REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z fachowcem podpisz umowę i korzystaj z gwarancji

Gwarancja daje możliwść reklamacji
Gwarancja daje możliwść reklamacji

REKLAMA

REKLAMA

Produkty wadliwe albo nie posiadające właściwości, o których zapewniał przedsiębiorca można reklamować. Wielu konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że może skorzystać z uprawnień przysługujących na podstawie gwarancji, wystawianej dobrowolnie przez producenta lub też z przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej, określającej obowiązki sprzedawcy.

Niestety niektórzy przedsiębiorcy wykorzystują niewiedzę słabszych uczestników rynku w tym zakresie - to wnioski z najnowszego raportu z działalności rzeczników konsumentów.

REKLAMA

Okna Rąbień

REKLAMA

Takie praktyki potwierdzają również postępowania prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ograniczanie konsumentom ich ustawowych uprawnień UOKiK zarzucił spółce Okna Rąbień. Zajmuje się ona produkcją, ale również sprzedażą i montażem swoich produktów. Analizując wzorce umowne stosowane przez przedsiębiorcę Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienie wykluczające wymianę produktu na inny w przypadku złożenia reklamacji przez klienta.

W efekcie konsumenci mogli rezygnować z dochodzenia swoich roszczeń myśląc, że nie mają szans na rozwiązanie problemu. Ponadto we wzorcu zabrakło informacji o tym, że poza uprawnieniami w nim wymienionymi, konsumenci mogą dochodzić swoich roszczeń, w tym żądać wymiany lub naprawy rzeczy niezgodnej z umową, a jeśli nie jest to możliwe lub narażałoby przedsiębiorcę na znaczne koszty – obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Prezes Urzędu uznała, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nią karę w wysokości 119 131 zł.

Decydując o zakupie produktu lub usługi przede wszystkim kierujemy się ceną. Zgodnie z prawem konsumenci powinni mieć zawsze jasną i rzetelną informację o kosztach, które mają ponieść. Ponadto we wszystkich przekazach reklamowych czy w miejscu sprzedaży przedsiębiorcy mają obowiązek posługiwać się ceną brutto, a więc zawierającą podatek od towarów i usług.

Zobacz też: Zawarcie umowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stolbud Włoszczowa

Zaniedbań w tym zakresie dopuściła się spółka Stolbud Włoszczowa oferująca konsumentom okna i drzwi. Prezes UOKiK uznała, że konsumenci zostali wprowadzeni w błąd, ponieważ nie byli informowani o rzeczywistych kosztach zakupu jej produktów. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości 59 965 zł.

W wyniku interwencji Urzędu przedsiębiorcy zaprzestali stosowania kwestionowanych przez Prezes Urzędu praktyk. Obie decyzje nie są ostateczne – przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK przypomina:

  1. Sporządzaj umowę z fachowcem na piśmie. Doprecyzuj w niej niezbędne informacje – z kim ją zawierasz, koszt wykonania usługi i termin realizacji oraz kary wynikające z niewywiązywania się usługodawców z umowy. Ułatwi to dochodzenie roszczeń w przypadku np. nieterminowego wykonania zobowiązania;
  2. Reklamuj wadliwie wykonaną usługę. Prawo przewiduje różne możliwości dochodzenia roszczeń. W przypadku zamawiania rzeczy ruchomej, np. szafki wykonanej przez stolarza, okien na zamówienie – chronią nas przepisy jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. W ciągu 2 lat od daty wadliwie wykonanej usługi możemy złożyć reklamację. Od usługodawcy możemy żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy – a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Reklamację składamy wykonawcy, najlepiej na piśmie. Ma on 14 dni na ustosunkowanie się do niej;
  3.  Inne prawa przysługują w przypadku umów, których przedmiotem nie jest rzecz, ale rezultat – np. zamontowanie okna czy szafek kuchennych. W przypadku reklamacji tych usług nie ma specjalnych przepisów chroniących zamawiających. Na podstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Pamiętajmy, odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna;
  4.  Dodatkowym uprawnieniem konsumenta są postanowienia zawarte w dokumencie gwarancyjnym, jednak jego dołączenie do towaru lub usługi jest dobrowolne – oznacza to, że przedsiębiorca może, ale nie musi udzielić gwarancji;
  5. Uważaj czy wpłacasz zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.

REKLAMA

Na każdym etapie sporu z przedsiębiorcą, w tym również w postępowaniu sądowym, konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, a także organizacji konsumenckich. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są także pod numerem infolinii 0 800 800 008.

Sprawy można rozwiązywać również przez działające przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej Sądy Polubowne. Nie podlegają im przedsiębiorcy świadczący usługi pocztowe, telekomunikacyjne, informatyczne, naukowo-badawcze, edukacyjne, a także pośrednicy finansowi i producenci paliw. 

Zobacz serwis: Umowy

Źródło: UOKiK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]

REKLAMA

Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

Sejm uchwalił ustawę uznającą drugi język regionalny

Język śląski ma zostać wpisany do ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych jako drugi język regionalny. Tak uchwalił w piątek 26 kwietnia Sejm RP. 

Casual friday to już prawie weekend. Ale czy na pewno szef może decydować o stroju pracownika? Sprawdź, gdzie kończy się służbowe podporządkowanie.

Casual Friday, czyli idziemy do biura w T-shircie. Dress code towarzyszy nam od najmłodszych lat. Ale czy na pewno szef może decydować o tym, jak ubiera się pracownik? Sprawdź, gdzie kończy się podporządkowanie, a zaczynają dobra osobiste.

REKLAMA

Babciowe to konkretne pieniądze na dziecko [1500-1900 zł miesięcznie]. Co warto wiedzieć już teraz o programie Aktywny rodzic w pracy?

Babciowe, czyli świadczenie „aktywny rodzic w pracy” będzie przysługiwało od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Ustawodawca szczegółowo określił wymagania dotyczące nowego świadczenia. Babciowe w tym programie może wynosić 1500 zł lub 1900 zł miesięcznie.

Zasiłek rodzinny 95 zł i dochód 674 zł na osobę. Waloryzacja do 15 maja 2024 r.?

Szokuje, że trzeba zarabiać mniej niż 674 zł na osobę, by dostać zasiłek rodzinny. Jednak do 15 maja rząd powinien otrzymać propozycję waloryzacji tego zasiłku. 

REKLAMA