Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsument - turystyka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie mamy kłopoty w czasie wakacji? [BADANIE]

Ponad połowa Polaków miała kłopoty w czasie wakacji. Jakie problemy są najczęstsze? Czego obawiają się urlopowicze?

Wakacyjne podróże - jak nie stracić pieniędzy?

Jak sprawdzić czy biuro podróży działa legalnie? Na co zwrócić uwagę w umowie? Turystyczny Fundusz Gwarancyjny przypomina jak nie stracić swoich pieniędzy.

Rezerwacja i zakup biletu lotniczego – jak uniknąć dodatkowych opłat i problemów

Bilet lotniczy można obecnie zarezerwować i kupić za pomocą kilku kliknięć. Jednak jeśli wystąpi błąd, opłaty za zmianę mogą być wysokie. Postępuj zgodnie z radami Europejskiego Centrum Konsumenckiego, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas rezerwacji podróży.

W maju 2022 r. paraliż ruchu lotniczego nad Polską

W maju 2022 r. przewidywany jest paraliż ruchu lotniczego nad Polską. Wszystko to za sprawą sporu zbiorowego PAŻP z ZZKRL i odejściem większości kontrolerów ruchu lotniczego z pracy.

Paszporty dla zwierząt z ogromnym zainteresowaniem

Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna od początku marca 2022 r. wydała blisko 24 tys. paszportów dla zwierząt. Jak można uzyskać taki dokument?

Turystyczny Fundusz Pomocowy w związku z wojną na Ukrainie

Kto i na jakich zasadach może uzyskać zwrot wpłat za imprezy turystyczne, które nie odbędą się w związku z wojną w Ukrainie? Gdzie można złożyć odpowiedni wniosek?

Problemy z lotami samolotem w maju 2022 roku

W maju 2022 roku będą problemy z lotami samolotem. Paraliż na lotniskach będzie wywołany brakiem kontrolerów ruchu lotniczego. Można spodziewać się opóźnień w rozkładzie lotów, a nawet braku możliwości startu czy lądowania na Okęciu i Modlinie.

W drodze na stok - jakie prawa ma konsument?

O czym warto pamiętać, gdy planujemy podróż samochodem? Jak przewozić sprzęt sportowy w samolocie? Gdzie szukać pomocy, gdy w czasie ferii prawa konsumenta zostaną złamane?

Bon turystyczny - ZUS przypomina o przedłużonym terminie

Rodzice, którzy nie wykorzystali jeszcze bonu turystycznego, nie muszą się martwić, że bon przepadnie. Jak przypomina ZUS, rząd przedłużył możliwość płacenia Polskim Bonem Turystycznym z końca marca 2022 r. aż do 30 września 2022 r.

Wakacyjny urlop - gdzie i za ile? [BADANIE]

Ponad 80% Polaków spędziło tegoroczny wakacyjny urlop w kraju. Ile środków przeznaczyliśmy na wyjazdy?

Sierpniowy boom na bony

W sierpniu Dolnoślązacy wykorzystali dwa razy więcej bonów niż w poprzednich miesiącach. Co z bonami, które jeszcze nie zostały aktywowane?

Overbooking z powodu pandemii?

Czy pandemia usprawiedliwia overbooking?Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych?

Bon turystyczny popularny w wakacje

W wakacje gwałtownie wzrosło zainteresowanie bonem turystycznym. Czy trzeba się spieszyć z realizacją bonu?

Jak zaplanować wakacje, by nie wpaść w długi?

Przed wyjazdem na wakacje warto zaplanować budżet z odpowiednim zapasem, a także pamiętać o o ochronie swoich danych czy ubezpieczeniu.

Co można robić w rezerwacie przyrody?

Co można robić w rezerwacie przyrody? Czy do rezerwatu można wjechać rowerem lub zabrać ze sobą psa?

Jak wybrać lokal gastronomiczny w miejscowości turystycznej?

Lokale gastronomiczne w polskich miejscowościach turystycznych zostały skontrolowane przez Inspekcję Handlową. Czy stwierdzono nieprawidłowości?

Plany wakacyjne Polaków [BADANIE]

Większość Polaków wyjedzie na urlop. Tak wynika z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Gdzie chcemy spędzić wakacje?

Odszkodowanie za odwołany lot a szczególne okoliczności

Odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje w przypadku szczególnych okoliczności. O obowiązujących zasadach przypomina Rzecznik Praw Pasażerów.

Bon turystyczny. Czym jest Certyfikat Dobrych Praktyk?

Podmiot realizujący bon turystyczny może otrzymać Certyfikat Dobrych Praktyk. Co to oznacza dla turysty?

Czy biuro podróży może wymagać od turysty szczepienia?

Szczepień przeciw COVID-19 może wymagać organizujące wyjazd biuro podróży, przyjmujący turystę hotel czy przewoźnik. Czy jest to zgodne z prawem?

Jak nocować w lesie w 2021 r.?

Jak nocować w lesie? Od 1 maja 2021 r. można wybrać jedno z ponad czterystu nadleśnictw, realizujących program „Zanocuj w lesie”.

Pies w parku narodowym?

Pies w parku narodowym może przebywać tylko w określonych przypadkach. Z tego powodu przed wędrówką warto zapoznać się z regulaminem.

Na co skarżyli się konsumenci w 2020 roku?

Na co skarżyli się konsumenci w 2020 roku? Ubiegły rok podsumowało Europejskie Centrum Konsumenckie działające przy UOKiK.

Brexit w pigułce – jakie zmiany dla konsumentów?

Jak Brexit wpłynie na polskich konsumentów? Od kiedy potrzebny będzie paszport? Co z zakupami online? Prezentujemy zestaw niezbędnych informacji.

Podróże po Europie w czasie pandemii - gdzie szukać informacji?

Kraje, w których planujemy spędzić wakacje narzucają niekiedy dodatkowe obowiązki związane z pademią. Gdzie szukać informacji, jeśli zdecydowaliśmy się na podróż do innego kraju Unii Europejskiej? Zestawienie pomocnych stron i aplikacji przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Towary zakupione za granicą - czyli co można legalnie przywieźć z wakacji?

Sezon wakacyjny w pełni, w związku z tym wielu z nas wybierze się na zagraniczne wycieczki, także te poza granicami Unii Europejskiej. Nierzadko chcemy z tych wojaży zabrać coś ze sobą choćby na pamiątkę, albo prezent dla bliskich. Poniższy artykuł pozwoli ustalić, co i na jakich zasadach możemy przewieźć przez granicę.

Rezygnacja klienta z imprezy turystycznej - kiedy możliwa i na jakich warunkach?

Sytuacja związana z pandemią koronowirusa na świecie zmienia się dość dynamicznie. Część osób zdecydowała się na podróże mimo obostrzeń z tym związanych, natomiast część klientów, którzy wykupili już wcześniej wycieczki chce zrezygnować. Kiedy i na jakich warunkach można to zrobić?

Rezerwacja biletu lotniczego u pośrednika - problemy ze zwrotem pieniędzy

Pasażerowie, którzy zarezerwowali bilety lotnicze u pośrednika mają problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Co mogą zrobić w takiej sytuacji?

Wakacje za granicą w dobie koronawirusa - jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać?

Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.

Bon turystyczny 1000 plus dla pracowników etatowych

Bon turystyczny 1000 plus to nowe rozwiązanie, które ma przysługiwać pracownikom etatowym spędzającym wakacje w Polsce. Kto będzie mógł otrzymać 1000 zł? Od kiedy program ma wejść w życie? Jakie warunki należy spełnić?

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Odstąpienie od umowy o organizację imprezy turystycznej z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?

Wakacje wykupione w biurze podróży - kiedy można z nich zrezygnować?

Rezygnacja z umowy zawartej z organizatorem turystyki np. w biurze podróży następuje na podstawie szczegółowych regulacji. Kiedy mamy prawo zrezygnować z wykupionej wycieczki? Jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy, gdy podróżny odstąpił od umowy w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Odwołanie wycieczki z powodu epidemii koronawirusa – uprawnienia branży turystycznej

Uchwalona przez Sejm ustawa przewiduje szczególne rozwiązania w przypadku odwołanych podróży w związku z wybuchem epidemii koronawirusa. Nowe przepisy mają na celu zabezpieczenie rynku turystycznego.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wypożyczanie sprzętu narciarskiego a zastaw dowodu osobistego

Wypożyczając sprzęt narciarski lub snowboardowy, można być poproszonym o pozostawienie w zastaw dowodu osobistego lub innego dokumentu z danymi osobowymi. Czy wypożyczalnie mają do tego prawo?

Kto odpowiada za szkodę wywołaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie

To przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody (np. oparzenia) spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą. Warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Bowiem rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.

Zakup biletow lotniczych - bezpośrednio czy na stronie pośrednika?

Konsumenci mogą dokonać zakupu biletów bezpośrednio na stronie przewoźnika lub korzystając z wyszukiwarki pośrednika. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, który zakup jest bardziej opłacalny dla klienta.

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego albo odwołanego lotu

Większa dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne oferty tanich przewoźników powodują, że częściej jako środek transportu wybieramy samolot. Niestety czasami z różnych przyczyn lot jest opóźniony albo odwołany. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerowi i kiedy może ubiegać się o odszkodowanie.

Problemy z linią lotniczą - co robić?

Konsumenci często nie wiedzą co robić w przypadku problemów z linią lotniczą. Kiedy można zrezygnować z lotu, a kiedy uzyskać odszkodowanie?

Umowa o udział w imprezie turystycznej - co powinna zawierać?

Umowa o udział w imprezie turystycznej powinna zawierać pełną treść uzgodnień co do transportu, hotelu, wyżywienia, atrakcji oraz inne informacje wymagane ustawą. Warto wiedzieć co powinno być zapisane w umowie, aby później móc dochodzić swoich praw.

Bezpieczna podróż autokarem - o czym warto pamiętać?

Stan techniczny pojazdu i kondycja kierowcy mają wpływ na bezpieczeństwo na drogach. O tym, na co powinni zwrócić uwagę rodzice i opiekunowie, planujący podróż autokarem mówi Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) w nawiązaniu do akcji „Bezpieczny autokar - wakacje 2019̏”.

Jazda bez biletu w komunikacji miejskiej - opłaty, uprawnienia kontrolerów

W przypadku stwierdzenia braku ważnego biletu kontroler może pobrać od pasażera na miejscu właściwą należność za przewóz wraz z opłatą dodatkową albo wystawić wezwanie do zapłaty.

Rzecznik Praw Pasażerów i wiele innych - zmiany w Prawie Lotnicznym

Nachodzą duże zmiany w Prawie Lotniczym - rząd w dniu 30 października 2018 r. przyjął projekt nowelizacji tej ustawy. Nowe przepisy zakładają m.in. powołanie rzecznika praw pasażerów - podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów między pasażerem a przewoźnikiem, organizatorem wycieczki lub sprzedawcą biletów.

Pracownicy linii lotniczych protestują - czy masz szansę na odszkodowanie?

Uczestnicy nielegalnego strajku muszą się liczyć ze służbowymi konsekwencjami. Najsurowszą może być dyscyplinarne zwolnienie z pracy. Jednocześnie strajk załogi linii lotniczej nie zwalnia przewoźnika od odpowiedzialności odszkodowawczej. W przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów na skutek protestu pracowników linie lotnicze muszą wypłacić odszkodowanie w wysokości do 600 euro.

Podróż z dronem - przewóz samolotem i bezpieczne loty za granicą

Jak zgodnie z prawem przewieźć drona samolotem? O czym pamiętać wykonując loty bezzałogowym statkiem powietrznym w kraju i za granicą? Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina o najważniejszych zasadach.

Kiedy przewoźnik odpowiada za zgubiony lub skradziony bagaż?

Kluczową kwestią dotyczącą odpowiedzialności przewoźnika za zgubiony lub skradziony bagaż jest miejsce, w którym zostawiliśmy nasze walizki, torby czy plecaki. Zgodnie z prawem, jeżeli podróżny nie może sam pilnować rzeczy i pozostawił je w miejscu specjalnie przeznaczonym na bagaż, a rzeczy te zaginęły, wówczas pełną odpowiedzialność poniesie przewoźnik. Kiedy jednak sam pasażer odpowiada za zaginiony bagaż?

Reklamacja nieudanej wycieczki - ułatwienia dla konsumentów od połowy 2018 r.

Od początku lipca 2018 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Ułatwiają one m.in. złożenie reklamacji nieudanej wycieczki. Pomimo korzystniejszych przepisów przy wyborze biura podróży zawsze warto zachować rozsądek.

Nowy e-dowód z opcją podpisu elektronicznego

Od marca 2019 r. rozpocznie się wydawanie e-dowodów osobistych - jest to efekt przyjęcia przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy o dowodach osobistych. Nowe dowody osobiste będą wyposażone w profil osobisty, który umożliwi potwierdzenie tożsamości w usługach online. Dodatkowo w nowych dowodach osobistych znajdą się dane pozwalające opatrzyć dokument podpisem elektronicznym.