Czego dotyczy dyrektywa Omnibus?
27 sty 2023
Czym jest dyrektywa Omnibus? Jakie prawa przyznaje konsumentom? Oto najważniejsze informacje.
Konsument w drodze na ferie
12 sty 2023
Jak przewozić sprzęt sportowy? Czy karta EKUZ jest płatna? Gdzie konsumenci mogą uzyskać pomoc w przypadku problemów?
Bagaż nie doleciał po świętach. Co robić i jak unikać takich sytuacji?
05 sty 2023
Przerwa świąteczna dobiega końca. Planujesz powrót samolotem z bagażem rejestrowanym? Dowiedz się, jak przygotować się do podróży, aby zmniejszyć ryzyko zaginięcia lub opóźnienia bagażu.
Coraz więcej skarg na zakup odzieży i obuwia
26 paź 2022
Europejskie Centrum Konsumenckie corocznie odnotowuje znaczny wzrost liczby skarg na zakup odzieży i obuwia. Czego dotyczą najczęstsze problemy? Co zrobić, aby uniknąć reklamacji lub ją usprawnić?
Bilet z drugiej ręki - jak uniknąć problemów?
16 maja 2022
O czym pamiętać kupując bilet z drugiej ręki? Na jakie przepisy dotyczące odsprzedaży biletów warto zwrócić uwagę?
Podróże po UE - jakie mamy prawa?
15 mar 2022
Każdy, kto podróżuje po UE – ma swoje prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko przy okazji Światowego Dnia Konsumenta.
Spory transgraniczne - na co najczęściej skarżą się konsumenci?
17 lut 2022
Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje zgłoszenia otrzymane w 2021 roku.
Zdjęcia a reklamacja - co warto wiedzieć przed podróżą?
28 cze 2021
Kiedy warto zrobić zdjęcie, aby ułatwić sobie późniejszą reklamację? Praktyczne okoliczności wskazuje Europejskie Centrum Konsumenckie.
Wakacje 2021 - prawa pasażerów
16 cze 2021
W wakacje 2021 r. ruch pasażerski będzie zależał od sytuacji epidemiologicznej. O jakich prawach powinni pamiętać pasażerowie?
Badania genetyczne online - wskazówki dla konsumentów
27 maja 2021
Badania genetyczne online wzbudzają żywe zainteresowanie konsumentów. Europejskie Centra Konsumenckie zwracają uwagę na regulacje prawne oraz możliwe ryzyko.
W pandemii konsumenci częściej zgłaszają problemy
07 maja 2021
W pandemii konsumenci częściej zgłaszają się o pomoc w rozwiązywaniu transgranicznych problemów. Czego dotychczas dotyczyły skargi?
Portale randkowe a prawa konsumenta
09 lut 2021
Umowa z portalem randkowym często jest automatycznie przedłużana. To nie jedyny problem, z jakim mogą spotkać się konsumenci. O czym należy pamiętać przed zawarciem umowy? Czy można od niej odstąpić?
Jak UEFA radzi sobie z wpływem COVID-19 na mecze klubowe?
07 gru 2020
Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na ponadnarodowe rozgrywki klubowe organizowane przez UEFA? Czy działania podjęte przez Unię Europejskich Związków Piłkarskich są wystarczające? Poznajmy krótką historię oraz działań podjętych przez organizację.
Jak sprawdzić czy sklep internetowy naprawdę istnieje?
05 lis 2020
Czy dany sklep internetowy prowadzi zarejestrowaną działalność? Jak sprawdzić czy naprawdę istnieje? Oto zestawienie rejestrów internetowych w Unii Europejskiej.
Konsument odstępując od umowy kredytu nie może ubiegać się o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału
06 paź 2020
W wyroku z 4 czerwca 2020 r. (C-301/18) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) orzekł, że konsument odstępując od umowy kredytu nie może dochodzić od banku wynagrodzenia za korzystanie z kapitału, wpłaconego tytułem rat kapitałowo-odsetkowych.
Wakacje 2020 - skargi i reklamacje konsumentów
21 wrz 2020
Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przypomina o tym, jak skutecznie składać reklamację, jeżeli wakacje odbiegną od naszych oczekiwań. Podsumowuje też liczbę skarg, które złożyli konsumenci. Jakie problemy mieliśmy podczas wakacji 2020?
Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE
22 kwi 2020
26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.
Dostawa przesyłki a prawa konsumenta
24 lut 2020
Istotnym elementem zakupów internetowych jest również dostawa przesyłki. Konsumenci często mają wątpliwości gdzie kurier może zostawić paczkę, kto odpowiada za zgubienie przesyłki. Odpowiedzi na wiele z tych pytań przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.
Pułapki w mediach społecznościowych - na co uważać?
11 lut 2020
Konsumenci w mediach społecznościowych mogą natknąć się na wiele pułapek. Na oszustwa internetowe narażeni są mieszkańcy wszystkich państw członkowskich UE.
Czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE?
16 sty 2020
Europejskie Centrum Konsumenckie sprawdziło czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE. Oto wyniki badania dotyczącego geoblokowania w praktyce.
Karta podarunkowa w Europie - co warto o niej wiedzieć?
16 gru 2019
Czy kartę podarunkową można kupić w innym kraju Unii Europejskiej? Co warto wiedzieć o ewentualnych zwrotach i reklamacjach? Gdzie szukać pomocy, gdy karta nie działa?
Konsument na wakacjach - co warto wiedzieć o wyżywieniu?
01 lip 2019
Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia. Jeszcze przed zawarciem umowy konsumenci powinni zwrócić uwagę na ważne szczegóły dotyczące posiłków.
Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)
19 cze 2019
Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.
Wyprzedaże w UE a prawa konsumenta
17 cze 2019
Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, iż zakup towaru podczas wyprzedaży nie oznacza, że konsument ma mniej praw. Jak dokonać zwrotu lub reklamacji? Kiedy odbywają się wyprzedaże w poszczególnych krajach UE?
Błędne dane w systemie rezerwacji lotu - jak temu zapobiec?
13 maja 2019
Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia. Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca, aby zachować ostrożność już w procesie rezerwacji.
Portability, czyli przenoszalność treści w UE
02 kwi 2019
Portability w wolnym tłumaczeniu oznacza przenoszalność. Abonenci w kraju czasowego pobytu w UE mają prawo dostępu do tych samych treści jak w państwie zamieszkania. Na jakich zasadach?
Brexit a prawa konsumenta
01 kwi 2019
Jakie są konsekwencje brexitu dla polskich konsumentów? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada czy w związku z nową sytuacją zachowamy te same prawa.
Walentynki - poradnik dla konsumentów
08 lut 2019
Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.
Wyjazd na narty a prawa konsumenta
01 lut 2019
Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.
Zakaz geoblokowania w pytaniach i odpowiedziach
14 sty 2019
Co oznacza zakaz geoblokowania? Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce przygotowało zestaw pytań i odpowiedzi dotyczących wprowadzonego niedawno zakazu geoblokowania konsumentów.
Turystyka bożonarodzeniowa - jakie mamy prawa?
12 gru 2018
Turystyka bożonarodzeniowa staje się coraz popularniejsza w Europie. Jakie triki stosują handlarze na europejskich targach świątecznych? Jakie prawa mają konsumenci?
Zakaz geoblokowania - na jakie korzyści mogą liczyć konsumenci?
30 lis 2018
Co w praktyce oznacza zakaz geoblokowania? Czy nowe regulacje są korzystne dla konsumentów?
Jak uniknąć zakupu podróbek przez Internet?
28 wrz 2018
Jak wynika z raportu Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, konsumenci najczęściej nieświadomie kupują kosmetyki, odzież i zabawki. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak uniknąć zakupu podróbek przez Internet.
Odwołany lot, uszkodzony bagaż - procedura reklamacyjna krok po kroku
30 sie 2018
W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się odszkodowania. Linie lotnicze ponoszą również odpowiedzialność za uszkodzony bagaż. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak wygląda procedura reklamacyjna krok po kroku.
Rynek kryptowalut w większym stopniu regulowany prawem unijnym
19 cze 2018
W maju 2018 r. państwa członkowskie Unii Europejskiej zaaprobowały zmiany dotyczące unijnej dyrektywy AML. Nowe regulacje mają zwiększyć transparentność rynku kryptowalut i pomóc m.in. w ograniczaniu zjawiska prania brudnych pieniędzy. Unia Europejska rozważa również inne zmiany dotyczące kryptowalut.
Długi weekend w europejskim mieście - jakie mamy prawa?
29 maja 2018
Utrudnienia na lotnisku czy w hotelu mogą przydarzyć się każdemu, kto podczas zbliżającego się długiego weekendu wybierze się w podróż do jednego z europejskich miast. Jakie prawa przysługują konsumentom? Gdzie zwrócić się o pomoc?
RODO - przejmij kontrolę nad swoimi danymi
25 maja 2018
RODO daje nam niezbędne prawa, ale to od nas zależy, czy i jak z nich skorzystamy. Nowe przepisy obowiązują w całej Unii Europejskiej, niezależnie od tego, gdzie nasze dane są przetwarzane i skąd pochodzi obsługująca nas firma.
Pasażer opóźnionego lub odwołanego lotu ma prawo do odszkodowania
22 maja 2018
„Pasażerowie uprawnieni są do odszkodowania, jeżeli ich lot opóźnił się w miejscu lądowania o więcej niż 3 godziny lub został odwołany. Ważna jest również przyczyna zmiany planu podróży" - mówi Joanna Sołtan, ekspert Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z zagranicy?
07 maja 2018
Do sprawdzenia historii samochodu sprowadzonego z zagranicy niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. Portal historiapojazdu.gov.pl umożliwia sprawdzenie przeszłości pojazdów z wybranych krajów europejskich, USA i Kanady.
Zakaz handlu w niedzielę w Europie - lista państw, mapa
18 kwi 2018
Gdzie w Europie obowiązuje zakaz handlu (całkowity lub częściowy)? Prezentujemy badanie Europejskiego Centrum Konsumenckiego, uwzględniającego kraje Unii Europejskiej, Norwegię oraz Islandię. ECK poza informacjami, dotyczącymi poszczególnych państw przygotowało także pomocną mapę.
Jak płacić za zagraniczne zakupy przez internet?
10 kwi 2018
Często podczas zagranicznych e-zakupów musimy zapłacić za produkt w innej walucie niż „złotówka”. Wiąże się to z koniecznością przewalutowania. Jakie ma to znaczenie przy ewentualnym zwrocie towaru lub reklamacji?
Dostęp do filmów i muzyki online w Unii Europejskiej
04 kwi 2018
1 kwietnia 2018 r. weszły w życie przepisy, które umożliwiają konsumentom korzystanie z wykupionych treści online także podczas podróży po krajach Unii Europejskiej. Kto odniesie korzyść z nowych regulacji?
Lepszy dostęp do badań klinicznych w 2018 r.
29 mar 2017
Do października 2018 r. polski rząd zobowiązany jest implementować unijne rozporządzenie dotyczące badań klinicznych. Jakie korzyści przyniesie to polskim pacjentom?
Powakacyjne reklamacje - jak i kiedy?
25 sie 2016
Co zrobić, gdy w czasie wakacji zagubiliśmy bagaż, a wybrany obiekt nie spełniał wymogów czterogwiazdkowego hotelu? Pamiętajmy, że w wielu przypadkach przysługuje nam reklamacja.
Obowiązek zmiany opon na zimę w krajach UE
11 gru 2013
Zima często zaskakuje kierowców, więc przed dłuższymi podróżami samochodem warto wcześniej się przygotować. W szczególności, warto zadbać o zmianę opon przed wyjazdem do krajów UE. W większości państw zmiana nie jest obowiązkowa, jednak zdarzają się wyjątki.
Podróż samochodem na terenie UE
11 gru 2013
Podróżując po krajach Unii Europejskiej warto poznać obowiązujące przepisy dotyczące poruszania się samochodem, ponieważ nie wszystkie zasady są takie same, jak w kraju zamieszkania. Uregulowania te różnią się nawet pomiędzy krajami członkowskimi. Warto więc zapoznać się z podstawowymi zasadami obowiązującymi w poszczególnych państwach członkowskich tak, aby nasza podróż przebiegła bez większych problemów.
Koniec roamingu w 2014 roku?
06 wrz 2013
Jednym z największych utrudnień dla konsumentów podróżujących po Europie jest roaming danych. Komisja Europejska ma w planach zniesienie kuriozalnie wysokich stawek za połączenia telefoniczne na terenie Unii Europejskiej. Początkowo, zmiany te były planowane na dalsze lata. Aktualnie Komisja Europejska chce przyspieszyć ten proces i ujednolicić rynek telekomunikacyjny już od lipca 2014 roku.
Dyskryminacja konsumentów z innego kraju
26 sie 2013
Dyrektywa usługowa 2006/123/WE obliguje państwa członkowskie do usuwania przeszkód, jakie napotykają konsumenci w momencie nabywania usługi od usługodawcy z innego kraju UE.
Zakupy w Chorwacji
01 sie 2013
W czasie trwających wakacji, Polacy chętnie wybierają jako miejsce swojego wypoczynku ciepłą Chorwację. Modne podczas letnich urlopów są zakupy w miejscowych sklepach. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wskazówki, dla konsumentów w Chorwacji.
Prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej
02 lip 2012
Pasażerom przysługuje wiele praw w przypadku zaniedbań ze strony linii lotniczych. Sprawdź, kiedy możesz liczyć na bezpłatny nocleg, a kiedy na stosowne odszkodowanie.