REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywa dla leasingu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.
W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.

W momencie wejścia nowej ustawy o podatku od towarów i usług, leasing stracił znacznie na atrakcyjności, ze względu na zbyt duże obciążenia leasingobiorcy podatkiem VAT. A zaciągnięcie kredytu nawet dla największych firm transportowych w Polsce nie jest na tyle bezpieczne, aby podejmować się takich transakcji.

Szansa dla małych firm

REKLAMA

– Dla wielu procedury bankowe są bardziej skomplikowane i czasochłonne aniżeli leasing, bo jest to zobowiązanie pozabilansowe i nie obciąża zdolności kredytowej klienta. Oferujemy doradztwo zarówno w trakcie podejmowania decyzji, jak i opiekę po podpisaniu umowy. Dla klienta liczy się czas. W naszej ofercie klient może wybierać pomiędzy leasingiem operacyjnym i finansowym – odpowiadającym obowiązującym przepisom podatkowo-rachunkowym, leasingiem zwrotnym, ratami stałymi i sezonowymi oraz różnymi walutami umów – mówi Artur Klein z Deutsche Leasing Polska.

Jednakże ponad 90 proc. firm w Polsce to średnie i małe przedsiębiorstwa, z których większość nie dysponuje ani odpowiednią gotówką na zakup, ani też odpowiednią zdolnością kredytową. – Naszym klientem może zostać każda firma. Sprawy rozpatrujemy indywidualnie i tak samo jest u nas traktowana duża firma jak i przysłowiowy Kowalski – dodaje Artur Klein.

Mimo to małe firmy stają się coraz mniej wiarygodnymi klientami dla leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwwagą dla leasingu i szansą dla małych i średnich firm niedysponujących odpowiednim kapitałem czy też zdolnością kredytową może być najem taboru samochodowego na określony czas, np. minimum 6 miesięcy. Głównie będzie to oferta skierowana do firm, które potrzebują odpowiedniego taboru na potrzeby własne. – Wydaje się, że to nieunikniony proces rozwoju usług w sektorze samochodowym. Jeśli nie zaczną oferować tego polskie firmy, zacznie to robić konkurencja z innych krajów – komentuje Edward Soboń, prezes firmy Matrans S.A. ze Starachowic. Jest to szansa dla firm, które potrzebują taboru samochodowego na określony czas, jak np. do obsługi kontraktu budowlanego. Nasza firma jest przygotowana do obsługi logistycznej takiego przedsięwzięcia jak najem samochodów na czas – dodaje Edward Soboń.

Plusy najmu

REKLAMA

Ale oferta „najmu na czas” skierowana jest też do przewoźników, którzy świadczą usługi transportowe krajowe. Wielokrotnie jest tak, że mniejszy przewoźnik przegrywa swoją ofertę o kontrakt na przewóz towaru tylko dlatego, że potrzebny jest specjalistyczny tabor samochodowy (np. chłodziarki), a kontrakt może potrwać np. jeden rok. Wziąć tabor w leasing to zbyt duże ryzyko, bo czy po roku – po zakończeniu tego kontraktu – tabor ten będzie mógł być jeszcze wykorzystany w pełni. Przy najmie takiego ryzyka nie ma! Ponadto, w czasie trwania umowy najmu istnieje możliwość zamiany środka transportu i obsługi serwisowej, co daje gwarancje pełnej użyteczności sprzętu i zaspokojenia potrzeb logistycznych, jest też większa swoboda w określeniu warunków i kosztów najmu.

Koszty najmu taboru samochodowego czy to nowego, czy to używanego są podobne jak koszty leasingu. Jest jeszcze jeden plus z „najmu na czas określony”. Może być to jedna z form walki z tzw. dumpingiem usług transportowych, którego dopuszczają się firmy posiadające środki transportu na użytek własny (często posiadających te środki w leasingu albo w kredycie). Aby zarobić tylko na pokrycie kosztów utrzymania niewykorzystywanych w pełni samochodów, właściciele takich pojazdów świadczą usługi transportowe po cenie kosztów, psując rynek zawodowym przewoźnikom drogowym. Przy możliwości najmu znaczna część firm nie zdecydowałaby się na długotrwałe leasingi czy kredyty, aby w momencie braku zapotrzebowania na te środki nie mieć zmartwienia, jak spłacić raty leasingowe i wykorzystać sprzęt.

Przy obecnym stanie prawnym i podatkowym istnieje już pełna możliwość zawierania odpowiednich umów „najmu na czas określony” taboru samochodowego na potrzeby własne bądź też na świadczenie usług transportowych na terenie kraju. Jeśli chodzi zaś o przewoźników na rynku wewnątrzwspólnotowym, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, gdyż wchodzą w grę jeszcze wypisy z licencji. Z prognoz tego sektora usług wynika, że dostosowanie polskich przepisów o wypisach z licencji do usług najmu będzie kwestią niedalekiej przyszłości.

Beata Trochymiak



Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Student pracuje w wakacje. Co z ubezpieczeniem zdrowotnym?

Po rozwiązaniu umowy o pracę rodzice powinni ponownie zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego, jeśli nadal się uczy i nie ukończyło 26 lat. To ważne dla ciągłości ubezpieczenia - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wzrósł dług Polski: Zła wiadomość dla rządu i samorządów, to już 57,4% PKB

Dług polskiego sektora instytucji rządowych oraz samorządowych (general government) wzrósł do 57,4% PKB w pierwszym kwartale 2025 r. z 55,3% PKB zanotowanych kwartał wcześniej. Takie dane podał Eurostat. Natomiast w pierwszym kwartale 2024 r. wskaźnik ten wyniósł 51,3% PKB.

MOPS znaczny stopień niepełnosprawności – jakie świadczenia i wsparcie przysługują?

Jakie zasiłki przysługują przy znacznym stopniu niepełnosprawności w 2025 roku? Czy MOPS wypłaca zasiłek stały i pielęgnacyjny? Kiedy można liczyć na specjalny zasiłek opiekuńczy i jakie są limity dochodowe? W tym poradniku zebraliśmy najważniejsze informacje o świadczeniach MOPS i programach pomocowych dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności – od wysokości zasiłków po procedurę składania wniosków. Sprawdź, na co naprawdę możesz liczyć.

Mało kto o tym wie, a można dostać 100 zł na rachunki za prąd. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby otrzymać dopłatę?

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) zapewnia wsparcie finansowe w wysokości 100 zł miesięcznie na pokrycie kosztów prądu. Dofinansowanie to jest przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, które do funkcjonowania wymagają użycia respiratora lub koncentratora tlenu. Oto szczegóły.

REKLAMA

Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów w procedurze uproszczonej – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

Zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej wymusiły aktualizację krajowych regulacji dotyczących VAT. W piątek 19 lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej przy imporcie towarów.

Koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat

Mają zajść kolejne zmiany w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350). Tym razem będą to jednak deregulacje na korzyść pracodawców. Dlaczego? Bo zapowiadany jest koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat.

REKLAMA