Państwowa jednostka budżetowa zawarła umowę na dostarczenie dla jej potrzeb 3 nowych samochodów osobowych wraz ze specjalistycznym wyposażeniem technicznym. W zawartej umowie pomiędzy jednostką budżetową a dostawcą samochodów określono termin dostawy, a także zawarto zapis o karze umownej w wysokości 0,2% wartości zamówienia za każdy dzień zwłoki w dostawie. Kontrahent dostarczył pojazdy z 10-dniowym opóźnieniem, w związku z czym jednostka naliczyła karę umowną w łącznej wysokości 6000 zł. Dostawca nie zapłacił kary umownej, jednostka po 1 roku wysłała do niego wezwanie do zapłaty, a następnie po 3 latach skierowała pozew do sądu. Czy w tym przypadku czynność ta nie była podjęta zbyt późno w kontekście przepisów prawa finansowego i czy można tu mówić o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych?
MRiRW nie planuje przygotowania jednolitego wzoru umowy o pomocy przy zbiorach, ponieważ podstawowe zagadnienia, które powinny zostać w niej ujęte, zostały zawarte już w ustawie. Umowa o pomocy przy zbiorach może być odpowiednio kształtowana, w zależności od potrzeb jej strony, czyli rolnika i pomocnika, zgodnie z zasadą swobody zawierania umów.
Wraz z żoną prowadzę gospodarstwo rolne i jestem, jako rolnik, zgłoszony w KRUS. Od nowego roku mam możliwość podjęcia dodatkowego zatrudnienia na umowę zlecenia. Umowa ma trwać około 3 miesięcy, a wynagrodzenie zostanie mi wypłacone po jej wykonaniu, w kwocie 5600 zł. Czy podpisując taką umowę, będę mógł kontynuować ubezpieczenie w KRUS? Czy od wynagrodzenia za zlecenie zostaną potrącone składki ZUS?