REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywa dla leasingu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.
W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.

W momencie wejścia nowej ustawy o podatku od towarów i usług, leasing stracił znacznie na atrakcyjności, ze względu na zbyt duże obciążenia leasingobiorcy podatkiem VAT. A zaciągnięcie kredytu nawet dla największych firm transportowych w Polsce nie jest na tyle bezpieczne, aby podejmować się takich transakcji.

Szansa dla małych firm

REKLAMA

– Dla wielu procedury bankowe są bardziej skomplikowane i czasochłonne aniżeli leasing, bo jest to zobowiązanie pozabilansowe i nie obciąża zdolności kredytowej klienta. Oferujemy doradztwo zarówno w trakcie podejmowania decyzji, jak i opiekę po podpisaniu umowy. Dla klienta liczy się czas. W naszej ofercie klient może wybierać pomiędzy leasingiem operacyjnym i finansowym – odpowiadającym obowiązującym przepisom podatkowo-rachunkowym, leasingiem zwrotnym, ratami stałymi i sezonowymi oraz różnymi walutami umów – mówi Artur Klein z Deutsche Leasing Polska.

Jednakże ponad 90 proc. firm w Polsce to średnie i małe przedsiębiorstwa, z których większość nie dysponuje ani odpowiednią gotówką na zakup, ani też odpowiednią zdolnością kredytową. – Naszym klientem może zostać każda firma. Sprawy rozpatrujemy indywidualnie i tak samo jest u nas traktowana duża firma jak i przysłowiowy Kowalski – dodaje Artur Klein.

Mimo to małe firmy stają się coraz mniej wiarygodnymi klientami dla leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwwagą dla leasingu i szansą dla małych i średnich firm niedysponujących odpowiednim kapitałem czy też zdolnością kredytową może być najem taboru samochodowego na określony czas, np. minimum 6 miesięcy. Głównie będzie to oferta skierowana do firm, które potrzebują odpowiedniego taboru na potrzeby własne. – Wydaje się, że to nieunikniony proces rozwoju usług w sektorze samochodowym. Jeśli nie zaczną oferować tego polskie firmy, zacznie to robić konkurencja z innych krajów – komentuje Edward Soboń, prezes firmy Matrans S.A. ze Starachowic. Jest to szansa dla firm, które potrzebują taboru samochodowego na określony czas, jak np. do obsługi kontraktu budowlanego. Nasza firma jest przygotowana do obsługi logistycznej takiego przedsięwzięcia jak najem samochodów na czas – dodaje Edward Soboń.

Plusy najmu

REKLAMA

Ale oferta „najmu na czas” skierowana jest też do przewoźników, którzy świadczą usługi transportowe krajowe. Wielokrotnie jest tak, że mniejszy przewoźnik przegrywa swoją ofertę o kontrakt na przewóz towaru tylko dlatego, że potrzebny jest specjalistyczny tabor samochodowy (np. chłodziarki), a kontrakt może potrwać np. jeden rok. Wziąć tabor w leasing to zbyt duże ryzyko, bo czy po roku – po zakończeniu tego kontraktu – tabor ten będzie mógł być jeszcze wykorzystany w pełni. Przy najmie takiego ryzyka nie ma! Ponadto, w czasie trwania umowy najmu istnieje możliwość zamiany środka transportu i obsługi serwisowej, co daje gwarancje pełnej użyteczności sprzętu i zaspokojenia potrzeb logistycznych, jest też większa swoboda w określeniu warunków i kosztów najmu.

Koszty najmu taboru samochodowego czy to nowego, czy to używanego są podobne jak koszty leasingu. Jest jeszcze jeden plus z „najmu na czas określony”. Może być to jedna z form walki z tzw. dumpingiem usług transportowych, którego dopuszczają się firmy posiadające środki transportu na użytek własny (często posiadających te środki w leasingu albo w kredycie). Aby zarobić tylko na pokrycie kosztów utrzymania niewykorzystywanych w pełni samochodów, właściciele takich pojazdów świadczą usługi transportowe po cenie kosztów, psując rynek zawodowym przewoźnikom drogowym. Przy możliwości najmu znaczna część firm nie zdecydowałaby się na długotrwałe leasingi czy kredyty, aby w momencie braku zapotrzebowania na te środki nie mieć zmartwienia, jak spłacić raty leasingowe i wykorzystać sprzęt.

Przy obecnym stanie prawnym i podatkowym istnieje już pełna możliwość zawierania odpowiednich umów „najmu na czas określony” taboru samochodowego na potrzeby własne bądź też na świadczenie usług transportowych na terenie kraju. Jeśli chodzi zaś o przewoźników na rynku wewnątrzwspólnotowym, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, gdyż wchodzą w grę jeszcze wypisy z licencji. Z prognoz tego sektora usług wynika, że dostosowanie polskich przepisów o wypisach z licencji do usług najmu będzie kwestią niedalekiej przyszłości.

Beata Trochymiak



Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA