| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Zwrot towaru kupionego od firmy wysyłkowej

Zwrot towaru kupionego od firmy wysyłkowej

Przesłano mi katalog firmy wysyłkowej. Zamówiłem kilka urządzeń, ale okazało się, że jedno z nich nie jest takie jak w katalogu. Ma inne parametry. Takie już mam i drugiego nie potrzebuję. Czy mogę je odesłać?

Konsument w tym przypadku zawarł umowę na odległość. Do jej zawarcia doszło bez jednoczesnej obecności obu stron czyli sprzedawcy i konsumenta przy wykorzystaniu katalogu. Jest to ten sam rodzaj umów, jakie zawieramy przez internet. W takim przypadku klientowi przysługuje prawo do odstąpienia. Oznacza to, że w ciągu 10 dni może zrezygnować z zawartej umowy bez podawania przyczyny. Należy w tym celu złożyć stosowne oświadczenie o odstąpieniu i należy to uczynić przed upływem tego terminu. Jeżeli wysyłamy pismo listownie, to najlepiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Wtedy będziemy mieć dowód doręczenia. Liczy się data nadania listu.

Termin dziesięciodniowy liczy się od momentu wydania rzeczy, co w rzeczywistości oznacza moment odebrania towaru.

W oświadczeniu o odstąpieniu dobrze jest wskazać nazwę, adres przedsiębiorcy, datę zawarcia umowy albo jej numer. Oprócz tego wystarczy napisać, że odstępujemy od umowy sprzedaży rzeczy (można wymienić jej nazwę lub model).

W ten sposób umowa uznana będzie za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Strony powinny zwrócić sobie rzeczy, które nawzajem świadczyły, tzn. sprzedawca zwraca wpłacone przez konsumenta pieniądze, a kupujący zwraca zakupiony przedmiot. Rzecz powinna pozostać w stanie niezmienionym – nie może być używana. Chyba że zmiana nastąpiła w tzw. granicach zwykłego zarządu. Termin na dokonanie zwrotu nie może być dłuższy niż 14 dni. W przypadku, gdy kupujący dokonał przedpłat, ma prawo żądać od nich odsetek ustawowych licząc od daty dokonania przedpłaty.

Jeżeli konsument nie otrzymał od sprzedawcy potwierdzenia informacji m.in. o prawie do odstąpienia w terminie 10 dni, termin ten przedłuża się i wynosi 3 miesiące licząc od dnia wydania rzeczy. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do 10 dni od tej daty.

Podstaw prawna:

ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »