REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 116 poz. 1217

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 20 grudnia 2000 r.

w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 marca 1994 r. w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 33, poz. 122 i z 1999 r. Nr 94, poz. 1089).
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

Załącznik 1. [STATUT AGENCJI RESTRUKTURYZACJI l MODERNIZACJI ROLNICTWA]

Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 grudnia 2000 r. (poz. 1217)

STATUT AGENCJI RESTRUKTURYZACJI l MODERNIZACJI ROLNICTWA

§ 1. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) oraz niniejszego statutu.

§ 2. Agencja, realizując swoje zadania, kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonymi jej środkami finansowymi, w tym środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, przeznaczonymi na finansowanie i współfinansowanie programów, zgodnie z zasadami określonymi w umowach międzynarodowych lub deklaracji dawcy środków.

§ 3. 1. Organem Agencji jest Prezes Agencji.

2. Prezes Agencji kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 4. 1. Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów Agencji oraz dyrektorów oddziałów regionalnych.

2. W czasie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, zastępca w zakresie powierzonych mu obowiązków.

§ 5.1. W skład Agencji wchodzi Centrala oraz 16 oddziałów regionalnych z siedzibami w miastach będących siedzibą wojewody. Obszar działania oddziału regionalnego obejmuje województwo.

2. W skład Centrali wchodzą następujące zespoły:

1) Zespół Organizacyjny,

2) Zespół Prawny,

3) Zespół Kontroli Wewnętrznej,

4) Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego),

5) Zespół Analiz i Programowania,

6) Zespół Finansowy,

7) Zespół Doradców Prezesa,

8) Zespół Wsparcia Rolnictwa,

9) Zespół Rozwoju Obszarów Wiejskich,

10) Zespół Współpracy Regionalnej,

11) Zespół Księgowości,

12) Zespół Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli,

13) Zespół Informatyki.

3. Pracami Centrali kieruje Prezes Agencji, a pracami oddziału regionalnego kieruje dyrektor oddziału regionalnego.

4. Szczegółową strukturę organizacyjną oraz zakres działania zespołów w Centrali i oddziałów regionalnych określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.

§ 6. Prezes Agencji wykonuje czynności wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Agencji.

§ 7. 1. Organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Agencji jest Rada Agencji, zwana dalej „Radą”.

2. Do zadań Rady należy opiniowanie:

1) projektu rocznego planu finansowego Agencji,

2) sprawozdań z działalności Agencji,

3) innych spraw przedstawionych przez Prezesa w ramach zadań realizowanych przez Agencję.

3. Obsługę techniczno-biurową Rady zapewnia Centrala.

§ 8. Rada wybiera przewodniczącego Rady.

§ 9. 1. Przewodniczący Rady, w porozumieniu z Prezesem Agencji, zwołuje posiedzenia Rady co najmniej raz na kwartał.

2. W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, uczestniczy Prezes Agencji lub upoważniony przez Prezesa zastępca oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady w porozumieniu z Prezesem Agencji.

3. Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.

§ 10. Prezes Agencji, po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady, zawiadamia ministra właściwego do spraw rozwoju wsi o rozpoczęciu i upływie kadencji Rady.

§ 11. 1. Członkom Rady, za udział w posiedzeniach Rady, przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości:

1) 80% dla przewodniczącego Rady,

2) 70% dla zastępcy przewodniczącego,

3) 60% dla pozostałych członków Rady

– przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w kwartale poprzedzającym wypłatę.

2. Zamiejscowym członkom Rady oraz innym osobom zaproszonym na jej posiedzenia przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

§ 12. 1. Prezes Agencji może udzielić zastępcom Prezesa, głównemu księgowemu, dyrektorom zespołów, dyrektorom oddziałów regionalnych oraz innym pracownikom Agencji pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.

2. Pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 1, udziela się na piśmie.

§ 13. 1. W ramach gospodarki finansowej Agencja tworzy następujące fundusze:

1) fundusz statutowy,

2) obowiązkowe fundusze przewidziane odrębnymi przepisami,

3) inne fundusze, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

2. Fundusz statutowy tworzy się z:

1) równowartości składników majątku przekazanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na dzień 10 lutego 1994 r., stanowiących wyposażenie Agencji w dniu rozpoczęcia przez nią działalności,

2) zysku netto.

3. Strata zmniejsza wartość funduszu statutowego.

4. Fundusz statutowy przeznacza się na realizację zadań Agencji.

§ 14. 1. Agencja prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych, według zakładowego planu kont ustalonego przez Prezesa Agencji. Księgi rachunkowe oddziałów regionalnych są prowadzone przez Centralę.

2. Agencja prowadzi dokumentację przyjętych zasad rachunkowości w sposób zapewniający rzetelną ewidencję i kontrolę wydatkowania środków, w tym także pochodzących z pomocy zagranicznej.

§ 15. Fundusze, o których mowa w art. 3a ustawy wymienionej w § 1, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w odrębnych przepisach.

§ 16.1. Agencja pokrywa koszty działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.

2. Roczne sprawozdanie finansowe Agencji, po zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

§ 17. 1. Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) podlega bezpośrednio Prezesowi Agencji.

2. Do zakresu zadań Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) należy:

1) badanie i ocena efektywności funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej Agencji oraz innych podmiotów wykonujących zadania powierzone przez Agencję w ramach realizacji programu SAPARD,

2) przeprowadzanie kontroli finansowych, obejmujących badanie i sporządzanie raportów na temat sprawozdań finansowych oraz badanie i sporządzanie raportów na temat systemów księgowych i płatniczych Agencji,

3) przeprowadzanie kontroli zgodności i prawidłowości systemów kontroli wewnętrznej z przepisami i procedurami obowiązującymi przy wykorzystaniu środków SAPARD, a także odpowiednimi przepisami i procedurami krajowymi.

3. Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) informuje Prezesa Agencji o wynikach przeprowadzonych kontroli.

4. Za prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) jest odpowiedzialny Prezes Agencji.

5. Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) przeprowadza kontrolę zgodnie z rocznymi i trzyletnimi planami oraz na polecenie Prezesa Agencji.

6. Dokumentacja robocza i raporty Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

§ 18. 1. Prezes Agencji jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie jej wyników w celu wyeliminowania nieprawidłowości funkcjonowania Agencji.

2. Zadania w zakresie kontroli wewnętrznej Agencji wykonuje Zespół Kontroli Wewnętrznej, podległy Prezesowi Agencji.

3. Kontrolą wewnętrzną są objęte zespoły w Centrali, z wyłączeniem Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego), oddziały regionalne i inne podmioty w zakresie wykorzystania pomocy finansowej Agencji.

4. Prezes Agencji lub Dyrektor Zespołu Kontroli Wewnętrznej udziela na piśmie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli pracownikowi Agencji.

5. Kontrola wewnętrzna polega na:

1) kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,

2) kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

6. Kontrola jest prowadzona w ramach rocznych i kwartalnych planów kontroli oraz na polecenie Prezesa Agencji.

7. O wynikach kontroli kontrolujący zawiadamia Prezesa Agencji.

8. Dokumentacja kontrolna i raporty z kontroli wewnętrznej są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

§ 19. 1. Kontrola techniczna jest wykonywana przez oddziały regionalne Agencji.

2. Kontrola techniczna polega na potwierdzeniu zgodności stanu faktycznego ze stanem wynikającym z dokumentów, stanowiących podstawę do udzielenia pomocy finansowej przez Agencję. Kontrola ta jest wykonywana w formie wizytacji terenowej oraz sprawdzenia dokumentów, będących podstawą udzielenia tej pomocy.

§ 20. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.

2. Kontrolujący może być wyłączony od udziału w kontroli również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć bezpośredni wpływ na jego postępowanie.

3. O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.

4. Decyzję w sprawach wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli podejmuje Prezes Agencji.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2000-12-22
  • Data wejścia w życie: 2001-01-06
  • Data obowiązywania: 2001-04-28
  • Dokument traci ważność: 2002-03-31

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA