REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywa dla leasingu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.
W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.

W momencie wejścia nowej ustawy o podatku od towarów i usług, leasing stracił znacznie na atrakcyjności, ze względu na zbyt duże obciążenia leasingobiorcy podatkiem VAT. A zaciągnięcie kredytu nawet dla największych firm transportowych w Polsce nie jest na tyle bezpieczne, aby podejmować się takich transakcji.

Szansa dla małych firm

REKLAMA

– Dla wielu procedury bankowe są bardziej skomplikowane i czasochłonne aniżeli leasing, bo jest to zobowiązanie pozabilansowe i nie obciąża zdolności kredytowej klienta. Oferujemy doradztwo zarówno w trakcie podejmowania decyzji, jak i opiekę po podpisaniu umowy. Dla klienta liczy się czas. W naszej ofercie klient może wybierać pomiędzy leasingiem operacyjnym i finansowym – odpowiadającym obowiązującym przepisom podatkowo-rachunkowym, leasingiem zwrotnym, ratami stałymi i sezonowymi oraz różnymi walutami umów – mówi Artur Klein z Deutsche Leasing Polska.

Jednakże ponad 90 proc. firm w Polsce to średnie i małe przedsiębiorstwa, z których większość nie dysponuje ani odpowiednią gotówką na zakup, ani też odpowiednią zdolnością kredytową. – Naszym klientem może zostać każda firma. Sprawy rozpatrujemy indywidualnie i tak samo jest u nas traktowana duża firma jak i przysłowiowy Kowalski – dodaje Artur Klein.

Mimo to małe firmy stają się coraz mniej wiarygodnymi klientami dla leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwwagą dla leasingu i szansą dla małych i średnich firm niedysponujących odpowiednim kapitałem czy też zdolnością kredytową może być najem taboru samochodowego na określony czas, np. minimum 6 miesięcy. Głównie będzie to oferta skierowana do firm, które potrzebują odpowiedniego taboru na potrzeby własne. – Wydaje się, że to nieunikniony proces rozwoju usług w sektorze samochodowym. Jeśli nie zaczną oferować tego polskie firmy, zacznie to robić konkurencja z innych krajów – komentuje Edward Soboń, prezes firmy Matrans S.A. ze Starachowic. Jest to szansa dla firm, które potrzebują taboru samochodowego na określony czas, jak np. do obsługi kontraktu budowlanego. Nasza firma jest przygotowana do obsługi logistycznej takiego przedsięwzięcia jak najem samochodów na czas – dodaje Edward Soboń.

Plusy najmu

REKLAMA

Ale oferta „najmu na czas” skierowana jest też do przewoźników, którzy świadczą usługi transportowe krajowe. Wielokrotnie jest tak, że mniejszy przewoźnik przegrywa swoją ofertę o kontrakt na przewóz towaru tylko dlatego, że potrzebny jest specjalistyczny tabor samochodowy (np. chłodziarki), a kontrakt może potrwać np. jeden rok. Wziąć tabor w leasing to zbyt duże ryzyko, bo czy po roku – po zakończeniu tego kontraktu – tabor ten będzie mógł być jeszcze wykorzystany w pełni. Przy najmie takiego ryzyka nie ma! Ponadto, w czasie trwania umowy najmu istnieje możliwość zamiany środka transportu i obsługi serwisowej, co daje gwarancje pełnej użyteczności sprzętu i zaspokojenia potrzeb logistycznych, jest też większa swoboda w określeniu warunków i kosztów najmu.

Koszty najmu taboru samochodowego czy to nowego, czy to używanego są podobne jak koszty leasingu. Jest jeszcze jeden plus z „najmu na czas określony”. Może być to jedna z form walki z tzw. dumpingiem usług transportowych, którego dopuszczają się firmy posiadające środki transportu na użytek własny (często posiadających te środki w leasingu albo w kredycie). Aby zarobić tylko na pokrycie kosztów utrzymania niewykorzystywanych w pełni samochodów, właściciele takich pojazdów świadczą usługi transportowe po cenie kosztów, psując rynek zawodowym przewoźnikom drogowym. Przy możliwości najmu znaczna część firm nie zdecydowałaby się na długotrwałe leasingi czy kredyty, aby w momencie braku zapotrzebowania na te środki nie mieć zmartwienia, jak spłacić raty leasingowe i wykorzystać sprzęt.

Przy obecnym stanie prawnym i podatkowym istnieje już pełna możliwość zawierania odpowiednich umów „najmu na czas określony” taboru samochodowego na potrzeby własne bądź też na świadczenie usług transportowych na terenie kraju. Jeśli chodzi zaś o przewoźników na rynku wewnątrzwspólnotowym, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, gdyż wchodzą w grę jeszcze wypisy z licencji. Z prognoz tego sektora usług wynika, że dostosowanie polskich przepisów o wypisach z licencji do usług najmu będzie kwestią niedalekiej przyszłości.

Beata Trochymiak



Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

REKLAMA

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

REKLAMA

ZUS, urlop, PIT i ryzyko. Umowa o pracę czy B2B? Porównanie na przykładach z 2025 roku

Coraz więcej osób rozważa przejście z etatu na własną działalność. Równie często pracodawcy zamiast umowy o pracę proponują współpracę w modelu B2B. W 2025 roku po zmianach w składkach ZUS i podatkach ten wybór staje się jeszcze bardziej istotny. W artykule porównujemy te formy współpracy, pokazując różnice w wynagrodzeniu, zabezpieczeniach i ryzykach na konkretnych liczbach i przykładach.

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

REKLAMA