| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Orbis Travel złożył wniosek o upadłość

Orbis Travel złożył wniosek o upadłość

Orbis Travel, jedno z największych polskich biur podróży, złożyło wniosek o upadłość. Zgodnie z przepisami prawa powrót turystów do kraju zorganizuje urząd marszałkowski.

Stosowny komunikat zarządu spółki pojawił się już na stronie internetowej firmy. Zarząd wskazał, że bezpośrednią przyczyną tej sytuacji jest brak dofinansowania ze strony obecnego udziałowca większościowego.

Poza granicami kraju znajduje się w tej chwili ponad tysiąc klientów biura. Koszty ich powrotu do kraju oraz roszczeń ma pokryć wykupiona przez biuro gwarancja turystyczna o wartości 6 mln złotych. Turyści znajdują się m.in. w Turcji, na Krecie, Rodos.

Jak podaje w komunikacie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego jeszcze dziś (29 września 2010 r.) do kraju wróci pierwsza grupa turystów z Turcji. W następnych dniach spodziewane są powroty pozostałych grup.

Zobacz również serwis: Konsument - turystyka

Procedura po upadku biura jest określona w ustawie o usługach turystycznych. Zgodnie z przepisami każdy organizator turystyki jest obowiązany przy prowadzeniu działalności turystycznej zawrzeć umowę gwarancji lub ubezpieczenia turystów na wypadek m.in. bankructwa.

W takim przypadku zobowiązanym do zapewnienia powrotu turystom do kraju jest urząd marszałkowski. Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy treść gwarancji lub umowy ubezpieczenie obejmuje upoważnienie marszałka województwa lub wskazanej przez niego jednostki do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów.

Ponadto marszałek województwa jest uprawniony do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu gwarancji lub ubezpieczenia.

Zasady dochodzenia roszczeń z racji zgłoszenia wniosku o upadłość będą ustalone przez marszałka województwa oraz ubezpieczyciela. Z kwoty ubezpieczenia przede wszystkim zostaną pokryte koszty powrotu klientów do kraju. Pozostała część kwoty zostanie przekazana na zaspokojenie roszczeń klientów.

W sytuacji, gdyby całość kwoty, jaka pozostanie po opłaceniu kosztów powrotu, nie wystarczy na zaspokojenie roszczeń, wysokość odszkodowań zostanie proporcjonalnie obniżona. 

Zadaj pytanie: Forum konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »