REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lidl, Biedronka i inne sieci dyskontowe mają kłopoty? Klienci z zakupami wracają do mniejszych sklepów oraz do hipermarketów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teraz zakupy już niekoniecznie w Lidlu lub Biedronce, na znaczeniu zyskują sklepy blisko miejsca zamieszkania
Teraz zakupy już niekoniecznie w Lidlu lub Biedronce, na znaczeniu zyskują sklepy blisko miejsca zamieszkania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie największy wzrost liczby wizyt, a więc miejsca robienia zakupów, dotyczy sklepów convenience i hipermarketów. To sugeruje, że dla klientów równie ważna jest wygoda i bliskość, jak i dostęp do szerokiego asortymentu w jednym miejscu. Coraz bardziej liczy się więc elastyczność formatu, a nie jego rozmiar.

- Konsument chce kupować tam, gdzie jest mu w danym momencie najwygodniej i najkorzystniej, zwłaszcza że obecnie atrakcyjnymi ofertami walczą o niego nie tylko dyskonty, ale i pozostałe formaty - komentuje Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud.

REKLAMA

Zakupy w Lidlu lub Bidronce - niekoniecznie

REKLAMA

W maju br. liczba wizyt wzrosła rok do roku w każdym badanym formacie sklepowym, a najbardziej w convenience i hipermarketach – odpowiednio o 8,2% i 8,1%. Dyskonty i supermarkety mają gorsze wyniki rdr. – 4,7% i 2,7% na plusie. Z kolei miesiąc do miesiąca wzrosty zaliczyły sklepy convenience i supermarkety – o 2,7% i 1,2%. Spadki mdm. zanotowały hipermarkety oraz dyskonty – o 4,3% i 1,5%.
Liczba klientów rdr. identycznie poszła w górę w sklepach convenience i hipermarketach – o 1,9%. Supermarkety i dyskonty straciły rdr. 1% i 0,9%. Miesiąc do miesiąca kupujących przybyło w supermarketach i sklepach convenience – 0,6% i 0,5%, a ubyło w hipermarketach i dyskontach – 2,5% i 0,5%. Raport wykazał też, że Biedronka jest na plusie w jednym z czterech ww. obszarów, Lidl – w dwóch, a Żabka – we wszystkich.

REKLAMA

Jak wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy UCE RESEARCH, dotyczącego ruchu w sklepach spożywczych, w maju br. liczba wizyt wzrosła rdr. we wszystkich badanych formatach. W placówkach convenience zwiększyła się o 8,2%, w hipermarketach – o 8,1%, w dyskontach – o 4,7%, a w supermarketach – o 2,7%.
Według Mateusza Nowaka, współautora raportu z Proxi.cloud, może to świadczyć zarówno o poprawie kondycji finansowej społeczeństwa, jak i o popularyzacji narzędzi promocyjnych, w tym aplikacji zakupowych.

– Zwiększenie ruchu rdr. we wszystkich formatach mówi o zmieniających się nawykach zakupowych klientów. Być może coraz częściej, zamiast robić duże zakupy raz na tydzień, konsumenci rozbijają je na więcej mniejszych wizyt lub uzupełniają koszyki w różnych typach sklepów. To pokazuje, że klienci łączą kanały zakupowe, wybierając dany format w zależności od potrzeb, a nie z przywiązania do jednej sieci – komentuje Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud.
Największy wzrost liczby wizyt dotyczy sklepów convenience i hipermarketów. – To sugeruje, że dla klientów równie ważna jest wygoda i bliskość, jak i dostęp do szerokiego asortymentu w jednym miejscu. Coraz bardziej liczy się więc elastyczność formatu, a nie jego rozmiar. Konsument chce kupować tam, gdzie jest mu w danym momencie najwygodniej i najkorzystniej, zwłaszcza że obecnie atrakcyjnymi ofertami walczą o niego nie tylko dyskonty, ale i pozostałe formaty – dodaje ekspertka.

Inaczej wygląda sytuacja ze zmianą liczby wizyt miesiąc do miesiąca. W maju wzrosty dotyczyły sklepów convenience – 2,7%, a także supermarketów – 1,2%. Natomiast spadki mdm. zanotowały hipermarkety oraz dyskonty – o 4,3% i 1,5%,
– Na wyniki mdm. hipermarketów i dyskontów mogły wpłynąć większe zakupy, robione tam w drugiej połowie kwietnia przed Wielkanocą i majówką. Występowanie dłuższych okresów wolnych od pracy sprzyja robieniu zapasów w sklepach, m.in. w hipermarketach – stwierdza Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakupy w małych sklepach zamiast w Biedronce lub Lidlu, dlaczego w maju tak popularne

W tym kontekście ekspertki nie dziwi, że największy wzrost liczby wizyt mdm. odnotowały sklepy convenience. – Maj to czas pierwszych ciepłych weekendów, wypadów za miasto i aktywności na świeżym powietrzu, a ten format idealnie wpisuje się w takie potrzeby.
- Klienci cenią go za bliskość i możliwość szybkiego uzupełnienia drobnych zakupów, np. przekąsek, napojów czy produktów na grilla – zauważa Weronika Piekarska.

Z raportu wynika też, że liczba klientów rok do roku identycznie wzrosła w sklepach convenience i hipermarketach – o 1,9%. Natomiast spadki dotyczą supermarketów oraz dyskontów – odpowiednio o 1% i 0,9% rdr.
Według autorów analizy, choć obserwowane zmiany nie są odczuwalne w codziennym funkcjonowaniu sklepów, to jednak sygnalizować mogą różnice w skuteczności przyciągania klientów przez poszczególne formaty.

– Coraz gęstsza sieć sklepów convenience umożliwia klientom szybkie uzupełnianie brakujących produktów bez konieczności dalszych dojazdów. Wzrost liczby klientów w tym formacie może być przejawem lojalności, wynikającej z codziennej obecności w sklepie, będącym np. po drodze do pracy. Dodatkowo, format convenience coraz skuteczniej wiąże klientów z marką, np. poprzez aplikacje lojalnościowe – zwraca uwagę Weronika Piekarska.
Ponadto ekspertka z Proxi.cloud zauważa, że hipermarkety przyciągają klientów szerokim wyborem, promocjami oraz specjalistycznym asortymentem, np. produktami bezglutenowymi czy wegańskimi. To czyni je atrakcyjnym wyborem dla klientów szukających kompleksowych zakupów w jednym miejscu.

– Z kolei dyskonty i supermarkety dostają sygnał, że Polacy coraz częściej wybierają format sklepu w zależności od okazji lub potrzeby, a nie z lojalności wobec jednego segmentu. Warto monitorować te trendy w kolejnych miesiącach – podkreśla współautorka raportu.
Patrząc na wyniki miesiąc do miesiąca, widać, że w maju liczba klientów wzrosła w supermarketach i sklepach convenience – odpowiednio o 0,6% i 0,5%. Natomiast spadki mdm. widoczne są w hipermarketach i dyskontach – o 2,5% i 0,5%.
– Niewielkie zmiany w liczbie klientów miesiąc do miesiąca to efekt naturalnego wyhamowania po intensywnym okresie świątecznym. Maj przyniósł uspokojenie i powrót do codziennego rytmu zakupów. Takie sezonowe wahania są naturalnym elementem cyklu handlowego i warto je analizować z szerszej perspektywy czasu – uważa Weronika Piekarska.

Raport uwzględnia też dane dotyczące TOP3, a więc trzech największych pod względem ruchu sieci handlowych. Biedronka jest na plusie w jednym z czterech ww. obszarów (liczba wizyt rdr.), Lidl – w dwóch (liczba wizyt rdr. i liczba klientów rdr.), a Żabka – w czterech, czyli we wszystkich.
– Te trzy sieci handlowe są coraz chętniej odwiedzane przez klientów. Może to być związane wysoką dostępnością ich placówek, szczególnie w miastach, a także ze zmieniającą się preferencją części społeczeństwa do robienia zakupów właśnie w tych placówkach – analizuje Mateusz Nowak.

Jak podsumowuje Weronika Piekarska, dane dot. TOP3 największych sieci handlowych potwierdzają ogólne tendencje. Dyskonty utrzymują silną pozycję, ale to format convenience wyraźnie zyskuje na znaczeniu.
Wyniki Żabki, która notuje wzrosty we wszystkich czterech analizowanych obszarach, pokazują, że jest ona zdecydowanym beneficjentem zmiany stylu życia konsumentów. Współczesny klient żyje szybciej i oczekuje prostych, wygodnych rozwiązań. Z kolei Lidl i Biedronka, choć wciąż pozostają bardzo silnymi graczami na rynku, notują mniej dynamiczne zmiany.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karol Nawrocki rozpoczyna prezydenturę z konkretnym planem działania: CPK, ulgi podatkowe i wsparcie dla rolników już wkrótce w Sejmie

Już w najbliższych dniach do Sejmu trafią pierwsze prezydenckie projekty ustaw zapowiadane jeszcze w kampanii wyborczej przez Karola Nawrockiego, który oficjalnie rozpoczyna swoją pięcioletnią kadencję jako Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Oto szczegóły.

Nadprogramowe podwyżki dla emerytów. Teraz co miesiąc dostaną dodatkowy, spory zastrzyk gotówki

To dobra wiadomość dla blisko 100 tysięcy seniorów z tzw. „roczników czerwcowych”. Sejm przegłosował ustawę, która po latach przywraca im sprawiedliwość. Chodzi o tych, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu, w latach 2009–2019. Tylko dlatego, że złożyli wniosek właśnie w tym miesiącu, ich świadczenia są niższe, czasem nawet o 1–2 procent.

To już dzisiaj: długo wyczekiwana likwidacja „podatku Belki". Oszczędzanie wreszcie stanie się opłacalne

Jednym z największych problemów w Polskiej gospodarce jest niski poziom inwestycji prywatnych. Aż 46% Polaków nie posiada żadnych oszczędności – co oznacza, że znaczna część Polaków nie widzi sensu w ich gromadzeniu. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest słynny "podatek Belki". Został on wprowadzony w 2002 r. jako doraźne rozwiązanie na załatanie dziury budżetowej, ale jak to w Polsce zwykle bywa – prowizorka jest najtrwalsza. Nowy Prezydent RP - Karol Nawrocki, zapowiedział że złoży projekt pierwszego dnia sprawowania urzędu.

Zaprzysiężenie prezydenta RP Karola Nawrockiego [Relacja na żywo]

W środę, 6 sierpnia 2025 r. o godz. 10:00 rozpoczną się uroczystości z okazji zaprzysiężenia prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA

Andrzej Duda: podsumowanie prezydentury [Orędzie]

Andrzej Duda kończy swoją 10-letnią prezydenturę w dniu 6 sierpnia 2025 roku. W tym dniu o godzinie 10:00 odbywa się zaprzysiężenie nowego prezydenta RP Karola Nawrockiego. Jak Andrzej Duda podsumował swoją prezydenturę w orędziu?

Zmiany w rentach. Jest nowy podatek. Prezydent podpisał ustawę

Podpisana przez Prezydenta ustawa znacznie wpływa na sytuację osób pobierających rentę. Dla jednych nowe rozwiązania prawne są korzystne a dla drugich nie, bo chodzi o potrącanie podatku od świadczenia. Chociaż generalnie ma nastąpić uproszczenie rozliczania podatku w przypadku nabycia prawa majątkowego polegającego na obowiązku świadczeń powtarzających się na rzecz nabywcy, a także ułatwienie i przyspieszenie obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub w inny nieodpłatny sposób, objęty zakresem ustawy, w formie aktu notarialnego lub od osób z kręgu najbliższej rodziny - to i tak ustawa jest krytykowana. Poniżej szczegóły.

Niepojące wieści w sprawie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych

Niepojące wieści w sprawie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych - dlaczego? Ponieważ w ostatnim czasie do biura RPO trafiła sprawa osoby z niepełnosprawnością z Bydgoszczy, której rodzina postuluje do zarządu miasta o możliwość korzystania z miejsca parkingowego specjalnie wyznaczonego dla ich syna - bo aktualnie jest to utrudnione, a nawet uniemożliwione. Jednak sprawa ma się tak, że władze miejskie odmawiają remontu na ten moment, tłumacząc, że ulica znajduje się dopiero na 209. miejscu w kolejce do prac budowlanych. Czy w tej sytuacji konstytucyjne i ustawowe prawa osoby z niepełnosprawnością są naruszane? Sprawę analizuje sam RPO.

Nowe przepisy dla młodych kierowców w 2025. Prawo jazdy od 17 lat, zielony listek i... OC za 4500 zł

Prawo jazdy od 17. roku życia? Super – ale tylko z dorosłym obok, zielonym listkiem na szybie i OC za 4500 zł. Nowe przepisy traktują młodego kierowcę jak zagrożenie na drodze. Alkohol? Zakaz. Rówieśnicy w aucie? Też nie. A to dopiero początek – ustawa może wejść w życie już po wakacjach!

REKLAMA

Dotacje na domki letniskowe na wynajem 2025. Jak wysokie dofinansowanie można otrzymać? Z jakich programów można skorzystać? Oto lista

W 2025 roku w Polsce można uzyskać dotacje na budowę lub wyposażenie domków letniskowych na wynajem z kilku źródeł. Jakich? Przede wszystkim z lokalnych urzędów pracy (PUP), Lokalnych Grup Działania (LGD) oraz funduszy unijnych. Ale to nie wszystko! Oto szczegóły.

Rodzice martwo urodzonych dzieci na kompleksowe zmiany będą jeszcze musieli poczekać

6 sierpnia w życie wchodzą dwa rozporządzenia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, regulujące procedury administracyjne związane z ubieganiem się o zasiłek pogrzebowy i macierzyński w sytuacji utraty dziecka, którego płci nie da się określić.

REKLAMA