REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transakcje przy użyciu kart płatniczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz W. Kaszubski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek transakcji kartami płatniczymi charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Wartość transakcji przestępczych w naszym kraju nadal utrzymuje się na bardzo niskim poziomie.

Pojęcie bezpiecznego posługiwania się kartą płatniczą może być rozumiane wieloaspektowo i uzależnione jest od wielu czynników. Po pierwsze, zależy od technicznego zabezpieczenia samej karty i stopnia ochrony danych transakcyjnych. Po drugie, od technicznego przystosowania punktu akceptującego kartę do obsługi określonych typów technologii kartowej. Po trzecie, od bezpieczeństwa przekazywania danych pomiędzy akceptantem, agentem rozliczeniowym oraz wydawcą karty. Te trzy kategorie czynników określić można jako czynniki techniczno-technologiczne. Ich istnienie i wykorzystanie warunkowane jest przez uczestników obrotu kartowego, którzy prowadzą tę działalność jako podmioty profesjonalne. Oznacza to, iż w stosunku do tych podmiotów stawiane są podwyższone wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i bezproblemowości dokonywania transakcji.

REKLAMA

Mniej przestępstw

Obecnie stosowane w Polsce rozwiązania, jak również wdrażane nowe (standard EMV odnoszący się zarówno do technologii wykonania karty, jak również do jej obsługi w terminalach elektronicznych i bankomatach) zapewniają osobom dokonującym transakcji kartami płatniczymi wysoki poziom bezpieczeństwa. Dodatkowym potwierdzeniem faktu, iż polski rynek transakcji kartami płatniczymi charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa, są statystyki wskazujące, iż wartość transakcji przestępczych w Polsce w stosunku do wartości dokonywanych transakcji utrzymuje się na poziomie o połowę niższym niż średnia europejska.

Drugim aspektem bezpieczeństwa dokonywania transakcji kartami płatniczymi jest funkcjonowanie w Polsce od pięciu lat regulacji prawnych dotyczących praw i obowiązków stron umowy o kartę płatniczą, które wskazują podstawowe zasady postępowania z kartą i dokonywania transakcji, jak również rozstrzygają kwestie związane z zasadami i zakresem odpowiedzialności stron umowy w przypadku wystąpienia transakcji przestępczych.

Zachowania użytkownika

Trzecim aspektem bezpieczeństwa transakcji dokonywanych kartami płatniczymi jest zachowanie i postępowanie posiadacza karty. Należy zwrócić uwagę na to, iż jest to jedyny podmiot wchodzący w skład całego systemu płatności kartami płatniczymi, który nie może zostać określony mianem profesjonalnie prowadzącego działalność w zakresie dokonywania transakcji kartami płatniczymi. Posiadacz czy użytkownik karty płatniczej, niezależnie od tego, czy jest osobą fizyczną czy przedsiębiorcą, traktowany jest, z punktu widzenia systemu płatności kartami płatniczymi, jako klient, na rzecz którego świadczone są usługi. W związku z tym w stosunku do posiadacza karty płatniczej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dokonywania transakcji kartami płatniczymi nie można formułować wymagań identycznych jak w przypadku pozostałych podmiotów wchodzących w skład systemu transakcji dokonywanych przy wykorzystaniu kart płatniczych. Nie należy jednak wysnuwać z powyższego stwierdzenia wniosku o tym, iż posiadacz nie musi podejmować czynności wpływających na zachowanie właściwego poziomu bezpieczeństwa. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, iż to właśnie odpowiednie zachowanie posiadacza karty płatniczej jest elementem decydującym o tym, czy system dokonywania płatności kartami będzie charakteryzował się wysokim czy niskim poziomem bezpieczeństwa. Należy podkreślić, iż to właśnie posiadacze kart dokonując transakcji są najważniejszym elementem dla funkcjonowania całego systemu.

REKLAMA

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To odpowiednie zachowanie posiadacza karty płatniczej jest elementem decydującym o tym, czy system dokonywania płatności kartami będzie charakteryzował się wysokim czy niskim poziomem bezpieczeństwa

Koordynacja działań

Wzrastająca ilość transakcji powoduje również wzrost ryzyka wystąpienia transakcji przestępczych. Dlatego też wzrost świadomości i wiedzy posiadaczy o zasadach bezpiecznego dokonywania transakcji kartami płatniczymi, jak również stosowanie tych zasad w praktyce, jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na utrzymanie poziomu bezpieczeństwa tego segmentu rynku płatności bezgotówkowych na właściwym poziomie. Jedynie skoordynowane działania podmiotów profesjonalnych tworzących system płatności kartami płatniczymi oraz posiadaczy kart zapewniają bezpieczne i prawidłowe działanie tego rynku. Dlatego też, aby ułatwić posiadaczom kart uzyskanie podstawowych informacji na temat bezpiecznego posługiwania się kartami płatniczymi, w Związku Banków Polskich przygotowane zostało zestawienie podstawowych zasad, które powinny być stosowane przy dokonywaniu tego typu płatności. Zapoznanie się z nimi i stosowanie w praktyce umożliwia znaczące ograniczenie możliwości wystąpienia transakcji nieuprawnionych.

BEZZWŁOCZNY KONTAKT

Gdy doszło do utraty karty, należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem lub organizacją, która ją wydała. W tym celu należy skontaktować się z dostępnym przez 24 h centrum autoryzacji kart. Numer centrum jest zapisany na odwrocie karty, wysyłany jest także razem z przesyłką zawierającą kartę. Warto go wpisać do swojego telefonu komórkowego np. pod pozycją karty_nazwa banku oraz przechowywać w znanym innym domownikom miejscu w domu. Numery do zastrzegania kart można również uzyskać na stronie internetowej Związku Banków Polskich www.zbp.pl (zakładka - zastrzeż kartę) lub poprzez pod adresem: www.zbp.pl/zk.

24 RADY DLA POSIADACZY KART PŁATNICZYCH

1. Podczas transakcji nie należy tracić karty z pola widzenia. Po transakcji należy ją odebrać bez zbędnej zwłoki.

2. Należy zachować rozwagę przy przekazywaniu numeru karty. Nie należy udostępniać numeru karty nikomu, kto do nas dzwoni, również w sytuacji, gdy np. osoba dzwoniąca informuje, że są problemy techniczne i prosi o weryfikację informacji. Wydawcy kart nie stosują praktyki weryfikowania danych posiadacza czy danych karty przez telefon. W sytuacji inicjowania połączenia przez posiadacza również nie należy udostępniać numeru karty przez telefon, chyba że istnieje pewność, że rozmówca zasługuje na zaufanie.

3. Nie należy odpowiadać na pocztę elektroniczną, z której wynika konieczność podania informacji o karcie. Należy ignorować wszelką korespondencję zachęcającą do odwiedzania stron internetowych, na których można zweryfikować dane karty, limity transakcyjne lub inne parametry karty, nawet w przypadku gdy korespondencja nosi cechy podobne jak korespondencja wydawcy (np. logo, kolorystyka, podobny adres pocztowy). Ten rodzaj oszustwa jest nazywanych phishingiem.

4. Nigdy nie należy podawać informacji o karcie na stronach, które nie są bezpieczne. (np. strony z treściami przeznaczonymi wyłącznie dla osób pełnoletnich, strony nieznanych szerzej firm oferujące markowy towar po rewelacyjnych cenach).

5. Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu.

6. Przed ewentualnym wyrzuceniem należy dokładnie niszczyć wszystkie wnioski na karty płatnicze, które możesz otrzymać drogą pocztową.

7. Zakazane jest zapisywanie kodu PIN na karcie lub przechowywanie go razem z kartą (portfel, portmonetka) - działania tego typu są niezgodne z przepisami ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych i wyłączają ustawowy limit odpowiedzialności posiadacza karty.

8. Nie należy zostawiać karty ani pokwitowań transakcji bez nadzoru (również wydruków potwierdzeń transakcji z bankomatów).

9. Ochrona numeru karty i innych poufnych kodów umożliwiających dokonane transakcji (np. numer PIN, numer CVV 2, numer CVC2), jest obowiązkiem każdego posiadacza karty płatniczej. Należy pamiętać, że zarówno w przypadku transakcji bankomatowych, jak i dokonywanych terminalach elektronicznych wskazane jest zasłanianie ręką klawiatury służącej do wprowadzania kodu PIN podczas jego podawania.

10. Wskazanie jest sporządzenie i przechowywanie w bezpiecznym miejscu listy numerów kart oraz adresów i telefonów do każdego z wydawców posiadanych kart. Lista ta powinna być aktualna i obejmować wszystkie posiadane karty.

11. Należy ze sobą nosić tylko te karty, które są wykorzystywane. Nie jest wskazane posiadanie przy sobie kart, które są rzadko wykorzystywane.

12. Transakcje dokonywane kartami płatniczymi muszą być traktowane z taką samą rozwagą jak inne dokonane na rachunku. Konieczne jest dokonywanie weryfikacji wykonanych operacji niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu rachunku dla kart debetowych i zestawienia transakcji dla pozostałych kart. Zachowanie pokwitowań dokonanych transakcji pozwala na szybką weryfikację zgodności danych ujętych a zestawieniach z rzeczywiście dokonanymi operacjami.

13. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności pomiędzy zestawieniem operacji a faktycznie dokonywanymi transakcjami należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wydał kartę.

14. Wskazane jest zachowywanie pokwitowań transakcji, które nie doszły do skutku.

15. Przed wyrzuceniem należy zniszczyć wszystkie dokumenty, które zawierają numer karty płatniczej.

16. Nigdy nie należy podpisywać pokwitowania transakcji in blanco. W przypadku transakcji w imprinterze (dotyczy to tylko kart tłoczonych) zawsze konieczne jest nakreślenie linii w czystej części blankietu, tak by nie było możliwe oszukańcze dodanie dodatkowych opłat.

17. Kalka jest bardzo rzadko wykorzystywana, ale jeśli została użyta do transakcji kartą, należy ją zniszczyć.

18. W restauracjach, w przypadku otrzymania wydruku z terminala z miejscem na wpisanie napiwku w zależności od uznania należy wpisać kwotę napiwku lub przekreślić to miejsce poziomą kreską.

19. Nigdy nie należy zapisywać numeru karty w miejscu publicznie dostępnym (np. na pocztówce).

20. Wskazane jest noszenie kart poza portfelem, najlepiej w oddzielnej zamykanej przegródce lub etui.

21. Zakazane jest udostępnianie kart osobom nieuprawnionym (niebędącym posiadaczem lub użytkownikiem, w tym również członkom najbliższej rodziny).

22. W przypadku przeprowadzki konieczne jest jak najszybsze poinformowanie wydawcy karty o zmianie adresu do korespondencji.

23. Nie jest wskazane zabieranie karty ze sobą, jeżeli jej użycie jest mało prawdopodobne, a zachodzi duże prawdopodobieństwo jej utraty (np. zakupy na bazarach i w miejscach, gdzie można być narażonym na kradzież).

24. Jeżeli wystąpiła sytuacja, która sprzyja kradzieży, sprawdź, czy masz karty (np. po wejściu do pociągu, w przedziale).

dr hab. REMIGIUSZ W. KASZUBSKI

dyrektor w Związku Banków Polskich

JĘDRZEJ GRODZICKI

doradca prezesa Związku Banków Polskich

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA