REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 1568

OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 26 lipca 2018 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Tekst pierwotny

1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1032), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163).

2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163), który stanowi:

"§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.".

Minister Infrastruktury: A. Adamczyk


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

Załącznik 1. [Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury
z dnia 26 lipca 2018 r. (poz. 1568)

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
1)

z dnia 7 sierpnia 2013 r.

w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:

1) klasyfikację statków powietrznych;

2) szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.

§ 2. 1. Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.

2. Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.

3. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.

4. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.

5. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.

§ 3. Wpisy w dokumentach potwierdzających zdatność do lotu, wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub podmioty, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1993 oraz z 2018 r. poz. 1041), w zakresie klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych, dokonane przed dniem wejścia w życia niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1333 oraz z 2007 r. poz. 592).

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia2).

Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 7 sierpnia 2013 r.

Tabela nr 1.3) Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych1)

Klasa

Kategoria

Podkategoria

Dodatkowa charakterystyka

A.
Samolot

K1. Podstawowa

A1. Transportowy duży

MTOM >8618 kg

A2. Transportu lokalnego

MTOM ≤8618 kg

A3. Lekki

A3.1. Normalna

MTOM ≤5700 kg

A3.2. Użytkowa

A3.3. Akrobacyjna

A4. Bardzo lekki

MTOM ≤750 kg

K2. Konwencyjna

Nie dotyczy

K3. Specjalna

G.
Szybowiec

K1. Podstawowa

G1. Użytkowa

E0. Bez napędu

E1. Z napędem

E2. Z napędem pomocniczym

G2. Akrobacyjna

K2. Konwencyjna

Nie dotyczy

K3. Specjalna

MG.
Motoszybowiec

K1. Podstawowa

MG1. Użytkowa

T. Turystyczny

MG2. Akrobacyjna

K2. Konwencyjna

Nie dotyczy

K3. Specjalna

H.
Śmigłowiec

K1. Podstawowa

H1. Duży

MTOM >3175 kg

H2. Mały

MTOM ≤3175 kg

H3. Bardzo lekki

MTOM ≤600 kg

K2. Konwencyjna

Nie dotyczy

K3. Specjalna

AG.
Wiatrakowiec

K1. Podstawowa

Nie dotyczy

K2. Konwencyjna

K3. Specjalna

B.
Balon

K1. Podstawowa

B1. Gazowy

B2. Na ogrzane powietrze

B3. Gazowy i na ogrzane powietrze

F. Wolny

C. Na uwięzi

K2. Konwencyjna

K3. Specjalna

AS.
Sterowiec

K1. Podstawowa

AS1. Gazowy

AS2. Na ogrzane powietrze

AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze

Nie dotyczy

K2. Konwencyjna

K3. Specjalna

M.
Hybryda

K1. Podstawowa

Nie dotyczy

K2. Konwencyjna

K3. Specjalna

PR.
Spadochron ratowniczy

K1. Podstawowa

Nie dotyczy

Osobowy

UMW.
Statek powietrzny bezzałogowy ciężki

K1. Podstawowa

Nie dotyczy

MTOM >150 kg

K2. Konwencyjna

K3. Specjalna

UML.
Statek powietrzny bezzałogowy lekki

K3. Specjalna

UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny

MTOM >25 kg i ≤150 kg

K5. Niekwalifikowana

UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny

MTOM ≤25 kg

UL.
Urządzenie latające2)

K6.

H. Historyczna

UL-A. Samolot

UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2)

UL-MG. Motoszybowiec

UL-H. Śmigłowiec

UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon

UL-AS. Sterowiec

UL-HG1. Lotnia bez napędu

UL-HG2. Lotnia z napędem

UL-PHG. Motolotnia

UL-PPGG. Motoparalotnia

UL-PG. Paralotnia bez napędu

UL-PPG. Paralotnia z napędem

UL-GG. Wiroszybowiec

UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter)

UL-HP. Mięśniolot

UL-M1. Hybryda bez napędu

UL-M2. Hybrydaz napędem

UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)

UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy

UL-P3. Spadochron towarowy

UL-P1.:

- R. Ratowniczy

- J1. Główny

- J2. Zapasowy

K6. - MTOM ≤600 kg

K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3

 

 

 

A. Amatorska

R. Replika

E. Eksperymentalna

K4. Kwalifikowana

K5. Niekwalifikowana

UL-P25. Spadochron towarowy

MTOM ≤25 kg3)

UL-70. Jednoosobowe bez napędu

Masa własna ≤70 kg

UL-115. Jednoosobowe z napędem

Masa własna ≤115 kg

 


1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.

2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.

3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.

 

Tabela nr 2.4) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii

Oznaczenie kategorii

Kategoria

Masa

Warunki włączenia do kategorii

K6H

Historyczna

MTOM ≤600 kg

Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z:

1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub

2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub

3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej

K6A

Amatorska

MTOM ≤600 kg

Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych

K6R

Replika

MTOM ≤600 kg

Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego

K6E

Eksperymentalna

MTOM ≤600 kg

Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu

K4

Kwalifikowana

Określa tabela nr 3

K5

Niekwalifikowana

Masa własna ≤70 kg

UL-70. Jednoosobowe bez napędu

- używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,

- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115,

- niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym

Masa własna ≤115 kg

UL-115. Jednoosobowe z napędem

- pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l,

- nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS),

- obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2

- masa startowa nie przekracza 200 kg

MTOM ≤25 kg

UL-P25. Spadochrony towarowe

- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25

 

Tabela nr 35). Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczb miejsc dla poszczególnych podkategorii

OGRANICZENIA1)

STATKI POWIETRZNE2)

 

UL-A. Samoloty

UL-H. Śmigłowce

UL-PHG. Motolotnie

UL-G.E1. Szybowce z napędem

UL-MG. Motoszybowce

UL-HG2. Lotnie z napędem

UL-M2. Hybrydy z napędem

UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery)

UL-AS. Sterowce

UL-B. Balony

UL-GG Wiroszybowce

UL-HG1. Lotnie bez napędu

UL-PG Paralotnie bez napędu

UL-GEO. Szybowce bez napędu

UL-G.E2. Szybowce z napędem pomocniczym

UL-150. Bezzałogowy statek powietrzny

(skreślona)

UL-AG Wiatrakowce

UL-PPG. Motoparalotnie

UL-PPG Paralotnie z napędem

UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2)

UL-P3. Spadochrony towarowe

UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze

Liczba osób/miejsc

lądowe

amfibie lub wodne

nie dotyczy

1

2

 

1 lub 2

1 lub 2

nie dotyczy

1

2

1

2

MTOM (kg)3)

300

450

330

495

704)

804)

1004)

 

560

nie dotyczy

MTOM (kg)5)

315

472,5

nie dotyczy

nie dotyczy

Prędkość6)

65 km/h (35 węzłów)

 


1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.

2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).

3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.

4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.

5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.

6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.


1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

2) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 6 września 2013 r.

3) Ze zmianami wprowadzonymi przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163), które weszło w życie z dniem 14 czerwca 2018 r.

4) Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.

5) Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2018-08-14
  • Data wejścia w życie: 2018-08-14
  • Data obowiązywania: 2018-08-14
  • Dokument traci ważność: 2022-09-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA