REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak szybko otrzymać odszkodowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

REKLAMA

Nie zawsze wystarczy telefon informujący ubezpieczyciela o kolizji. Aby szybko otrzymać odszkodowanie przed podpisaniem umowy ubezpieczenia warto poznać szczegóły procedur likwidacji szkody w towarzystwie.

Towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej reklamują się, że wystarczy telefon, żeby dostać odszkodowanie szybko i w pełnej wysokości. To efekt wejścia na nasz rynek firm typu direct, czyli sprzedających ubezpieczenia przez telefon i internet. Ponieważ nie mają one placówek, rozwinęły sieć kontaktu telefonicznego i lotnych likwidatorów. Ponieważ to wygodne dla klientów, bo nie trzeba wystawać w kolejce w jakimś centrum likwidacji szkód, ten standard wdrażają też tradycyjnie działające towarzystwa.

REKLAMA

Efekt jest taki, że standardem na rynku jest już, że posiadacz polisy AC może zatelefonować z miejsca wypadku i wezwać przedstawiciela, który coraz częściej wypełnia z klientem dokumenty dotyczące zgłoszenia szkody czy robi zdjęcia auta. W ten sposób szkoda jest już zwykle zarejestrowana w systemie towarzystwa i nie ma problemu z koniecznością fatygowania się do placówki towarzystwa. Operator holownika najczęściej nie ma jeszcze upoważnień do sporządzenia wstępnej dokumentacji, więc po zgłoszeniu szkody trzeba umówić się na oględziny z lotnym przedstawicielem. Jeśli szkoda jest mała (do 2-5 tys. zł w zależności od towarzystwa), często pieniądze dostaniemy przelewem na konto czy zostaną one przelane na kartę, którą wręcza likwidator w ciągu 48 czy 72 godzin. Przy większych szkodach trzeba wciąż poczekać kilka kilkanaście dni.

Ten idealny scenariusz nie zawsze się jednak sprawdza. Okazuje się bowiem, że jeśli nie wzywamy holownika, bo jest to np. szkoda parkingowa czy kradzież, część klientów dostaje odmowy wypłaty, bo dzwoni to towarzystwa później niż w ciągu przewidzianych w warunkach ubezpieczenia 12-24 godzin. Na szczęście pod rządami nowych przepisów kodeksu cywilnego odmowa wypłaty jest trudniejsza. Okazuje się też, że nie zawsze sam telefon wystarczy, żeby towarzystwo uznało, że zgłosiliśmy szkodę.

 

REKLAMA

Szczegóły procedur likwidacji szkody w towarzystwie

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie warto wierzyć słowom agenta ubezpieczeniowego czy operatora call center. Szczegółowych procedur likwidacji szkody trzeba szukać w warunkach ubezpieczenia.

 

O CO PYTAĆ PRZED ZAWARCIEM UMOWY

1. W jakim terminie trzeba zgłosić wypadek, a w jakim kradzież pojazdu?

2. Czy wystarczy telefon jako zgłoszenie szkody?

3. Czy na miejsce wypadku przyjedzie holownik?

4. Czy oględziny wykona tzw. lotny likwidator w miejscu wskazanym przez klienta?

5. Czy likwidator dowiezie wszystkie dokumenty i nie trzeba będzie fatygować się do placówki towarzystwa?

6. Czy towarzystwo likwiduje małe szkody na telefon, czy w krótkim czasie (np. 48 godzin), a jeśli tak, to do jakiej kwoty?

 

Warto przestudiować zapisy w warunkach ubezpieczenia, bo wymogi towarzystw są bardzo różne. Na przykład w AXA Ubezpieczenia mamy siedem dni na zgłoszenie szkody o wypadku, a w przypadku kradzieży jeden dzień od powzięcia informacji o zaistnieniu zdarzenia.

Z kolei w Link4 mamy 24-godzinny termin dla obu zdarzeń, ale warto przeczytać kolejny punkt warunków, który stanowi, że w przypadku niedochowania powyższego terminu z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Link4 ma prawo do odpowiedniego zmniejszenia wysokości świadczenia, o ile późniejsze zgłoszenie miało wpływ na możliwość ustalenia przez Link4 czasu, przebiegu i okoliczności zdarzenia lub jego skutków oraz rozmiarów szkody. Pojawienie się takiego zapisu to efekt zmian w kodeksie cywilnym w sierpniu ubiegłego roku. Zgodnie z nim towarzystwa nie mogą już arbitralnie decydować: zgłosiłeś szkodę po 25 godzinach, to nie dostaniesz odszkodowania. Oznacza to, że w celu uniknięcia komplikacji lepiej zgłosić szkodę możliwie szybko, ale jeśli z różnych względów przegapimy ten termin, to towarzystwo będzie musiało udowodnić, że utrudniło to np. ustalenie odpowiedzialności. Trzeba też pamiętać, że w przypadku kradzieży czy wypadku z ofiarami w ludziach trzeba niezwłocznie poinformować policję.

Dodatkowo cały czas trzeba uważać, co towarzystwo uznaje za zgłoszenie szkody. Szczególnie klienci Liberty Direct powinni uważać, bo towarzystwo wymaga dogłębnej analizy zapisów swoich warunków. Czytając punkt (par. 17) mówiący o obowiązkach ubezpieczającego, ubezpieczonego oraz kierowcy w przypadku powstania szkody z AC, dowiedzą się, że szkodę należy zgłosić do centrum obsługi klienta niezwłocznie, nie później niż w ciągu trzech dni od zaistnienia szkody lub 24 godzin od powzięcia informacji o kradzieży. Myliłby się jednak ten, kto na tej podstawie uzna, że telefon załatwi całą sprawę.

- Zgłoszenie szkody w Liberty Direct powinno nastąpić na zasadach określonych w par. 9 OWU (zasady ogólne - przyp. red.), tj. nie później niż w ciągu trzech dni od daty zaistnienia szkody lub 24 godzin od powzięcia informacji o kradzieży pojazdu - niezależnie od tego, czy wcześniej została przekazana informacja o szkodzie do centrum obsługi klienta. Poinformowanie centrum obsługi klienta o wystąpieniu szkody nie jest bowiem równoznaczne ze zgłoszeniem szkody - mówi Krzysztof Michałek, kierownik ds. oceny ryzyka Liberty Direct.

Wyjaśnia, że zgłoszenie szkody polega m.in. na wypełnieniu odpowiednich dokumentów. Klient może to zrobić samodzielnie lub skorzystać z pomocy konsultanta Liberty Direct w tym zakresie, który na podstawie rozmowy z klientem wypełnia stosowne dokumenty a następnie przekazuje je klientowi do podpisu - za pośrednictwem inspektora Liberty Direct dokonującego oględzin pojazdu.

- Po telefonicznym zawiadomieniu o szkodzie inspektor umawia się z klientem we wskazanym przez niego miejscu w ciągu trzech dni od zaistnienia szkody w celu dokonania oględzin samochodu, podczas których klient wypełnia odpowiednie druki i oświadczenia, a także dokonuje innych niezbędnych czynności - mówi Krzysztof Michałek.

Jak wynika z sondy GP (wyniki patrz obok), taka procedura jest raczej niestosowana przez towarzystwa. Zwykle wystarczy zgłoszenie szkody przez telefon.

KIEDY I JAK TRZEBA POINFORMOWAĆ O SZKODZIE

PROBLEM: Klient miał stłuczkę na parkingu w czwartek. Wyjeżdżał na długi weekend, więc zadzwonił do call center z informacją, że ma stłuczkę, w wyniku której został zarysowany bok. Ponieważ można z takim uszkodzeniem jechać, zrobił to i wrócił we wtorek wieczorem. Czy telefon wystarczy jako zgłoszenie szkody? Czy do środy musi spotkać się z kimś, żeby uzupełnić jakieś dokumenty potrzebne do uznania faktu zgłoszenia szkody? O to zapytaliśmy towarzystwa:

 

Wystarczy telefon do call center w terminie siedmiu dni od powstania szkody. Na oględziny klient umawia się w dowolnym miejscu i terminie - Agnieszka Dąbrowska, dyrektor marketingu AXA Ubezpieczenia. 

Wystarczy telefoniczne zgłoszenie szkody. Konsultant umówi rzeczoznawcę na dowolny termin oględzin. Dodatkowo fakt oględzin potwierdzi nasz rzeczoznawca telefonicznie. Żadnych dokumentów do momentu oględzin klient nie musi dosyłać - Bertrand Cieślak, dyrektor departamentu likwidacji szkód komunikacyjnych Commercial Union Direct.

Telefoniczne zgłoszenie szkody na infolinię wystarczy, aby dochować trzydniowego terminu na zgłoszenia szkody. Spotkanie z rzeczoznawcą, oględziny pojazdu i wypełnienie druku (jeśli w ogóle przy drobnej szkodzie okaże się konieczne) może odbyć się później - Piotr Dyszlewicz, zastępca dyrektora biura likwidacji szkód STU Ergo Hestia.

Telefon wystarczy za zgłoszenie szkody. Z rzeczoznawcą można umówić się po powrocie albo w miejscu pobytu - Damian Ziąber, rzecznik Link4.

Ubezpieczony powinien zadzwonić do call center, zgłosić szkodę i jednocześnie poinformować, że uszkodzenia pojazdu są tak nieznaczne, że można użytkować pojazd. Może poprosić o wyznaczenie miejsca i terminu oględzin auta po powrocie. W umówionym wcześniej terminie podczas oględzin szkody uzupełniane są wymagane dokumenty - Agnieszka Rosa, biuro prasowe PZU.

Zgłoszenie telefoniczne jest całkowicie wystarczające do rozpoczęcia procesu likwidacji szkody. Oględziny mogą się odbyć w terminie uzgodnionym z klientem także po upływie kilku dni. Klient powinien podpisać i odesłać druk zgłoszenia szkody będący zapisem rozmowy telefonicznej, który otrzyma pocztą lub przywiezie mu rzeczoznawca podczas oględzin. Oczekiwanie na podpisanie zgłoszenia szkody nie wstrzymuje procesu likwidacji i wystarczy jak dotrze ono do nas przed dokonaniem wypłaty odszkodowania - Paweł Ptaszyński, departament obsługi szkód indywidualnych, Warta.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeszczep włosów w Turcji

Przeszczep włosów Turcja to temat, który od kilku lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic dziwnego — transplantacja włosów w Turcji to połączenie doskonałej jakości, atrakcyjnej ceny i komfortu na najwyższym poziomie.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, największym zagrożeniem psychospołecznym w pracy

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, to największe zagrożenie psychospołeczne w pracy. Przyznało tak 67% pracowników oraz 62% zarządzających. Notuje się wzrost przypadków dyskryminacji, przemocy słownej i poczucia wykluczenia. Dodatkowo młodzi pracownicy częściej zgłaszają nieakceptowalne zachowania. Czy firmy wprowadzają działania zapobiegawcze?

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

Nowy podatek od... skróconego czasu pracy. 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia, ale to wszystko – nie bez podatku

„Skrócony czas pracy – to się dzieje” to nowy program pilotażowy MRPiPS, w ramach którego przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski będą mogli skrócić czas pracy swoich pracowników (bez obniżania im wynagrodzenia), a to wszystko zostanie sfinansowane w ramach dotacji pochodzącej z Funduszu Pracy. Okazuje się jednak, że ze skróceniem czasu pracy do 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo do 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź z wprowadzeniem dodatkowych dni urlopu, może wiązać się konieczność zapłaty... podatku dochodowego.

REKLAMA

Sąd Najwyższy zajmie się sprawą pracowniczych szczepień na COVID-19. Czy można było nakazać szczepienie, czy można było żądać zaświadczeń, czy można było rozwiązać umowę?

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego - Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zajmie się w najbliższym czasie rozstrzygnięciem ciekawego zagadnienia prawnego. Chodzi o to, czy w czasie epidemii pracodawcy mieli prawo domagania się podania przez pracownika danych wrażliwych obejmujących informację dotyczącą odbycia albo braku szczepienia na Covid-19, bądź domagania się złożenia zaświadczenia o przeciwwskazaniach do odbycia szczepienia. Czy brak tych danych mógł być podstawą zwolnienia pracownika jednostki medycznej? Wszystko to będzie rozważał SN na skutek wątpliwości składu trzyosobowego SN, do którego trafiła skarga kasacyjna, na skutek sporu między pracownikiem a pracodawcą w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, z powodu braku szczepienia na COVID-19 i utratę zaufania do pracownika.

Oddają mieszkanie w zamian za dożywotnią rentę. Tyle pieniędzy dostają co miesiąc

Coraz wyższe rachunki za prąd, za ogrzewanie, coraz droższa żywność i leki, które kosztują majątek. Polskim emerytom coraz trudniej wiązać koniec z końcem. To dlatego niektórzy z nich decydują się na oddanie mieszkania w zamian za dożywotnią rentę? Jak na tym wychodzą. Ile wynosi comiesięczny zastrzyk gotówki, który trafia na ich konto?

REKLAMA