REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 130 poz. 1192

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 25 czerwca 2003 r.

w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 92 pkt 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

1. Rozporządzenie określa warunki, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu statków powietrznych.

2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do radiowych i radarowych lotniczych urządzeń naziemnych stanowiących pomoce dla nawigacji.

§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o powierzchniach ograniczających, należy przez to rozumieć obszar terenu pozostający w zasięgu powierzchni ustalających dopuszczalne gabaryty zabudowy i obiektów naturalnych.
§ 3.
1. Określone w rozporządzeniu wymiary obiektu budowlanego obejmują także umieszczone na nim urządzenia, w szczególności anteny, reklamy, a w przypadku dróg lub linii kolejowych – również ich skrajnie.

2. Wymiary obiektów budowlanych, o których mowa w ust. 1, nie mogą, z zastrzeżeniem § 4, naruszać wyznaczonych powierzchni ograniczających.

§ 4.
Obiekty trudno dostrzegalne z powietrza, w tym napowietrzne linie, maszty, wolno stojące anteny, nie mogą naruszać wysokości powierzchni ograniczających, pomniejszonych o co najmniej 10 m.
§ 5.
W przypadku powierzchni ograniczających nakładających się jedna nad drugą, za obowiązującą przyjmuje się powierzchnię położoną niżej.
§ 6.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej „Prezesem”, w przypadku lotniska lotnictwa cywilnego, albo organ nadzoru nad lotnictwem wojskowym, w przypadku lotniska lotnictwa państwowego lub lotniska lotnictwa państwowego użytkowanego przez lotnictwo cywilne, może, w przypadkach niepowodujących powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa statków powietrznych, udzielić zgody na odstąpienie od określonych w rozporządzeniu wymogów dotyczących powierzchni ograniczających.
§ 7.
1. Obiekty budowlane usytuowane na terenach powierzchni ograniczających nie mogą powodować powstania nowej lub powiększenia istniejącej przeszkody lotniczej, pozostającej w cieniu przeszkody już istniejącej.

2. Organ, o którym mowa w § 6, może udzielić zgody na powstanie nowej lub powiększenie istniejącej przeszkody lotniczej, pozostającej w cieniu przeszkody już istniejącej, jeżeli nie spowoduje to powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa statków powietrznych.

§ 8.
Przez przeszkody lotnicze, usytuowane w otoczeniu lotniska, rozumie się, z zastrzeżeniem § 4, sztuczne lub naturalne obiekty naziemne albo ich części lub skrajnie tras komunikacyjnych, o wysokościach przekraczających powierzchnie ograniczające.
§ 9.
Przez przeszkodę pozostającą w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla samolotów rozumie się obiekt, którego wierzchołek nie przekracza:

1) w strefie podejścia lub wznoszenia:

a) wycinka płaszczyzny poziomej, przechodzącej przez wierzchołek przeszkody istniejącej i rozciągającej się w kierunku od lotniska,

b) wycinka płaszczyzny, o nachyleniu 10%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej, w kierunku lotniska;

2) w granicach powierzchni stożkowej lub powierzchni poziomej wewnętrznej – powierzchni stożkowej lub złożonej, o nachyleniu 20%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej.

§ 10.
Przez przeszkodę pozostającą w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla śmigłowców rozumie się obiekt, którego wierzchołek nie przekracza:

1) w strefie podejścia lub wznoszenia:

a) wycinka płaszczyzny poziomej, przechodzącej przez wierzchołek przeszkody istniejącej i rozciągającej się w kierunku od lotniska,

b) wycinka płaszczyzny, o nachyleniu 30%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej, w kierunku lotniska;

2) w granicach powierzchni stożkowej lub powierzchni poziomej wewnętrznej – powierzchni stożkowej lub złożonej, o nachyleniu 30%, wyprowadzonej w dół, z wierzchołka przeszkody istniejącej.

Rozdział 2

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa cywilnego dla samolotów

§ 11.

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) kodzie referencyjnym lotniska (drogi startowej) – należy przez to rozumieć symbol złożony z cyfry i litery, stanowiący podstawę do ustalania głównych parametrów pola manewrowego lotniska lotnictwa cywilnego dla samolotów oraz parametrów powierzchni ograniczających wysokości obiektów budowlanych oraz naturalnych w jego otoczeniu; cyfry kodu referencyjnego i odpowiadające im długości dróg startowych w warunkach standardowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) powierzchni podejścia – należy przez to rozumieć, z zastrzeżeniem § 14 ust. 2, nachyloną płaszczyznę lub układ powierzchni przed progiem, wyznaczone przez:

a) krawędź dolną o określonej długości, położoną poziomo, prostopadle do przedłużenia osi drogi startowej, w ustalonej odległości przed progiem i na wzniesieniu progu w osi drogi startowej,

b) dwie krawędzie wyprowadzone z końców krawędzi dolnej, rozchylone na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do przedłużenia płaszczyzny pionowej przechodzącej przez oś drogi startowej i równoległe do tej osi w części poziomej,

c) krawędź górną, równoległą do krawędzi dolnej, położoną na określonym wzniesieniu;

3) powierzchni poziomej wewnętrznej – należy przez to rozumieć płaszczyznę poziomą, usytuowaną na wysokości 45 m powyżej ustalonego wzniesienia wyjściowego, której krawędź zewnętrzna jest wyznaczona w określonej odległości od jednego lub od kilku punktów odniesienia w tym celu ustalonych, a krawędź wewnętrzną tworzy krawędź przecięcia się jej z powierzchnią przejściową;

4) powierzchni przejściowej – należy przez to rozumieć powierzchnię złożoną, wyprowadzoną pochyło w górę i na zewnątrz od bocznej krawędzi pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów oraz od części krawędzi bocznej powierzchni podejścia, do przecięcia się z powierzchnią poziomą wewnętrzną i wyznaczoną przez:

a) krawędź dolną, rozpoczynającą się w miejscu przecinania się bocznej krawędzi powierzchni podejścia z powierzchnią poziomą wewnętrzną i przebiegającą po bocznej krawędzi powierzchni podejścia, następnie po krawędzi bocznej pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów,

b) krawędź górną, usytuowaną w powierzchni poziomej wewnętrznej;

5) powierzchni stożkowej – należy przez to rozumieć powierzchnię nachyloną w górę i na zewnątrz, wyprowadzoną z zewnętrznej krawędzi powierzchni poziomej wewnętrznej, wyznaczoną przez:

a) krawędź dolną, pokrywającą się z krawędzią zewnętrzną powierzchni poziomej wewnętrznej,

b) krawędź górną, usytuowaną na określonej wysokości powyżej powierzchni poziomej wewnętrznej;

6) powierzchni wznoszenia – należy przez to rozumieć nachyloną płaszczyznę lub każdą inną ustaloną powierzchnię, usytuowaną poza końcem drogi startowej lub zabezpieczeniem wydłużonego startu, wyznaczoną przez:

a) krawędź dolną, poziomą, prostopadłą do osi drogi startowej i położoną albo w określonej odległości poza końcem drogi startowej, albo na końcu zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli ono istnieje, zależnie od tego, która z tych odległości jest większa,

b) dwie krawędzie wyprowadzone z końców krawędzi dolnej i rozchodzące się na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do toru wznoszenia, do osiągnięcia określonej ostatecznej szerokości, następnie biegnące jako równoległe w pozostałej części powierzchni wznoszenia,

c) krawędź górną poziomą, prostopadłą do określonego toru wznoszenia;

7) punktach odniesienia – należy przez to rozumieć punkty, o których mowa w pkt 3; mogą nimi być:

a) środek geometryczny głównej drogi startowej lub środek pola wzlotów, dla dróg startowych o cyfrze kodu referencyjnego 1 lub 2;

b) punkty przecięcia się czołowych krawędzi drogi startowej z osią tej drogi o cyfrze kodu referencyjnego 3 lub 4;

8) wzniesieniu dowolnego punktu leżącego na krawędzi dolnej – należy przez to rozumieć wzniesienie równe:

a) wzniesieniu powierzchni podejścia w tym punkcie;

b) wzniesieniu w tym punkcie bocznej krawędzi pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów;

9) wzniesieniu krawędzi dolnej – należy przez to rozumieć wzniesienie równe:

a) wzniesieniu najwyżej położonego punktu na przedłużeniu osi drogi startowej pomiędzy końcem drogi startowej a krawędzią dolną powierzchni wznoszenia lub

b) wzniesieniu najwyżej położonego punktu na powierzchni terenu, na osi zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli ono istnieje;

10) wzniesieniu wyjściowym – należy przez to rozumieć wzniesienie, które nie powinno być większe od średniej wartości punktów wzniesienia niwelety drogi startowej, a w przypadku kilku dróg startowych – od średniej wartości punktów wzniesienia głównej drogi startowej lub pola wzlotów;

11) zabezpieczeniu pola wzlotów – należy przez to rozumieć określoną powierzchnię otaczającą pole wzlotów, wolną od przeszkód lotniczych innych niż niezbędne pomoce nawigacyjne, przeznaczoną dla zmniejszenia ryzyka uszkodzenia samolotu, szybowca lub innego statku powietrznego, gdyby w sposób niezamierzony przemieścił się poza to pole.

§ 12.
1. W przypadku użytkowania drogi startowej w obu kierunkach, jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą przyjmuje się powierzchnię podejścia. Obowiązującą powierzchnią wznoszenia jest powierzchnia ograniczająca w przypadku, gdy aktualnie i docelowo nie przewiduje się podejść z przeciwnego kierunku.

2. Nachylenie powierzchni wznoszenia nie może być większe niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

3. Parametry powierzchni wznoszenia w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 13.
Dla drogi startowej nieprzyrządowej wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:

1) powierzchnię stożkową;

2) powierzchnię poziomą wewnętrzną;

3) powierzchnie podejścia;

4) powierzchnie przejściowe.

§ 14.
1. W przypadku lotniska rozporządzającego polem wzlotów nierozdzielonym nawierzchnią sztuczną, o kształcie i rozmiarach umożliwiających wykonywanie operacji na wielu kierunkach, wszystkie te kierunki powinny być, w miarę możliwości, chronione dla lądowań i dla startów.

2. Powierzchnie podejścia i powierzchnie wznoszenia są wyprowadzone od krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, przy czym z punktów przecięcia się odcinków tych krawędzi można wyprowadzać fragmenty powierzchni ograniczających innych niż płaskie, przy zachowaniu określonego ich nachylenia.

3. Wzniesienie dowolnego punktu na dolnej krawędzi powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia jest równe wzniesieniu krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów w tym punkcie.

4. Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

5. Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

6. Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 15.
1. Dla dróg startowych przyrządowych z podejściem nieprecyzyjnym wyznacza się powierzchnie ograniczające, o których mowa w § 13.

2. Poziomy sektor powierzchni podejścia ustala się na większej z następujących wysokości:

1) punktu, w którym powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą położoną na wysokości 150 m nad progiem;

2) punktu, w którym powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą przechodzącą przez wierzchołek obiektu, w stosunku do którego ustala się bezpieczną wysokość przelotu, określoną w przepisach o ruchu lotniczym cywilnych statków powietrznych.

§ 16.
1. Dla dróg startowych przyrządowych z podejściem precyzyjnym wyznacza się powierzchnie ograniczające, o których mowa w § 13.

2. Poziomy sektor powierzchni podejścia jest ustalony na większym z następujących wzniesień:

1) punktu, w którym nachylona powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą położoną na wysokości 150 m nad progiem;

2) punktu, w którym nachylona powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą, przechodzącą przez wierzchołek obiektu, w stosunku do którego ustala się bezpieczną wysokość przelotu, określoną w przepisach o ruchu lotniczym cywilnych statków powietrznych.

§ 17.
Schematy układów powierzchni ograniczających, z drogami startowymi o nawierzchni sztucznej, określają załączniki nr 5 i 6 do rozporządzenia.
§ 18.
Wymiary obiektów budowlanych, o których mowa w § 3 ust. 1, nie mogą być wyższe od poziomu świateł systemu podejścia, w przekroju prostopadłym do osi systemu, w odległości po 60 m z obu stron osi systemu, na całej jego długości i 60 m przed pierwszym światłem tego systemu.

Rozdział 3

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców

§ 19.

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, usytuowanych na poziomie terenu lub wody oraz na obiektach budowlanych, urządzonych dla podejść nieprzyrządowych lub przyrządowych nieprecyzyjnych.
§ 20.
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) polu wzlotów (polu końcowego podejścia i startu – FATO) – należy przez to rozumieć określoną powierzchnię, nad którą odbywa się końcowa faza manewru podejścia aż do lotu w zawisie lub do przyziemienia i od której rozpoczyna się manewr startu;

2) powierzchni podejścia – należy przez to rozumieć nachyloną płaszczyznę lub układ innych powierzchni, wyprowadzoną w górę od zewnętrznej krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, której oś, z wyjątkiem części krzywoliniowej, leży w płaszczyźnie pionowej przechodzącej przez środek pola wzlotów, i wyznaczoną przez:

a) krawędź dolną, poziomą, pokrywającą się z krawędzią czołowego zabezpieczenia pola wzlotów,

b) dwie krawędzie boczne, wyprowadzone z końców krawędzi dolnej i rozchodzące się pod określonym kątem, na zewnątrz, w stosunku do powierzchni pionowej, przechodzącej przez środek pola wzlotów.

c) krawędź górną, poziomą, prostopadłą do osi powierzchni podejścia, usytuowaną na określonej wysokości powyżej ustalonego w tym celu punktu wzniesienia pola wzlotów,

d) wzniesienie krawędzi dolnej równe wzniesieniu krawędzi pola wzlotów w punkcie, w którym oś powierzchni podejścia styka się z tą krawędzią;

3) powierzchni poziomej wewnętrznej – należy przez to rozumieć poziomą płaszczyznę w kształcie koła, usytuowaną powyżej pola wzlotów i jego sąsiedztwa, przy czym:

a) środek koła, o którym mowa wyżej, znajduje się w środku geometrycznym pola wzlotów,

b) wzniesienie powierzchni poziomej wewnętrznej jest liczone od wzniesienia najniżej położonego punktu pola wzlotów, powiększone o 45 m;

4) powierzchni przejściowej – należy przez to rozumieć powierzchnię złożoną, wznoszącą się na zewnątrz do określonej wysokości lub do powierzchni poziomej wewnętrznej, wyprowadzoną od zabezpieczenia pola wzlotów i od części krawędzi bocznej powierzchni podejścia, wyznaczoną przez:

a) krawędź dolną, rozpoczynającą się w miejscu przecinania się bocznej krawędzi powierzchni podejścia z powierzchnią poziomą wewnętrzną i przebiegającą po bocznej krawędzi powierzchni podejścia do dolnej krawędzi tej powierzchni, następnie po krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów,

b) krawędź górną, położoną na określonej wysokości powyżej ustalonego w tym celu punktu pola wzlotów;

5) powierzchni stożkowej – należy przez to rozumieć powierzchnię nachyloną w górę i na zewnątrz, wyprowadzoną z zewnętrznej krawędzi powierzchni poziomej wewnętrznej i z górnej krawędzi powierzchni przejściowej, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej, wyznaczoną przez:

a) krawędź dolną, pokrywającą się z zewnętrzną krawędzią powierzchni poziomej wewnętrznej lub z górną krawędzią powierzchni przejściowej, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej,

b) krawędź górną, usytuowaną na określonej wysokości nad powierzchnią poziomą wewnętrzną lub nad ustalonym w tym celu punktem pola wzlotów, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej;

6) powierzchni wznoszenia – należy przez to rozumieć układ nachylonych powierzchni, z których pierwsza płaska jest wyprowadzona z zewnętrznej krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, a których oś, z wyjątkiem odcinka krzywoliniowego, stanowi przedłużenie osi pola wzlotów i wyznaczonych przez:

a) krawędź dolną pokrywającą się z zewnętrzną krawędzią zabezpieczenia pola wzlotów lub zabezpieczenia wydłużonego startu,

b) dwie krawędzie boczne wyprowadzone z końców krawędzi dolnej, rozchylone na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do przedłużenia płaszczyzny pionowej przechodzącej przez oś pola wzlotów,

c) krawędź górną, poziomą, prostopadłą do osi powierzchni wznoszenia, położoną na określonej wysokości;

7) wzniesieniu krawędzi dolnej – należy przez to rozumieć wzniesienie równe wzniesieniu punktu, w którym płaszczyzna pionowa przechodząca przez oś powierzchni wznoszenia przecina się z krawędzią zabezpieczenia pola wzlotów, a w przypadku istnienia zabezpieczenia wydłużonego startu, równe wzniesieniu punktu najwyżej położonego na gruncie, na osi tego zabezpieczenia;

8) zabezpieczeniu pola wzlotów – należy przez to rozumieć określoną powierzchnię otaczającą pole wzlotów, wolną od przeszkód lotniczych innych niż niezbędne pomoce nawigacyjne, przeznaczoną dla zmniejszenia ryzyka uszkodzenia śmigłowca, gdyby w sposób niezamierzony przemieścił się poza to pole.

§ 21.
W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, usytuowanego na lotnisku lotnictwa cywilnego dla samolotów, uwzględnia się powierzchnie ograniczające obu lotnisk, zwłaszcza jeżeli są one użytkowane jednocześnie.
§ 22.
1. W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, z podejściem nieprzyrządowym, wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:

1) powierzchnię podejścia;

2) powierzchnię wznoszenia;

3) powierzchnie przejściowe.

2. Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 23.
1. W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, z podejściem przyrządowym nieprecyzyjnym, wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:

1) powierzchnię podejścia;

2) powierzchnię wznoszenia;

3) powierzchnie przejściowe;

4) powierzchnię poziomą wewnętrzną;

5) powierzchnię stożkową.

2. Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

§ 24.
Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załącznikach nr 9 i 10 do rozporządzenia.
§ 25.
Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załącznikach nr 9 i 10 do rozporządzenia.
§ 26.
1. W przypadku krzywoliniowego odcinka powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia, nachylenie ich osi równe jest nachyleniu osi odcinka prostoliniowego.

2. Przed osiągnięciem wysokości 45 m powyżej krawędzi dolnej, oś powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia pozostaje prosta.

3. Promień łuku odcinka krzywoliniowego nie może być mniejszy niż 270 m.

§ 27.
Parametry powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia nieprzyrządowej, z odcinkiem krzywoliniowym, określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§ 28.
1. W przypadku użytkowania pola wzlotów w obu kierunkach, jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą przyjmuje się powierzchnię podejścia.

2. Powierzchnię wznoszenia uważa się jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą tylko w przypadku, gdy aktualnie i docelowo nie przewiduje się podejść z przeciwnego kierunku.

Rozdział 4

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa państwowego dla samolotów

§ 29.

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa państwowego dla samolotów.
§ 30.
1. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) klasie lotniska dla samolotów (drogi startowej) – należy przez to rozumieć rzymską liczbę charakteryzującą główne parametry drogi startowej i roboczego pasa startowego;

2) czołowym albo bocznym pasie bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć część pasa startowego przylegającą do czołowej albo bocznej krawędzi roboczego pasa startowego, przeznaczoną do zapewnienia bezpieczeństwa w przypadku wykołowania samolotu poza roboczy pas startowy;

3) roboczym pasie startowym – należy przez to rozumieć część pasa startowego przeznaczoną do rozbiegu i oderwania się samolotów przy starcie oraz przyziemienia i dobiegu przy lądowaniu, obejmującą drogę startową o nawierzchni sztucznej lub umocnionej oraz część gruntową;

4) punktach odniesienia – należy przez to rozumieć punkty, o których mowa w § 11 pkt 3; mogą nimi być:

a) środek geometryczny drogi startowej lub roboczego pasa startowego klas IV lub V,

b) punkty przecięcia się czołowych krawędzi drogi startowej (roboczego pasa startowego) z osią tej drogi (roboczego pasa startowego) klas l, II lub III.

2. Klasy lotnisk i odpowiadające im parametry określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.

§ 31.
1. Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 13 do rozporządzenia.

2. Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 13 do rozporządzenia.

§ 32.
Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Rozdział 5

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców

§ 33.

1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców.

2. Klasyfikację lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.

§ 34.
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) powierzchni podejścia – należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 2;

2) powierzchni przejściowej – należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 4;

3) powierzchni wznoszenia – należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 6;

4) klasie lotniska lotnictwa państwowego dla śmigłowców – należy przez to rozumieć rzymską cyfrę charakteryzującą główne elementy lotniska;

5) pasach bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć określone powierzchnie terenu otaczające pole wzlotów;

6) polu startowym – należy przez to rozumieć powierzchnię przystosowaną do startów i lądowań śmigłowców, wraz z pasami bezpieczeństwa.

§ 35.
Dla lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:

1) powierzchnię podejścia i powierzchnię wznoszenia;

2) powierzchnię przejściową;

3) powierzchnię poziomą;

4) powierzchnię stożkową.

§ 36.
Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 15 do rozporządzenia.
§ 37.
Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 15 do rozporządzenia.

Rozdział 6

Przepis końcowy

§ 38.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: M. Pol

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego

Załącznik 1. [DŁUGOŚĆ DROGI STARTOWEJ LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW W WARUNKACH STANDARDOWYCH]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 25 czerwca 2003 r. (poz. 1192)

Załącznik nr 1

DŁUGOŚĆ DROGI STARTOWEJ LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW W WARUNKACH STANDARDOWYCH

infoRgrafika

Załącznik 2. [NACHYLENIE POWIERZCHNI WZNOSZENIA LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW]

Załącznik nr 2

NACHYLENIE POWIERZCHNI WZNOSZENIA LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW

infoRgrafika

Załącznik 3. [NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW]

Załącznik nr 3

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW

infoRgrafika

Załącznik 4. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW BEZ DROGI STARTOWEJ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ]

Załącznik nr 4

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW BEZ DROGI STARTOWEJ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ

infoRgrafika

Załącznik 5. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGĄ STARTOWĄ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ]

Załącznik nr 5

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGĄ STARTOWĄ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ

infoRgrafika

Załącznik 6. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGAMI STARTOWYMI O NAWIERZCHNIACH SZTUCZNYCH]

Załącznik nr 6

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGAMI STARTOWYMI O NAWIERZCHNIACH SZTUCZNYCH

infoRgrafika

Załącznik 7. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM NIEPRZYRZĄDOWYM]

Załącznik nr 7

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM NIEPRZYRZĄDOWYM

infoRgrafika

Załącznik 8. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM PRZYRZĄDOWYM]

Załącznik nr 8

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM PRZYRZĄDOWYM

infoRgrafika

Załącznik 9. [NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 9

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Cechy powierzchni

 

Wznoszenie nieprzyrządowe

Wznoszenie przyrządowe

klasa osiągów śmigłowca

1

2 i 3

dzień
noc

dzień
noc

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

 

 

 

Rozchylenie krawędzi bocznych

[%]

10
15

10
15

30

Długość

[m]

1
1

245
245

2850

Największa szerokość

[m]

2
2

49 3

73,5 3

1800

Nachylenie

[%]

4,5

8

3,5

CZĘŚĆ DRUGA

 

 

 

 

Rozchylenie krawędzi bocznych

[%]


10
15

Długość

[m]

4
4

1
1

1500

Największa szerokość

[m]

2
2

2
2

1800

Nachylenie

[%]

4,5
4,5

15
15

3,5

CZĘŚĆ TRZECIA

 

 

 

 

Rozchylenie krawędzi bocznych

[%]

Długość

[m]

4
4

7640

Szerokość

[m]

2
2

1800

Nachylenie

[%]

15

2

 

 

1 Odległość między krawędzią dolną części pierwszej a miejscem, w którym szerokość powierzchni wznoszenia osiąga wartość 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

2 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

3 Dopadanych wartości dodać długość krawędzi dolne/powierzchni wznoszenia.

4 Odległość między krawędzią dolną powierzchni wznoszenia a miejscem, w którym powierzchnia wznoszenia osiąga 150 m powyżej tej krawędzi.

Załącznik 10. [NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 10

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Cechy powierzchni

 

Podejście nieprzyrządowe

Podejście przyrządowe

dzień

noc

POWIERZCHNIA PODEJŚCIA

 

 

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

 

 

Rozchylenie krawędzi bocznych

[%]

10
15

16

Długość

[m]

245
245

2500

Nachylenie

[%]

8
8

33,3

CZĘŚĆ DRUGA

 

 

 

Rozchylenie krawędzi bocznych

[%]

10
15

Długość

[m]

1
2

Największa szerokość

[m]

2
3

.

Nachylenie

[%]

12,5
12,5

CZĘŚĆ TRZECIA

 

 

Rozchylenie krawędzi bocznych

[%]

Długość

[m]

3
4

Szerokość

[m]

3

3

Nachylenie

[%]

15
15

POWIERZCHNIA POZIOMA WEWNĘTRZNA

 

 

Wysokość

[m]

45

Promień

[m]

2000

POWIERZCHNIA STOŻKOWA

 

 

Nachylenie

[%]

5

Wysokość

[m]

55

POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA

 

 

Nachylenie

[%]

50

20

Wysokość

[m]

45

45

 

 

1 Odległość między krawędzią dolną części pierwszej a miejscem, w którym szerokość powierzchni podejścia osiąga wartość 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

2 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

3 Do podanych wartości dodać długość krawędzi dolnej powierzchni wznoszenia.

4 Odległość między krawędzią dolną powierzchni podejścia a miejscem, w którym powierzchnia podejścia osiąga wysokość 150 m powyżej tej krawędzi.

Załącznik 11. [PARAMETRY POWIERZCHNI PODEJŚCIA I POWIERZCHNI WZNOSZENIA NIEPRZYRZĄDOWEJ LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 11

PARAMETRY POWIERZCHNI PODEJŚCIA I POWIERZCHNI WZNOSZENIA NIEPRZYRZĄDOWEJ LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Cechy powierzchni

Wymagania

Zmiana kierunku

[º]

Nie więcej niż o 120

Promień łuku osi

Co najmniej 270

[m]

Odległość do początku łuku 1

a) dla śmigłowców klasy osiągów 1 – co najmniej 305 m, licząc od krawędzi dolnej powierzchni podejścia/wznoszenia,

[m]

 

b) dla śmigłowców klasy osiągów 2 lub 3 – co najmniej 370 m, licząc od krawędzi pola wzlotów

Szerokość początku łuku

 

[m]

 

– w dzień

Szerokość po krawędzi dolnej, zwiększona o 20% odległości do początku łuku

– w nocy

Szerokość po krawędzi dolnej, zwiększona o 30% odległości do początku łuku

Szerokość końca łuku

 

[m]

 

– w dzień

Co najmniej 7 średnic wirnika

– w nocy

Co najmniej 10 średnic wirnika

 

1 Minimalna wymagana odległość przed rozpoczęciem łuku po starcie lub po zakończeniu łuku w końcowej fazie podejścia.

Załącznik 12. [KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW]

Załącznik nr 12

KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW

Element pola wzlotów

Klasa lotniska

I

II

III

IV

V

Wymiary roboczego pasa startowego [m]:

 

 

 

 

 

– długość

≥ 2500

2000 – 2500

1300 – 2000

900 – 1300

< 900

– szerokość

≥ 200

≥ 150

≥ 150

≥ 100

≥ 100

Wymiary drogi startowej [m]:

 

 

 

 

 

– długość

≥ 2500

2000 – 2500

1300 – 2000

900 – 1300

– szerokość

≥ 60

≥ 30

≥ 30

≥ 30

Wymiary pasów bezpieczeństwa:

 

 

 

 

 

– długość czołowych

400

200 – 400

200

60

60

– szerokość bocznych

25 – 50

25 – 50

25 – 50

25 – 50

 

Załącznik 13. [NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW]

Załącznik nr 13

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW

Powierzchnie i ich wymiary

Klasa lotniska

l

II

III

IV

V

Powierzchnia stożkowa:

 

 

 

 

 

– pochylenie [%]

4

4

5

5

5

– wzniesienie [m]

105

105

75

75

75

Powierzchnia pozioma wewnętrzna:

 

 

 

 

 

– wzniesienie [m]

45

45

45

45

45

– promień [m]

4000

4000

4000

4000

3000

Powierzchnia podejścia:

 

 

 

 

 

– długość krawędzi wewnętrznej [m]

300

300

250

250

100

– odległość od progu [m]

400

200 – 400

200

60

60

– rozchylenie, z każdej strony [%]

26,8

26,8

26,8

26,8

26,8

– długość pierwszej części [m]

8000

10 500

7500

5000

3000

– pochylenie pierwszej części [%]

1,0

1,4

2,0

2,5

3,3

– długość drugiej części [m]

3500

– pochylenie drugiej części [%]

2,0

– długość części poziomej [m]

3500

4500

2500

– długość całkowita [m]

5000

15000

10000

5000

3000

Powierzchnia przejściowa:

 

 

 

 

 

– pochylenie [%]

10

10

10

14

 

Załącznik 14. [KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 14

KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Elementy lotniska

Klasa lotniska

I

II

III

 

 

 

 

Wymiary pola startowego:

 

 

 

– długość [m]

1080

580

50

– szerokość [m]

1080

580

50

Wymiary pasów bezpieczeństwa:

 

 

 

– czołowego [m]

60

50

10

– bocznego [m]

50

50

10

 

Załącznik 15. [NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 15

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

infoRgrafika

Uwaga: Pola podejścia-wznoszenia powinna oddzielać od przeszkód lotniskowych strefa bezpieczeństwa, której szerokość w rzucie poziomym nie może być mniejsza niż wielkość równa trzykrotnej średnicy wirnika nośnego śmigłowca.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA