| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Usługi gastronomiczne są coraz gorsze

Usługi gastronomiczne są coraz gorsze

Po raz kolejny Inspekcja Handlowa dokonała kontroli prawidłowości i rzetelności funkcjonowania usług gastronomicznych w rejonach o nasilonym letnim ruchu turystycznym. Wynika z niej, że standard obsługi konsumentów w tym sektorze w porównaniu z poprzednimi latami nie jest zadawalający.

Kontrola przeprowadzona w całym kraju wykazała nieprawidłowości w ponad 80% zbadanych placówkach. Informacje pokontrolne wykazały, że przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi gastronomiczne na różny sposób działali na niekorzyść konsumenta. Porównując obecny stan do kontroli, jak była przeprowadzona w zeszłym roku, w chwili obecnej wyniki są gorsze. Widać to przede wszystkim na przykładzie jakości oferowanych produktów (nieprawidłowości wykryto w ponad 15% skontrolowanych próbek, a w zeszłym roku jedynie w ok. 6%) i rzetelności obsługi klientów.

Co jest nie tak

Najwięcej zastrzeżeń w porównaniu do deklaracji składanych przez przedsiębiorców w stosunku do rzeczywiście oferowanych produktów dotyczyło:

  • jakości drinków alkoholowych: mają one zaniżoną objętość lub zaniżoną zawartość alkoholu w porównaniu do napoju wzorcowego;
  • kawy naturalnej: o zaniżonej zawartości surowca kawy w stosunku do ilości deklarowanej;
  • wyrobów kulinarnych: w niektórych lokalach gastronomicznych serwowano produkty przeterminowane;
  • rzetelność obsługi;
  • nieprawidłowe naliczanie cen albo niepodawanie ilości nominalnych lub daty wystawienia cennika;
  • niezgodności w oznakowaniu towarów: dotyczyły one głównie nie podawania pełnych informacji o producencie lub formie prawnej firmy, posługiwanie się nieprawidłowymi sformułowaniami poprzedzającymi datę minimalnej trwałości (np. „najlepsze przed” zamiast „najlepiej spożyć przed”), podawanie daty w formie cyfr bez określenia, czego ona dotyczy lub też nie było żadnych oznaczeń;
  • nieodpowiednie magazynowanie żywności (surowców do produkcji): przede wszystkim nieprzestrzeganie warunków przechowywania, m.in. sanitarnych;
  • w niektórych placówkach gastronomicznych w ogóle nie używano przyrządów pomiarowych, jedynie wag domowych, które nie podlegają legalizacji.

Wnioski i skutki kontroli

Zachowanie odpowiedniego standardu usług gastronomicznych jest niezwykle ważne. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że usługi są świadczone zazwyczaj tylko w sezonie urlopowym. Ponadto to są one coraz bardziej popularne i ich liczba rośnie z roku na rok. Dlatego też Inspekcja Handlowa już teraz zapowiada wzmożone kontrole tego segmentu gospodarki w przyszłości. Obecnie wyniki kontroli były podstawą do:

  • wycofania z obrotu produktów spożywczych o niewłaściwej jakości i przeterminowanych,
  • nałożenia 156 mandatów karnych,
  • skierowania 39 wystąpień do urzędów miar,
  • skierowania 27 spraw do organów nadzoru sanitarnego.

Ponadto skierowanych zostało 15 powiadomień do właściwych ze względu na miejsce produkcji inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych, 7 wniosków do sądów rejonowych oraz 4 zawiadomienia do urzędów skarbowych.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Żaneta Urawska

Radca prawny w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »