| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Szykują się zmiany w e-handlu

Szykują się zmiany w e-handlu

Rząd chce zmian w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Rada Ministrów przyjęła już założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Zmiany przedstawione w założeniach do projektu nowelizacji ustawy będą dotyczyły przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie. Do nowelizacji ustawy zostaną wprowadzone przepisy obejmujące reklamę internetową zawodu regulowanego. Zmienią się również te z przepisów, które budziły wątpliwości interpretacyjne.

Doprecyzowano pojęcie „informacja handlowa”, o co apelowali przedstawiciele środowiska informatycznego, akademickiego oraz izb gospodarczych. Natomiast przedsiębiorcy internetowi wskazywali na konieczność: poszerzenia wyłączeń odpowiedzialności usługodawców, uporządkowania przepisów w zakresie ochrony danych osobowych oraz obowiązków informacyjnych i ochrony usługobiorcy. Obecnie brak jest regulacji prawnej, która określałaby sytuacje, za które twórcy wyszukiwarek internetowych czy katalogów odesłań nie ponoszą odpowiedzialności za publikowane treści.

Przedsiębiorcy świadczący usługi w Internecie będą mieli obowiązek podawania, oprócz adresu poczty elektronicznej, także innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośredniego porozumiewania się, np. numer telefonu. Mogą one mieć także postać formularza on-line, za pośrednictwem którego można przesyłać pytania i otrzymywać odpowiedź zwrotną na pocztę e-mail.

W założeniach do projektu nowelizacji ustawy uwzględniono także obowiązki usługodawcy związane z informacją handlową. Uregulują one kwestie niechcianych wiadomości e-mail lub sms/mms. Firma przesyłająca swoje oferty handlowe będzie miała obowiązek podawania nazwy podmiotu organizującego w jego imieniu konkurs lub loterię. Klient otrzymujący informację handlową uzyska jednocześnie dane nie tylko o firmie, na której zlecenie jest ona rozpowszechniana (jak to ma miejsce w chwili obecnej), ale również o firmie, która bezpośrednio rozpowszechnia informacje handlowe. W informacji handlowej będzie zawarta informacja, w jaki sposób można odmówić dalszego otrzymywania niechcianej informacji. W tej chwili brak informacji o tym, komu i jak wysyłać oświadczenie o braku takiej zgody.

Uregulowano także zagadnienia dotyczące wyłączenia odpowiedzialności usługodawców, którzy są pośrednikami w przekazywaniu danych. Zaproponowano poszerzenie katalogu wyłączeń o sytuacje „pośredniczenia” w dostępie do cudzych danych poprzez zamieszczanie odesłań do stron WWW, na których znajdują się te treści, a także świadczenia usługi wyszukiwania informacji o tym, gdzie treści te można znaleźć w Internecie.

W projekcie nowelizacji ustawy wprowadzona będzie regulacja dotycząca procedury blokowania dostępu do bezprawnych informacji. Zakłada się stworzenie szybkiego mechanizmu umożliwiającego uprawnionemu bądź usługodawcy obrony swych praw, przed rozpoczęciem drogi sądowej.

Źródło: kprm.gov.pl

Zobacz serwis: Konsument w sieci

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Szykują się zmiany w świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Szykują się zmiany w świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Lege Artis

Ekspert wieszjak.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »