nowego artykułu 148(1), który reguluje kwestię zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych, stanowi istotną zmianę dla pracowników w Polsce. Ten artykuł daje pracownikom prawo do zwolnienia od pracy w przypadku nagłych zdarzeń rodzinnych, takich jak choroba lub wypadek, wymagających ich natychmiastowej obecności. W tym artykule omówimy, jak pracownicy mogą korzystać z tego nowego przepisu.
Bezpieczeństwo w miejscu pracy stanowi kluczowy element dla dobrostanu pracowników i efektywności przedsiębiorstw. Współczesne organizacje zdają sobie sprawę, że utrzymanie bezpiecznych warunków pracy nie jest jedynie kwestią przestrzegania przepisów, ale także rezultatem aktywnego dialogu społecznego. Dialog ten odgrywa zasadniczą rolę w identyfikowaniu zagrożeń, opracowywaniu skutecznych strategii bezpieczeństwa oraz budowaniu zaufania między pracownikami a pracodawcą.
Pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo pracownika, w tym właściwe przygotowanie go do pracy i przeszkolenie. Oprócz tego, zdaniem aż 95 proc. pracowników, zatrudniający powinien dbać również o ich dobrostan psychiczny. Na poprawę wellbeingu pracownika wpływa m.in. odpowiednia odzież ochronna.
Polscy, niemieccy i holenderscy inspektorzy pracy podczas kontroli w obiektach zbiorowego zakwaterowania należących do branży logistycznej i opakowaniowej oraz przemysłu mięsnego ujawnili, że kilkudziesięciu Polaków z międzynarodowej grupy blisko 200 pracowników tymczasowych, było zakwaterowanych w warunkach zagrażających życiu i zdrowiu. Doszło do naruszenia wielu norm prawa pracy. Warunki zakwaterowania polskich pracowników tymczasowych były niegodne i niebezpieczne.
Od 17 listopada 2023 r. pracownik ma prawo do refundacji przez pracodawcę zakupu szkieł kontaktowych. O ile zaświadczenie lekarza okulisty potwierdza konieczność ich używania na potrzeby pracy. Jeżeli pracownik używa soczewek jednorazowych, to pracodawca będzie stale dokonywał ich refundacji na podstawie tego zaświadczenia (w zależności od potrzeb pracownika).
Od 1 lipca 2023 r. biegnie termin 180 dni na wykonanie zawieszonych w okresie pandemii badań lekarskich i szkoleń BHP. Ostatni termin na ich wykonanie, to 28 grudnia 2023 r.
Dzień wolny za 11 listopada. Chociaż tegoroczny Dzień Niepodległości wypada w sobotę, to pracownicy nie stracą prawa do wypoczynku z tego tytułu. Według obowiązujących przepisów pracodawca musi udzielić dnia wolnego od pracy w innym terminie dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i pracujących 5 dni w tygodniu.
Do uzyskania tych informacji służy wniosek US-7.
Czy pracodawcy będą mieli obowiązek zapewnić pracownikom podnóżek? Nowe przepisy już od 17 listopada 2023 r.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że przekazywanie pracownikom plecaków z logo firmy nie jest nieodpłatnym świadczeniem podlegającym opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Profesjonaliści z wielu branż są codziennie narażeni na nadmierny hałas, co niesie za sobą poważne ryzyko dla ich zdrowia. Głośne narzędzia, głównie te spalinowe, szkodzą nie tylko pracownikom, ale też otoczeniu. Jak wynika z badań opublikowanych w „Forum Medycyny Rodzinnej”, ryzyko zapadnięcia na chorobę serca u osób zawodowo eksponowanych na hałas wzrasta aż o 60%. Z kolei badanie przeprowadzone na mieszkańcach Skandynawii dowodzi, że osoby żyjące w głośnych miejscach są o 40% bardziej narażone na wystąpienie zawału serca przed 55. rokiem życia. Rozwiązaniem tych problemów jest stosowanie bezpiecznych i przyjaznych środowisku narzędzi akumulatorowych.
Przekazaliśmy plecak z logo pracodawcy pracownikowi. Rozpoznajemy PIT?
Agresywni, krytykujący i niesprawiedliwi szefowie powodują, że pracownicy są mniej wydajni, przy czym osoby, dla których priorytetem jest rozwój kariery, cierpią przez to bardziej niż pracownicy, dla których priorytetem jest bezpieczeństwo zatrudnienia - podają w badaniu naukowcy z Stevens Institute of Technology i University of Illinois w Chicago.
Pracownik pracujący na laptopie ma prawo zażądać od pracodawcy wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny. Dzięki temu podepnie laptopa do monitora zwiększając komfort swojej pracy. Dotyczy to także stanowiska pracy w domu pracownika zdalnego. Takie jego doposażenie w praktyce pozwoliłoby pracownikowi tanio odkupić od pracodawcy monitor (po kilku latach użytkowania).
Główny Inspektor Pracy, Katarzyna Łażewska-Hrycko, w dniach 25-26 października 2023 r. brała udział w 84. posiedzeniu plenarnym Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC - Senior Labour Inspectors Committee). Dyskutowano o wyzwaniach w zakresie BHP dla Państwowych Inspekcji Pracy i ogólnie dla rynku pracy na lata 2021-2027.
Wynagrodzenie pracowników parków narodowych - będą zmiany już od 2024 r. Projekt rozporządzenia określa wysokość wynagrodzenia i dodatków w zależności od zajmowanego stanowiska w Służbie Parku Narodowego. Projekt wskazuje również na nagrodę jubileuszową, odprawy i wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy.
Jak wygląda sytuacja w branży budowlanej? Czy możemy mówić o odbiciu lub stabilizacji? Da się zauważyć wpływ sezonowości w pogodzie, która sprzyja planowaniu prac dociepleniowych i izolacyjnych budynków. Z drugiej strony Państwowa Inspekcja Pracy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad promują bezpieczną pracę na budowie, ponieważ okazuje się, że najwięcej śmiertelnych wypadków przy pracy jest właśnie na budowach.
Według Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydatki związane z opłatą operatorską zostały uznane za koszty uzyskania przychodów, ponieważ przyczyniły się do poprawy atmosfery pracy i zwiększenia efektywności pracowników, co ma wpływ na osiągnięcie większych przychodów przez spółkę.
Spawacze znajdują się na liście 10 najbardziej deficytowych zawodów w Europie. Jednocześnie rozwój branży przemysłowej przyczynia się do większego zapotrzebowania na osoby odpowiedzialne za spawanie. To zawód, który potrafi być bardzo niebezpieczny, a pracownicy narażeni są m.in. na szkodliwe promieniowanie czy ryzyko oparzenia. W trakcie pracy spawacza bardzo ważne jest odpowiednie wyposażenie pracownika w odzież ochronną i środki ochrony indywidualnej. Wpływa to na bezpieczeństwo, komfort, ogólną efektywność i zadowolenie w miejscu pracy.
Powiadomienia, alerty, feedy, FOMO (Fear of missing out: lęk przed tym, co nas omija) – uzależnienie od technologii w codziennym życiu jest jednym z kluczowych wyzwań życia społecznego. To istotna kwestia szczególnie dla osób zarabiających w cyfrowym środowisku. 64% badanych przez the:protocol specjalistów IT przyznaje, że przynajmniej czasami mają problem z zachowaniem cyfrowej równowagi. Jednocześnie blisko połowa spędza przy smartfonie i komputerze większość wolnego czasu. Jakie są na to recepty? I jaka jest rola pracodawców w tym procesie?
Choć automatyzacja działań oraz sztuczna inteligencja wykorzystywana jest już niemal w każdej branży, 52% pracowników w Polsce nie odczuwa zmian z tym związanych. Talenty, które zauważają wpływ AI na swoją pracę, w dużej mierze obserwują zmiany i biorą pod uwagę reskilling lub upskilling. Jak pokazuje najnowsze badanie Manpower, 43% polskich pracowników, pomimo trudnej do przewidzenia przyszłości, jest spokojnych o swoje stanowisko, a 16% nie czuje się w swoim miejscu pracy tak pewnie, jak dotychczas.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że archiwizowanie papierowych dokumentów księgowych wyłącznie w formie elektronicznej jest dopuszczalne, a odliczenie podatku VAT od zakupu, który jest udokumentowany jedynie zdigitalizowaną kopią, jest zgodne z przepisami prawa.
Co czwarty przedsiębiorca planuje w przyszłym roku podwyżki. Niemal połowa pracowników może liczyć na wzrost wynagrodzenia na poziomie dzisiejszej inflacji. To wnioski z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że wydatki związane z zakwaterowaniem pracowników tymczasowych stanowią koszty uzyskania przychodów dla spółki, uwzględniając konieczność zapewnienia zakwaterowania w celu kontynuacji współpracy, osiągania przychodów oraz zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Blisko połowa pracowników w Polsce oraz nieco ponad 60 proc. przedstawicieli pracodawców wysoko ocenia swój wellbeing w pracy – wynika z raportu Koalicji Bezpieczni w Pracy „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”. Prawie wszyscy przebadani pracownicy są zdania, że to firma powinna dbać o wellbeing pracowników (95 proc.), przy czym jedynie 35 proc. deklaruje, że ma to miejsce w ich miejscu zatrudnienia.
Czy sąd pracy jest za darmo? Kto ponosi koszty sprawy w sądzie pracy? Jakie są koszty przegranej sprawy w sądzie pracy? Dotychczas w sprawach pracowniczych, gdzie WPS przekraczał 50 tys. zł pracownik miał obowiązek uiszczenia opłaty sądowej, która stanowiła opłatę stosunkową w wysokości 5% WPS, nie więcej niż 200 tys. zł i musiała być uiszczania od wszystkich pism podlegających opłacie (np. pozew, zażalenie, apelacja). Teraz już tak nie jest! Pracownicy skorzystają - mogą wnosić nawet milionowe powództwa, bez obawy ponoszenia opłaty na wstępie od pozwu. Czy sądy pracy będą "zapchane" nowymi sprawami? Zapewne tak, bo koszty ponoszone na wstępie sprawy, nie odstraszą już pracowników.
Na czym polega wypowiedzenie zmieniające? Czy pracownik musi przyjąć wypowiedzenie zmieniające? Co jeśli pracownik nie przyjmie wypowiedzenia zmieniającego? Jaki jest okres wypowiedzenia zmieniającego? Czy powierzenie wykonywania innej pracy a wypowiedzenie zmieniające to to samo - to najczęstsze wątpliwości pracowników.
Pracownik złożył wniosek o okazjonalną pracę zdalną. Czy dla tego typu dokumentacji należy założyć odrębną teczkę niedołączaną do akt osobowych pracownika?
16 października został okrzyknięty jako „Boss Day” w Stanach Zjednoczonych już w 1962 roku. W Polsce Dzień Szefa jest jednym z tzw. świąt nietypowych, przy okazji których warto poruszyć temat roli liderów w firmach. Czym powinien charakteryzować się współczesny dobry manager? Czego oczekują od niego pracownicy?
W Warszawie poszukiwanych jest ponad 12 tysięcy pracowników – wynika z danych popularnego serwisu z ogłoszeniami . Najwięcej ofert jest dla pracowników średniego szczebla, czyli specjalistów oraz dla młodszych specjalistów. W jakich branżach można znaleźć pracę? Jakie metody wykorzystują firmy, by zachęcić do pracowania u siebie? Sprawdziliśmy.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że dofinansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) do wycieczki integracyjno-wypoczynkowej nie stanowi przychodu pracownika w postaci nieodpłatnego świadczenia, które podlega opodatkowaniu.
Pracownik, który wziął udział w wycieczce integracyjno-wypoczynkowej, sfinansowanej częściowo ze środków ZFŚS, nie osiąga przychodu ze stosunku pracy. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że świadczenie w postaci Kart przedpłaconych mających postać kart debetowych [płatniczych] oraz Kart przedpłaconych mających postać kart zasilanych pieniądzem elektronicznym, stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo, wartość świadczenia w postaci Kart przedpłaconych - przekazanych pracownikom - których źródłem finansowania będą środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzysta ze zwolnienia z podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości kwoty obowiązującego w roku podatkowym limitu.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że vouchery na pobyt w hotelu SPA, oferowane pracownikom jako nagrody jubileuszowe, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie stanowią dodatkowej formy gratyfikacji za pracę i nie przynoszą pracownikom bezpośredniej korzyści majątkowej.
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy jest kluczowym aspektem każdej odpowiedzialnej firmy. Pracodawcy mają nie tylko moralny, ale także prawny obowiązek zapewnić bezpieczne i zdrowe warunki pracy dla swoich pracowników. Jednakże, ze zmieniającymi się technologiami, globalizacją i nowymi rodzajami zagrożeń, wymagania w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy stale ewoluują.
Przemysł to jedno z najważniejszych gałęzi gospodarki, ale jednocześnie sektor, w którym bezpieczeństwo pracowników stanowi priorytetową kwestię. Brak odpowiednich standardów higieny i bezpieczeństwa może prowadzić do wypadków, obniżenia efektywności pracy oraz negatywnie wpływać na reputację przedsiębiorstwa.
Bezpieczeństwo pracowników to fundament każdego przedsiębiorstwa. Wprowadzenie skutecznego programu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy przekłada się nie tylko na zdrowie i życie pracowników, ale także na efektywność firmy oraz jej reputację na rynku. Dlatego też, coraz więcej organizacji decyduje się na inwestycję w rozwinięte strategie bezpieczeństwa.
Pracodawca Przyjazny Pracownikom - rozstrzygnięto konkurs, a Prezydent Andrzej Duda w Pałacu Prezydenckim wręczył przedstawicielom siedemnastu przedsiębiorstw statuetki i certyfikaty laureatów XV edycji. Konkurs „Pracodawca Przyjazny Pracownikom” ma na celu promowanie pracodawców, którzy wyróżniają się w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa do zrzeszania się w związki zawodowe. Co ważne kandydatów do nagrody zgłaszają pracownicy zrzeszeni w Związku Zawodowym „Solidarność”.
Nie każde świadczenie pracy, na podstawie podpisanej umowy, sprawia, że mamy do czynienia z pracownikiem. Przepisy określają, kto w świetle prawa nim jest pracownikiem, a kto nie jest.
REKLAMA