REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać 100 proc. odszkodowania AC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie GAP (Guaranteed Asset Protection) to polisa utraty wartości handlowej auta. Dzięki niej możemy dostać dopłatę do odebranego odszkodowania z OC lub AC komunikacyjnego.

 

Polisa GAP może w zależności od wybranego wariantu pozwalać uzyskać kwotę, za którą kupiliśmy auto, albo przynajmniej część jego wartości lub różnicę między wartością auta i wartością kredytu pozostałego do spłaty. To, jaką ofertę wybierzemy, zależy od naszych potrzeb i tego, gdzie będziemy dostawać taką ofertę. Delaerzy będą promowali ten pierwszy rodzaj polisy, a dwa pozostałe instytucje finansowe.

Coraz szersza oferta

Na razie takie oferty to wciąż rzadkość, ale pod koniec ubiegłego roku i na początku tego mieliśmy kilka nowinek w tym zakresie. W listopadzie propozycje kupna polisy GAP (przygotowanej przez Genworth Financial) zaczęli dostawać kupujący samochody w salonach sprzedających samochody koncernu General Motors, czyli m.in. Opla i Chevroleta. W grudniu takie ubezpieczenie wprowadził GE Money Bank (we współpracy z Cardif) i oferuje je przy kredytowaniu zakupu samochodu. Z początkiem stycznia znalazły się one w salonach Mitsubishi i Nissana (sygnowane przez Ergo Hestia). Wcześniej takie ubezpieczenie przygotowane przez Cardif można było znaleźć w ofercie np. Volksvagen Bank czy GMAC Bank, czy też w salonach dealerskich, które współpracowały z firmą Wagas, będącą agentem brytyjskiego ubezpieczyciela Brit Insurance. Ale dopiero teraz te oferty są szerzej reklamowane i sprzedawcy liczą na zainteresowanie klientów.

- Szacujemy, że na takie ubezpieczenie zdecyduje się 30-40 proc. kredytobiorców, gdyż jest ono stosunkowo niedrogie, a niesie wymierną korzyść - mówi Marta Surowiec z biura prasowego GE Money Bank.

Podobne plany mają konkurenci.

- Szacujemy, że powyższe ubezpieczenie spotka się w pierwszych sześciu miesiącach sprzedaży z zainteresowaniem ok. 20 proc. klientów. Do końca roku wskaźnik ten powinien wzrosnąć do poziomu ok. 30 proc. - uważa Małgorzata Duchna z firmy Inter Tur, administrującej programem w salonach Nissana i Mitsubishi.

Dlaczego mielibyśmy zacząć kupować takie polisy, skoro do tej pory obywaliśmy się bez nich? Bo w zależności od rodzaju polisy może ona pełnić różne funkcje, co dobrze widać na przykładzie wprowadzonych w ostatnim czasie ofert, z których każda jest inna.

Różne opcje

Na przykład GE Money Bank oferuje to ubezpieczenie w dwóch opcjach. Jedna gwarantuje, że przez pierwsze dwa lata trwania umowy kredytowej w przypadku kasacji lub kradzieży pojazdu jego właścicielowi zostanie wypłacona wartość jego samochodu. Ubezpieczenie GAP zapewnia wypłatę różnicy wynikającej z wartości zakupu auta i wypłaconego ubezpieczenia OC lub AC. Gdy szkoda całkowita nastąpi po upływie dwóch lat trwania ochrony ubezpieczeniowej, wtedy z ubezpieczenia GAP wypłacone zostanie 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Druga opcja gwarantuje, że ubezpieczonemu zostaje wypłacone 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu kradzieży lub kasacji pojazdu, niezależnie od tego, w którym roku trwania umowy kredytowej nastąpi nieszczęśliwe zdarzenie.

W salonach Nissana i Mitsubishi dostaniemy ofertę tylko na tzw. GAP fakturowy, czyli przewidujący dopłatę do o odszkodowania uzyskanego z AC komunikacyjnego do kwoty zakupu auta. To wersja, która będzie sprzedawana szczególnie chętnie w salonach, często nawet dotowana przez producentów aut, bo będzie pozwalała na powrót do salonu i zakup nowego auta po szkodzie.

W salonach sprzedających auta General Motors znajdziemy wszystkie rodzaje GAP: fakturowy, finansowy (pozwalający na spłatę kredytu, jeśli odszkodowanie z AC nie wystarczy) i indeksowy (przewidujący dopłatę 15 proc. wartości rynkowej auta z dnia szkody do odszkodowania z AC)

Kluczowe definicje

Ubezpieczenie GAP zadziała w przypadku tzw. szkody całkowitej, czyli wtedy gdy auto zostaje skradzione albo ubezpieczyciel uznaje, że naprawa jest nieopłacalna. Kupując pakiet ubezpieczeń, w którym jest i AC komunikacyjne i GAP, należy sprawdzić, jakie są w obu polisach definicje szkody całkowitej wynikającej z wypadku. Standardem jest, że jest ona orzekana, jeżeli koszty naprawy przekraczają 70 proc. wartości rynkowej pojazdu z dnia szkody. Przy czym różny jest sposób wyliczania kosztów naprawy. Jedne towarzystwa (np. PZU) w każdym wypadku uznają, że są to maksymalne koszty naprawy, czyli wyliczane z użyciem oryginalnych części zamiennych, cen roboczogodziny w autoryzowanej stacji obsługi i z uwzględnieniem podatku VAT.

Inne z kolei sposób wyliczenia kosztów uzależniają od wybranego ubezpieczenia, i jeśli korzystamy z tańszej polisy, w której odszkodowanie wyliczane jest z użyciem tańszych części i kosztów naprawy w zwykłym warsztacie, to analogicznie też szacowane są koszty na potrzeby orzeczenia szkody całkowitej. W takim wypadku o orzeczenie szkody całkowitej będzie trudniej, bo naprawa będzie kosztowała nawet o 50 proc. mniej niż przy zastosowaniu maksymalnych kosztów. W tym pierwszym przypadku o szkodę całkowitą będzie łatwiej, szczególnie w przypadku używanych pojazdów, powyżej trzech lat, które są już warte 40-50 proc. tego, za ile je kupiliśmy. Będzie to szczególnie istotne wtedy, gdy kupujemy polisę GAP w innym towarzystwie, a polisę AC w innym. Stąd na przykład w OWU GAP firmy Wagas (które nie sprzedaje AC, a tylko GAP) znajdziemy zapis, w którym towarzystwo nie definiuje szkody całkowitej, ale uznaje, że polisa zadziała jeśli ubezpieczyciel, który likwidował szkodę, orzekł szkodę całkowitą. Z kolei w warunkach Ergo Hestii, która sprzedaje GAP w pakiecie do swojego AC, można przeczytać, że koszty naprawy są wyliczane według maksymalnych cen.

JAK TO ZROBIĆ...

Jak dostać dodatkowe odszkodowanie z AC z polisy typu GAP

PROBLEM: Co powinien zrobić kierowca po wypadku, jeśli ma zarówno polisę AC, jak i Gap, żeby dostać pełne odszkodowanie za rozbite auto?

ROZWIĄZANIE: Wypłata z polisy GAP jest realizowana dopiero po wypłacie odszkodowania z tzw. polisy podstawowej. W zależności od oferty GAP może to być albo wyłącznie AC posiadacza pojazdu, albo AC lub OC sprawcy wypadku. W każdym razie musimy mieć do czynienia z tzw. szkodą całkowitą. W przypadku OC będzie ona orzekana wtedy, gdy koszty naprawy przekraczają 100 proc. wartości auta z dnia szkody. W AC ta granica wynosi 70 proc., a dodatkowo taka polisa pokrywa też ryzyko kradzieży samochodu. Gdy tylko towarzystwo, które wystawiło OC lub AC, wypłaci odszkodowanie, można się zgłaszać do ubezpieczyciela wystawiającego polisę GAP. Na przykład w GE Money Banku wniosek o wypłatę odszkodowania powinien zawierać informację o zdarzeniu, dokumenty potwierdzające całkowite zniszczenie lub utratę pojazdu, dokumenty potwierdzające wypłatę odszkodowania z autocasco lub odszkodowania z OC sprawcy wypadku, kopię aktualnej w dniu zdarzenia objętego ubezpieczeniem umowy ubezpieczenia AC (autocasco), obejmującej ryzyko całkowitego zniszczenia lub utraty pojazdu.

ILE ZA POLISY GAP W RÓŻNYCH OFERTACH*

GE MONEY BANK

GAP1 - gwarantujący wypłatę 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem kosztuje dla samochodu kupowanego w kredycie na 3 lata 486 zł, a na siedem lat - 1134 zł za cały okres kredytowania.

GAP2 - przez pierwsze 24 miesiące trwania ochrony gwarantuje wypłatę różnicy pomiędzy wartością zakupu pojazdu a kwotą odszkodowania OC/AC, a następnie 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Koszt takiej polisy to 810 zł przy kredycie na 3 lata i 1890 zł przy kredycie na 7 lat.

GMAC BANK

GAP standard - przewidujący spłatę pozostałej kwoty kredytu, jeśli odszkodowanie z AC nie pozwala na uregulowanie należności - 900 zł przy kredycie na 3 lata i 1500 zł przy kredycie na 5 lat.

GAP classic - przewidujący wypłatę 15 proc. wartości rynkowej pojazdu z dnia szkody - 810 zł, przy kredycie na 3 lata i 1350 zł, przy kredycie na 5 lat.

GAP faktura - pozwala na uzyskanie odszkodowania równego wartości fakturowej, bo przewiduje dopłatę do odszkodowania uzyskanego z AC komunikacyjnego, do kwoty zakupu auta - 1800 zł przy kredycie na 3 lata i 3000 zł przy kredycie na 5 lat.

NISSAN I MITSUBISHI

GAP fakturowy - pozwala na uzyskanie odszkodowania równego wartości fakturowej, bo przewiduje dopłatę do odszkodowania uzyskanego z AC komunikacyjnego, do kwoty zakupu auta. Polisa na 2 lata kosztuje 0,7 proc. wartości fakturowej auta, czyli 350 zł, a na 3 lata 1,5 proc. czyli 750 zł.

* Wszystkie symulacje wykonane dla auta o wartości 50 tys. zł, przy założeniu 10 proc. wpłaty własnej


MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkowanie na chodniku. Jak to robić zgodnie z prawem, a co jest zakazane? Radca prawny odpowiada na najczęstsze pytania [Q&A]

Parkowanie, przede wszystkim samochodem, na chodniku to temat budzący coraz większe wątpliwości. Gołym okiem widać, że liczba samochodów rośnie szybciej niż liczba miejsc do parkowania. Szczególnie widoczne to jest na nowych osiedlach (mimo wymogów co do liczby miejsc parkowania, jakie powinny być wybudowane) i w centrach miast, ale nawet na obszarach wiejskich, pełniących funkcję współczesnych suburbii, tego rodzaju problemy się pojawiają. Jednocześnie rośnie liczba aktywistów dokumentujących lub zgłaszających wykroczenia przeciwko zasadom parkowania i poruszania się pojazdami po chodnikach. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawicie tych zasad dla uniknięcia wątpliwości w pojawiających się w tym zakresie sporach między użytkownikami drogi, a nawet policją lub strażą miejską.

Staż pracy na nowo: rząd wprowadzi rewolucję w Kodeksie pracy – zleceniobiorcy i samozatrudnieni zyskają prawa pracownicze

Staż pracy na nowych zasadach od 2026 roku. Rząd zajmie się projektem, który umożliwi wliczanie do stażu pracy okresów wykonywania umów zlecenia oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Nowe przepisy zrównają prawa samozatrudnionych i zleceniobiorców z etatowcami – w tym prawo do dłuższego urlopu i nagród jubileuszowych.

ZUS: Tata też może wziąć płatny urlop po narodzinach dziecka (ojcowski, rodzicielski a nawet macierzyński)

ZUS przypomina: po narodzinach dziecka z płatnego urlopu może skorzystać nie tylko mama. Ojciec również ma taką możliwość – nie tylko w ramach najpopularniejszego urlopu ojcowskiego, ale także urlopu rodzicielskiego, a w określonych sytuacjach nawet urlopu macierzyńskiego.

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

REKLAMA

W PZON coraz trudniej otrzymać orzeczenie dające świadczenie pielęgnacyjne (z pkt 7 i 8) [List czytelnika]

Do redakcji wpływają listy matek, których dzieci chorują na autyzm, zespół Aspergera, chorobę afektywną dwubiegunową. I obecnie te dzieci tracą pkt 7 i 8 w orzeczeniach o niepełnosprawności. Powoduje to utratę prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Czy pojawia się praktyka orzekania niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym dla tych chorych, czy to tylko incydentalne przypadki?

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Renta wdowia 2025 – ponad milion wniosków już złożonych. Dziemianowicz-Bąk ujawnia: 300 zł więcej dla seniorów od 1 lipca 2025 r.

Ponad 1 mln wniosków o rentę wdowią wpłynęło już do ZUS i innych instytucji emerytalnych – poinformowała ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk podczas konferencji prasowej. Pierwsze wypłaty ruszą 1 lipca 2025 r., a średnia wysokość dodatkowego świadczenia to ok. 300 zł miesięcznie.

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

Nieruchomość w Hiszpanii – podatki (zakup, wynajem, sprzedaż). Przewodnik dla polskich inwestorów

Zakup nieruchomości w Hiszpanii wiąże się z koniecznością poznania lokalnego systemu podatkowego, który może znacząco wpłynąć na końcową rentowność inwestycji. Różnice w opodatkowaniu zależą od statusu kupującego, rodzaju transakcji oraz wybranej formy prawnej zakupu.

REKLAMA