REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się instalowanie LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tankowanie gazu płynnego kosztuje 40 proc. mniej niż jazda na benzynie. Montaż najtańszej instalacji zwróci się już po przejechaniu około 10 tys. km. Nie opłaca się to natomiast jeżdżącym nowymi autami o małym zużyciu paliwa.  

W 2008 roku instalacje gazowe zostaną założone w 200 tys. samochodów - wynika z prognoz GP. Oznacza to, że pęd Polaków do zakładania systemów LPG w samochodach nieco zmalał. Po okresie, w którym warsztaty montowały instalacje w 300-400 tys. aut rocznie, w ubiegłym roku zmian sposobu zasilania dokonano tylko w około 200 tys. aut. W rezultacie po polskich drogach jeździ już 2,51 mln aut na gaz, co oznacza, że Polska jest liderem w Europie pod względem liczby aut z instalacjami LPG.

5 zł za litr benzyny

Szansą na wzrost zainteresowania LPG jest rosnąca cena benzyny. Już teraz pojawiają się prognozy, że w wakacje będziemy płacić przeciętnie około 5 zł za litr, wobec 4,25 zł obecnie. Wzrost rynku autogazu może też przynieść ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej.

Ale jednocześnie istnieje dużo czynników wpływających na mniejsze zainteresowanie autogazem.

REKLAMA

- Mniej zamontowanych instalacji w stosunku do lat ubiegłych to efekt właśnie dobrej koniunktury w gospodarce z ostatnich lat. Część kierowców przestała aż tak liczyć się z kosztami i wybiera benzynę - uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji Na Rzecz Autogazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że to nie jedyna przyczyna zmniejszonego zainteresowania autogazem w ubiegłym roku. Od 2007 roku trwają prace nad nowym projektem ustawy o podatku akcyzowym i nie wiadomo, kiedy ostatecznie rozstrzygnie się, czy stawka akcyzy wyniesie 695 zł za tonę, jak to ma miejsce obecnie (czyli 39 gr netto od jednego litra LPG), czy też będzie wyższa.

- Ten rynek jest szczególnie wrażliwy na wszelkie pogłoski o możliwości zmiany stawki akcyzy. Dopóki cena autogazu to około 50 proc. ceny benzyny, to widzimy zainteresowanie zamontowaniem instalacji LPG - podkreśla Sylwia Popławska.

Przy mniejszej różnicy w cenie zainstalowanie gazu jest mniej opłacalne.

Trzeba pamiętać, że przy systemie LPG zużywa się 10-15 proc. więcej dm3 gazu niż benzyny na 100 km. Istotny jest też koszt samej instalacji gazowej, za którą przy nowoczesnym silniku wymagającym tzw. sekwencyjnego wtrysku gazu trzeba zapłacić 3-5 tys. zł.

- Obecnie w około 90 proc. przypadków montuje się wtrysk sekwencyjny gazu - mówi Paweł Garczyński z firmy Polgas.

Łatwiej sprzedać samochód

Koszt instalacji przy starszych silnikach to od 1,2 do 1,5 tys. zł, co oznacza, że taka inwestycja szybciej się zwraca.

Jak widać z naszej symulacji dla najchętniej kupowanego obecnie w Polsce auta, czyli skody fabii - same koszty instalacji to tylko jeden element, który trzeba brać pod uwagę przy analizie opłacalności. Istotna też jest utrata wartości samochodu.

- Montaż instalacji gazowej nie podnosi tzw. wartości rezydualnej samochodu, ale może ułatwić odsprzedaż auta na rynku wtórnym - mówi Eliza Kamińska z Eutotax Glass's.

Na naszym przykładzie widać, że dla jeżdżących 10-20 tys. km rocznie bardziej opłacalne może być kupno Skody z silnikiem Diesla. Jest już niewiele droższa (o 2,3 tys. zł) niż auto z instalacją gazową, a mniej traci na wartości. Po trzech latach sprzedamy ją o niecałe 4 tys. zł drożej niż wersję benzynową nawet z zasilaniem gazem. W przypadku krótkiego okresu użytkowania, kiedy ta utrata wartości jest największa, i przy małej intensywności użytkowania instalowanie gazu jest mało opłacalne. Jeśli jednak mamy zamiar jeździć autem dłużej i więcej, wtedy oszczędności są większe i warto to rozważyć. Szczególnie jeśli mamy ofertę gratisowej instalacji gazowej, jaką ma teraz Skoda dla wybranych modeli Octavii.

LPG nie dla wszystkich

REKLAMA

Trzeba jednak pamiętać, że nie we wszystkich nowych autach można zakładać LPG bez ryzyka utraty gwarancji. Podejście producentów warto też śledzić, jeśli chcemy zakładać gaz do używanego auta, bo całkowity zakaz montażu w nowych autach może oznaczać, że w przypadku tego modelu i silnika instalacja gazowa nie jest rekomendowana.

Wspomniana Skoda jest jednym z niewielu producentów, który przewiduje zakładanie LPG do nowych aut (w cenie od 4 do 4,6 tys. zł). Również Fiat daje podobne możliwości we wszystkich modelach z wyjątkiem sedici. Koncern General Motors już teraz przewiduje możliwość montażu instalacji LPG we wszystkich modelach chevroleta i rozważa taką możliwość dla opli. Ale Toyota nie przewiduje instalowania LPG w swoich autoryzowanych stacjach obsługi, a samodzielna instalacja poza siecią grozi utratą gwarancji.

Kłopoty z gwarancją

- Ponosimy odpowiedzialność gwarancyjną za usterki, które nie wynikają z zamontowania instalacji gazowej. Jeśli w trakcie oględzin stwierdzimy, że zamontowana instalacja spowodowała uszkodzenie oryginalnych elementów, możemy umieścić adnotację w książce gwarancyjnej, co oznacza wyłączenie tych elementów z gwarancji - mówi Michał Zieliński z Toyota Motor Poland.

Podobne podejście prezentują też Peugeot, Citroen. Z kolei w Renault, Seacie czy KIA możliwości instalacji są ograniczone do wybranych modeli.

- Nie montujemy instalacji LPG w silnikiem typu FSI, czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa - mówi Jak Krynicki z biura prasowego Seata.

Dlatego instalacje za około 3,5 tys. zł montuje się głównie w seatach ibiza czy cordoba.

W Renault można nawet zamówić clio storia i megane z fabryczną instalację LPG, ale w salonach można teraz znaleźć tylko ten pierwszy model.

- Megane z instalacją LPG zostało wycofane z bieżącej oferty ze względu na małe zainteresowanie - mówi Eliza Kruszewska z biura prasowego Renault.

Decyzje klientów nie dziwią, bo np. za podstawowe porównywalne wersje clio trzeba zapłacić albo 33,6 tys. zł z silnikiem benzynowym, albo 39,1 tys. zł z dodatkowym zasilaniem LPG. Jak widać z naszej symulacji, dla podobnej wielkości auta taka różnica w cenie zakupu znacznie zmniejsza opłacalność takiej inwestycji w krótkim okresie, szczególnie przy niewielkich przebiegach.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na gaz to 125 euro, czyli około 450 zł za tonę. Ze względu na to, że samochody zasilane LPG emitują mniej zanieczyszczeń, w Europie promują te rozwiązania:

• Włochy - dofinansowanie założenia instalacji gazowej, upusty (1500 euro) u dealera przy zakupie auta na gaz,

• Wielka Brytania - niższy podatek drogowy, zwolnienie z opłaty (8 funtów dziennie) za poruszanie się po centrum Londynu,

• Niemcy - niższe podatki: środowiskowy i od spalin, pewność braku podwyżek akcyzy do 2018 roku,

• Holandia - 350 euro od rządu za instalację LPG i spełnianie normy ekologicznej Euro 4.

125 euro czyli 450 zł to minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na autogaz

Opłacalność instalacji gazowej w samochodach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszt instalacji LPG w aucie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze czy świadczenia pielęgnacyjne]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

REKLAMA

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA

Emerytura w 2025 roku: Jakie dodatki i świadczenia przysługują seniorom po 65. i 75. roku życia? [KOMPENDIUM WIEDZY]

Dodatek pielęgnacyjny, trzynastka i czternastka, świadczenie 500+, darmowe leki, a także specjalne dodatki dla kombatantów i osób represjonowanych – seniorzy w Polsce mogą liczyć na realne wsparcie finansowe. Sprawdź, ile wynoszą te świadczenia w 2025 roku i komu przysługują.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

REKLAMA