Kategorie

Konsument w sieci

29 maja 2021
25 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dr Anna Stasiak-Apelska: Hejt jest wszechobecny

„Hejtowanie w Internecie ma negatywne i poważne konsekwencje dla obydwu stron” – przekonuje dr Anna Stasiak-Apelska – radca prawny.

Czy boimy się ataku cyberprzestępców [BADANIE]

Prawie co czwarty Polak boi się, że w czasie pandemii padnie ofiarą hakerów wyłudzający dane osobowe. Czy wiemy, jakie działania należy podjąć w takim przypadku?

"Smishing", czyli oszustwo wykorzystujące SMS

"Smshing", czyli oszustwa wykorzystujące komunikację SMS to odmiana phishingu. Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega przed atakami.

Bezpieczne hasło - czyli jakie?

Bezpieczne hasło jest pierwszą linią obrony przed cyberprzestępcami. Jak skutecznie tworzyć hasło i nie dać się hakerom?

E-sport z brakiem adekwatnych regulacji prawnych

E-sport prawnie nie jest wystarczająco uregulowany. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami? Jak rozwija się e-sport w czasie pandemii?

Świąteczne zakupy przez media społecznościowe - na co uważać?

Świąteczne zakupy przez media społecznościowe nie zawsze kończą się szczęśliwie. Jak wygląda proces zakupu? Jakie problemy najczęściej zgłaszają konsumenci? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada na co uważać, gdy dokonujemy zakupów, klikając w reklamy.

Internet ucieczką od codzienności nie tylko w czasie pandemii

Wiele osób zatraciło się w wirtualnym świecie, spędzając długie godziny na obsesyjnym przeglądaniu mediów społecznościowych. Problem dotyczy zarówno dorosłych, jak i młodzieży. Uzależnienie od Internetu jest problemem, który zyskuje na znaczeniu w czasie pandemii. Jak sobie z nim radzić?

Uwaga na dane osobowe w czasie pandemii!

Pandemia to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców próbujących wyłudzić nasze dane osobowe. W jaki sposób działają oszuści? Jakie środki bezpieczeństwo rekomenduje UODO?

Darmowe aplikacje - jak świadomie z nich korzystać?

Urząd Ochrony Danych Osobowych przypomina, iż „darmowe” aplikacje zachęcają do dzielenia się wieloma informacjami na własny temat. Pozyskują dane często zbędne do świadczonej usługi. Jak zatem świadomie z nich korzystać?

Prywatność w okresie pandemii - czy jest zagrożona?

Na całym świecie wdrażane są aplikacje telefoniczne, które pozwalają śledzić osoby zarażone COVID-19, czy też pozostające w kwarantannie, dla ustalenia zakresu ich kontaktów i potencjalnego rozprzestrzeniania się epidemii. Czy daleko posunięte udostępnianie danych może być niebezpieczne dla obywateli? Jak można osiągnąć właściwą równowagę?

Serwisy streamingowe w czasach pandemii - jak uchronić się przed oszustwami?

Obok legalnych platform do transferu streamingowego na rynku funkcjonują również fałszywe. Większość z nich oprócz sprzedaży fałszywych subskrypcji czerpie zyski ze sprzedaży danych osobowych. Jak się przed nimi uchronić?

Spam a naruszenie dóbr osobistych - teroria i praktyka

Wiadomości z informacjami, które nie zostały przez nas zamówione, zapełniają nasze skrzynki e-mailowe każdego dnia. Czy jednak spam może być uznany za naruszenie dób osobistych?

Randkowanie online w czasie epidemii - problemy konsumentów

Randkowanie online jest jedną z aktywności, na które do tej pory nie mieliśmy czasu. Problemem konsumentów może być mechanizm „automatycznego przedłużenia konta”, który stosuje większość portal randkowych. Co on oznacza?

Naruszenia ochrony danych osobowych w praktyce

Naruszenia przepisów unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w świetle wysokich kar administracyjnych, budzą wiele emocji. Czym rzeczywiście jest naruszenie ochrony danych osobowych i w jaki sposób przedsiębiorca powinien na nie zareagować?

Pliki cookies po wyroku TSUE z 1 października 2019 r.

Zgoda na instalowanie i udostępnianie plików cookies nie może być zaznaczona na stronie internetowej w chwili, gdy użytkownik na nią wchodzi, a chcąc odmówić jej udzielenia musi on usunąć zaznaczenie. Tak wynika z wyroku TSUE z 1 października 2019 r. Co zmieni to orzeczenie?

Jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu?

Nieuczciwe e-sklepy mogą wykorzystać nieuwagę konsumentów. Jak je przechytrzyć? Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.

Prawo do bycia zapomnianym nie obejmuje wszystkich wersji językowych wyszukiwarki Google - wyrok TSUE

W wyroku z 24 września 2019 r. w sprawie C-507/17 Google LLC/CNIL Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że operator wyszukiwarki internetowej nie jest zobowiązany do usunięcia linków ze wszystkich wersji swej wyszukiwarki. Natomiast jest zobowiązany do usunięcia linków z wersji odpowiadających wszystkim państwom członkowskim UE oraz do zastosowania środków zniechęcających internautów do uzyskiwania, z terenu któregoś z państw członkowskich, dostępu do spornych linków zamieszczonych w funkcjonujących poza Unią wersjach tej wyszukiwarki. Wyrok przedstawia dr Dominik Lubasz.

Czy zakaz nieuzasadnionego geoblokowania uwolni elektroniczny handel transgraniczny?

Stosowane od 3 grudnia 2018 roku rozporządzenie unijne w sprawie zakazu nieuzasadnionego geoblokowania jest doniosłym krokiem w procesie wdrażania strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jak pokazują badania Komisji Europejskiej (zob. Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z 10.05.2017 r. – Sprawozdanie końcowe na temat badania sektora handlu elektronicznego, COM(2017) 229 wersja ostateczna) przeprowadzone przed przyjęciem rozporządzenia, jedną z najpoważniejszych przeszkód uniemożliwiających swobodne dokonywanie zakupów w Internecie była dotychczasowa praktyka blokowania geograficznego. Czy obowiązujące rozporządzenie o zakazie nieuzasadnionego geoblokowania poprawi sytuację konsumentów w sferze sprzedaży towarów i usług online?

Przepływ danych nieosobowych w 2019 r., czyli „nowe” RODO

Przepływ danych nieosobowych ureguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w UE. Przepisy „nowego” RODO będą obowiązywały od 28 maja 2019 r.

Oświadczenia na Facebooku nie są wiążące dla administratorów

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych podkreśla, iż Facebook nie musi respektować oświadczeń na naszych profilach. Jakie zatem prawa użytkownikom portalu daje RODO?

Prawa konsumenta kupującego w internecie

Nadchodzą święta - czas prezentów. Jak co roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzmaga działania informacyjne w zakresie praw konsumenckich. UOKiK radzi i przypomina Mikołajom kupującym prezenty przez internet o podstawowych prawach jakie im przysługują: np. prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub prawie do reklamacji.

RODO: informowanie o wycieku i innych naruszeniach ochrony danych osobowych

Przed RODO przepisy nie regulowały zasad powiadamiania osób, których dane dotyczą o wycieku (lub innym groźnym zdarzeniu) jej danych. Obecnie jeżeli zostanie naruszona ochrona danych, w wyniku której istnieje duże ryzyko dla praw i wolności osób, których dane dotyczą, to administrator ma obowiązek dokonać zawiadomienia tych osób (art. 34 RODO).

10 rad, jak korzystać z RODO w praktyce

Urząd Ochrony Danych Osobowych przygotował 10 wskazówek, dotyczących tego, jak korzystać z praw, które gwarantuje nam RODO. 25 listopada 2018 r. minie pół roku stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Zestawienie powstało w oparciu o doświadczenia z tego okresu.

Odpowiedzialność administratora strony za nienawistne wpisy

Nie tylko osoba publikująca nienawistne treści będzie ponosiła za nie odpowiedzialność. Odpowiedzialność poniesienie bowiem również podmiot, który przyczynia się do naruszenia dóbr osobistych poszkodowanego. Może nim zaś być firma świadcząca tzw. usługi hostingowe, a mówiąc prościej – administrator portalu internetowego.

ACTA2 orężem w walce z internetowymi gigantami?

W połowie września 2018 r. Europarlament przegłosową niesławną dyrektywę ACTA 2 regulującą na nowo kwestię praw autorskich w internecie. Nowa dyrektywa w założeniu stanowić ma oręż w walce z takimi gigantami jak Google czy Facebook, które do tej pory nie płaciły ani grosza za treści wytwarzane przez artystów i inne media. Do najbardziej kontrowersyjnych założeń dyrektywy należy obowiązek filtrowania treści pod kątem praw autorskich oraz tzw. podatek od linków.

Czym jest dropshipping i jak go rozpoznać?

Model logistyczny dropshippingu nie jest jeszcze szerzej znany wśród przeciętnych konsumentów jednak pojęcie to, w dobie globalizacji handlu pojawia się coraz częściej. Dropshipping wiąże się z przeniesieniem odpowiedzialności procesu wysyłki ze sprzedawcy na dostawcę. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak rozpoznać e-pośrednika.

Zgoda na publikację wizerunku a RODO

Jak powinna wyglądać zgoda na publikację wizerunku na stronie www, Facebooku, Instagramie, YouTubie? Czy forma nagrania jest tu prawidłowa?

Czy twój dostawca internetu wywiązuje się z umowy? Sprawdź to za pomocą aplikacji UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej uruchomił wersję testową darmowej aplikacji, dzięki której konsumenci mogą sprawdzić szybkość łącza internetowego dla komputerów stacjonarnych. Wynik pomiaru prędkości docelowo będzie mógł posłużyć jako podstawa do reklamowania usług dostawców internetu.

PE przyjął ACTA 2 - co to oznacza?

W dniu 12 września 2018 r. Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy o prawie autorskim dotyczącym internetu, zwanej ACTA 2. Nowa dyrektywa wprowadzić ma m.in. kontrowersyjny obowiązek filtrowania treści pod kątem praw autorskich oraz tzw. podatek od linków. Za dyrektywą opowiedziało się 438 europosłów, przeciw było 226, a 39 wstrzymało się od głosu.

ACTA 2 - czy to koniec internetu jaki znamy?

Na najbliższej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego tj. 12 września, pod obrady wraca ACTA 2 - kontrowersyjna reforma prawa autorskiego. W lipcu br po licznych apelach, protestach i petycjach Europosłowie odrzucili pierwszą wersję projektu reformy. Do najostrzej krytykowanych założeń dyrektywy należy tzw. podatek od linków oraz obowiązek filtrowania treści w internecie pod kątem ewentualnych naruszeń prawa autorskiego. Czy i ewentualnie kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Prawo do usunięcia danych osobowych według RODO

Jak skorzystać z prawa do usunięcia danych osobowych, jakie daje nam RODO? Kiedy administrator może odmówić usunięcia danych?

Czy znikną memy i pojawi się podatek od linków?

Parlament Europejski na czas wakacji wstrzymał pracę nad "ACTA 2", czyli najnowszą dyrektywą dotyczącą praw autorskich. Wspomniana dyrektywa wzbudziła silny sprzeciw wiele wśród internautów, którzy obawiają się, że Unia Europejska chce ich pozbawić jednego z najsłodszych owoców współczesnego internetu, czyli memów. Strach wzbudza także tzw. podatek od linków. MKiDN uspokaja: nie ma się czego obawiać, a zmiany nie są jeszcze przesądzone.

Firmy prowadzące fanpage na Facebooku podlegają przepisom RODO

Facebook jest administratorem danych osobowych użytkowników portalu społecznościowego. Na poziomie UE za przetwarzanie danych zbieranych za pomocą tzw. plików cookies współodpowiedzialni są także administratorzy fanpage. Takie stanowisko zajął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Co to oznacza w praktyce?

Z zakupów i rezerwacji nie zawsze można się wycofać

E-konsumenci są tak przyzwyczajeni do możliwości dokonania zwrotu zakupionych towarów, że często zapominają o wyjątkach. Z jakich wakacyjnych zakupów i rezerwacji nie możemy się wycofać?

Pozew o ochronę danych osobowych (wzór)

Podstawowa opłata dla pozwu o ochronę danych osobowych wynosi 600 zł. Jeśli dodatkowo wnosisz o odszkodowanie, wysokość opłaty będzie uzależniona od wysokości dochodzonej kwoty. Skonsultuj nasz wzór z prawnikiem (zwłaszcza jeśli domagasz się odszkodowania).

Skarga na niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych (wzór)

Skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) powinna dotyczyć naruszenia przepisów RODO (np. braku informacji o tym, jakie dane są przetwarzane, albo tego, że ktoś przetwarza nasze dane bez podstawy prawnej). Wnosząc ją, nie musimy wykazywać ani krzywdy, ani szkody z tym związanej.

Żądanie usunięcia danych (wzór)

Zażądaj usunięcia danych, np. gdy uważasz, że ich przetwarzanie jest niezgodne z prawem albo gdy dane nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane. Jeśli administrator znajdzie podstawę, żeby dane nadal przetwarzać (np. ustali, że jest to niezbędne do realizacji umowy albo wymaga tego od niego obowiązujące prawo), będzie mógł odmówić.

Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych (wzór)

Jeśli wiemy, że firma lub instytucja wykorzystuje nasze dane na podstawie udzielonej w przeszłości zgody, to zawsze możemy ją wycofać. Zgodnie z RODO wycofanie zgody powinno być równie proste jak jej udzielenie.

Sprzeciw wobec marketingu bezpośredniego (wzór)

Typową sytuacją, w której możemy zgłosić sprzeciw, jest przetwarzanie naszych danych w celach marketingowych. Za tym celem mogą się kryć rozmaite praktyki o różnym stopniu ingerencji w prywatność: od okazjonalnej wysyłki reklamowego mailingu na nasz adres, przez zbieranie okruchów naszych danych z różnych źródeł i tworzenie spójnego profilu, po monitorowanie naszej lokalizacji i analizowanie historii transakcji.

Wniosek o udostępnienie danych w formacie umożliwiającym przeniesienie (wzór)

Wniosek o udostępnienie danych w formacie umożliwiającym przeniesienie można wysłać administratorowi mailem, tradycyjnym listem albo za pomocą formularza kontaktowego, znajdującego się na stronie danej firmy. Dzięki otrzymaniu kopii danych w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie, dane mogą być od razu przekazane do bazy innej firmy (możliwość ta nie dotyczy organów publicznych).

Wniosek o udostępnienie kopii danych (wzór)

W miarę możliwości, administrator powinien udostępnić bezpieczny system, w którym (po zalogowaniu) każdy może sam przeglądać, weryfikować i – w razie potrzeby – pobierać swoje dane. W braku takiego ułatwienia, nadal możemy zrealizować swoje prawa za pomocą prostych wniosków, m.in. wniosku o udostępnienie kopii danych.

Wniosek o udostępnienie informacji oraz kopii danych (wzór)

Składając wniosek o udostępnienie informacji oraz kopii danych, możemy dowiedzieć się jakie dane na nasz temat i dlaczego przetwarza administrator. Poniższy wzór wniosku o udostępnienie informacji możemy wykorzystać w całości lub wybrać interesujące nas fragmenty.

RODO - od 25 maja 2018 r. obowiązują nowe przepisy

Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać w całej Unii Europejskiej. Co zmieniają nowe przepisy? Kogo dotyczą?

Prawo do bycia zapomnianym w praktyce

Granice tzw. prawa do bycia zapomnianym według RODO są dość intuicyjne. Tak długo, jak pozostajemy z firmą albo publiczną instytucją w relacji, która wymaga naszych danych, nie możemy powiedzieć „zapomnij o mnie!”. Wbrew nazwie prawo do bycia zapomnianym to przede wszystkim prawo do usunięcia danych wtedy, kiedy przestają być potrzebne albo kiedy ustaje podstawa, na której ich przetwarzanie było oparte (np. kończy się umowa albo zmienia prawo).

Waluty wirtualne 2018 - nowe przepisy

Podpisana przez Prezydenta pod koniec marca 2018 r. ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu wprowadza definicję wirtualnej waluty. Jakie jeszcze regulacje znalazły się w nowych przepisach?

Bitcoin to nie waluta?

Opinia prawna, sporządzona na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin stwierdza, iż cyfrowaluty nie spełniają kryteriów pieniądza elektronicznego, zatem nie mogą być również tak traktowane. Ma to wpływ na problem opodatkowania transakcji kryptowalutami.

Skargi na nieuczciwych e-sprzedawców zdarzają się rzadko

Większość konsumentów składa skargi na nieuczciwych e-sprzedawców przy stracie wyższej niż 300 zł. Zdaniem Federacji Konsumentów poszkodowani klienci nie wiedzą, gdzie szukać pomocy.

RODO 2018: Prawo do bycia zapomnianym

Prawo do bycia zapomnianym jest jednym z uprawnień, zagwarantowanych przez przepisy RODO. Jak korzystać z tego prawa? Kiedy usunięcie naszych danych nie będzie możliwe?

Jak przez Internet założyć profil zaufany?

W dzisiejszym świecie coraz więcej spraw można załatwić za pomocą Internetu. Jest to możliwe dzięki wciąż zwiększającej się liczbie e-usług. Aby móc skorzystać z możliwości załatwiania spraw bez wychodzenia z domu należy posiadać profil zaufany.

Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies

Popularne pliki cookies (zwane ciasteczkami) są to pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzin witryny internetowej. Służą one do zbierania informacji o użytkowniku, czyli osobie która wchodzi na stronę internetową (zwanym odbiorcą końcowym). Obecnie każda strona Internetowa posiada system plików cookie, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami.