| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Urząd Stanu Cywilnego > Kto może zostać kierownikiem urzędu stanu cywilnego?

Kto może zostać kierownikiem urzędu stanu cywilnego?

Co do zasady, kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Czy jest tak w każdej gminie? Jakie warunki musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko kierownika USC?

Choć przepisy ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego wskazują, że kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, nie oznacza to, że wyłącznie on może pełnić tę funkcję. Kolejne przepisy wskazanej ustawy mówią bowiem, że w gminach powyżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia inną osobę na tym stanowisku, a w gminach poniżej 50 000 mieszkańców, taką osobę może zatrudnić (a więc w tym drugim przypadku nie jest to obowiązkowe).

Zobacz również: Co załatwimy w urzędzie stanu cywilnego?

Ubieganie się o przyjęcie na stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego (w tym również jego zastępcy) wymaga od kandydata spełnienia następujących warunków:

1. obywatelstwo polskie, pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z pełni praw publicznych;

2. osoba nie została skazana prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwo umyślne;

3. nieposzlakowana opinia;

4. stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na tym stanowisku;

5. ukończone albo studia prawnicze lub administracyjne (uzyskany tytuł magistra) albo podyplomowe studia administracyjne;

6. posiadanie łącznie co najmniej pięcioletniego stażu pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub biurach jednostek samorządu terytorialnego, w służbie  cywilnej, urzędach państwowych lub służbie zagranicznej (z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi).

Zobacz również serwis: Urząd stanu cywilnego

Zadania kierownika urzędu stanu cywilnego to przede wszystkim sporządzanie aktów stanu cywilnego raz prowadzenie ksiąg stanu cywilnego. Ponadto, wśród licznych zadań kierownika można wymienić:

• rejestrację urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na zmianę stanu cywilnego osób;

• sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń;

• przyjmowanie różnego rodzaju oświadczeń (np. o zawarciu małżeństwa – udzielanie ślubów cywilnych, uznaniu dziecka, powrotu małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed ślubem).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »