REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaca się kupić by wynająć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wolniejszy wzrost cen mieszkań rodzi pytanie: czy warto jeszcze w nie inwestować? Jeśli tak, to czy kupić lokal na rynku pierwotnym, odczekać i sprzedać? Czy lepiej nabyć na rynku wtórnym i wynająć?


Ta ostatnia opcja nie cieszyła się przez dłuższy czas powodzeniem. Z jednej strony zastój cen wynajmu, a z drugiej strony „gorący rynek” wzrostu wartości metra kwadratowego zachęcał raczej do handlu mieszkaniami niż jakiejkolwiek innej aktywności. Malała liczba zainteresowanych najmem – każdy wolał wykorzystać zdolność kredytową i zakupić lokal na własność. To jednak powoli się zmienia.

REKLAMA

Często wysokie ceny istotnie utrudniają zakup pierwszej bądź kolejnej nieruchomości. Wyjściem dla osób znajdujących się w takiej sytuacji może być zakup mieszkania z ideą jego wynajęcia. Jak to działa i jakie są możliwości w tym kontekście?

 

Rynek ofert kredytowych nie daje jeszcze klientom dużego wyboru. Typowy kredyt na wynajem oferuje w tej chwili tylko Metrobank. Jest to tzw. kredyt „kupić by wynająć” (ang. buy to let), korzystna oferta dla inwestujących na rynku nieruchomości. Osoby, które chcą zarabiać w tym segmencie rynku, a nie mają tradycyjnie wyliczanej zdolności kredytowej mogą sięgnąć po to rozwiązanie.

REKLAMA

Bank w analizie finansowej przedsięwzięcia bierze pod uwagę prognozowany przychód z wynajmu zakupywanej nieruchomości i nie wlicza jako obciążeń dotychczasowych rat kredytowych klienta. Dodatkowo oferta umożliwia 5 letnią karencję w spłacie kapitału, co pozwala swobodniej obsługiwać kredyt. Ceną za tak elastyczne podejście banku jest wyższa marża kredytu (o około 2-3 punkty procentowe). Jeśli jednak dana inwestycja może przynieść kilka lub kilkanaście procent netto w skali roku to i tak operacja może być bardzo opłacalna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Kupowanie i wynajmowanie mieszkania to stosunkowo trudny rodzaj inwestycji. Trzeba znaleźć rzetelnych wynajmujących, odpowiednio skonstruować umowę wynajmu, ustrzec się zawarcia w niej niekorzystnych zapisów. Po za tym wynajem to nie tylko przychód ale również wydatki: czynsz, podatek dochodowy oraz remonty i naprawy w mieszkaniu. Trzeba więc dobrze wybrać lokalizację nieruchomości przeznaczonej do wynajmu, tak by znalezienie lokatorów było łatwe (przynajmniej przez 10 miesięcy w roku) i by potencjalny czynsz pokrywał przynajmniej w 70% obciążenie ratą kredytową. Wtedy cała inwestycja powinna przynieść satysfakcjonującą stopę zwrotu.

Pamiętajmy, że przychód z najmu ma przede wszystkim pokryć ewentualne wydatki oraz koszty comiesięcznych rat kredytowych – główny zysk ma pochodzić ze wzrostu wartości nieruchomości.

 

Czy warto kredytować zakup nieruchomości na wynajem? Tak, i najlepiej w możliwie długim okresie spłat, by przychód z wynajmu pokrywał jak największą część raty kredytowej. Ewentualny wkład własny należy zachować na naprawy, koszty czynszu na okresy bez wynajmu mieszkania lub po prostu na równoległe inwestowanie w inne produkty, tak by zwiększyć stopę zwrotu z całego portfela inwestycyjnego.

 

Skalkulujmy jak cała inwestycja wygląda w okresie 5 lat

 

Załóżmy, że inwestor kupuje kawalerkę (40 m2) na warszawskim Mokotowie – mieszkanie własnościowe. Cena to 360 000 PLN (9 000 PLN/m2). Inwestor finansuje zakup nieruchomości w 100% z kredytu, we frankach szwajcarskich - oprocentowanie 6,7% (kredyt na wynajem), okres kredytowania to 30 lat, 5 lat karencji w spłacie kapitału.

Rozważmy dwie opcje z uwagi na podatek od sprzedaży nieruchomości: z meldunkiem właściciela i bez meldowania się w wynajmowanym mieszkaniu (podatek przy sprzedaży 19% od zysku).

Stopa wzrostu nieruchomości: 12% w 1 i 2 roku oraz 8% w kolejnych latach.

Wynajem: 1 800 PLN netto (wynajem przez 10 miesięcy w roku)

Koszty odnowienia, remontów etc. 0,5% rocznie.

Tab. 1. Wynik inwestycji w zakup i wynajem nieruchomości z kredytem „kupić by wynająć”.

 

 


Wynik inwestycji z meldunkiem (0% podatku od zysku ze sprzedaży nieruchomości)

Wynik inwestycji bez meldunku (19% podatku od zysku ze sprzedaży nieruchomości)

Początkowa wartość nieruchomości

360 000 PLN

360 000 PLN

Koszty początkowe (notariusz, podatek PCC, koszty wieczysto – księgowe, kredyt)

15 000 PLN

15 000 PLN

Suma odsetek zapłaconych do banku w ciągu 5 lat

120 600 PLN

120 600 PLN

Dochód roczny z wynajmu

Dochód w ciągu 5 lat

18 000 PLN

90 000 PLN

18 000 PLN

90 000 PLN

Koszt remontów, odnowienia

12 190 PLN

12 190 PLN

Rata kredytowa (tylko odsetki)

2 010 PLN

2 010 PLN

Pozostała wartość kredytu do spłaty po 5 latach

360 000 PLN

360 000 PLN

Wartość nieruchomości po 5 latach

568 000 PLN

568 000 PLN

Wartość netto inwestycji po 5 latach

568 000 + 90 000 - 360 000- 15 000 - 120 600 – 12 190 = 150 210 PLN

568 000 + 90 000 - 360 000- 15 000 - 120 600 – (560 000- 360 000)*19% – 12 190 =

110 690 PLN

 

 

 

 

 


Jak widać opłacalność takiej inwestycji jest znaczna, nawet w okresie tylko 5 lat. Oczywiście kredyty oferowane do finansowania zakupu na wynajem są droższe od ich tradycyjnych wariantów i wynik netto całego przedsięwzięcia mógłby być wyższy (por. obliczenia w tabeli nr 2). Ale należy pamiętać, że kredyt „buy to let” jest przeznaczony dla osób, które nie mają zdolności kredytowej w tradycyjnym rozumieniu. Dla nich alternatywą nie jest kredyt tradycyjny, ale brak finansowania i zamknięcie możliwości inwestycji na rynku nieruchomości.

Mówimy więc o dylemacie typu: czy warto zarobić np. 153 000 PLN w przeciągu 5 lat (zysk 43%), czy nie zarobić nic. Odpowiedź wydaje się jasna.

Oczywiście wraz ze wzrostem konkurencji w tym segmencie kredytów oferty powinny być coraz bardziej atrakcyjne. Ale na pewno nigdy nie będą tak tanie jak kredyt tradycyjny, co wynika z większego ryzyka banku.

Karol Wilczko

www.ehipoteka.com

eHipoteka

 

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Nowelizacja kodeksu pracy wprowadziła nowe zaświadczenia z ZUS. 24 miesiące na przedstawienia ich pracodawcom

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

REKLAMA

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

REKLAMA