REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką odpowiedzialność ponoszą biura księgowe

Jacek Bem
SOHOFinance

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i zdecydują się na opodatkowanie na zasadach ogólnych bądź podatkiem liniowym są zobligowane przepisami do prowadzenie Książki Przychodów i Rozchodów, czyli tzw. KPIR.

REKLAMA

Jest to obowiązek podatnika i to na nim spoczywa odpowiedzialność za poprawność rozliczeń z fiskusem. Nic nie stoi na przeszkodzie, by przedsiębiorca samodzielnie dopełniał powyższego obowiązku, jednak większość decyduje się na outsourcing usług księgowych, aby pozbyć się żmudnego obowiązku. Wiele osób błędnie uważa, że podpisanie umowy z biurem rachunkowym zwalnia ich również z odpowiedzialności. Z art. 26 ordynacji podatkowej wprost wynika, że za błędy w księgowości odpowiada podatnik. Ten pogląd podziela również Najwyższy Sąd Administracyjny. Podatnikowi pozostaje regres, czyli możliwość dochodzenia odszkodowania od biura księgowego przed sądem cywilnoprawnym.

REKLAMA

Co zatem może zrobić właściciel firmy by uniknąć negatywnych skutków ewentualnej kontroli skarbowej? Przede wszystkim należy sprawdzić czy firma, której powierzył prowadzenie KPIR posiada odpowiednie uprawnienia do wykonywania usługi – prowadzenie biura rachunkowego wymaga posiadania certyfikatu Ministra Finansów, a posługiwanie się tytułem doradcy podatkowego – wpisu na listę doradców.

50 ściąg księgowego z aktualizacją online - multipakiet: książka, serwis online

Bardzo ważne jest sprawdzenie czy usługobiorca jest ubezpieczony. Każde biuro rachunkowe ma taki obowiązek, warto mimo wszystko sprawdzić czy taka polisa istnieje i na jaką kwotę jest biuro ubezpieczone. Ustawa nakłada obowiązek ubezpieczenia do kwoty stanowiącej równowartość 10 000 euro, ale jej nie ogranicza. Dobre biura księgowe podnoszą kwoty ubezpieczenia chcąc jak najpełniej chronić swoich klientów. Wiedzą, że nawet najlepsza księgowa to tylko człowiek, któremu zdarza się popełnić błąd.

Polecamy: Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

REKLAMA

Następnym krokiem powinno być sprawdzenie umowy, proponowanej przez biuro księgowe pod kątem zapisów ograniczających odpowiedzialność biura. Nieuczciwe firmy stosują zapisy, które ograniczają lub wręcz zwalniają je całkowicie z odpowiedzialności. W sytuacji wykazania winy po stronie zleceniobiorcy i tak można dochodzić zadośćuczynienia, ale ww. zapisy znacznie utrudniają procedurę, zarówno przed ubezpieczycielem, jak i w sądzie. Pamiętajmy że Kodeks Cywilny zezwala na dowolne kształtowanie stosunków cywilnoprawnych miedzy stronami. Tak więc zawsze możemy negocjować umowę i żądać wprowadzenie zapisów chroniących nasz interes i wykreślenia przeciwnych.

Ponadto należy pamiętać, że usługowe prowadzenie książki przychodów i rozchodów jest usługą taką jak każda inna i przedsiębiorca jako jej beneficjent ma prawo sprawdzać na bieżąco poziom i sposób jej wykonywania. Można zatem żądać wglądu w dokumenty, zadawać pytania i oczekiwać wyczerpujących informacji. W razie wątpliwości może zlecić wykonanie audytu podatkowego.

Rzetelne biura same zlecają audyt doświadczonym doradcom podatkowym, co najmniej u kilku losowo wybranych klientów. Taka dodatkowa kontrola daje możliwość wychwycenia ewentualnych pomyłek i wprowadzenia niezbędnych korekt przed kontrolą Urzędu Skarbowego.

Część odpowiedzialności za prawidłową współpracę z biurem leży też po stronie klienta. Przedsiębiorca musi pamiętać o terminowym dostarczaniu dokumentów. Jeśli jego firma generuje duże ilości dokumentów powinien przekazywać je do biura kilka razy w ciągu miesiąca. Dzięki takiemu rozwiązaniu księgowi mogą wprowadzać dokumenty na bieżąco i unikają pomyłek, o które łatwo przy pracy na ostatnią chwilę. Zarówno biuro księgowe, jak i klient powinni być zainteresowani wypracowaniem sprawnie działającej procedury przekazywania dokumentów i informacji. Nie można zapominać, że do właściwego zaksięgowania kosztów nie wystarczą tylko faktury, ale również umowy, bez nich księgowy pracuje po omacku, czasem domyślając się jak powinien być zaksięgowany dany koszt.

Praktyczny leksykon VAT 2015 (książka)

Wybór biura księgowego to bardzo ważna decyzja. Dobry i doświadczony specjalista z dziedziny podatków jest w stanie nie tylko poprawnie zaksięgować dostarczone mu dokumenty, ale również doradzić jak zbudować odpowiednią strukturę podatkową i podpowiedzieć jak zarządzać finansami. Nie zawsze zatem najtańsza oferta jest dla naszego portfela najłaskawsza. Czasem warto zapłacić więcej i móc spokojnie spać bez obaw o kontrolę Urzędu Skarbowego.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Najnowocześniejsze narzędzia i mnóstwo fachowej wiedzy już 26-27 października podczas Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych!

    Dwa dni szkoleń, warsztatów i porad ekspertów oraz praktyków z zakresu rachunkowości i księgowości czeka wszystkich odwiedzających czwartą edycję MKBR w Targach Kielce. Nie zabraknie tematów związanych z Krajowym Systemem e-Faktur oraz prezentacji najnowszego oprogramowania wykorzystywanego w biurach rachunkowo-księgowych. Patronem medialnym Kongresu jest Infor.

    Siedziba biura rachunkowego. Jak wybrać, jak urządzić, co jest ważne? Własny lokal czy wynajęty?

    Otwierając biuro rachunkowe ponad ćwierć wieku temu nie zastanawiałam się wcale nad jego umiejscowieniem. Wyszłam z założenia, że przedsiębiorcy w zasadzie pracują i mieszkają wszędzie, więc zawsze komuś będzie blisko. To były czasy wyłącznie pracy stacjonarnej z papierowymi dokumentami, nikt nawet nie pomyślał, że może być inaczej. 

    Jakie błędy księgowi popełniają najczęściej? Czy można się od nich ubezpieczyć?

    Błędy kosztują księgowych coraz więcej – od 1 lipca 2023 r. maksymalna grzywna za wykroczenia skarbowa wzrosła do 72 tys. zł. Grzywny i mandaty karne nie zamykają listy finansowych konsekwencji pomyłek w pracy – zaliczają się do nich również m.in. roszczenia klientów i koszty postępowań karnych, karno-skarbowych i administracyjnych. Do najczęstszych błędów pracowników i właścicieli biur rachunkowych należą m.in. utrata dofinansowania z PFRON oraz uchybienia w zgłoszeniach VAT i rocznych deklaracjach PIT – podaje Leadenhall Insurance. Finansową odpowiedzialność za błędy i uchybienia w obsłudze klientów może przejąć na siebie ubezpieczyciel w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej.

    Księgowa pilnie poszukiwana. Outsourcing usług księgowo-finansowych

    Znacząco wzrosła liczba firm, które poszukują księgowych i specjalistów do spraw rachunkowości. Najnowsze dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wskazują, że na 50 największych portalach rekrutacyjnych w Polsce pracodawcy opublikowali 308,5 tys. nowych ofert pracy, co stanowi wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca o ponad 14 proc. (Dane z maja 2023. Wzrost miesiąc do miesiąca). Jeden z najwyższych wzrostów notują ogłoszenia w obszarze księgowości i specjalistów do spraw rachunkowości. Rok do roku to aż 43 proc. Nie dziwi fakt, że coraz więcej polskich firm korzysta z outsourcingu księgowego. 

    REKLAMA

    Zmiany w KSeF 2023. Co nowego dla dużych firm od 1 września?

    Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Zmiany przepisów pozwolą na przyznawanie ograniczonych uprawnień w KSeF dla dużych struktur podmiotów posiadających różne oddziały lub wyodrębnione jednostki wewnętrzne. Eksperci z Exorigo-Upos wyjaśniają, co to oznacza dla przedsiębiorców i jak powinni w tej kwestii działać.

    Obowiązkowy KSeF od lipca 2024 r. Czy przedsiębiorcy będą mieli czas na przetestowanie systemu?

    Korzyści podatkowe, ale i sporo obaw o to, jak ten system będzie wdrażany i czy nie będzie  komplikacji więcej niż korzyści. Obowiązek e-fakturowania wchodzi w życie w lipcu 2024, a w styczniu 2025 obejmie sektor MŚP zwolniony z VAT. Zmiany są oceniane przez przedsiębiorców pozytywnie, ale nie brakuje obaw natury technicznej. 

    Najczęstsze błędy przy wdrożeniu KSeF w biurze rachunkowym

    Wdrożenie systemu KSeF w biurze rachunkowym może napotkać różne wyzwania. Jakie błędy pojawiają się najczęściej?

    Chcesz być w centrum księgowości w Polsce? Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych już 26-27 października w Targach Kielce!

    Dwa dni wypełnione szkoleniami i warsztatami z praktykami z zakresu rachunkowości i księgowości. Mnóstwo fachowej wiedzy i przegląd najnowocześniejszych narzędzi wspomagających i usprawniających pracę księgowych oraz udział przedsiębiorców zainteresowanych usługami. Tak w wielkim skrócie będzie wyglądał tegoroczny Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych.

    REKLAMA

    Wdrożenie KSeF – co powinien zrobić księgowy lub biuro rachunkowe a co przedsiębiorca

    Od 1 lipca 2024 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) będzie obowiązkowy dla wszystkich podatników. Jaka jest w procesie wdrażania obowiązkowego modelu KSeF rola przedsiębiorców, a jaka biur rachunkowych (księgowych)? 

    Jak skarbówka wybiera podatników do kontroli skarbowej? 90% skuteczności. Analiza ryzyka i narzędzia analityczne

    Ministerstwo Finansów informuje, że wybieranie przez organy Krajowej Administracji Skarbowej podatników (tzw. "typowanie") do kontroli skarbowych opiera się na analizie ryzyka z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych. KAS rozpoczynając kontrole dba o to, by były one precyzyjnie kierowane tam, gdzie stwierdzono ryzyko poważnych nieprawidłowości. Obecnie skuteczność tych kontroli wynosi ponad 90 procent.

    REKLAMA