REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1018

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)

z dnia 20 kwietnia 2022 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 68 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Rozporządzenie w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich]

W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich (Dz. U. poz. 802 oraz z 2021 r. poz. 1811) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2 pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) żegluga krajowa - podróże po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej;";

2) w § 23 w pkt 3 uchyla się lit. c;

3) w § 36:

a) w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) kapitana - na statku bez własnego napędu;",

b) w pkt 2 w lit. c uchyla się tiret drugie,

c) w pkt 3 w lit. c uchyla się tiret drugie;

4) w § 39 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) posiadanie dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej oraz 24-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.";

5) § 40 otrzymuje brzmienie:

"§ 40. 1. Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej wymagane jest ukończenie 20 roku życia, posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, udzielania pierwszej pomocy medycznej oraz:

1) posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej lub dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze przybrzeżnej lub międzynarodowej na stanowisku oficera wachtowego oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na poziomie zarządzania zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej albo

2) posiadanie dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej oraz 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 na stanowisku kapitana i zdanie egzaminu na poziomie zarzadzania w żegludze przybrzeżnej.

2. Wymóg ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy absolwentów MJE typu A i MJE typu B kształcących na poziomie zarządzania w dziale pokładowym w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.";

6) w § 41:

a) w pkt 1 lit. a i b otrzymują brzmienie:

"a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej,

b) kapitana na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej;",

b) w pkt 2 w lit. b:

- w tiret drugim przecinek zastępuje się kropką,

- uchyla się tiret trzecie;

7) w § 45:

a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) dyplomu szypra 1 klasy rybołówstwa morskiego lub dyplomu szypra żeglugi nieograniczonej rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej, albo",

b) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, lub dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu kapitana żeglugi wielkiej.";

8) w § 46:

a) w pkt 1:

- lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej,",

- w lit. b tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej,",

b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana na statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim o pojemności brutto poniżej 1500, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku.";

9) w § 55:

a) w pkt 1:

- w lit. b przecinek zastępuje się średnikiem,

- uchyla się lit. c,

b) w pkt 2:

- w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,

- uchyla się lit. d,

c) w pkt 3:

- w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,

- uchyla się lit. d,

d) w pkt 4:

- w lit. d przecinek zastępuje się średnikiem,

- uchyla się lit. e;

10) w § 57:

a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) ukończenie nauki w MJE typu C kształcącej co najmniej na dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, posiadanie dyplomu zawodowego w zawodzie technik mechanik okrętowy oraz 6-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich na stanowisku motorzysty, albo",

b) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) posiadanie świadectwa starszego motorzysty lub dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej, lub dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW.";

11) w § 58 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 1100 kW - w żegludze krajowej;";

12) wzór świadectwa starszego motorzysty określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

13) wzory dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 oraz dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;

14) załącznik nr 9 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;

15) załącznik nr 10 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;

16) wzory dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej oraz dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW określone w załączniku nr 11 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia;

17) załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2. [Dyplomy oficera wachtowego]

1. Dyplomy oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, kapitana żeglugi przybrzeżnej, oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej, drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej oraz starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

2. Świadectwo starszego motorzysty oraz dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

3. Dyplomy szypra 2 klasy żeglugi krajowej oraz szypra 1 klasy żeglugi krajowej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych oraz dyplomy szypra 2 klasy żeglugi krajowej i szypra 1 klasy żeglugi krajowej wydane na podstawie przepisów, o których mowa w § 99 ust. 1, § 100 ust. 1 oraz § 103 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, zachowują ważność przez okres 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

4. Dotychczasowe uprawnienia wynikające z dyplomów i świadectwa, o których mowa w ust. 1-3, zachowują ważność przez okres ważności poszczególnych dokumentów.

5. Dyplomy i świadectwo, o których mowa w ust. 1-3, na wniosek zainteresowanego podlegają wymianie na odpowiednie dyplomy i świadectwo określone w niniejszym rozporządzeniu:

1) dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej - na dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej;

2) dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000;

3) dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej;

4) dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej - na dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej;

5) dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej - na dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej;

6) dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej - na dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej;

7) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW;

8) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej;

9) dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW - na dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW;

10) świadectwo starszego motorzysty - na świadectwo starszego motorzysty;

11) dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej;

12) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej;

13) dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej - na dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej.

6. Wymianę i odnowienie dokumentów, o których mowa w ust. 5 pkt 1-9, przeprowadza się na zasadach określonych w § 96 rozporządzenia zmienianego w § 1.

7. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, zawiera dane identyfikacyjne wnioskodawcy:

1) nazwisko i imię (imiona);

2) datę i miejsce urodzenia;

3) adres zamieszkania;

4) obywatelstwo;

5) płeć;

6) nr telefonu lub adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada.

§ 3. [Sprawy o wydanie, wymianę lub odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych]

W sprawach o wydanie, wymianę lub odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 4. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: A. Adamczyk


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33, Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 78 oraz Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 94).

Załącznik 1. [ŚWIADECTWO STARSZEGO MOTORZYSTY]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 20 kwietnia 2022 r. (poz. 1018)

Załącznik nr 1

ŚWIADECTWO STARSZEGO MOTORZYSTY





Załącznik 2. [DYPLOM]

Załącznik nr 2

DYPLOM OFICERA WACHTOWEGO NA STATKACH O POJEMNOŚCI BRUTTO 500 I POWYŻEJ



Załącznik 3. [DYPLOM ]

Załącznik nr 3

DYPLOM OFICERA WACHTOWEGO ŻEGLUGI PRZYBRZEŻNEJ





Załącznik 4. [DYPLOM SZYPRA]

Załącznik nr 4

DYPLOM SZYPRA 2 KLASY ŻEGLUGI KRAJOWEJ




Załącznik 5. [DYPLOM ]

Załącznik nr 5

DYPLOM OFICERA MECHANIKA WACHTOWEGO NA STATKACH O MOCY MASZYN GŁÓWNYCH 750 kW I POWYŻEJ



Załącznik 6. [DYPLOM OFICERA MECHANIKA W ŻEGLUDZE KRAJOWEJ]

Załącznik nr 6

DYPLOM OFICERA MECHANIKA W ŻEGLUDZE KRAJOWEJ





Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-05-13
  • Data wejścia w życie: 2022-06-13
  • Data obowiązywania: 2022-06-13

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA