REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wpłacać podatek przelewem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 lutego br. obowiązują nowe wzory formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego. Podatnicy, którzy chcą dokonać takiej wpłaty gotówkowej albo polecenia przelewu, muszą więc wykorzystać i wypełnić odpowiednie formularze.
Zobowiązania podatkowe (czyli np. obowiązek zapłaty podatku) wygasają w całości lub w części m.in. wskutek zapłaty, pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta, zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku.
Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
• przy zapłacie gotówką – dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta,
• w obrocie bezgotówkowym – dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.
Od 1 lutego 2005 r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie wzoru formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego (Dz.U. nr 182, poz. 1882).

Wpisz nazwę organu i numer rachunku
W polu 01 i 02 formularza należy wpisać nazwę organu podatkowego zgodnie z właściwością miejscową, czyli np. II Urząd Skarbowy w Bolesławcu. Jeżeli formularz wypełniany jest pismem ręcznym, w każdej linii można wpisać maksymalnie do 27 znaków. Natomiast wypełniając formularz pismem maszynowym, w każdej linii można wpisać maksymalnie 54 znaki. Oczywiście dane te trzeba wpisywać w sposób jednoznacznie umożliwiający odczyt (tzn. wpisując znaki w jednym ciągu, z wyraźnymi odstępami, ignorując podział na kratki i nie wykraczając poza obrys pola).
W polu nr 03 należy wpisać numer rachunku bankowego NRB właściwego organu podatkowego. Warto pamiętać, że przy wpisywaniu cyfr nie należy wpisywać żadnych znaków rozdzielających np. „-”.
Pole 04 wypełnia jednostka przyjmująca formularz zlecenia płatniczego. Dla polecenia przelewu należy przekreślić za pomocą „x” znak W, zaś dla wpłaty gotówkowej znak P.

Wpisz kwotę
Wypełniając to pole, należy stosować zasady właściwe dla pola 01 i 02. Kwota powinna być wpisana cyframi, począwszy od lewej strony pola. Nie należy stosować kropek oddzielających tysiące, miliony itp.
Jeżeli formularz wypełniany jest pismem maszynowym, kwotę należy poprzedzić dwoma znakami gwiazdek (**). Jeżeli formularz wypełniany jest pismem ręcznym, przecinek oddzielający grosze powinien być umieszczony w oddzielnej kratce.

3 Wpisz swój numer rachunku
W zależności od formy płatności w polu 06 należy wpisać w przypadku:
• przelewu – numer rachunku bankowego NRB zobowiązanego,
• wpłaty gotówkowej – kwotę słownie.
Jeżeli płatność dokonywana jest przelewem przy wpisywaniu NRB zobowiązanego, należy stosować zasady dotyczące NRB organu podatkowego (pole 03).

4 Podaj adres
W polu tym należy wpisać imię i nazwisko (firmę), nazwę oraz adres zobowiązanego (wpłacającego). Jeżeli wpłaty dokonuje osoba fizyczna, należy wpisać imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, uwzględniając przy tym odstępy i znaki rozdzielające. Osoba prawna wpisuje nazwę firmy i adres jej siedziby.

5 Wpisz NIP
W polu 09 należy wpisać Numer Identyfikacji Podatkowej zobowiązanego bez znaków rozdzielających (bez kresek), np. 8351245258, rozpoczynając od pierwszej kratki.
Gdyby zobowiązany nie posiadał NIP, należy wpisać identyfikator uzupełniający:
• numer REGON – gdy zobowiązany jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, ale posiadającą numer REGON,
• numer PESEL – gdy wpłacający jest osobą fizyczną posiadającą numer PESEL.
Pamiętaj, jeżeli zobowiązany nie posiada jednego z podanych wyżej numerów: NIP, PESEL lub REGON, to należy wpisać serię i numer paszportu lub serię i numer dowodu osobistego albo numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (bez znaków rozdzielających).

6 Podaj typ identyfikatora
W polu 10 trzeba podać typ identyfikatora. Jeżeli w polu 09 wpisano:
• NIP – należy wpisać N,
• nr REGON – należy wpisać R,
• nr PESEL – należy wpisać P,
• serię i numer dowodu osobistego – należy wpisać 1,
• serię i numer paszportu – należy wpisać 2,
• numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość – należy wpisać 3.

7 Poinformuj, za jaki okres płacisz
Pole 11 musi być wypełnione, z wyjątkiem sytuacji, gdy wpłata dotyczy należności niezwiązanych z okresem rozliczeniowym (np. kaucja gwarancyjna w podatku od towarów i usług, podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych).
W polu tym należy wpisać, jakiego okresu dotyczy dokonywana wpłata (bez znaków rozdzielających): R – rok, K – kwartał, M – miesiąc, D – dekada, J – dzień. Na przykład, jeżeli wpłata dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych za 2004 r., należy wpisać – 04R, a jeżeli wpłata dotyczy podatku od towarów i usług za luty 2004 r., należy wpisać – 04M02.
8 Oznacz symbol formularza
W polu 12 należy oznaczyć symbol formularza lub płatności.
Jeżeli wpłata dotyczy zeznania lub deklaracji, należy wpisać symbol formularza, np. PIT-37.
Jeżeli wpłata należności wynika z decyzji (postanowienia) lub tytułu wykonawczego organu podatkowego, należy wpisać symbol płatności, np.:
• PIT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych,
CIT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych,
• VAT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku od towarów i usług.
W przypadku dokonywania wpłaty na rzecz urzędu skarbowego, symbol płatności musi być zgodny z symbolem określonym w przepisach dotyczących wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych.
Gdy wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego, należy wpisać symbol płatności INNE.

9 Zidentyfikuj zobowiązanie
Przy wypełnianiu pola 13 należy stosować zasady właściwe dla pola nr 01 i 02.
Pole to wypełnia się, jeżeli wpłata należności wynika z decyzji, postanowienia tytułu wykonawczego. W takich przypadkach zobowiązany, wypełniając to pole, wpisuje w skrócie rodzaj aktu administracyjnego i jego sygnaturę podaną w treści tego aktu, np.:
• tytuł wykonawczy SM1-0987-03,
• decyzja US-732-89-03.
Jeżeli wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego i jednocześnie nie wynika z decyzji, postanowienia, tytułu wykonawczego lub innego aktu; wówczas należy wpisać w skrócie rodzaj należności, np. podatek:
• od nieruchomości (wpłata dotyczy podatku od nieruchomości),
• leśny (wpłata dotyczy podatku leśnego),
• rolny (wpłata dotyczy podatku rolnego),
• od posiadania psów (wpłata dotyczy podatku od posiadania psów).

10 Pamiętaj o podpisie
Pole 14 przeznaczone jest na pieczęć, datę i podpis zobowiązanego. Odcisk pieczęci może być stosowany fakultatywnie (nie należy stosować czerwonego tuszu). Ponadto w polu tym należy umieścić datę zlecenia oraz podpis zobowiązanego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Witkiewicz
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Stopy procentowe: decyzja RPP z 5 czerwca 2025 r.

Glapiński: Nie zapowiadamy dzisiaj żadnej ścieżki przyszłych stóp procentowych, nie zobowiązujemy się do żadnych decyzji, nawet werbalnie.

Podwyżki dla urzędników wyższe o 666 zł od 14 czerwca 2025 r. Duża grupa zatrudnionych samorządowców ma szansę na wyrównanie od 1 marca 2025 r.

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Podwyżki zostaną wypłacone z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Koniec z mydleniem oczu. Czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON

Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Osoby z niepełnosprawnościami w rozmowach, we wpisach w Internecie, na licznych pikietach, strajkach, w listach do naszej redakcji czy w licznych petycjach do rządu czy Łukasza Krasonia, stanowczo podkreślają, że to czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON, że koniec z obietnicami i mydleniem im oczu. Stanowczo domagają się działań legislacyjnych i pilnej pomocy. Niektórzy są w naprawdę dramatycznej sytuacji.

REKLAMA

Jawność cen mieszkań w Polsce – na czym to ma polegać. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Ustawa o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, potocznie określana mianem „ustawy o jawności cen mieszkań”, po dość szybkim jej procedowaniu, finalnie w dniu 21 maja 2025 r. nabrała swojego finalnego kształtu. W tym dniu posłowie przyjęli poprawki Senatu do ustawy, które eliminowały budzące kontrowersje zapisy. Zgodnie z treścią art. 122 ust. 2 Konstytucji, Prezydent ma czas 21 dni od dnia przedstawienia mu ustawy przez Marszałka Sejmu i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Na dzień dzisiejszy jeszcze jej nie podpisał.

Najniższa krajowa 2026 i 2027 r.: 6 postulatów pracodawców

Pracodawcy mają konkretne wytyczne dla najniższej krajowej w 2026 i 2027 roku. Oto 6 postulatów stworzonych przez wszystkie organizacje pracodawców działające w Radzie Dialogu Społecznego.

GUS ujawnia, ile naprawdę zarabiają Polacy – ogromne różnice między branżami i regionami

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane o wynagrodzeniach za grudzień 2024 roku. Mediana zarobków wyniosła 7 266 zł, ale różnice między branżami, płcią, wiekiem i miejscem zamieszkania są ogromne.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026 brutto. Są 3 propozycje płacy minimalnej

Jaka będzie najniższa krajowa w 2026 roku? Trwają pierwsze konsultacje w sprawie wysokości płacy minimalnej. O ile wzrośnie w stosunku do 2025 roku? Ostatnia podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę wyniosła 366 zł brutto.

ZUS i MOPS: Bez zasiłku pielęgnacyjnego. Mąż ma raka z przerzutami prawie do wszystkich narządów, nie mam siły walczyć z komisjami ZUS i zabiegać

Osoby chore na chorobę nowotworową często nie dysponują orzeczeniem o niepełnosprawności – choroba ma kilka faz, może się wycofać na 5 lat, a potem wrócić w fazę przerzutów. Stan zdrowia nie jest tak stały jak przy innych deficytach organizmu. Osoba, która z sukcesem przeszła chemioterapię, staje na komisji i zostaje uznana za zdrową – przerzuty pojawiają się np. rok później. Dynamika choroby powoduje, że chory nie staje drugi raz na komisji lekarskiej i nie ma orzeczenia o niepełnosprawności. Efekt? Odcięcie od świadczeń pomocowych. I takie listy jak poniższy do redakcji Infor.pl. Napisała do nas czytelniczka, której mąż jest ciężko chory na raka (faza agresywna, przerzuty). Zrezygnowała ze starań o pomoc – zarówno z ZUS, jak i MOPS. Uznała, że nie ma szans na świadczenie wspierające, zasiłek pielęgnacyjny, rentę z tytułu niezdolności do pracy czy świadczenia z MOPS.

REKLAMA