REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne od 10.11.2024 Masz kłopot z terminowym płaceniem za komórkę, operator już nie nałoży kary według własnego widzi mi się

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe przepisy prawa telekomunikacyjnego od 10 listopada są korzystne dla korzystających z usług komórkowych, internetowych i prepaid
Nowe przepisy prawa telekomunikacyjnego od 10 listopada są korzystne dla korzystających z usług komórkowych, internetowych i prepaid
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedłużysz umowę lub nie – to twoja spraw. Ale operator musi na 30 dni przed jej wygaśnięciem przedstawić ci warunki jej przedłużenia i wskazać najkorzystniejsze pakiety taryfowe dla dotychczasowych usług. Takie są zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Obowiązują od 10 listopada.

10 listopada wchodzą zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Niektóre pomogą uniknąć długów, inne ograniczają kary lub dają lepszy wgląd na korzystniejsze warunki dla nowych umów.
10 listopada 2024 r. wchodzi w życie Prawo komunikacji elektronicznej – PKE, regulujące rynek telekomunikacyjny.
Zmiany obejmą m.in. umowy, które będą korzystniejsze dla konsumentów, a także ochronią ich przed dodatkowymi kosztami.
Nowe PKE jest ważne w kontekście długów Polaków. Ponad jedna czwarta wszystkich zadłużonych osób ma niespłacone rachunki za multimedia – podaje ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Czas na nowe prawo telekomunikacyjne

Nowe PKE zastąpi aktualne Prawo telekomunikacyjne.
Dotychczas działalność podmiotów telekomunikacyjnych w Polsce regulowała Ustawa z 16 lipca 2004 r. 10 listopada 2024 r.
Niektóre zasady funkcjonowania operatorów na rynku zostaną zmienione na wzór unijnych.

Nowe prawo komunikacji elektronicznej: co zmieni dla konsumentów?

Nowe PKE działa na korzyść konsumentów i chroni ich, jako podmioty umów z firmami telekomunikacyjnymi.
Po 10 listopada użytkownicy telefonii komórkowej zyskają m.in. większe bezpieczeństwo, klarowność komunikatów od operatora, ochronę przed doliczaniem dodatkowych kosztów za usługi zewnętrzne i łatwiejszą rezygnację z umowy.

– Nowe regulacje prawne są korzystne dla konsumentów, nie tylko dlatego, że pozwolą im łatwiej poruszać się w odczytywaniu ofert i umów, czy zwiększą bezpieczeństwo w razie losowej sytuacji życiowej. Z punktu widzenia odbiorców usług szczególnie istotne są przejrzyste rozliczenia i możliwość wpływu na nie. To właśnie klienci telekomów zyskają wraz z nowym PKE. Z naszego punktu widzenia przełożą się one również na większą kontrolę finansów osobistych Polaków – mówi Katarzyna Skrzypczyńska, ekspertka ERIF BIG SA.

REKLAMA

Mobilne długi Polaków: kto nie płaci w terminie za telefon, TV i Internet

Nieopłacone multimedia to najczęstszy tytuł zadłużenia wśród Polaków, dotyczy 26 proc. wszystkich dłużników – wynika z danych ERIF BIG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy mają problem z terminowym opłacaniem usług telekomunikacyjnych i multimedialnych, zakupu sprzętów multimedialnych na raty, abonamentu i telewizji cyfrowej.

Po III kwartałach 2024 r. liczba niespłaconych zobowiązań tego typu wyniosła aż 758 tys.

Ich wartość sięgnęła 2,033 mld zł – to niemal 7 proc. wszystkich należności krajowych konsumentów. Najwięcej zadłużonych osób mieszka w woj. śląskim, mazowieckim i dolnośląskim.

– W tym roku po raz kolejny wzrósł odsetek dłużników, którzy nie płacą za multimedia na czas. To już ponad jedna czwarta wszystkich zadłużonych osób. Jeszcze 4 lata temu, w III kw. 2020 r., było ich 20 procent – mówi Katarzyna Skrzypczyńska.
Okres pandemii związany ze spowolnieniem gospodarczym i większą ilością czasu spędzanego w domach zmotywował część konsumentów do regularnych opłat za usługi multimedialne. Jednak od 2023 r. znowu więcej osób opóźnia się ze spłatą długów z tego tytułu.
Z naszych danych wynika, że obecna liczba niespłaconych zobowiązań wróciła, a nawet przekroczyła poziom sprzed pandemii – dodaje ekspertka.

W kontekście zadłużeń multimedialnych nowe PKE pozwoli konsumentom łatwiej zarządzać rachunkami osobistymi.

Wcześniejsza informacja o zbliżającym się końcu umowy pozwoli zdecydować o jej przedłużeniu bądź nie. Niewykorzystane środki prepaid nie przepadają, a kupienie dostępu do płatnej aplikacji czy VOD wiąże się z udzieleniem zgody na doliczenie kosztów do rachunku.

Te i inne drobne działania, które umożliwia PKE mogą zdecydować o wysokości rachunków telekomunikacyjnych i pomóc je kontrolować, co dla dłużników często jest trudne.

Najważniejsze zmiany w PKE dla konsumentów po 10 listopada:

  • oferty dotyczące usług i umowy muszą być napisane prostym i zrozumiałym językiem,
  • ogólnodostępna i bezpłatna porównywarka ofert różnych firm telekomunikacyjnych,
  • usługa Advanced Mobile Location (AML), która zapewnia precyzyjną lokalizację osób dzwoniących na numery alarmowe,
  • przypomnienie o kończącej się umowie co najmniej na 30 dni przed jej wygaśnięciem i przesłanie propozycji warunków jej przedłużenia wraz ze wskazaniem najkorzystniejszych pakietów taryfowych dla usług objętych umową,
  • możliwość odzyskania niewykorzystanych środków pieniężnych z karty przedpłaconej po rezygnacji z umowy,
  • przejrzyste zasady naliczania dodatkowych opłat,
  • wprowadzenie wspólnych ładowarek do telefonów i innych urządzeń mobilnych.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest pewien sposób aby zarabiać więcej będąc nadal tylko na minimalnej płacy – nawet o nieco więcej niż jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Można otrzymać dodatkowo nawet 5.379,20 zł.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Kolejne pytanie do TSUE o kredyty z WIBOR-em. Czy polskie prawo wystarczająco chroni kredytobiorców?

Sąd Okręgowy w Krakowie w osobie sędzi Anny Baran postanowił skierować do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), pytanie czy polskie regulacje dotyczące zasad oprocentowania kredytów hipotecznych są zgodne z unijnym prawem chroniącym konsumentów. Analizy pytania prejudycjalnego i jego uzasadnienia, dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie ochronnych konsumentów i w sporach sądowych z bankami.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

Koniec "kopciuchów". Od 1 stycznia 2026 roku całkowity zakaz palenia w piecu. Inaczej grozi mandat 500 zł, a nawet grzywna 5000 zł

Całkowity zakaz używania starych pieców rozszerza się na kolejne województwa. Grzywna do 5 tysięcy złotych grozi za palenie w tzw. "kopciuchach" już od 1 stycznia 2026 roku. Kogo dotyczy obowiązek wymiany kotła i w których regionach czasu, na dostosowanie się do nowych przepisów, jest najmniej? Oto szczegóły.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA