| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Dania

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Dania wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.

Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie okresu 6 miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności w ciągu 2 lat od dostawy towaru. Jednakże, wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy. Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Możliwość wymiany opiera się na zasadzie dobrowolnej lub na umowie ze sprzedawcą.

Ceny

Obowiązującą w Danii walutą jest korona duńska (w skrócie DKK). Cena musi być umieszczona w formie widocznych oznaczeń w sklepie lub na metkach bezpośrednio na produkcie. Konsument ma prawo domagać się otrzymania towaru za cenę widniejącą na metce, jeżeli metka znajduje się na produkcie lub jeżeli jest umieszczona nad nim, na przykład w przypadku telewizora czy zmywarki do naczyń. Cena musi uwzględniać podatek VAT. Cena musi obejmować wszystkie wydatki, tak aby konsument miał jasny obraz kosztów związanych z zakupem danego towaru. Sprzedawca ma obowiązek wydać  konsumentowi paragon. Stanowi on dowód zakupu.

Podatek

Większość towarów i usług jest w Danii obłożona 25% podatkiem od wartości dodanej – VAT (Moms).

Formy płatności

Najczęściej akceptowanymi formami płatności są gotówka, karty kredytowe oraz płatnicze. Czeki są mniej popularne. Obecnie w wielu sklepach konsumenci proszeni są o okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem, zwłaszcza, jeżeli wartość zakupów przekracza 3000 dkr.

Wyprzedaże

W Danii są dwa sezony wyprzedaży:

  • letnia (od początku czerwca do końca sierpnia) oraz
  • zimowa (od początku lutego – w niektórych sklepach od 27 grudnia – do końca lutego).

Typowe godziny otwarcia sklepów

Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 18:00

Sobota: 10:00 – 14:00

Duże domy towarowe:

Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 20:00

Sobota: 10:00 – 17:00

Niedziela: nieczynne

Typowe godziny pracy urzędów

Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 16:00

Czwartek: 10:00 – 18:00

Sobota – Niedziela: nieczynne

Godziny pracy urzędów pocztowych

Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 17:30

Sobota: 10:00 – 14:00

Kaucja

Od butelek pobierana jest kaucja. Jej wysokość zależy od wielkości butelki i waha się od 0,50 DKK do 3,50 DKK za butelkę. Pobierana jest również kaucja za puszki (1,50 DKK). Za plastikowe torby nie pobiera się kaucji, są one obecnie obłożone podatkiem w wysokości 2,25 DKK.

Informacja turystyczna

www.aok.dk

www.visitcopenhagen.dk

 

 

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »