REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinno się rozliczać "transakcje łańcuchowe"

REKLAMA

Aby określić, który z podmiotów tzw. transakcji łańcuchowej wykazuje wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a co za tym idzie, któremu z podmiotów przysługuje prawo do zastosowania stawki właściwej dla takiej dostawy, należy ustalić, której z transakcji przyporządkowany zostaje transport towarów – wyjaśniają eksperci podatkowi z Rödl & Partner.

W przypadku transakcji pomiędzy trzema podmiotami z krajów członkowskich, gdy podmiot A nabywa towar od podmiotu B i dostarcza go do podmiotu C, przy czym towar idzie bezpośrednio od podmiotu B do C, możliwe są dwa rozwiązania (przyjmujemy założenie, że podmioty posługują się numerem identyfikacyjnym nadanym przez państwo ich siedziby).
Istnieją dwa rozwiązania
1. Transport towarów przyporządkowany dostawie od podmiotu B do A:
a) konsekwencje dla podmiotu B:
Jeżeli podmiot B dostarcza towar na terytorium innego kraju członkowskiego, to wystąpi u niego transakcja WDT (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli w takim wypadku będziemy mieli do czynienia z podmiotem z siedzibą w Polsce, to po spełnieniu warunków posiadania dokumentów potwierdzających dostawę towarów oraz posługiwania się numerami NIP UE (art. 42 ustawy o VAT), podmiot ten opodatkowuje dostawę do podmiotu A stawką 0 proc.
b) konsekwencje dla podmiotu A:
Jeżeli podmiot B posiada siedzibę na terytorium innego kraju członkowskiego niż podmiot A, to transakcja z podmiotem B będzie stanowiła dla podmiotu A transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Należy przy tym pamiętać, iż transakcja WNT będzie realizowana przez podmiot A w kraju podmiotu C, a więc w kraju, do którego fizycznie został dostarczony towar (art. 25 ust. 1 ustawy o VAT). W takim wypadku należy rozpatrzyć dwie następujące możliwości:
– podmioty A i C posiadają siedzibę w tym samym kraju członkowskim:
W takim wypadku podmiot A rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium swojego kraju. Dostawa towaru dla podmiotu C będzie transakcją krajową opodatkowaną według stawek obowiązujących dla dostawy danego rodzaju towaru.
– podmiot A posiada siedzibę w innym kraju członkowskim niż podmiot C:
W takim wypadku podmiot A zobowiązany jest co do zasady do rozliczenia WNT na terytorium kraju podmiotu C, a co za tym idzie – do rejestracji w kraju podmiotu C w celu rozliczania VAT – wyjaśniają specjaliści z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu.
Prawo do zastosowania stawki VAT
Dostawa od podmiotu A do C nie będzie stanowiła dla podmiotu A transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), a więc podmiotowi A nie będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki VAT właściwej dla WDT. Podmiot A zobowiązany będzie do opodatkowania transakcji dostawy w kraju podmiotu C (art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT) według stawek VAT właściwych dla sprzedaży danego rodzaju towaru w kraju podmiotu C.
UWAGA!
W przypadku gdy podmioty A, B i C są podatnikami VAT w trzech różnych krajach członkowskich, możliwe jest zastosowanie procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa poniżej.
c) konsekwencje dla podmiotu C:
Podmiot C otrzyma fakturę ze swoim krajowym podatkiem VAT, który będzie podlegał odliczeniu w składanej przez niego deklaracji VAT.
Transport towarów przyporządkowany dostawie
2. Transport towarów przyporządkowany dostawie od podmiotu A do C:
a) konsekwencje dla podmiotu B:
Bez względu na to, czy podmioty A i B posiadają siedzibę na terytorium tego samego czy też różnych krajów członkowskich, dostawa do podmiotu A będzie stanowiła dla podmiotu B sprzedaż krajową opodatkowaną według krajowych stawek VAT (art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT).
b) konsekwencje dla podmiotu A:
– podmioty A i C posiadają siedzibę w tym samym kraju członkowskim:
Dostawa dokonana przez podmiot A na rzecz podmiotu C będzie stanowiła dostawę krajową opodatkowaną według stawek właściwych dla danego rodzaju towaru w kraju.
– podmiot A posiada siedzibę w innym kraju członkowskim niż podmiot C:
Dla podmiotu A transakcja dostawy na rzecz podmiotu C będzie stanowiła WDT (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli podmiot A jest zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce, to po spełnieniu warunków wskazanych w art. 42 ustawy o VAT opodatkowuje dostawę na rzecz podmiotu C stawką 0 proc.
c) konsekwencje dla podmiotu C:
Jeżeli podmioty A i C mają siedzibę w tym samym kraju członkowskim, podmiot C otrzyma fakturę z krajowym podatkiem VAT, który będzie podlegał rozliczeniu w deklaracji VAT. Jeżeli natomiast podmioty A i C mają siedziby w różnych krajach członkowskich, to podmiot C na terytorium swojego kraju będzie rozliczał transakcję WNT – podkreślają eksperci z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu.
Ważne są regulacje ustawowe
Aby jednak określić, czy transport towarów należy przypisać dostawie od podmiotu B do A czy też od podmiotu A do C, należy posłużyć się zasadami wskazanymi w art. 22 ustawy o VAT. Przypisanie transportu dostawie uzależnione jest od tego, który z podmiotów zleca bądź realizuje transport. Zasady w tym zakresie będą następujące:
a) jeśli transport realizuje pierwszy podmiot w łańcuchu (w przykładzie podmiot B) – dostawę należy przyporządkować realizowanej przez niego transakcji (od podmiotu B do A),
b) jeśli transport realizuje ostatni podmiot w łańcuchu (podmiot C) – dostawę należy przyporządkować transakcji realizowanej na rzecz tego odbiorcy (od podmiotu A do C),
c) jeśli transport realizuje któryś z pozostałych podmiotów w łańcuchu, który w tym przypadku jest zarówno dostawcą jak i odbiorcą (podmiot A), dostawę należy przyporządkować transakcji realizowanej na jego rzecz (od podmiotu B do A), chyba że udowodni o­n (np. przez warunki dostawy), że dokonał o­n dostawy bądź przesyłki przedmiotu transakcji. W takim przypadku dostawę należy przyporządkować dostawie realizowanej przez niego na rzecz kolejnego podmiotu (od podmiotu A do C).
Odmienne regulacje w VAT
W opinii specjalistów z Rödl & Partner, rozważając opodatkowanie VAT transakcji łańcuchowych należy mieć na uwadze możliwość odmiennych regulacji w VAT w przypadku, gdy transakcję spełniają warunki do zastosowania procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa w art. 135 ustawy o VAT. W przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:
a) trzech podatników VAT zidentyfikowanych dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
b) przedmiot dostawy jest wysłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego,
c) dostawa na rzecz ostatniego musi być poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem u drugiego podatnika,
d) drugi podatnik nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie, w którym kończy się transport,
e) drugi podatnik stosuje wobec pierwszego i ostatniego podatnika ten sam numer VAT UE, który został mu przyznany przez kraj członkowski inny niż kraj rozpoczęcia lub zakończenia transportu,
f) ostatni podatnik stosuje numer VAT UE przyznany mu przez kraj zakończenia transportu,
g) ostatni podatnik został wskazany przez drugiego, jako podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku.
Istnieje możliwość zastosowania procedury uproszczonej polegającej na przerzuceniu przez drugiego podatnika na rzecz podatnika trzeciego obowiązku rozliczenia WNT. W przypadku zastosowania procedury uproszczonej pierwszy podatnik realizuje WDT, drugi podatnik nie opodatkowuje dostawy realizowanej na rzecz podmiotu trzeciego, a trzeci podmiot rozlicza w swoim kraju WNT.
Krzysztof Tomaszewski
OPINIA
Alicja Borodziewicz, Dział Podatkowy Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu
Jeżeli drugim podatnikiem jest podatnik polski, w celu zastosowania procedury uproszczonej, a więc nieopodatkowywania podatkiem VAT dostawy realizowanej przez niego na rzecz trzeciego podmiotu, zobowiązany jest o­n do wystawienia faktury spełniającej warunki wskazane w art. 136 ustawy o VAT, wykazania transakcji w deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej oraz podania w prowadzonej ewidencji informacji wskazanych w art. 138 ust. 1 pkt 1 (ustalone wynagrodzenie za dostawę w ramach procedury uproszczonej oraz nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika). Jeżeli podatnik polski jest ostatecznym odbiorcą, to drugi w kolejności podatnik zobowiązany jest przed dniem dokonania dostawy do pisemnego zawiadomienia biura wymiany informacji o VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej. Kopię zawiadomienia zobowiązany jest przesłać podatnikowi polskiemu. Podatnik polski w prowadzonej ewidencji zobowiązany jest do podania informacji, o których mowa w art. 138 ust. 2 ustawy o VAT (kwotę obrotu oraz podatku przypadającego na dostawę dokonywaną na jego rzecz, a także nazwę i adres drugiego podatnika).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

ZUS: od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

Bieda w Polsce. Ile osób żyje w skrajnym ubóstwie, a ile poza systemem pomocy?

Najnowsze dane pokazują, że w Polsce zmniejszył się zasięg skrajnego ubóstwa, jednak jednocześnie wzrosła liczba osób żyjących poniżej relatywnego poziomu życia. Według danych GUS oraz organizacji społecznych nawet 5 mln Polaków funkcjonuje dziś na granicy wykluczenia ekonomicznego, a ponad milion osób pozostaje poza systemem pomocy społecznej mimo realnej biedy.

REKLAMA

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

REKLAMA

Masz jedną z tych chorób przewlekłych? Od stycznia 2026 możesz dostać nawet 4327 zł miesięcznie – zobacz, jak otrzymać świadczenie wspierające

Od 2026 r. krąg osób uprawnionych do świadczenia wspierającego wyraźnie się poszerzy. Po raz pierwszy pieniądze będą mogły otrzymać także osoby, które wcześniej nie spełniały wymogów, mimo chorób przewlekłych. Świadczenie może sięgnąć nawet 4327 zł miesięcznie, ale nie jest przyznawane automatycznie. Decyduje ocena codziennego funkcjonowania, a nie sama nazwa choroby.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA