REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2010 nr 133 poz. 892

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI1)

z dnia 15 lipca 2010 r.

w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach poddziałania 6.5.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007–2013

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji, w ramach poddziałania 6.5.2 „Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007–2013, zwanej dalej „pomocą”.

2. Pomoc udzielana na podstawie niniejszego rozporządzenia stanowi pomoc de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).

3. Rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:

1) udzielanej w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198, z późn. zm.);

2) udzielanej na działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych;

3) udzielanej w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, w przypadkach określonych w art. 1 ust. 1 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis;

4) udzielanej na działalność związaną z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, czyli bezpośrednio związaną z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;

5) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów przywożonych z zagranicy;

6) udzielanej w sektorze węglowym objętym rozporządzeniem Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170, z późn. zm.);

7) udzielanej na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego podmiotom prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego;

8) udzielanej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, spełniającym kryteria przedsiębiorstwa zagrożonego określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej.2)

§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) branżowym programie promocji – należy przez to rozumieć koncepcję, obejmującą okres nie dłuższy niż 36 miesięcy, w której określone są w szczególności:

a) rodzaje i terminy działań promujących jedną branżę, towary lub usługi danego rodzaju,

b) rynki, na których prowadzone są działania promujące,

c) katalog rodzajów działalności związanych z daną branżą, towarami lub usługami danego rodzaju,

d) katalog towarów lub usług danego rodzaju, które będą objęte działaniami promującymi

– realizowaną na podstawie umowy o realizację branżowego programu promocji;

2) działaniu promującym – należy przez to rozumieć określone w programie promocji wydarzenia, których celem jest promowanie jednej branży, towarów lub usług danego rodzaju albo Rzeczypospolitej Polskiej lub polskiej gospodarki, w szczególności targi, wystawy, seminaria, konferencje, branżowe misje gospodarcze;

3) liście programów promocji o charakterze ogólnym – należy przez to rozumieć dokument zawierający programy promocji o charakterze ogólnym, przewidziany do realizacji w okresie 12 miesięcy, ogłoszony przez ministra właściwego do spraw gospodarki na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki pod adresem www.mg.gov.pl i w Biuletynie Informacji Publicznej;

4) poddziałaniu 6.5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007–2013 – należy przez to rozumieć opisany w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007–2013 projekt systemowy „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”, zatwierdzony do wsparcia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, którego beneficjentem jest minister właściwy do spraw gospodarki;

5) programach promocji – należy przez to rozumieć branżowy program promocji i program promocji o charakterze ogólnym;

6) programie promocji o charakterze ogólnym – należy przez to rozumieć zaplanowane działania promujące Rzeczpospolitą Polską i polską gospodarkę w kraju i za granicą;

7) przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);

8) umowie o realizację branżowego programu promocji – należy przez to rozumieć umowę zawartą w ramach poddziałania 6.5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007–2013 pomiędzy ministrem właściwym do spraw gospodarki a podmiotem wyłonionym przez ministra właściwego do spraw gospodarki w drodze otwartego i konkurencyjnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, określającą prawa i obowiązki związane z realizacją branżowego programu promocji;

9) wydatkach kwalifikujących się do objęcia pomocą – należy przez to rozumieć wydatki faktycznie poniesione przez przedsiębiorcę i udokumentowane, bezpośrednio związane z projektem opisanym we wniosku o udzielenie pomocy i niezbędne do jego realizacji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług, z wyjątkiem sytuacji, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do zwrotu lub odliczenia tego podatku.

§ 3.
1. Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy, który łącznie spełnia następujące warunki:

1) zgłosił swój udział w branżowym programie promocji lub programie promocji o charakterze ogólnym w sposób określony w ogłoszeniu o konkursie, o którym mowa w § 4 ust. 1;

2) prowadzi działalność gospodarczą i ma siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną – adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3) nie posiada zaległości podatkowych i zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne;

4) złożył wniosek o udzielenie pomocy do ministra właściwego do spraw gospodarki, wypełniony zgodnie ze wzorem tego wniosku, w terminie określonym w ogłoszeniu o konkursie;

5) w roku podatkowym, w którym składa wniosek, oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych nie otrzymał pomocy de minimis, której wartość brutto, łącznie z pomocą, o którą się ubiega, przekraczałaby równowartość 200 tys. euro, a w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze transportu drogowego – 100 tys. euro;

6) wielkość pomocy, o którą się ubiega, łącznie z inną pomocą publiczną udzieloną temu przedsiębiorcy, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, nie spowoduje przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej intensywności określonej dla innych przeznaczeń pomocy publicznej.

2. W przypadku ubiegania się o pomoc na udział w branżowym programie promocji pomoc może być udzielona przedsiębiorcy, który poza warunkami, o których mowa w ust. 1, spełnia następujące warunki:

1) zobowiązał się do udziału w działaniach promujących, stanowiących co najmniej 60 % liczby działań określonych w branżowym programie promocji;

2) rodzaj prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności określony według kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) lub Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) mieści się w katalogu rodzajów działalności gospodarczej określonym w branżowym programie promocji;

3) terminy udziału w działaniach promujących nie wykraczają poza terminy określone w branżowym programie promocji;

4) projekt, opisany we wniosku o udzielenie pomocy, jest spójny z działaniami promującymi, określonymi w branżowym programie promocji;

5) złożył wniosek o udzielenie pomocy przed terminem rozpoczęcia pierwszego z działań promujących, do których zgłosił udział, określonych w branżowym programie promocji;

6) towary lub usługi danego rodzaju produkowane lub sprzedawane przez przedsiębiorcę mieszczą się w katalogu określonym w branżowym programie promocji.

3. W przypadku ubiegania się o pomoc na udział w programie promocji o charakterze ogólnym pomoc może być udzielona przedsiębiorcy, który poza warunkami, o których mowa w ust. 1, spełnia następujące warunki:

1) projekt, opisany we wniosku o udzielenie pomocy, jest spójny z działaniami promującymi, określonymi w programie promocji o charakterze ogólnym;

2) złożył wniosek o udzielenie pomocy nie później niż 60 dni przed terminem rozpoczęcia programu promocji o charakterze ogólnym, do którego zgłosił udział, określonego w liście programów promocji o charakterze ogólnym.

4. Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnego dofinansowania przeznaczonego na pokrycie części poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, przekazywanego na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy ministrem właściwym do spraw gospodarki a przedsiębiorcą.

5. Wielkość pomocy na udział w branżowym programie promocji nie może przekroczyć 60 % poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i kwoty 300 tys. złotych na udział w jednym branżowym programie promocji.

6. Wielkość pomocy na udział w programie promocji o charakterze ogólnym nie może przekroczyć 50 % poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i kwoty 25 tys. złotych na udział w jednym programie promocji o charakterze ogólnym.

§ 4.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki konkursy, w ramach których prowadzi odrębnie nabór wniosków o udzielenie pomocy, na udział:

1) w branżowym programie promocji; wraz z ogłoszeniem o naborze wniosków minister właściwy do spraw gospodarki publikuje branżowy program promocji oraz informację o dacie zawarcia umowy o realizację branżowego programu promocji;

2) w programach promocji o charakterze ogólnym; wraz z ogłoszeniem o naborze wniosków minister właściwy do spraw gospodarki publikuje listę programów promocji o charakterze ogólnym.

2. Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie pomocy składa do ministra właściwego do spraw gospodarki wniosek o udzielenie pomocy wraz z:

1) oświadczeniem lub zaświadczeniem o posiadanym wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej albo wpisie w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopią właściwego dokumentu potwierdzającego wpis;

2) oświadczeniem lub zaświadczeniem o braku zaległości podatkowych, złożonym lub wystawionym nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o udzielenie pomocy;

3) oświadczeniem lub zaświadczeniem o niezaleganiu w opłacaniu składek z tytułu ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, złożonym lub wystawionym nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o udzielenie pomocy;

4) wszystkimi zaświadczeniami lub oświadczeniami i informacjami niezbędnymi do udzielenia pomocy de minimis, określonymi w przepisach dotyczących pomocy publicznej;

5) oświadczeniem w przedmiocie możliwości zwrotu lub odliczenia podatku od towarów i usług.

3. W przypadku gdy złożony wniosek o udzielenie pomocy nie jest kompletny lub nie został wypełniony zgodnie z opublikowanym w ogłoszeniu o konkursie wzorem wniosku, minister właściwy do spraw gospodarki pisemnie wzywa przedsiębiorcę do jego uzupełnienia lub poprawienia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 6 i nie dłuższym niż 12 dni, liczonych od dnia doręczenia wezwania.

4. Wniosek o udzielenie pomocy nieuzupełniony lub niepoprawiony w terminie, o którym mowa w ust. 3, pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym pisemnie informuje się przedsiębiorcę.

5. Kompletny wniosek o udzielenie pomocy podlega ocenie, dokonywanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki.

6. Po dokonaniu oceny minister właściwy do spraw gospodarki tworzy listę projektów obejmującą projekty rekomendowane i nierekomendowane do udzielenia pomocy i przedstawia ją do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.

7. O wynikach oceny oraz decyzji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w przedmiocie zatwierdzenia projektu do udzielenia pomocy minister właściwy do spraw gospodarki pisemnie informuje przedsiębiorcę.

§ 5.
1. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą na udział w programach promocji są wydatki poniesione przez przedsiębiorcę:

1) w przypadku branżowego programu promocji – od dnia zawarcia umowy o realizację branżowego programu promocji do upływu 30 dnia od dnia zakończenia branżowego programu promocji;

2) w przypadku programu promocji o charakterze ogólnym – od dnia opublikowania listy programów promocji o charakterze ogólnym do upływu 30 dnia od dnia zakończenia programu promocji o charakterze ogólnym opisanego we wniosku o dofinansowanie.

2. Do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą na udział w programach promocji zalicza się wydatki na pokrycie kosztów:

1) wynajmu powierzchni wystawienniczej;

2) wynajmu zabudowy powierzchni wystawienniczej;

3) wynajmu sal konferencyjnych;

4) zakupu usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia powierzchni wystawienniczej (stoiska) lub sal konferencyjnych;

5) zakupu usług w zakresie organizacji seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji;

6) zakupu usług tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego;

7) zakupu usługi transportu osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów oraz degustacji lub organizacją branżowej misji gospodarczej;

8) zakupu usługi transportu i spedycji eksponatów w związku z udziałem w targach, wystawach lub branżowych misjach gospodarczych wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną;

9) wpisu do katalogu targowego, opłaty rejestracyjnej oraz reklamy w mediach targowych;

10) zakupu usługi przygotowania i druku materiałów promocyjnych i reklamowych oraz tłumaczenia tych materiałów;

11) przejazdu i noclegu przedsiębiorcy lub nie więcej niż dwóch pracowników przedsiębiorcy uczestniczących w targach lub wystawach w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po dniu zakończenia targów lub wystawy, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991, z 2003 r. Nr 199, poz. 1951, z 2004 r. Nr 271, poz. 2687 oraz z 2005 r. Nr 186, poz. 1555);

12) przejazdu i noclegu przedsiębiorcy lub nie więcej niż dwóch pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w branżowej misji gospodarczej, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po dniu zakończenia tej misji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju;

13) zakupu biletu wstępu w celu zwiedzenia targów lub wystaw, związanych z branżową misją gospodarczą;

14) zakupu usług doradczych i prawnych związanych z uzyskaniem dokumentu uprawniającego do wprowadzenia towarów lub usług na rynki określone w branżowym programie promocji lub programie promocji o charakterze ogólnym;

15) przygotowania i tłumaczenia dokumentacji technicznej;

16) transportu i ubezpieczenia próbek wyrobu i dokumentacji technicznej, wysłanych do badań certyfikacyjnych;

17) przeprowadzenia audytu certyfikatu wyrobu;

18) przeprowadzenia badań certyfikacyjnych wyrobu;

19) wystawienia i wydania certyfikatu wyrobu;

20) promocji ponoszonych w związku z informowaniem o współfinansowaniu udziału przedsiębiorcy w branżowym programie promocji lub programie promocji o charakterze ogólnym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

3. Wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą poniesione w walucie obcej przelicza się na walutę polską, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278).

§ 6.
Pomoc może być udzielana do dnia 31 grudnia 2013 r.
§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Gospodarki: W. Pawlak

 

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Kryteria te są określone w pkt 9–11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA