REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się instalowanie LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tankowanie gazu płynnego kosztuje 40 proc. mniej niż jazda na benzynie. Montaż najtańszej instalacji zwróci się już po przejechaniu około 10 tys. km. Nie opłaca się to natomiast jeżdżącym nowymi autami o małym zużyciu paliwa.  

W 2008 roku instalacje gazowe zostaną założone w 200 tys. samochodów - wynika z prognoz GP. Oznacza to, że pęd Polaków do zakładania systemów LPG w samochodach nieco zmalał. Po okresie, w którym warsztaty montowały instalacje w 300-400 tys. aut rocznie, w ubiegłym roku zmian sposobu zasilania dokonano tylko w około 200 tys. aut. W rezultacie po polskich drogach jeździ już 2,51 mln aut na gaz, co oznacza, że Polska jest liderem w Europie pod względem liczby aut z instalacjami LPG.

5 zł za litr benzyny

Szansą na wzrost zainteresowania LPG jest rosnąca cena benzyny. Już teraz pojawiają się prognozy, że w wakacje będziemy płacić przeciętnie około 5 zł za litr, wobec 4,25 zł obecnie. Wzrost rynku autogazu może też przynieść ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej.

Ale jednocześnie istnieje dużo czynników wpływających na mniejsze zainteresowanie autogazem.

REKLAMA

- Mniej zamontowanych instalacji w stosunku do lat ubiegłych to efekt właśnie dobrej koniunktury w gospodarce z ostatnich lat. Część kierowców przestała aż tak liczyć się z kosztami i wybiera benzynę - uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji Na Rzecz Autogazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że to nie jedyna przyczyna zmniejszonego zainteresowania autogazem w ubiegłym roku. Od 2007 roku trwają prace nad nowym projektem ustawy o podatku akcyzowym i nie wiadomo, kiedy ostatecznie rozstrzygnie się, czy stawka akcyzy wyniesie 695 zł za tonę, jak to ma miejsce obecnie (czyli 39 gr netto od jednego litra LPG), czy też będzie wyższa.

- Ten rynek jest szczególnie wrażliwy na wszelkie pogłoski o możliwości zmiany stawki akcyzy. Dopóki cena autogazu to około 50 proc. ceny benzyny, to widzimy zainteresowanie zamontowaniem instalacji LPG - podkreśla Sylwia Popławska.

Przy mniejszej różnicy w cenie zainstalowanie gazu jest mniej opłacalne.

Trzeba pamiętać, że przy systemie LPG zużywa się 10-15 proc. więcej dm3 gazu niż benzyny na 100 km. Istotny jest też koszt samej instalacji gazowej, za którą przy nowoczesnym silniku wymagającym tzw. sekwencyjnego wtrysku gazu trzeba zapłacić 3-5 tys. zł.

- Obecnie w około 90 proc. przypadków montuje się wtrysk sekwencyjny gazu - mówi Paweł Garczyński z firmy Polgas.

Łatwiej sprzedać samochód

Koszt instalacji przy starszych silnikach to od 1,2 do 1,5 tys. zł, co oznacza, że taka inwestycja szybciej się zwraca.

Jak widać z naszej symulacji dla najchętniej kupowanego obecnie w Polsce auta, czyli skody fabii - same koszty instalacji to tylko jeden element, który trzeba brać pod uwagę przy analizie opłacalności. Istotna też jest utrata wartości samochodu.

- Montaż instalacji gazowej nie podnosi tzw. wartości rezydualnej samochodu, ale może ułatwić odsprzedaż auta na rynku wtórnym - mówi Eliza Kamińska z Eutotax Glass's.

Na naszym przykładzie widać, że dla jeżdżących 10-20 tys. km rocznie bardziej opłacalne może być kupno Skody z silnikiem Diesla. Jest już niewiele droższa (o 2,3 tys. zł) niż auto z instalacją gazową, a mniej traci na wartości. Po trzech latach sprzedamy ją o niecałe 4 tys. zł drożej niż wersję benzynową nawet z zasilaniem gazem. W przypadku krótkiego okresu użytkowania, kiedy ta utrata wartości jest największa, i przy małej intensywności użytkowania instalowanie gazu jest mało opłacalne. Jeśli jednak mamy zamiar jeździć autem dłużej i więcej, wtedy oszczędności są większe i warto to rozważyć. Szczególnie jeśli mamy ofertę gratisowej instalacji gazowej, jaką ma teraz Skoda dla wybranych modeli Octavii.

LPG nie dla wszystkich

REKLAMA

Trzeba jednak pamiętać, że nie we wszystkich nowych autach można zakładać LPG bez ryzyka utraty gwarancji. Podejście producentów warto też śledzić, jeśli chcemy zakładać gaz do używanego auta, bo całkowity zakaz montażu w nowych autach może oznaczać, że w przypadku tego modelu i silnika instalacja gazowa nie jest rekomendowana.

Wspomniana Skoda jest jednym z niewielu producentów, który przewiduje zakładanie LPG do nowych aut (w cenie od 4 do 4,6 tys. zł). Również Fiat daje podobne możliwości we wszystkich modelach z wyjątkiem sedici. Koncern General Motors już teraz przewiduje możliwość montażu instalacji LPG we wszystkich modelach chevroleta i rozważa taką możliwość dla opli. Ale Toyota nie przewiduje instalowania LPG w swoich autoryzowanych stacjach obsługi, a samodzielna instalacja poza siecią grozi utratą gwarancji.

Kłopoty z gwarancją

- Ponosimy odpowiedzialność gwarancyjną za usterki, które nie wynikają z zamontowania instalacji gazowej. Jeśli w trakcie oględzin stwierdzimy, że zamontowana instalacja spowodowała uszkodzenie oryginalnych elementów, możemy umieścić adnotację w książce gwarancyjnej, co oznacza wyłączenie tych elementów z gwarancji - mówi Michał Zieliński z Toyota Motor Poland.

Podobne podejście prezentują też Peugeot, Citroen. Z kolei w Renault, Seacie czy KIA możliwości instalacji są ograniczone do wybranych modeli.

- Nie montujemy instalacji LPG w silnikiem typu FSI, czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa - mówi Jak Krynicki z biura prasowego Seata.

Dlatego instalacje za około 3,5 tys. zł montuje się głównie w seatach ibiza czy cordoba.

W Renault można nawet zamówić clio storia i megane z fabryczną instalację LPG, ale w salonach można teraz znaleźć tylko ten pierwszy model.

- Megane z instalacją LPG zostało wycofane z bieżącej oferty ze względu na małe zainteresowanie - mówi Eliza Kruszewska z biura prasowego Renault.

Decyzje klientów nie dziwią, bo np. za podstawowe porównywalne wersje clio trzeba zapłacić albo 33,6 tys. zł z silnikiem benzynowym, albo 39,1 tys. zł z dodatkowym zasilaniem LPG. Jak widać z naszej symulacji, dla podobnej wielkości auta taka różnica w cenie zakupu znacznie zmniejsza opłacalność takiej inwestycji w krótkim okresie, szczególnie przy niewielkich przebiegach.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na gaz to 125 euro, czyli około 450 zł za tonę. Ze względu na to, że samochody zasilane LPG emitują mniej zanieczyszczeń, w Europie promują te rozwiązania:

• Włochy - dofinansowanie założenia instalacji gazowej, upusty (1500 euro) u dealera przy zakupie auta na gaz,

• Wielka Brytania - niższy podatek drogowy, zwolnienie z opłaty (8 funtów dziennie) za poruszanie się po centrum Londynu,

• Niemcy - niższe podatki: środowiskowy i od spalin, pewność braku podwyżek akcyzy do 2018 roku,

• Holandia - 350 euro od rządu za instalację LPG i spełnianie normy ekologicznej Euro 4.

125 euro czyli 450 zł to minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na autogaz

Opłacalność instalacji gazowej w samochodach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszt instalacji LPG w aucie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Emerytura w 2025 roku: Jakie dodatki i świadczenia przysługują seniorom po 65. i 75. roku życia? [KOMPENDIUM WIEDZY]

Dodatek pielęgnacyjny, trzynastka i czternastka, świadczenie 500+, darmowe leki, a także specjalne dodatki dla kombatantów i osób represjonowanych – seniorzy w Polsce mogą liczyć na realne wsparcie finansowe. Sprawdź, ile wynoszą te świadczenia w 2025 roku i komu przysługują.

REKLAMA

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Wakacyjna praca w 2025: kto zarobi najwięcej i gdzie łatwo o etat?

Sezon letni to idealny czas, by podreperować budżet. Eksperci sprawdzili, które zawody sezonowe są najbardziej opłacalne – stawki sięgają nawet 50 zł netto za godzinę! Sprawdź, gdzie warto szukać pracy, niezależnie od wieku i doświadczenia.

Nieoczekiwana sierpniowa waloryzacja emerytur - emeryci i renciści muszą tego dopilnować, żeby otrzymać wyższe świadczenia

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - waloryzacja emerytur i rent przeprowadzana jest raz w roku, od 1 marca. Na wskaźnik waloryzacji, który decyduje o kwocie podwyżki - ma wpływ kilka czynników (w tym zwłaszcza ubiegłoroczna inflacja). Dotychczas nie była jednak zagwarantowana minimalna kwota takiej corocznej waloryzacji. Stan ten - ma ulec zmianie już w sierpniu 2025 r.

REKLAMA

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

Ważny apel ZUS do Polaków. Nie róbcie tego w czerwcu, bo stracicie duże pieniądze

Nadal pracować czy już nie. Z tym dylematem mierzą się ci, którzy osiągnęli emerytalny wiek. Jeśli już ktoś zdecyduje się na pożegnanie z zawodowym życiem, nie bez znaczenia jest moment przejścia na zasłużony odpoczynek. Niektóre miesiące pod tym względem są po prostu fatalne. Do takich należy czerwiec. Decyzja o przejściu teraz na ZUS-owską pensję może oznaczać stratę nawet kilkuset złotych w skali miesiąca. W skali roku to naprawdę duże pieniądze.

REKLAMA