| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Czym jest umowa poza lokalem przedsiębiorstwa?

Czym jest umowa poza lokalem przedsiębiorstwa?

Zawarłeś umowę sprzedaży w swoim domu z przedstawicielem firmy? W takiej sytuacji zawarłeś umowę poza lokalem przedsiębiorstwa i dzięki temu masz szczególne prawa.

Wielu konsumentów nie jeden raz zawierało umowy poza lokalem przedsiębiorstwa. Przepisy, których celem jest ochrona konsumentów wiążą z tym faktem szczególne znaczenie, obdarzając konsumentów szczególną ochroną oraz dając specjalne uprawnienia.

Czym jest umowa poza lokalem?

Z umową poza lokalem mamy do czynienia w sytuacji, gdy zawieramy umowę z przedsiębiorcą nie w siedzibie jego oddziału, czy sklepu ale poza tym miejscem. Może być to nasz dom, czy też przestrzeń publiczna.

Jednakże w przypadku, gdy sprzedaż ma miejsce na targu, jarmarku, czy kiermaszu, ustawa nie ma zastosowania, jako że jest to miejsce przeznaczone do prowadzenia handlu.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Uprawnienia konsumenta

Zawarcie takiej umowy poza lokalem powoduje powstanie szczególnych uprawnień, które nie występują w sytuacji, gdy kupujemy w sklepie. Zgodnie z art. 2 konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

W podanym wyżej terminem możemy więc bez podawania jakiejkolwiek przyczyny odstąpić od umowy. Nie ma przy tym znaczenia czy powodem takiej decyzji jest wada rzeczy, czy też po prostu fakt, iż rozmyśliliśmy się.

Takie odstąpienie jest całkowicie bezpłatne. Jeżeli w umowie z przedsiębiorcą znajdziemy zapis, iż można odstąpić jedynie za zapłatą odstępnego, takie postanowienie jest nieważne.

W razie odstąpienia umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. W takiej sytuacji konsument powinien zwrócić zakupioną rzecz, a sprzedawca zapłaconą cenę. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Sprzedawca nie może zastrzec, że nie można odstąpić od umowy, jeżeli rzecz była używana.

Obowiązek informacyjny sprzedawcy

Przy umowie poza lokalem o takich uprawnieniach konsument powinien być powiadomiony przez sprzedawcę. Przedsiębiorca powinien przy tym wręczyć kupującemu wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania. Musi też dostarczyć pisemne potwierdzenie zawarcia umowy.

Jeżeli sprzedawca nie wywiązał się ze swoich obowiązków informacyjnych, bieg 10-dniowego terminu do odstąpienia nie rozpoczyna się. Konsument może odstąpić w ciągu 10 dni od dnia, w którym dowiedział się o prawie odstąpienia. Nie można jednak odstąpić po upływie 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Zobacz również serwis: Umowy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Koronczok

Sprzedaż Internetowa24

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »