REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak to możliwe! Ponad 6 milionów ludzi bez zwrotu podatku ze skarbówki, bo nie zrobili tej jednej rzeczy

laptop kobieta zdziwienie
Miliony Polaków z niższą pensją co miesiąc. Komu zostanie obniżone wynagrodzenie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 6 milionów ludzi w Polsce nie zweryfikowało swojego zeznania podatkowego w systemie Twój e-PIT, rozliczając się z fiskusem za 2023 rok, wynika z danych resortu finansów. Jakie są tego konsekwencje? Przede wszystkim automatyczne rozliczenie sprawia, że ci, którzy tego nie zrobili tracą możliwość skorzystania z ulg, a także przeznaczenia 1,5 proc. swojego podatku na wybraną organizację pożytku publicznego 

Zdali się na automatyczne rozliczenie

W 2024 roku aż 23 miliony polskich podatników złożyło swoje deklaracje PIT w formie elektronicznej, co potwierdza rosnącą popularność cyfrowych rozwiązań. Choć 7,6 miliona osób aktywnie zaakceptowało swoje PIT-y w rządowym programie Twój e-PIT, liczba deklaracji, które zostały przyjęte automatycznie, jest niewiele niższa. Było ich 6,2 miliona. Oznacza to, że nie zostały one poddane jakiejkolwiek weryfikacji ze strony podatników.

REKLAMA

REKLAMA

– Automatyczna akceptacja deklaracji PIT to wygodne rozwiązanie, które jednak może prowadzić do pominięcia istotnych ulg czy braku możliwości wyboru przekazania 1,5 proc. podatku na konkretną organizację pożytku publicznego – przypomina Monika Piątkowska, doradca podatkowy w firmie e-pity.pl.

Tak się kończy niesprawdzenia PIT-a?

Brak weryfikacji PIT-a sprawia, że wielu podatników nie uwzględnia przysługujących im ulg. Tymczasem katalog odliczeń jest dość szeroki i przy odpowiednim udokumentowaniu pozwoli na obniżenie podstawy opodatkowania. 

Niezweryfikowanie PIT-a oznacza również, że 1,5 proc. podatku może nie trafić do świadomie wybranej organizacji pożytku publicznego. A to znaczące kwoty.  Jak wskazuje resort finansów, w ubiegłym roku  do OPP trafiło aż 1,9 mld złotych, a średnia kwota wsparcia wyniosła 165,88 zł.

REKLAMA

Jak dodaje Monika Piątkowska, po wskazaniu organizacji pożytku publicznego, na którą ma być przekazany 1,5 proc. podatku, odpowiednia kwota zostanie przekazana z budżetu państwa na jej działalność prospołeczną. Podatnicy sami mogą zdecydować, na jaki cel trafi część ich podatków. Warto wykorzystać tę możliwość wsparcia – przejrzenie rozliczenia zajmie zaledwie chwilę, a przekazanie 1,5 proc. nie wiąże się z żadnym dodatkowym obciążeniem –wskazuje ekspertka. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można szybciej otrzymać zwrot podatku

Samodzielne przygotowanie zeznania PIT nie zajmuje wiele czasu. Bezpłatne programy, takie jak e-pity.pl, krok po kroku prowadzą przez formularz i wyczerpująco podpowiadają, jak go uzupełnić. Choć termin złożenia deklaracji mija dopiero 30 kwietnia, wcześniejsza weryfikacja i samodzielne złożenie PIT-a przed automatycznym rozliczeniem może przyspieszyć zwrot nadpłaconego podatku. Według danych Ministerstwa Finansów z zeszłego roku, średni czas zwrotu wyniósł 15 dni, przy czym najszybsze zwroty odnotowano już po jednym dniu. 

– Zwrot podatku następuje w ciągu maksymalnie 45 dni w przypadku złożenia elektronicznej deklaracji. Jeśli podatnik samodzielnie nie zaakceptuje ani nie prześle e-deklaracji, odliczanie tego terminu rozpocznie się dopiero 1 maja. Oznacza to, że zwrot może nastąpić nawet 15 czerwca. Samodzielne rozliczenie PIT-a nie jest trudne, a pozwala na szybszy zwrot nadpłaconego podatku – warto skorzystać z tej możliwości – podsumowuje Monika Piątkowska.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Nawet 3500 zł na ferie zimowe dla seniorów w 2026 r. Można już składać wnioski o świadczenie

Ferie zimowe w 2026 r. zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi – wzmożona aktywność turystyczna. Na zimowy wypoczynek – z dofinansowaniem od byłego pracodawcy lub ze środków PFRON, mogą liczyć również seniorzy. Jakie warunki muszą spełnić, aby otrzymać świadczenie i o jakich kwotach mowa?

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Elektroniczny obieg faktur i dokumentów kosztowych – jak przyspieszyć rozliczenia i przygotować firmę na KSeF

W większości organizacji obieg faktur kosztowych i dokumentów zakupowych działa według ustalonych schematów akceptacji i procedur. Jednak obecne procesy — choć często działają poprawnie — mogą być szybsze, bardziej przewidywalne, lepiej zautomatyzowane i zapewniać wyższą jakość danych. Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawia, że usprawnienie tych obszarów przestaje być jedynie możliwością — staje się koniecznością. Elektroniczny obieg dokumentów to naturalny kierunek rozwoju, który pozwala skrócić czas rozliczeń, zmniejszyć liczbę błędów i przygotować firmę na nadchodzące zmiany regulacyjne.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Jak chronić majątek w czasie kryzysu (np. wojny). Waluta, bank i mieszkanie za granicą, dokumenty potwierdzające własność, dywersyfikacja

Coraz częściej mówi się o obawach przed eskalacją konfliktu zbrojnego w naszym regionie. Ale wojna to tylko jeden ze scenariuszy. Jeszcze gorszy może być globalny reset, który w obecnej sytuacji makroekonomicznej wydaje się być nieuchronny. To już pytanie, nie „czy” tylko „kiedy” kryzys może nadejść.

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA