REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Bilans

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

W dniach 26-28 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się VII coroczna Konferencja "Akcja Bilans". Przedmiotem Konferencji będą m.in. zasady przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych za 2014 rok, zamknięcie roku obrotowego, zagadnienia dotyczące środków trwałych oraz inne praktyczne aspekty rachunkowe i podatkowe związane ze sprawozdaniem finansowym. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP.

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Jak się przygotować do inwentaryzacji

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

W związku z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego niejednokrotnie powstają różnice inwentaryzacyjne, czyli różnice pomiędzy stanem faktycznym i zapisem w księgach rachunkowych. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć powstałe podczas inwentaryzacji różnice?

REKLAMA

Jak prawidłowo dokonać wyboru biegłego rewidenta

Każda jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe może je poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Niektóre podmioty są do tego zobligowane z mocy ustawy o rachunkowości. Niepoddanie badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Różnice kursowe w ujęciu bilansowym

Ustawa o rachunkowości w art. 9 wskazuje, że księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Przedsiębiorcy mogą jednak, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Waluty obce należy jednak wycenić, a powstałe różnice kursowe ująć odpowiednio dla celów bilansowych.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Inwentaryzacja majątku jest wymogiem polskiego prawa bilansowego. Jednocześnie jest sposobem kontroli wewnętrznej, która weryfikuje stan ilościowy i wartość mienia. Spis w jednostce gospodarczej powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na cztery lata w odniesieniu do środków trwałych takich jak nieruchomości, maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym. W przypadku pozostałych środków trwałych inwentaryzacja powinna być przeprowadzana pod koniec każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji dokonuje się za pomocą spisu z natury oraz weryfikacji danych w dokumentacji.

Rezerwy w księgach rachunkowych

W pasywach bilansu można znaleźć kategorię Rezerwy. Są to te zobowiązania, co do których termin wymagalności lub kwota zapłaty nie są pewne. Można natomiast określić prawdopodobieństwo zdarzeń, na które tworzy się rezerwy oraz wiarygodnie oszacować kwotę zobowiązania. Rezerwy ustala się w związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości.

REKLAMA

Odpisy aktualizujące wartość należności

Zgodnie z art. 35 ustawy o rachunkowości nabyte lub powstałe aktywa finansowe oraz inne inwestycje należy ująć w księgach rachunkowych na dzień ich nabycia albo powstania, według ceny nabycia albo ceny zakupu. Ustawodawca nałożył także obowiązek dokonywania odpisów aktualizujących, które wyrażają trwałą utratę wartości inwestycji. Odpisy muszą być dokonywane nie później niż na dzień bilansowy. Wynika to z faktu, że wartość środka ustalona na dzień przyjęcia do ksiąg rachunkowych staje się wartością historyczną, nie zawsze zgodną z wartością realną.

Dokumentacja przy inwentaryzacji

Inwentaryzacja to ogół czynności, które mają na celu ustalenie lub weryfikację obecnego stanu aktywów i pasywów. Uwzględniając różnorodność posiadanego majątku, niezbędne jest zastosowanie wielorakich sposobów inwentaryzacji, co przyczynia się do tego, iż proces jest zazwyczaj złożony i pracochłonny.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

Elementy składowe sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.

Zasady wyceny aktywów

Niezwykle istotnym elementem wpływającym na prawidłowe sporządzenie sprawozdania finansowego jest odpowiednia wycena aktywów. Jednostki mogą wyceniać: materiały i towary – w cenach zakupu, produkty w toku produkcji – w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich bądź nie wyceniać ich w ogóle – jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki. Dodatkowo należy pamiętać, że aktywa wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Inwentaryzacja jest istotną czynnością w obszarze odpowiedzialności pracownika za powierzone mienie. Pozwala ustalić rzeczywiste niedobory i daje możliwość egzekwowania ich od pracowników.

Ewidencja i amortyzacja prawa wieczystego użytkowania

Czy należy w ewidencji bilansowej ujmować prawo wieczystego użytkowania gruntów oddanych innym podmiotom czy też należy je wykazywać jedynie na koncie bilansowym? Czy należy amortyzować prawo wieczystego użytkowania gruntów przejętych od Skarbu Państwa?

Termin przekazania skonsolidowanego bilansu do RIO

Do 30 czerwca 2014 r. jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są przekazać do właściwych regionalnych izb obrachunkowych (RIO) skonsolidowane bilanse za rok 2013 r. w formie pisemnej i w formie dokumentu elektronicznego.

Termin przekazania do RIO skonsolidowanego bilansu za 2013 r. - 30 czerwca 2014 r.

Do 30 czerwca 2014 roku zarządy jednostek samorządu terytorialnego mają czas na przekazanie do właściwych regionalnych izb obrachunkowych skonsolidowanych bilansów. Termin przekazania do RIO skonsolidowanego bilansu za 2013 r. wynika z rozporządzenia Ministra Finansów.

Uproszczone sprawozdania finansowe - zmiany w rachunkowości

Możliwość sporządzania przez spółki uproszczonych sprawozdań finansowych, które obejmowałyby tylko podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat – zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, nad którym obecnie trwają prace w Sejmie.

Skrócone sprawozdania finansowe w jednostkach mikro

Stosujące ustawę o rachunkowości jednostki mikro będą miały możliwość sporządzać znacznie uproszczone sprawozdania finansowe. 4 marca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości (autorstwa Ministra Finansów), wdrażający do polskiego prawa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE. W dniu 20 marca projekt został wniesiony do Sejmu i 3 kwietnia 2014 r. miało miejsce jego I czytanie w Komisji Finansów Publicznych.

Jak dokonać wyceny bilansowej produktów rolniczych

Podstawowym elementem polityki rachunkowości są zasady wyceny bilansowej aktywów i pasywów. Charakterystyczne dla działalności rolniczej aktywa obrotowe to produkty rolnicze.

Jak ujmować w bilansie wpłacone zaliczki

W jakiej pozycji bilansu należy wykazać opłaconą zaliczkę za usługę hotelową (brak związku z zakupem zapasów, usługa hotelowa dotyczy pobytu na targach), do której otrzymano fakturę zaliczkową, zaksięgowaną po stronie Wn konta „Rozliczenie zaliczek z tytułu dostaw i usług z dostawcami”?

Różnice kursowe w ujęciu podatkowym i bilansowym

Ustawa o rachunkowości wymaga, aby księgi rachunkowe były prowadzone w języku polskim i w walucie polskiej. Natomiast, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, przedsiębiorcy mogą dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Jak rozliczyć podatkowo i bilansowo różnice kursowe?

Ewidencja księgowa posezonowej obniżki cen

Przedsiębiorca ma prawo swobodnie prowadzić interesy, tak aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym. Często spotykanym rozwiązaniem jest stosowanie przez przedsiębiorców opustów cenowych w postaci przeceny, w szczególności na przełomie roku obrotowego. Jak obniżka wpływa na ewidencję księgową?

Skutki podatkowe i bilansowe otrzymania darowizny

Większości podatnikom darowizny kojarzą się z organizacjami non-profit, głównie stowarzyszeniami (a więc takimi podmiotami, których działanie nie jest nastawione na osiągniecie zysku). Jednakże tematem darowizn zainteresowane jest również spore grono zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych. Jakie skutki podatkowe i bilansowe rodzi otrzymanie darowizny?

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.

Jak wykazywać na dzień bilansowy lokaty bankowe

Czy lokatę bankową o terminie zapadalności krótszym niż 3 miesiące należy wykazać jako „inne krótkoterminowe aktywa finansowe” (poz. B.III lit. b) czy też jako „środki pieniężne w kasie i na rachunkach” (poz. B.III lit. c)?

Dokumentacja konsolidacyjna - różnica między należnościami i zobowiązaniami

Podstawową implikacją właściwie i rzetelnie przygotowanej dokumentacji konsolidacyjnej jest wiarygodność sprawozdania, dokonanego w oparciu o nią. Przedstawiamy przykład takiej dokumentacji, zawierający wyłączenia konsolidacyjne.

Dokumentacja konsolidacyjna - przykład wyłączeń

Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego

Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni jest kwestią wymagająca pewnej specjalistycznej wiedzy. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi nadpłata.

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Bilans 2013 - szkolenie

Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego za 2013 rok to tematy cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w listopadzie i grudniu 2013 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

Uproszczone sprawozdanie finansowe - zmiany w ustawie o rachunkowości

Niewielkie podmioty prowadzące księgi rachunkowe (tzw. jednostki mikro) będą miały możliwość (ale nie obowiązek) sporządzania znacznie skróconego sprawozdania finansowego. Zmiany te mają mieć zastosowanie do sprawozdań finansowych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej. Ustawa ta ma zostać uchwalona i wejść w życie jeszcze w 2013 roku.

W jakiej pozycji bilansu wykazać grunt

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku – domu jednorodzinnego, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w grudniu 2012 r., a budowa rozpocznie się na wiosnę 2013 r. Czy spółka prawidłowo zaksięgowała wartość działki na koncie „Materiały”? Czy spółka prawidłowo ujęła wartość gruntu w bilansie w pozycji „Materiały”?

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Termin zatwierdzenia sprawozdań finansowych upływa z końcem czerwca. Od momentu sporządzenia sprawozdania finansowego do jego zatwierdzenia upływa jednak sporo czasu, kiedy to może wystąpić wiele zdarzeń. Jakie to są zdarzenia i jak je ujmować?

Roczne sprawozdanie finansowe spółki z o.o.

Zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zobowiązany jest do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy. Sprawozdanie wraz z koniecznymi dokumentami składa się w odpowiednim sądzie rejestrowym.

Roczne sprawozdanie finansowe spółek komandytowych

Każda spółka komandytowa ma obowiązek złożenia rocznego sprawozdania finansowego do właściwego sądu rejestrowego w terminie 3 miesięcy od dnia bilansowego. Sprawozdanie zostaje poddane badaniu biegłego rewidenta w przypadku kontynuacji działalności. Roczne sprawozdanie finansowe składa komplementariusz prowadzący sprawy spółki w terminie 15 dni od jego zatwierdzenia.

Odpisy aktualizujące należności - ujęcie w bilansie

Niektóre spółki zaniżają odpisy aktualizujące należności lub też próbują uniknąć ich utworzenia. Jednak zgodnie z artykułem 28 ust.1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, istnieje obowiązek wyceny należności w kwocie wymaganej zapłaty – trzeba jej dokonać nie rzadziej niż na dzień bilansowy.

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Czy osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki w styczniu 2013 r., jest zobowiązana do podpisania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012? Samo sprawozdanie finansowe za rok 2012 jest sporządzane już przez nową główną księgową.

Co zrobić z kilkugroszowymi zobowiązaniami na dzień bilansowy

Na koniec roku obrotowego na jednym z kont rozrachunków z kontrahentami figuruje saldo 5 groszy (nasze zobowiązanie wobec kontrahenta wynikające z pomyłki w przelewie gotówki w związku z opłaceniem faktury za zakupione materiały). Czy powinniśmy przeksięgować takie saldo w pozostałe przychody operacyjne, czy czekać aż zobowiązanie się przedawni i dopiero wtedy je przeksięgować?

Badanie sprawozdania finansowego - ostatni moment na podjęcie decyzji

O tym kiedy badanie sprawozdania finansowego jest konieczne oraz jak powinno ono przebiegać opowiada ekspert- Marta Cyganik, Dyrektor Działu Usług Księgowych w Baker Tilly Poland.

Różnice inwentaryzacyjne w ujęciu bilansowym i podatkowym

Przeprowadzenie inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego ma na celu sporządzenie m.in. szczegółowego spisu z natury składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia na określony dzień. Za pomocą inwentaryzacji ustalamy stan wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, jak też różnic pomiędzy stanem rzeczywistym stwierdzonym podczas inwentaryzacji, a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.

Wartość firmy w ujęciu bilansowym i podatkowym

Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm., dalej: „UoR”), wartość firmy stanowi różnica między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części a niższą od niej wartością godziwą przejętych aktywów netto.

Jakie budownictwo mieszkaniowe jest najpopularniejsze na rynku wtórnym?

Ze względu na przystępną cenę i niewielki metraż, na rynku wtórnym istnieje duży popyt na mieszkania w blokach z wielkiej płyty. Lokale w blokowiskach wzbudzają największe zainteresowanie na wtórnym rynku mieszkaniowym. Coraz częściej rezygnujemy z kupna mieszkań w kamienicach i nowym budownictwie na rzecz lokali z czasów PRL-u.

Siła polskiego eksportu

Wyniki indeksu PMI dla Polski świadczą o tym, że nasz przemysł w dalszym ciągu rozwija się. Mimo przyhamowania tempa wzrostu, 53,8 pkt. to wynik, który pozytywnie rokuje na przyszłość. Szczególnie dobrze wypadły dane, dotyczące eksportu na niemiecki rynek.

Jaka sytuacja panuje na rynku budownictwa mieszkaniowego?

Pod koniec roku polski rynek budowlany przyhamował. Czy budowlanka w 2011 roku będzie przejawiała większą aktywność niż w roku ubiegłym? Rozpoczęte w styczniu budowy nowych mieszkań przekraczają swoją liczbą o przeszło 40 proc. ilość tych, do których przystąpiono w analogicznym miesiącu rok wcześniej, jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Ponad 1 mld obrotów na GPW w Sylwestra

Ostatnia sesja w roku 2010 nikogo nie zaskoczyła. Nieznacznie spadły notowania indeksów na GOW. Chociaż czas handlu był krótszy niż zazwyczaj, obroty wyniosły nieco ponad miliard złotych.

Jakie są rodzaje, co zawierają i jak powinny być prowadzone księgi rachunkowe?

Księgi rachunkowe które powinny być prowadzone przez przedsiębiorcę to: dziennik, konta księgi głównej, konta ksiąg pomocniczych, zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej, zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych, inwentarz. Dowiedz się jak powinny być prowadzone księgi rachunkowe?

REKLAMA